Αν η smart, ως εταιρεία, ξάπλωνε στο ανάκλιντρο ενός φαντασιακού ψυχολόγου (λέμε, τώρα…) και αυτός τη ρώταγε ποιο είναι το εσώτερο στοιχείο της, εκεί στον «καρπό» της, το πυρηνικό της, ίσως να απαντούσε ότι δεν φοβάται να ρισκάρει.
Σάμπως αυτό δεν έγινε και τότε, μια ανάσα πριν το μιλένιουμ; Όταν η Mercedes-Benz έβγαλε εκείνο το μικρό, τελείως «αλλού» smart που έφερε τα πάνω-κάτω στις ευρωπαϊκές μητροπόλεις; Αντικειμενικά, ήταν έξυπνο. Πολύ smart κίνηση αφού είχε εισάγει την εξατομίκευση, να το «ντύνεις» όπως εσύ θες, σε ένα χαριτωμένο, πρακτικό αυτοκίνητο πόλης που εξελίχθηκε σε αυτό που λέμε ‘’σύμβολο lifestyle’’ και ξεχώριζε από χιλιόμετρα.
Τι πέτυχε; Να γίνει ένα απόλυτα αταξικό μικρό αυτοκίνητο. Φοιτητές, νεαροί και νεαρές, επιχειρηματίες, άνθρωποι της διπλανής πόρτας, ό,τι κι αν ήσουν, είναι ok να κυκλοφορείς με ένα «σμαρτάκι». Ακόμα και η γραμματοσειρά είχε μόνο πεζά στοιχεία: smart. Το ίδιο συμβαίνει και τώρα. Σε έναν κόσμο κεφαλαίων, ντε και σώνει γραμματικής υπερβολής, τα smart #1 και #3, τα νέα urban SUV της εταιρείας επαναπροσδιορίζουν ό,τι ξέρουμε για αυτήν. Τώρα παρέα με ένα χάσταγκ, το νέο σύμβολο της εποχής των κοινωνικών δικτύων: smart #1 και smart #3, λοιπόν.
Αν συνδέσεις τις νοητές τελείες της παραπάνω διαδρομής, φαίνεται πως είχε συντελεστεί μία σημαντική μεταστροφή: η smart κατάφερε να μετατρέψει ένα φουτουριστικό διθέσιο, οδηγικά μάλλον «περίεργο» αυτοκίνητο (ειδικά στην πρώτη γενιά, «έστρωσε« στη δεύτερη) σε αστικό διαβατήριο. Αν, λοιπόν, το «σμαρτάκι» κατάφερε αυτό που ελάχιστα αυτοκίνητα έχουν καταφέρει, δηλαδή να γίνει το αταξικό αυτοκίνητο πόλης, τα smart #1 και smart #3 δεν φοβούνται να πάρουν τα ρίσκα από το ίδιο τους το παρελθόν.
«Ουπς! Δεν έχουν καμία σχέση με τα smart που ξέρουμε», μονολόγησα όταν τα είδα για πρώτη φορά από κοντά σε εκείνη την εκδήλωση, σε στατική παρουσίαση επί του γκαζόν, όταν έγινε πριν μερικούς μήνες στο κέντρο της Αθήνας. Όπως έλεγε και ο Τόνι Μοντάνα, ‘’eyes never lie’’, και το σήμα που έστελνε ο αμφιβληστροειδής σου κάπου στο πίσω μέρος του εγκεφάλου ήταν, όντως, δύο τελείως διαφορετικά smart απ’ ό,τι είχαμε δει μέχρι τότε. Τα smart #1 και #3 ήρθαν στην αγορά με μία νέα ταυτότητα: τελείως άλλης λογικής αμάξωμα, μόνο ηλεκτρικά, μακράν πιο ευρύχωρα και φουλ ανατροπή δεδομένων.
Όπως λέει και επισήμως η μάρκα, εκφράζουν τη νέα λογική της. Κρατούν μεν την κληρονομιά της σχεδιαστικής έκπληξης, λειτουργούν δε ως προπομπός μιας νέα γενιάς ηλεκτρικών μοντέλων που θέλουν να μεταμορφώσουν την αίσθηση που ειπράττουν οι επιβάτες. Μαζί και το λεγόμενο interface, τη διάδρασή τους μαζί με το αυτοκίνητο.
▪ Από κοντά
Το πλησιάζεις και αναδύονται κρυφές ηλεκτρικές χειρολαβές. Οι πόρτες είναι χωρίς πλαίσιο. Η θέα πανοραμική. Ναι, είναι πολύ φωτεινά εδώ μέσα με τη θερμοαπορροφητική γυάλινη οροφή, το χαρούμενο, με δόσεις funky, εσωτερικό και μία σχεδιαστική προσέγγιση που σου θυμίζει κάτι από το φουτουρισμό των smart αλλά σε άλλο premium επίπεδο. Ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να προσαρμόσει το εσωτερικό, σύμφωνα με το στυλ που του αρέσει. Σιγά μην άφηναν την εξατομίκευση απ’ έξω… Μία επιλογή θεμάτων και φωτισμού περιβάλλοντος από τις οθόνες πολυμέσων αλλάζουν το χαρακτήρα του κόκπιτ. Το πίσω κάθισμα δεν διαιρείται μόνο 60:40 με δυνατότητα ενδιάμεσης φόρτωσης, αλλά μετακινείται και οριζόντια για να παρέχει διαφορετικό χώρο μεταξύ της δεύτερης σειράς καθισμάτων και του χώρου φόρτωσης.
Είναι αυτό που λέμε ‘’urban SUV’’; Στο μεταμιλένιουμ, μπορείς να το πεις κι έτσι. Αυτό που έγινε είναι ένα νέο προϊόν, καρπός «γάμου» που συνδυάζει τη γνωστική «δεξαμενή» της Mercedes-Benz και το δικό της ντιζάιν, με την προηγμένη πλατφόρμα SEA (Sustainable Experience Architecture) της γνωστής πλέον κινεζικής Geely, με στόχο να προσφέρει κινητικότητα επόμενης γενιάς, σήμερα.
Μπαίνοντας μέσα, στα ευρύχωρα καθίσματα, έχεις μπροστά σου έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων φουλ υψηλής ανάλυσης LCD 9,2 ιντσών, ένα head-up display 10 ιντσών και μία κεντρική οθόνη 12,8 ιντσών. Ο συνδυασμός, στο πνεύμα των καιρών, δίνει τη διάσταση υψηλής τεχνολογίας στο εσωτερικό που όλοι περιμένουν από ένα «έξυπνο» αυτοκίνητο.
Αυτό που ξεχωρίζει τις γραμμές εξοπλισμού είναι τα πελατοκεντρικά χαρακτηριστικά τους: οι παραλλαγές εξοπλισμού καλύπτουν τις διαφορετικές ανάγκες και τον τρόπο ζωής των πελατών. Για παράδειγμα, το smart #1 είναι διαθέσιμο στις εκδόσεις Pro, Pro+, Premium, Pulse και Brabus, με τις διαφορές τους να εστιάζονται στο επίπεδο εξοπλισμού και την απόδοση της μπαταρίας.
▪ Πώς είναι στην πράξη το smart #1;
Είτε ως πισωκίνητο είτε ως τετρακίνητο και με ένα μεγάλο μεταξόνιο στα 2,75 μέτρα, τα πρώτα χιλιόμετρα αποτυπώνουν ένα στιβαρό και καλά μονωμένο αυτοκίνητο. Σημαδεύοντας λακούβες, φρεάτια και όλα αυτά τα «ωραία» που «στολίζουν» την ελληνική άσφαλτο, περνά χωρίς τριγμούς ή κραδασμούς αλλά με ποιοτική κύλιση. Δείχνει έντονα συγκροτημένο, ευέλικτο και ασφαλές. Θα ‘λεγα πως αυτοί οι χαρακτηρισμοί συνθέτουν το συνολικό του χαρακτήρα. Τέσσερις επιβάτες κάθονται άνετα, με τους πίσω να έχουν τη δυνατότητα συρόμενου καθίσματος στο smart #1. Ο χώρος αποσκευών είναι στα 370 lt ενώ κάτω από το μπροστινό αλουμινένιο καπό υπάρχει το λεγόμενο frunk, ένας μικρός χώρος 15 lt για να αποθηκεύεις το καλώδιο φόρτισης.
Με το δε Brabus; η πρώτη επαφή ήταν καλοστημένη και σοκαριστικά γρήγορη. Οι 428 ίπποι είναι όντως μεγάλη ισχύς για το κάθε μέρα. Τόσους δεν έβγαζαν τα καθαρόαιμα σπορ κουπέ μέχρι πρόσφατα, ειδικά από Γερμανία πλευρά; Το να έχει, λοιπόν, ο απλός καταναλωτής τόση δύναμη σε τόσο άμεσο τρόπο λόγω ροπής αποτελεί μια νέα επανάσταση των καιρών.
Οδηγώντας το, νιώθεις ένα μαζεμένο σε όγκο αυτοκίνητο, συμπαγές και με καλή αίσθηση στο τιμόνι. Δεν είναι υπερβολικά ελαφρύ αλλά είναι ακριβές και με θετική αίσθηση. Η απόσβεση είναι σχετικά σφιχτή χωρίς ωστόσο να κουράζει. Ακόμα και για τους πίσω επιβάτες η κύλιση είναι ενδοτική. Όπως είναι αναμενόμενο, με τόση άμεση ροπή ξεπετάς κάθε ενδιάμεση ευθεία με ταχύτητες υπερβολικά δυνατού hot hatch. Εφόσον χωράς να προσπεράσεις σε στενές διαδρομές, απαλάσσεσαι από την κίνηση με διαδικασίες αυτοφώρου. Έχοντας επιλέξει πρόγραμμα που δεν εμπλέκει την τετρακίνηση (όπως κάνουν τα αντίστοιχα Sport και Brabus), στις εξόδους των καμπών νιώθεις τη μικρή μετατόπιση του πίσω άξονα γλιστρώντας ελαφρά. Έχει και fun η υπόθεση…
Το smart #1, αναλόγως έκδοσης, έχει αυτονομία από 310 έως 440 χιλιόμετρα, μπορεί να συνδεθεί με φορτιστές έως και 150kw για να έχεις το 80% μέσα σε λιγότερο από μισή ώρα και προφανώς είναι το πρώτο smart το οποίο «σπάει», σε σχέση με το παρελθόν, τον αυστηρά αστικό χαρακτήρα. Κοινώς, ταξιδεύεις.
▪ Ένα «κλικ« πιο πάνω
Το smart #3, στα 4,4 μέτρα, πλάτος στα 1,8μ., μία μουσούδα που κάτι φέρνει από καρχαρία, συντελεστή οπισθέλκουσας στο 0,27 και μία τύπου σπορ-κουπέ SUV προσέγγιση, είναι το μεγαλύτερο, συγκριτικά, μοντέλο. Στη βασική γραμμή Pro+ επιταχύνει από 0-100 χλμ/ώ. σε 5,8 δ/λ. ενώ στην έκδοση Brabus (που έχει δύο ηλεκτροκινητήρες) σε μόλις 3,7 δ/λ., με την αυτονομία να κυμαίνεται από 325 έως 455 χλμ (κατά WLTP). Όπως σωστά σημειώνει και το βρετανικό Autocar που του έδωσε τα «δύσκολα» 5 αστέρια στην αξιολόγησή του, το smart #3, παρά το χαμηλωμένο αμάξωμα σε σχέση με το έδαφος κατά 20 χιλιοστά, περνά πολύ στρωτά και, ναι, στρίβει χωρίς περίεργες τάσεις.
To αυτοκίνητο έχει μια πιο σπορτίφ προσέγγιση σε σχέση με το smart #1, οι βάσεις των καθισμάτων είναι τοποθετημένες κατά 22 χιλ. πιο κοντά στο «πάτωμα» και δικαίως είναι κάτι σαν ηλεκτρικό hot hatch.
• Για να το κλείνουμε:
Οι επιδόσεις σαφώς και είναι μέρος της νέας EV εποχής, ωστόσο η γενικότερη κίνηση της smart μάλλον είναι πιο κομβική απ΄τα δευτερόλεπτα. Αλλάζει εικόνα, διατηρεί το ανατρεπτικό στοιχείο, φορτίζει γρήγορα ρεύμα ή νεανικές καρδιές και κάνει το δικό της reset στο ηλεκτρικό mobility. Δείτε το από κοντά, μάλλον καλύτερα οδηγείστε το και ίσως μπείτε στην τροχιά του πλανήτη hashtag.
Κλείστε ένα test drive με τα smart #1 και smart #3 εδώ
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News