Στα στοιχεία από τις τιμοληψίες του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) τον περασμένο Οκτώβριο στηρίχθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος προκειμένου να υποστηρίξει τα όσα είπε δημόσια ότι «ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ είναι αρνητικός».
Οι αριθμοί όμως είναι αμείλικτοι. Η ακρίβεια στα τρόφιμα έχει εγκατασταθεί όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ, στα παντοπωλεία, τις λαϊκές αγορές ακόμη και στα περίπτερα και δυστυχώς σε πολλά είδη οι τιμές εξακολουθούν να ανεβαίνουν.
Ας δούμε λοιπόν τι συμβαίνει πραγματικά με τις τιμές.
Ο ίδιος ο Υπουργός δεν αμφισβητεί τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της Eurostat που καταγράφουν μήνα με το μήνα, εδώ και δύο χρόνια, την αλματώδη αύξηση των τιμών των τροφίμων, αλλά προκειμένου να στηρίξει μια εικόνα βελτίωσης των τιμών στην αγορά δημιουργεί ένα νέο «δείκτη» —τον δικό του δείκτη τιμών των σούπερ μάρκετ— στον οποίο συμπεριλαμβάνει:
♦ Τρόφιμα και βασικά είδη διαβίωσης, προσωπικής υγιεινής και καθαριότητας του σπιτιού.
Σύμφωνα με αυτόν το «δείκτη των σούπερ μάρκετ» ο Υπουργός σε επιστολή προς το Protagon, επιχειρεί να αντικρούσει τα στοιχεία της ανάλυσης για την πληθωριστική έκρηξη στα τρόφιμα, υπό τον τίτλο «H ΕΛΣΤΑΤ διαψεύδει τον Τάκη Θεοδωρικάκο» για την ακρίβεια, σημειώνοντας τα εξής:
—«Σύμφωνα με τα στοιχεία Οκτωβρίου 2024 που δημοσίευσε η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) ο πληθωρισμός στην κατηγορία “Τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά” ήταν 1,05% από την αρχή του 2024. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από την αρχή του 2024 παρατηρούνται σημαντικές μεσοσταθμικές μειώσεις στα καθαριστικά προϊόντα και είδη συντήρησης σπιτιού κατά -8,24%, στα είδη προσωπικής υγιεινής -4,09% και στις βρεφικές και παιδικές τροφές -2,07%».
♦ «Υπενθυμίζεται ότι για τις ως άνω κατηγορίες η Κυβέρνηση έλαβε, τους προηγούμενους μήνες, αυστηρά μέτρα για τον περιορισμό των πρακτικών των πλασματικών εκπτώσεων που οδήγησαν σε πραγματικές μειώσεις στις τιμές στο ράφι και από τις οποίες επωφελούνται οι καταναλωτές. Συνεπώς, στην κατηγορία τρόφιμα και βασικά είδη διαβίωσης, προσωπικής υγιεινής και καθαριότητας του σπιτιού, ο πληθωρισμός από τον Ιανουάριο έως και τον Οκτώβριο είναι αρνητικός».
Επιπρόσθετα, το υπουργείο Ανάπτυξης επικαλείται τα τελευταία στοιχεία που δημοσίευσε, για τον Οκτώβριο 2024, το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), αποκλειστικά σε ό,τι αφορά στις αλυσίδες σουπερμάρκετ, σημειώνοντας τα εξής:
—Στις «τιμές των βασικών καταναλωτικών προϊόντων, τους μήνες από τον Ιούνιο 2024 μέχρι και τον Οκτώβριο 2024 παρατηρήθηκε αρνητικός πληθωρισμός στους περισσότερους από αυτούς, με -1,56% τον Ιούνιο, -1,92% τον Ιούλιο, -1,08% τον Αύγουστο, +0,91% το Σεπτέμβριο και -0,03% τον Οκτώβριο. Αυτά είναι τα αδιαμφισβήτητα στοιχεία τα οποία είναι δημόσια και οφείλει κανείς να τα γνωρίζει και αυτά ακριβώς χρησιμοποίησε στην συνέντευξή του ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος».
Τι λέει το ΙΕΛΚΑ
Ας δούμε ωστόσο την εξέλιξη των τιμών σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ στα σούπερ μάρκετ και τα στοιχεία για τον Οκτώβριο, όπως τα ανακοίνωσε το ίδιο το Ινστιτούτο:
♦ «Οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ κατέγραψαν τον Οκτώβριο οριακή μείωση -0,03% κατά μέσο όρο, συγκριτικά με τον αντίστοχο περυσινό μήνα, εξέλιξη που οφείλεται στην στην αμοιβαία εξουδετέρωση της επίδρασης από τις αυξήσεις στα τρόφιμα και μειώσεις στις επιμέρους κατηγορίες που αφορούν είδη κυρίως μη τροφίμων».
Νέες αυξήσεις σε ροφήματα, μπισκότα-σοκολάτες, άλμα στα ψάρια
Οπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, τον Οκτώβριο καταγράφηκε διψήφια άνοδος τιμών στα φρέσκα ψάρια και τα θαλασσινά. Λόγω παρατεταμένης ζέστης, υπήρξαν ακόμη και ελλείψεις στην αγορά ενώ οι ιχθυοκαλλιέργειες οριακά επαρκούν για την κάλυψη της ζήτησης.
Σε ανοδική τροχιά κινούνται και οι τιμές στα ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη, σε μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη, καθώς και σε είδη πρωινού και τα αλκοολούχα ποτά.
Αναλυτικά, οι κατηγορίες με τις μεγαλύτερες αυξήσεις:
- Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +11,31%
- Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +5,79%
- Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +4,78%
- Είδη πρωινού και ροφήματα: +3,72%
- Αλκοολούχα ποτά: +3,49%
Επιπρόσθετα, οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων, αλλά και την κατηγορία με τα είδη πρωϊνού, που περιλαμβάνει και πολλά είδη με σοκολάτα.
Οι κατηγορίες με τις μεγαλύτερες μειώσεις τιμών
Στον αντίποδα, όπως προκύπτει από τη στοχευμένη έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές τάσεις, μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: -10,18%
- Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: –8,00%
- Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -4,69%
- Βρεφικές και παιδικές τροφές: -3,78%
- Ζύμες νωπές και καταψυγμένες: -2,77%
Αυτά τα στοιχεία επικαλείται ο υπουργός προκειμένου να θεμελιώσει την άποψη του ότι οι τιμές στα σούπερ μάρκετ πέφτουν κι ο πληθωρισμός είναι αρνητικός (!).
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News