Είναι τετελεσμένη η απόφαση;
Μόλις πριν μερικές ημέρες, την ώρα που έκανε το πρωινό του τζόγκινγκ ο CEO της Honda και τον σταμάτησαν στον δρόμο δημοσιογράφοι, το «έπαιξε Κινέζος». Είπε ότι «δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις και δεν έχει κάτι να πει». Οκέι, το κλασικό σύστημα πριν ανακοινωθεί κάτι και επισήμως. Λίγες μέρες μετά, την ώρα που πληκτολογούνταν αυτές οι γραμμές, είναι τελειωμένη υπόθεση. Για την ακρίβεια, όλο τον προσεχή χρόνο, το 2025, οι δύο εταιρείες θα είναι σε συνομιλίες με στόχο τα δεσμά του «γάμου» να λάβουν χώρα το 2026.
Τι θα σημάνει η συγχώνευση στην παγκόσμια σκακιέρα;
Θα δημιουργηθεί ο τρίτος (σε όγκο πωλήσεων) αυτοκινητικός όμιλος στον κόσμο. Μέχρι στιγμής στην πρώτη θέση βρίσκεται η Toyota (11,2 εκατ. πωλήσεις), στη δεύτερη η Volkswagen (9,2 εκατ. πωλήσεις) και στην τρίτη το νοτιοκορεάτικο γκρουπ Hyundai – Kia (7,3 εκατ. πωλήσεις). Το οποίο θα πάει μια θέση πίσω, στην τέταρτη.
Το ήθελαν ή ανάγκας και θεοί πείθονται;
Ξεκάθαρα το δεύτερο. Πρόκειται για συνδυασμό παραγόντων. Αφενός είναι η ισχυρή αντεπίθεση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών (αιχμή του δόρατος η BYD) και των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που προσφέρονται σε χαμηλότερες τιμές, αφετέρου η καθυστέρηση αντίδρασης των Honda και Nissan σε αντίστοιχες τεχνολογίες. Επρεπε να κάνουν κάτι, όπως δήλωσε ο CEO της Honda (σ.σ.: κατόπιν του προαναφερόμενου τζόγκινγκ): «Πρέπει να αναπτύξουμε ικανότητες για να τους αντιμετωπίσουμε και να τους πολεμήσουμε μέχρι το 2030. Διαφορετικά θα νικηθούμε».
Ποια εταιρεία είναι το τελευταίο διάστημα σε πιο δυσμενή θέση;
Η Nissan. Οχι μόνο είχε ανακοινώσει προ μηνός σχέδιο περικοπών 9.000 θέσεων εργασίας και μείωσης παραγωγής κατά 20%, αλλά είδε και τα κέρδη της στην αμερικανική αγορά κατά το εξάμηνο Απριλίου – Σεπτεμβρίου 2024 να μειώνονται κατά 93%.
Ποιες άλλες εταιρείες εμπλέκονται;
Από τις ιαπωνικές η Mitsubishi, στην οποία βασικός μέτοχος είναι η Nissan. Ακοίνωσε μάλιστα ότι είναι θέμα ημερών να αποφασίσει αν θα ενταχθεί στη συγχώνευση. Από τις ευρωπαϊκές η Renault, που, ως ντόμινο, είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Nissan. Η Γάλλοι είπαν ότι «θα συζητήσουν με τη Nissan και θα εξετάσουν όλες τις επιλογές». Κοντός ψαλμός αλληλούια: όταν φτάνουν σε τέτοιο στάδιο οι δηλώσεις επιχειρηματικών κολοσσών, η δουλειά είναι θέμα διαδικαστικών λεπτομερειών.
Τι θα κερδίσουν οι Honda και Nissan;
Καταρχάς συμπίεση του κόστους εξέλιξης (R&D) για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λογισμικό και τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης. Το πεδίο δόξης λαμπρόν, δηλαδή, των Tesla, BYD και άλλων, κυρίως κινεζικών. Οπως το βλέπουν οι Honda και Nissan πλέον, καλύτερα να πληρώνουν το R&D αμφότερες μία φορά παρά και οι δύο εταιρείες, ξεχωριστά η καθεμία. Επίσης, προσδοκούν συνδυασμένες πωλήσεις 191 δισ. δολαρίων, μια σοβαρή ποσότητα στον παγκόσμιο χάρτη. Αν μπει (που θα μπει) και η Mitsubishi, εκτιμώνται πωλήσεις λίγο κάτω από τα 8 εκατομμύρια οχημάτα ετησίως.
Ποια από τις δύο εταιρείες θα έχει το «πάνω χέρι»;
Η Honda. Το μέγεθός της είναι περίπου τετραπλάσια μεγαλύτερο της Nissan – εξ ου και είναι αυτή που θα διορίσει την πλειοψηφία του νέου διοικητικού συμβουλίου.
Πώς αντέδρασαν στο άκουσμα της είδησης οι μέτοχοι;
Ακριβώς επειδή η Nissan τεκμαίρεται ότι θα επωφεληθεί πιο άμεσα, η μετοχή της ανέβηκε κατά 23,7% ενώ, αντίθετα, της Honda έπεσε κατά 3,8%. Ωστόσο υπάρχει πολύς δρόμος μπροστά και αυτές οι αρχικές τάσεις μεταβάλλονται αναλόγως των εξελίξεων.
Τι ακούγεται δεξιά κι αριστερά πέραν των επίσημων και προσεκτικά διατυπωμένων ανακοινωθέντων;
Ειδικά για τη Honda, ακούγεται ότι ουσιαστικά ωθείται προς τη συγχώνευση από τις ιαπωνικές κυβερνητικές πηγές και ακόμα πιο συγκεκριμένα από το αντίστοιχο υπουργείο Οικονομίας και Εμπορίου (ΜΕΤΙ) της Ιαπωνίας. Ωστόσο, καθώς είναι εμφανής ακόμα και στη δική της περίπτωση η καθυστέρηση στην εξέλιξη ηλεκτρικών τεχνολογιών και εντός του αυτοκινήτου εφαρμογών (app), η κίνηση θεωρείται πως θα την ευνοήσει.
Γιατί δηλαδή οι εφαρμογές είναι σημαντικές;
Διότι η τάση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες εμπερικλείει πλέον και τα κέρδη από την εγκατάσταση εφαρμογών μέσα στο αυτοκίνητο. Για εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες (ειδικά ενόψει αυτόνομης οδήγησης, όπου οι επιβάτες θα σκρολάρουν, θα παίζουν παιχνίδια ή ό,τι άλλο εν κινήσει χωρίς να απασχολούνται με την οδήγηση), θα είναι σημαντικό στοιχείο. Μάλιστα, κάποιοι αναλυτές ισχυρίζονται ότι ίσως καταλήξουν τα κέρδη εξ αυτών να είναι περισσότερα κι από τις ίδιες τις πωλήσεις των αυτοκινήτων.
Καμιά ιντριγκαδόρικη δήλωση έχουμε;
Βεβαίως. Ο πρώην CEO της Nissan και φυγόδικος Κάρλος Γκον, όσο κι αν τυχόν έχει πικρά αισθήματα απέναντι στην εταιρεία της οποίας ηγούνταν, βγήκε σε ζωντανή σύνδεση με το κανάλι του Bloomberg και είπε ότι είναι πολύ επιφυλακτικός όσον αφορά την επιτυχία της συγχώνευσης μεταξύ Honda και Nissan. Μεταξύ άλλων, είπε ότι οι δύο εταιρείες έχουν παρόμοιο προφίλ, παρόμοια προϊόντα και η κίνηση είναι «απεγνωσμένη και χωρίς επιχειρηματική λογική». Δήλωσε επίσης ότι θα υπάρξει μηχανολογική κόντρα μεταξύ τους. Πρόκειται για δυο εταιρείες, όπως είπε, με πολύ ισχυρό τεχνολογικό υπόβαθρο και δεν θα είναι εύκολη η συνύπαρξή τους.
Τελικά «παίζει» να δούμε και ένα σπορ τέκνο μεταξύ Nissan GT-R και Honda NSX;
Για την ώρα, είναι εξαιρετικά αμφίβολο. Η έμφαση είναι ξεκάθαρα απέναντι στα προσιτά κινεζικά ηλεκτρικά, τις αυτονομίες και άλλα οχήματα μαζικής παραγωγής. Τα σπορ αυτοκίνητα κοστίζουν σε εξέλιξη, πουλάνε λίγο και δεν φέρνουν χρήμα παρά μόνο κύρος. Και τούτο είναι το λιγότερο που απασχολεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες απέναντι στο κινεζικό τσουνάμι.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News