972
Στη σχετική αναφορά του ο Πρωθυπουργός θύμισε τις οργίλες διαμαρτυρίες προ διετίας υπογραμμίζοντας την εκπλήρωση μίας ακόμη δέσμευσης της κυβέρνησης | Aris Oikonomou/ SOOC

Μητσοτάκης: Η Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών απάντηση στους στημένους ακτιβισμούς και τις «παράφωνες» συναυλίες

Protagon Team Protagon Team 31 Οκτωβρίου 2024, 13:17
Στη σχετική αναφορά του ο Πρωθυπουργός θύμισε τις οργίλες διαμαρτυρίες προ διετίας υπογραμμίζοντας την εκπλήρωση μίας ακόμη δέσμευσης της κυβέρνησης
| Aris Oikonomou/ SOOC

Μητσοτάκης: Η Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών απάντηση στους στημένους ακτιβισμούς και τις «παράφωνες» συναυλίες

Protagon Team Protagon Team 31 Οκτωβρίου 2024, 13:17

Toν Ιανουάριο του 2023, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είχε δεσμευθεί ότι μέχρι το 2025, η Ελλάδα θα αποκτήσει δημόσιες, πανεπιστημιακού επιπέδου, σπουδές στις παραστατικές τέχνες. Και ταυτόχρονα διαβεβαίωνε ότι το επίμαχο τότε Προεδρικό Διάταγμα που είχε αποτελέσει αφορμή μεγάλης αναταραχής στις τάξεις των καλλιτεχνών, με μπαράζ κινητοποιήσεων, καταλήψεων, συναυλιών και συναφών διαμαρτυριών -και εννοείται αντικείμενο κομματικής εκμετάλλευσης («Για την κυβέρνηση Μητσοτάκη, ηθοποιός σημαίνει…τίποτα», έλεγε τότε ο Αλέξης Τσίπρας) – «δεν ρυθμίζει και δεν αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες προσλαμβάνονται ή αμείβονται στο Δημόσιο για καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό έργο».

Περίπου δύο χρόνια μετά, την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου, συνεπής στη δέσμευσή του, παρουσιάστηκαν στο υπουργικό συμβούλιο από τους συναρμόδιους υπουργούς Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη, Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιο, οι νομοθετικές πρωτοβουλίες για την Ανωτάτη Σχολή Παραστατικών Τεχνών, τις Σχολές Ανώτερης Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης και τα Μουσικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

Σην εισαγωγική του τοποθέτηση στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε ειδική αναφορά στο κομμάτι της εκπαίδευσης και των επαγγελματικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών, ένα πεδίο που όπως υπενθύμισε, «είχε μετατραπεί σε αιτία μεγάλης αναταραχής, αλλά και σε παγίδα μιας άθλιας κομματικής εκμετάλλευσης» και το οποίο, «ήταν και αυτό αρρύθμιστο εδώ και δεκαετίες», με αποτέλεσμα κάποιοι να βρίσκουν χώρο για «να κατασκευάζουν μύθους, κρύβοντας τις δίκες τους ευθύνες και κατηγορώντας “τυφλά” την κυβέρνηση».

«Σήμερα λοιπόν», τόνισε, «έρχεται η κυβέρνηση, όπως είχαμε να δεσμευτεί,  να απαντήσει και στους στημένους ακτιβισμούς και σε κάποιες “παράφωνες” συναυλίες, με μία γενναία μεταρρύθμιση στον χώρο του σύγχρονου Πολιτισμού», ανακοινώνοντας επισήμως πια, ότι «για πρώτη φορά στην Ιστορία της, η πατρίδα μας θα αποκτήσει Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών».

Στην ΑΣΠΤ, διευκρίνισε ο Πρωθυπουργός,  θα ενταχθούν οι σχολές του Εθνικού Θεάτρου, της Λυρικής Σκηνής, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, του Ωδείου Θεσσαλονίκης και μαζί η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης.

Ταυτόχρονα, σημείωσε, όλες οι -πολλές- ιδιωτικές σχολές θεάτρου, μουσικής και χορού που λειτουργούν σήμερα ως επιχειρήσεις τίθενται υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας.

«Ξεδιαλύνουμε όλα τα θολά σημεία ενός αρρύθμιστου τοπίου. Καθορίζουμε επαγγελματικές διαδρομές, σαφή προσόντα, επαγγελματικά δικαιώματα και έτσι πιστεύω ότι αναβαθμίζουμε συνολικά το επίπεδο των καλλιτεχνικών σπουδών, δίνοντας και έναν ξεκάθαρο δρόμο για τη σύνδεσή τους με τις υφιστάμενες πανεπιστημιακές σπουδές.

»Σε πείσμα, λοιπόν, της πολιτικής μιζέριας, η χώρα αλλάζει σε όλους τους τομείς με μικρά και μεγάλα βήματα, όλα, πάντως, με τη σφραγίδα της πολιτικής σταθερότητας. Ένα μέγεθος το οποίο, όπως βλέπετε, αποτελεί ζητούμενο για πολλά κράτη και στη χώρα μας δεν πρέπει να θεωρείται ποτέ ένα αυτονόητο δεδομένο.

»Θα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον η στάση της αντιπολίτευσης στη Βουλή σε όλα αυτά τα νομοσχέδια τα οποία θα συζητήσουμε σήμερα. Εκεί νομίζω ότι θα φανούν πολλά», κατέληξε με νόημα ο κ. Μητσοτάκης στη σχετική αναφορά του στη συνεδρίαση του Υπουργικού.

Οπως αναφέρει στο ρεπορτάζ της για το νομοσχέδιο η εφημερίδα «Καθημερινή»,  η ΑΣΠΤ θα λειτουργεί στα πρότυπα της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, με το ανάλογο σύστημα οργάνωσης και τρόπο εισαγωγής των υποψηφίων. Ταυτόχρονα  αναβαθμίζονται τα πτυχία των καλλιτεχνών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την «Καθημερινή» το νομοσχέδιο προβλέπει τα εξής:

-Ιδρύεται Ανωτάτη Σχολή Παραστατικών Τεχνών ως ΑΕΙ, που θα οργανώνει προπτυχιακά, μεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράμματα σπουδών στο θέατρο, στον χορό και στη μουσική.

-Η ΑΣΠΤ θα έχει πέντε τμήματα που προέρχονται από την ενσωμάτωση των υφιστάμενων σχολών του Εθνικού Θεάτρου, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης.

-Η πρόσβαση στην ΑΣΠΤ και εν γένει στην ανωτάτη καλλιτεχνική εκπαίδευση θα γίνεται χωρίς συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις (απαιτείται φυσικά οι υποψήφιοι να έχουν απολυτήριο λυκείου), αλλά με τη θέσπιση ειδικών εξετάσεων, όπως στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, ιδίως δε του χώρου της ορχηστικής τέχνης, που δεν είχε μέχρι σήμερα πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση.

-Οι απόφοιτοι αυτών των καλλιτεχνικών σχολών θα μπορούν να σπουδάσουν σε συναφή πανεπιστημιακά τμήματα, με κατατακτήριες εξετάσεις ή αυτοδίκαιη κατάταξη.

Η Ανωτάτη Σχολή Παραστατικών Τεχνών θα οργανώνει προπτυχιακά, μεταπτυχιακά και διδακτορικά στο θέατρο, στον χορό και στη μουσική, ενώ προβλέπεται και αναβάθμιση πτυχίων για πρόσβαση στο Δημόσιο.

-Ως προς το εκπαιδευτικό προσωπικό της ΑΣΠΤ, για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης του διδακτικού προσωπικού του Εθνικού Θεάτρου, του ΚΘΒΕ, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της ΚΣΟΤ και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης. Επίσης, σε θέσεις πανεπιστημιακών στην ΑΣΠΤ θα αξιοποιηθούν διακεκριμένοι καλλιτέχνες , όπως συμβαίνει στην ΑΣΚΤ.

-Ως προς την έδρα της ΑΣΠΤ, δεν έχει αποσαφηνιστεί, αλλά θα αξιοποιηθούν οι δομές των υπαρχόντων κρατικών σχολών.

-Οι υφιστάμενες δημόσιες και ιδιωτικές σχολές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης μετατρέπονται σε Ανώτερες Σχολές Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης (ΑΣΚΕ) και θα υπάγονται πλέον στην εποπτεία του υπουργείου Παιδείας.

-Τα πτυχία των ΑΣΚΕ και των Μουσικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΜΕΙ) θα είναι διαβαθμισμένα στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Δηλαδή θα εντάσσονται στους πίνακες των διορισμών στο Δημόσιο ως απόφοιτοι μεταλυκειακής εκπαίδευσης, με δυνατότητα να αναβαθμιστούν σε πανεπιστημιακής. Ουσιαστικά δίνεται η δυνατότητα για τη δημιουργία καλλιτεχνικού προσοντολογίου με το οποίο θα ρυθμίζονται τα προσόντα πρόσληψης καλλιτεχνών παραστατικών τεχνών σε φορείς του δημοσίου τομέα ως διακριτής κατηγορίας προσωπικού. Ακριβώς σ’ αυτό το σημείο είχαν προκληθεί οι αντιδράσεις των καλλιτεχνών από τα τέλη του 2022, καθώς στο προεδρικό διάταγμα 85/2022 με το οποίο επικαιροποιήθηκε το μισθολόγιο – κλαδολόγιο του Δημοσίου, οι απόφοιτοι των καλλιτεχνικών σχολών για την πρόσληψη σε θέση δημοσίου υπαλλήλου (όχι σε κάποια θεατρική σκηνή) λογίζονταν ως απόφοιτοι λυκείου.

-Δεν θίγονται εργασιακά και μισθολογικά δικαιώματα που απολαμβάνουν οι απόφοιτοι των ΑΣΚΕ και ΜΕΙ κατά την έναρξη εφαρμογής.

Σύμφωνα με τα συναρμόδια υπουργεία Παιδείας, Πολιτισμού και Εσωτερικών, «το νομοσχέδιο επιλύει μια διαχρονική εκκρεμότητα στις παραστατικές τέχνες (θέατρο, χορός, μουσική), οι οποίες έως σήμερα διέπονται από αποσπασματικό νομοθετικό πλαίσιο, που εμφανίζει σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των εν λόγω τριών καλλιτεχνικών κλάδων, έλλειψη διαβάθμισης των τίτλων σπουδών, απουσία ακαδημαϊκού διαδρόμου προς το επίπεδο 6 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, καθώς και δυσχέρειες ως προς την επαγγελματική εξέλιξη των αποφοίτων.

Επίσης, επιλύεται το πρόβλημα της έλλειψης ομοιογένειας ως προς τη λειτουργία των σχολών αυτών και της μη ενιαίας αντιμετώπισης των αποφοίτων τους, καθώς και της έλλειψης διασύνδεσής τους με την ανωτάτη εκπαίδευση».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...