669
Διαμαρτυρία εργαζομένων στη Volkswagen, στο Βόλφσμπουργκ | REUTERS/Victoria Waldersee

Γερμανία: Απεργούν οι εργαζόμενοι στη Volkswagen

Protagon Team Protagon Team 2 Δεκεμβρίου 2024, 10:52
Διαμαρτυρία εργαζομένων στη Volkswagen, στο Βόλφσμπουργκ
|REUTERS/Victoria Waldersee

Γερμανία: Απεργούν οι εργαζόμενοι στη Volkswagen

Protagon Team Protagon Team 2 Δεκεμβρίου 2024, 10:52

Οι εργαζόμενοι στα εργοστάσια της Volkswagen (VW) στη Γερμανία απεργούν από σήμερα, Δευτέρα, διαμαρτυρόμενοι για τα σχέδια της αυτοκινητοβιομηχανίας να απολύσει χιλιάδες άτομα, να μειώσει τους μισθούς και να κλείσει εργοστάσια για πρώτη φορά στην έδρα της.

Ανακοινώνοντας ότι «προειδοποιητικές απεργίες», οι οποίες συνήθως διαρκούν λίγες ώρες, θα ξεκινήσουν σε όλα τα εργοστάσια της VW, ο Tόρστεν Γκρέγκερ, επικεφαλής διαπραγματευτής του συνδικάτου IG Metall με τη VW, δήλωσε: «Αν χρειαστεί, θα είναι η πιο σκληρή μάχη συλλογικών διαπραγματεύσεων που έχει δει ποτέ η Volkswagen».

Ο επικεφαλής του συνδικάτου κατηγόρησε τα διευθυντικά στελέχη της VW ότι επιδεινώνουν την κατάσταση: «Η Volkswagen έβαλε φωτιά στις συλλογικές μας συμβάσεις», δήλωσε ο Γκρέγκερ.

Τα σχέδια της VW να κλείσει τουλάχιστον τρία εργοστάσια -τα πρώτα εγχώρια λουκέτα στην 87χρονη ιστορία της εταιρείας- να απολύσει χιλιάδες εργαζόμενους και να μειώσει τους μισθούς κατά 10%, έχει οδηγήσει σε σύγκρουση με το συνδικάτο.

Ο όμιλος VW, στον οποίο ανήκουν η Audi και η Porsche, είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης της Γερμανίας, με σχεδόν 300.000 εργαζομένους στη χώρα, εκ των οποίων περίπου 120.000 καλύπτονται από συλλογική σύμβαση εργασίας.

Οι εκπρόσωποι του προσωπικού υποστηρίζουν ότι τουλάχιστον τρία εργοστάσια Volkswagen κινδυνεύουν να κλείσουν στη Γερμανία και δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας θα καταργηθούν, με τους εναπομείναντες υπαλλήλους να πρέπει να υποστούν μειώσεις μισθών.

Σε ανακοίνωσή της την Κυριακή, η VW δήλωσε ότι σέβεται το δικαίωμα των εργαζομένων να συμμετάσχουν σε προειδοποιητική απεργία και ότι έχει λάβει μέτρα για να ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις.

Οπως σημειώνει ο Guardian, τα προβλήματα για τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης αποτελούν ένα δυσοίωνο σκηνικό για τον Ολαφ Σολτς, ο οποίος προκάλεσε πρόωρες εκλογές τον περασμένο μήνα όταν απέλυσε τον υπουργό Οικονομικών του, τερματίζοντας την θητεία της τριμερούς κυβέρνησης συνασπισμού.

Οι Γερμανοί θα ψηφίσουν στις 23 Φεβρουαρίου σε εκλογές που αναμένεται να δώσουν την πρωτιά στην αντιπολιτευόμενη κεντροδεξιά συμμαχία CDU/CSU, σε βάρος των Σοσιαλδημοκρατών του Σολτς.

Η προεκλογική εκστρατεία εκτυλίσσεται με φόντο την κρίση στον τομέα της υψηλής τεχνολογίας στη Γερμανία και τα προβλήματα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Η VW είναι αντιμέτωπη με τη μειωμένη καταναλωτική ζήτηση, το κόστος της μετάβασης από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά οχήματα και τον έντονο ανταγωνισμό από την Κίνα.

Η εταιρεία επικαλέστηκε τις ισχνές πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων ως βασικό λόγο για τις περικοπές.

Οι διευθυντές της VW δήλωσαν ότι η «επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης» απαιτεί «μια θεμελιώδη αναδιάρθρωση», επικαλούμενοι την πτώση της ζήτησης για αυτοκίνητα στην Ευρώπη, καθώς και το υψηλότερο κόστος εργασίας, ενέργειας και πρώτων υλών.

Το συνδικάτο και το επιχειρησιακό συμβούλιο έχουν παρουσιάσει σχέδια που λένε ότι θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν 1,5 δισ. ευρώ από το εργατικό κόστος χωρίς να χρειαστεί να κλείσουν εργοστάσια.

Τα σχέδια περιλαμβάνουν την απώλεια μελλοντικών μισθολογικών αυξήσεων με αντάλλαγμα λιγότερες ώρες εργασίας σε ορισμένα εργοστάσια και την παραίτηση από τα μπόνους για τα στελέχη και το προσωπικό.

Η Volkswagen απάντησε ότι ενώ τα μέτρα θα μπορούσαν να βοηθήσουν βραχυπρόθεσμα, δεν θα οδηγήσουν «σε μακροπρόθεσμη οικονομική ανακούφιση της εταιρείας τα επόμενα χρόνια».

Η IG Metall δήλωσε ότι πρόκειται για μια «εξαιρετικά λυπηρή» απάντηση, κατηγορώντας την εταιρεία ότι «αγνοεί τις εποικοδομητικές προτάσεις των εκπροσώπων των εργαζομένων». Το συνδικάτο έχει προειδοποιήσει για έναν «θερμό χειμώνα» απεργιών.

Η κρίση της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης είναι ενδεικτική των προβλημάτων της βιομηχανίας σε ολόκληρη την ήπειρο. Την περασμένη εβδομάδα, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ανακοίνωσε ότι θα ηγηθεί «στρατηγικού διαλόγου» για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Αντιμετωπίζει πιέσεις από τους συμμάχους της Κεντροδεξιάς και της Ακροδεξιάς να καταργήσει ή να αποδυναμώσει τους πράσινους στόχους για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε ότι δυσκολεύονται να χρηματοδοτήσουν τις επενδύσεις για τη μετάβαση της παραγωγής από τη βενζίνη και το ντίζελ στα ηλεκτρικά οχήματα, την ώρα που η ζήτηση για τα αυτοκίνητα με μπαταρίες είναι μικρότερη του αναμενομένου.

Την ίδια στιγμή, οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα -που κατηγορούνται από την ΕΕ ότι βοηθούνται από «άδικες» κρατικές επιδοτήσεις- αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους.

Η VW ανακοίνωσε τον Οκτώβριο ότι τα κέρδη της μειώθηκαν κατά σχεδόν 60% εν μέσω της πτώσης των πωλήσεων στην Κίνα. Η VW παραμένει κερδοφόρα, αλλά τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν σχεδόν κατά 60% σε 2,4 δισ. ευρώ  το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, από 5,8 δισ. ευρώ ένα χρόνο νωρίτερα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...