677
|

Ο άλλος πόλεμος της Ευρώπης είναι για τα κινεζικά EV

Ο άλλος πόλεμος της Ευρώπης είναι για τα κινεζικά EV

Το πρόσφατο ψήφισμα της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν, για μία ακόμα φορά, θέμα έντονης διαμάχης, την περασμένη Παρασκευή. Λογικό. Κρίνονται δισεκατομμύρια, ενδεχόμενες συνέπειες για 2,5 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, πολιτικά άπερκατ και σκληρός πόλεμος συμφερόντων. Οχι μόνο για τα αυτοκίνητα, όπως θα διαβάσετε παρακάτω.

Η ΕΕ της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν θέλει να επιβάλει πρόσθετους δασμούς έως και 45% στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων (ΒΕV / Battery Electric Vehicles) που κατασκευάζονται στην Κίνα, σε μια προσπάθεια να προστατεύσει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία από τον αθέμιτο ανταγωνισμό που προκύπτει λόγω των κρατικών επιδοτήσεων που λαμβάνουν οι κινεζικές εταιρείες από το Πεκίνο. Το οποίο Πεκίνο, από την πλευρά του, αρνήθηκε σταθερά την ύπαρξη επιδοτήσεων ενώ χαρακτήρισε τα ευρήματα των ερευνών «τεχνητά κατασκευασμένα και υπερβολικά».

Στο πλευρό της Ούρσουλα όσοι θεωρούν ότι πρέπει να τεθούν πολύ αυστηρές επιβαρύνσεις προς τα κινεζικά ηλεκτρικά. Ποιοι είναι αυτοί που ψήφισαν υπέρ; Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας, δέκα χώρες της ΕΕ ψήφισαν υπέρ της επιβολής δασμών, όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Πολωνία, η Λετονία, και η Ολλανδία.

Αντιθέτως, πέντε χώρες, μεταξύ αυτών η Γερμανία, η Ουγγαρία και η Σλοβακία, τάχθηκαν κατά. Δώδεκα χώρες, όπως οι Ισπανία, Ελλάδα, Κύπρος και Σουηδία, επέλεξαν να απέχουν από την ψηφοφορία. Κάντε τη σούμα και βγαίνει η ΕΕ των «27».

Πόσο πάει το «τσεκούρι»

Οι δασμοί που επιβλήθηκαν ποικίλλουν ανάλογα με τον κατασκευαστή. Ως γνωστόν, το κριτήριο ήταν το ποιοι συνεργάστηκαν για τα στοιχεία που ζήτησε η ΕΕ για το θέμα του αθέμιτου ανταγωνισμού και των επιδοτήσεων και ποια ήταν τα «κακά παιδιά».

Για παράδειγμα, η BYD θα αντιμετωπίσει δασμούς της τάξης του 27%. Η Geely, αντίστοιχα, 29,3%. Η SAIC (που συνεργάζεται με τη Volkswagen) θα επιβαρυνθεί με τους υψηλότερους δασμούς, που φτάνουν το 45,3%. Ακόμα και η Tesla, η οποία αν και δεν λαμβάνει τις ίδιες κρατικές επιδοτήσεις στην Κίνα, θα υποστεί δασμούς 19% για τα αυτοκίνητα που κατασκευάζει στο εργοστάσιό της στη Σαγκάη.

Σε ανακοίνωσή του το Κινεζικό Εμπορικό Επιμελητήριο εξέφρασε «τη βαθιά απογοήτευσή του για το αποτέλεσμα» και ενθάρρυνε την Ευρωπαϊκή Ενωση να «καθυστερήσει την εφαρμογή των τελωνειακών δασμών και να προκρίνει την επίλυση των διαφορών και των εμπορικών εντάσεων μέσω του διαλόγου». Το ίδιο πάνω-κάτω δήλωσαν και οι CEO των VW και BMW.

Γιατί η Γερμανία ψήφισε κατά των επιπλέον δασμών

Η Γερμανία ήταν αντίθετη σε αυτήν την απόφαση λόγω των στενών οικονομικών δεσμών της με την Κίνα. Η κινεζική αγορά είναι κρίσιμη για τις μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Volkswagen, BMW και Mercedes που εξάγουν σημαντικό αριθμό οχημάτων στην Κίνα. Υπάρχουν φόβοι ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αντίποινα από την Κίνα, πλήττοντας έτσι τις εξαγωγές της Γερμανίας και επιδεινώνοντας την ήδη ασταθή οικονομική της κατάσταση.

Οταν, λοιπόν, εδώ και δύο δεκαετίες έχει μεθοδικά χτίσει στενούς εμπορικούς δεσμούς με την Κίνα, οι φόβοι της διατάραξης της σχέσης είναι έντονοι. Η Γερμανία είχε «δει» το εμπορικό στρατηγικό βάθος της Κίνας, την ανερχόμενη μεσαία τάξη και μια νέα γη επαγγελίας για να προωθεί τα πρίμιουμ αυτοκίνητά της σε μια τεράστια αγορά. Τόσο που κάποιες εταιρείες (κρατιέμαι για να μην πω διευθύνσεις και ονόματα) ακόμα και από σχεδιαστική σκοπιά, φρόντιζαν τα μοντέλα τους να δείχνουν προσανατολισμένα σε κινεζική αισθητική.

Τώρα, λοιπόν, ο φόβος των αντιποίνων από την πλευρά των Κινέζων μουδιάζει τον γερμανό καγκελάριο, Ολαφ Σολτς, τις θέσεις εργασίας στη Γερμανία που ήδη βλέπουν εργοστάσια να κλείνουν αλλά και το εμπορικό μαλακό υπογάστριο. Δεν ξέρω αν είδατε το ματς προχθές το βράδυ, του Περέιρα με τον Ρούντρι για το UFC. Έπεσε πολύ ξύλο και το αίμα του συμπαθούς Ρούντρι έγινε σπλατεριά καθώς πετάχτηκε ακόμα και πάνω στις οθόνες κινητών έξω από το ρινγκ.

Ε, κάπως έτσι μπορεί να είναι και το επώδυνο σενάριο με αντίποινα των Κινέζων κατά των βιομηχανιών γαλακτοκομικών προϊόντων, κονιάκ και χοιρινού κρέατος της ΕΕ.

Το αποτέλεσμα

Παρά τις ενστάσεις της Γερμανίας, το ψήφισμα πέρασε και αναμένεται να τεθεί σε ισχύ τον Νοέμβριο του 2024, με διάρκεια πέντε ετών. Οι δασμοί θα προστεθούν στον υφιστάμενο συντελεστή του 10%. Αυτό σημαίνει ότι στην πράξη ορισμένοι κινέζοι κατασκευαστές που προαναφέρθηκαν θα αντιμετωπίσουν δασμούς άνω του 45% κατά τη φάση της εισαγωγής των BEV στην Ευρώπη. Χάος στις πρίζες…

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...