1026
Οι πρώτες στιγμές μετά το δυστύχημα. Διασώστες δίπλα στο καμένο βαγόνι του επιβατικού IC62 | REUTERS/Giannis Floulis

Τέμπη: Η κυβέρνηση δεν αμφισβητεί το πόρισμα του πανεπιστημίου της Γάνδης για το φορτίο του εμπορικού τρένου

Protagon Team Protagon Team 3 Φεβρουαρίου 2025, 16:11
Οι πρώτες στιγμές μετά το δυστύχημα. Διασώστες δίπλα στο καμένο βαγόνι του επιβατικού IC62
|REUTERS/Giannis Floulis

Τέμπη: Η κυβέρνηση δεν αμφισβητεί το πόρισμα του πανεπιστημίου της Γάνδης για το φορτίο του εμπορικού τρένου

Protagon Team Protagon Team 3 Φεβρουαρίου 2025, 16:11

Η υπόθεση της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών και όσα αποκαλύπτονται τα τελευταία 24ωρα, στον απόηχο και της παραδοχής του ίδιου του Πρωθυπουργού ότι «αυτό που φάνταζε τότε απίθανο σενάριο μπορεί να είναι τώρα πιθανό», απασχόλησε το μπρίφινγκ των πολιτικών συντακτών τη Δευτέρα –με ξεχωριστό ενδιαφέρον να έχει η αποκάλυψη της εφημερίδας «Real News» περί πορίσματος βέλγων ερευνητών στο οποίο επιβεβαιώνεται η ύπαρξη εύφλεκτων υλικών στη μοιραία εμπορική αμαξοστοιχία εκείνο το εφιαλτικό βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023.

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, όχι μόνο δεν διέψευσε το εν λόγω δημοσίευμα, αλλά ουσιαστικά το υιοθέτησε, περνώντας μάλιστα στην αντεπίθεση, με το επιχείρημα ότι το πόρισμα του πανεπιστημίου της Γάνδης ζητήθηκε από τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), που είχε συστήσει η ίδια η κυβέρνηση, με την αντιπολίτευση να βρίσκεται απέναντι και να μη συμφωνεί με τη σύστασή του

«Για το αν ισχύει ή όχι ένα δημοσίευμα, εγώ δεν μπορώ να τοποθετηθώ, δεν έχω κανέναν λόγο να το αμφισβητήσω το συγκεκριμένο δημοσίευμα, ξεκινώ από αυτό», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Μαρινάκης, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, για να συνεχίσει: «Σίγουρα περιμένουμε τα επίσημα πορίσματα και την επίσημη δημοσιοποίηση και ανάλυση των πορισμάτων. Παίρνοντας ως δεδομένο ότι ισχύει το δημοσίευμα της εφημερίδας “Real News”, σας λέω ότι το δημοσίευμα αυτό και όσα αναφέρει είναι ακόμα μια απόδειξη ότι δεν υπάρχει καμία συγκάλυψη από την κυβέρνηση. Γιατί –το ξαναλέω– στο μόνο που έχουμε καθήκον να απαντήσουμε –και εκπροσωπώντας την κυβέρνηση αυτή και τον Πρωθυπουργό και μια παράταξη, όπως είναι η παράταξη της ΝΔ, στην οποία ανήκω από μικρό παιδί– στο αφήγημα της συγκάλυψης που δόλια προσπαθεί να χτίσει η αντιπολίτευση εκμεταλλευόμενη τον πόνο των συγγενών και την αγωνία των πολιτών. Μιλάμε για ένα μέρος ενός πορίσματος, το οποίο προέρχεται από έναν εθνικό Οργανισμό διερεύνησης, τον οποίο στελέχωσε και σύστησε, ποιος; Η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Αν η κυβέρνηση Μητσοτάκη ήθελε να συγκαλύψει οτιδήποτε σχετιζόμενο με το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, φαντάζομαι ότι δεν θα σύστηνε έναν Οργανισμό, δίνοντάς του την απόλυτη ελευθερία και ανεξαρτησία να προβεί σε όποιο πόρισμα πιστεύει, χρησιμοποιώντας και επιστήμονες εκτός Ελλάδας, από την Ευρώπη», είπε ο κ. Μαρινάκης, ο οποίος τόνισε πως για την ίδρυση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, τον Ιανουάριο του 2023, έναν μήνα πριν την τραγωδία, δεν συμφώνησαν ούτε το ΠΑΣΟΚ (που ψήφισε παρών), ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ, που καταψήφισε.

Είπε συγκεκριμένα ο κ. Μαρινάκης: «Νομίζω το καταλαβαίνουμε, δεν μπορεί να κατηγορείς ταυτόχρονα ότι μια κυβέρνηση συγκαλύπτει και ταυτόχρονα να επικαλείσαι πορίσματα εθνικών Οργανισμών που συνέστησε και στελέχωσε η κυβέρνηση. Άρα, αυτό είναι το πρώτο και το κυριότερο. Έρχεται, λοιπόν, το ΠΑΣΟΚ και ανταπαντά στην ανακοίνωση, άλλη μια άγαρμπη απάντηση άλλης εποχής, το ΠΑΣΟΚ έχει μείνει σε παλιές εποχές και τι λέει; “Τι κάνατε τέσσερα χρόνια; Μας κουνάτε το δάχτυλο και τον εθνικό Οργανισμό, δεν κάνατε τίποτα τέσσερα χρόνια;”. Εγώ να δεχτώ την πολιτική κριτική για την καθυστέρηση των τεσσάρων ετών, πρέπει να λέμε την πραγματικότητα. Έρχεται, όμως, σε αυτά τα τέσσερα χρόνια, που είχε και συγκεκριμένες δυσκολίες, που δεν τις θεωρώ εγώ δικαιολογίες, αλλά είναι μια πραγματικότητα, θυμόμαστε τι έγινε το 2020, το 2021 στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο με την πανδημία, που θα πω, με δικαιολογημένη την κριτική για την καθυστέρηση και η κυβέρνηση Μητσοτάκη συστήνει τον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.. Έψαξα, λοιπόν, να βρω τη στάση που είχε το ΠΑΣΟΚ και τα υπόλοιπα κόμματα στις κρίσιμες ψηφοφορίες για τον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.. Δεν θα το πιστέψετε. Ιανουάριος 2023, πριν το δυστύχημα των Τεμπών, φέρνει τον νόμο 5015/2023 η κυβέρνηση στη Βουλή, για τη σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών…. Τι ψηφίζει το Κίνημα Αλλαγής-ΠΑΣΟΚ τότε; Παρών. Καλά για τον ΣΥΡΙΖΑ, δεν το συζητάμε, ψήφισε “όχι”. Άρα, αυτός που σε κατηγορεί ότι κάνεις κάτι καθυστερημένα, ενώ δεν το είχε κάνει στο παρελθόν εκείνος, όταν το φέρνεις ψηφίζει “παρών”. Και να πεις ότι έτυχε που ψήφισε “παρών”. Συνεχίζουμε: Έφερε, στη συνέχεια, η κυβέρνηση στη Βουλή την αύξηση των οργανικών θέσεων από 21 σε 36 για να δώσει περαιτέρω δυναμική στον συγκεκριμένο Οργανισμό να μπορεί να βγάζει τόσο σημαντικά πορίσματα, που μας κατηγορεί το ΠΑΣΟΚ ότι τα βγάζει καθυστερημένα, γιατί είχε ανάγκη στελέχωσης. Τι ψήφισε το ΠΑΣΟΚ; Πάλι δεν θα το πιστέψετε, “όχι”. Ψήφισε “όχι” το ΠΑΣΟΚ… Εφερε η κυβέρνηση, το υπουργείο Δικαιοσύνης, στο πλαίσιο της ανάγκης να πάμε γρήγορα σε δίκη για τα Τέμπη, όχι βιαστικά, αλλαγή στον τρόπο παραπομπής στο ακροατήριο από το βούλευμα, το οποίο καθυστερεί, να πάμε με απευθείας κλήση. Για να μην το ψάχνουμε, άρθρο 95 του Ν.5090/2024. Τι ψήφισε το ΠΑΣΟΚ; “Όχι”. Μας κατηγορεί το ΠΑΣΟΚ ότι αργούμε και ψήφισε “όχι” σε μια αλλαγή του υπουργείου Δικαιοσύνης που παρακάμπτει ένα στάδιο και όταν το αποφασίσει ο Εισαγγελέας, παραπέμπεται κάποιος, χωρίς το στάδιο των βουλευμάτων και ψήφισε “όχι”. Ξέρετε πώς το λέω εγώ αυτό; Υποκρισία».

Τι λέει όμως το πόρισμα που συνέταξαν οι βέλγοι ερευνητές στους οποίους προσέτρεξε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ;

Αυτό που πολλοί από τους συγγενείς υπέθεταν και υποπτευόταν, αλλά η κυβέρνηση αποκήρυσσε ως θεωρία συνωμοσίας.

Σύμφωνα με τη «Real News» οι ερευνητές του πανεπιστημίου της Γάνδης διαπίστωσαν ότι η έκρηξη δεν ήταν αποτέλεσμα της σύγκρουσης των συρμών, αλλά προκλήθηκε από εύφλεκτες ουσίες που μεταφέρονταν στο πρώτο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας, οι οποίες δεν είχαν δηλωθεί επισήμως. Οι ειδικοί τονίζουν δε στο πόρισμά τους ότι η φωτιά δεν ήταν μια φυσιολογική συνέπεια του δυστυχήματος, αλλά αποτέλεσμα της ανάφλεξης υλικών, κάτι πιθανόν να εξηγεί το «μανιτάρι φωτιάς» που δημιουργήθηκε και έφτασε σε ύψος 80 μέτρων.

Το κλιμάκιο των βέλγων ακαδημαϊκών του Τμήματος Δομικής Μηχανικής του Πανεπιστημίου της Γάνδης ερευνά την υπόθεση εδώ και έναν χρόνο, μετά από σχετική παραγγελία του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Οι ειδικοί αξιοποίησαν τεχνικές αναλύσεων, όπως χημική φασματογραφία και νομισματογραφία, καθώς και ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης για την επεξεργασία των διαθέσιμων βίντεο και εικόνων από το δυστύχημα. Φέρονται επίσης να έχουν προσδιορίσει όχι μόνο τη σύσταση αυτών των ουσιών, αλλά και το βάρος τους, τις διαστάσεις της δεξαμενής που τις περιείχε και το ακριβές σημείο του συρμού στο οποίο βρίσκονταν.

Σύμφωνα με τα ευρήματά τους, το πρώτο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας μετέφερε πτητικούς υδρογονάνθρακες, πιθανότατα ξυλόλιο και τολουόλιο, ουσίες που χρησιμοποιούνται και για νοθεία καυσίμων. Αυτές οι ουσίες, που υπολογίζεται ότι βρίσκονταν αποθηκευμένες σε δεξαμενή διαστάσεων 1×2,5 μέτρων, εκτιμάται ότι είχαν συνολικό βάρος από 3,5 έως 4 τόνους.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...