551
Alive and kicking. Το πετρέλαιο ανθίσταται, έστω κι αν δεν αποτελεί πλέον την πρώτη επιλογή των καταναλωτών στην κεντρική Ευρώπη όπως άλλοτε | Pixabay

Σόρι, το ντίζελ δεν πέθανε ακόμη

Alive and kicking. Το πετρέλαιο ανθίσταται, έστω κι αν δεν αποτελεί πλέον την πρώτη επιλογή των καταναλωτών στην κεντρική Ευρώπη όπως άλλοτε
|Pixabay

Σόρι, το ντίζελ δεν πέθανε ακόμη

Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται σε φάση ραγδαίων αλλαγών και διαφοροποιήσεων τα τελευταία χρόνια, καθώς νέες τεχνολογίες και περιβαλλοντικοί κανονισμοί οδηγούν τους καταναλωτές στο να αναπροσαρμόσουν τις προτιμήσεις τους. Η διαμάχη μεταξύ της χρήσης πετρελαίου κίνησης, του ντίζελ και της ηλεκτρικής ενέργειας είναι πιο έντονη από ποτέ, με τους καταναλωτές να αναζητούν την καλύτερη λύση που θα καλύπτει τις ανάγκες τους. Ωστόσο, παρά την προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παρατηρείται αυξανόμενη τάση για αγορά πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στην Ευρώπη.

Το νεότερο ιστορικό παρελθόν έχει καταγράψει ότι τα ντίζελ είχαν για δεκαετίες την υπεροχή στην ευρωπαϊκή αγορά, κυρίως λόγω της οικονομίας καυσίμου και της ανθεκτικότητάς τους, ειδικά για μεγάλα ταξίδια και επαγγελματική χρήση. Το πετρέλαιο κίνησης προσέφερε υψηλότερη ενεργειακή απόδοση σε σχέση με τη βενζίνη, καθιστώντας τα ελκυστική επιλογή για τους καταναλωτές που ταξιδεύουν μεγάλες αποστάσεις.

Ωστόσο, μετά το σκάνδαλο «Dieselgate» το 2015, το οποίο αποκάλυψε τις πρακτικές χειραγώγησης εκπομπών από μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, η φήμη των πετρελαιοκίνητων οχημάτων δέχτηκε σημαντικό πλήγμα. Οι εστιασμένες στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα πολιτικές και η υποστήριξη «καθαρότερων» τεχνολογιών έφεραν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο προσκήνιο. Παρ’ όλα αυτά, και παρά την αρχική αυτή πτώση, τα ντίζελ επιστρέφουν σταδιακά, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Αυτό αποτυπώθηκε σε πρόσφατο άρθρο τού γενικώς έγκυρου βρετανικού Autocar, που κατέγραψε τον μήνα Σεπτέμβριο ένα ηχηρό comeback των ντίζελ, σε ποσοστό 17,3% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Την ίδια στιγμή τα EV αυξήθηκαν μόνο κατά 3,6%.

Είναι η μάλλον άβολη στιγμή που ανάγκασε τον εκπρόσωπο εισαγωγέων και εμπόρων (κάτι αντίστοιχο με τον «δικό» μας Σύνδεσμο Εισαγωγέων και Αντιπροσώπων (ΣΕΕΑ) να δηλώσει ότι «πρέπει να δούμε τις εξελίξεις κάτω από το “καπό”, καθώς υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες πως η αγορά των EV δεν αναπτύσσεται αρκετά γρήγορα ώστε να επιτευχθούν οι καθορισμένοι στόχοι».

Τυχαίο ότι ακόμη και τώρα μεγάλοι γερμανοί κατασκευαστές διαθέτουν ντίζελ εκδόσεις σε σύγχρονα μοντέλα τους; Ενδεικτικό παράδειγμα η BMW 220d Coupe (BMW)

Στην πράξη φαίνεται πως εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαροί λόγοι που έχουν αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών για τα ντίζελ αυτοκίνητα. Για παράδειγμα, τα ντίζελ έχουν μικρότερη κατανάλωση καυσίμου και μεγαλύτερη αυτονομία σε σχέση με τα βενζινοκίνητα ή ακόμα και τα ηλεκτρικά, σε ορισμένες περιπτώσεις. Αυτό τα καθιστά πιο ελκυστικά για οδηγούς που διανύουν μεγάλες αποστάσεις, όπως για επαγγελματίες που πραγματοποιούν συχνά ταξίδια ή για εκείνους που ταξιδεύουν για αναψυχή.

Ταυτόχρονα, οι υποδομές για φόρτιση δεν είναι επαρκώς ανεπτυγμένες σε ορισμένες περιοχές της Ευρώπης, κάτι που αποτρέπει πολλούς αγοραστές από την απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος. Ενώ, επίσης, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επενδύσει στη βελτίωση των ντίζελ κινητήρων, μειώνοντας σημαντικά τις εκπομπές NOx (οξείδια του αζώτου), με τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα να είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον και να συμμορφώνονται με τις αυστηρές ευρωπαϊκές προδιαγραφές Euro 6d. Αυτό προσφέρει περισσότερη εμπιστοσύνη σε κάποιους καταναλωτές ότι ένα ντίζελ μπορεί να αποτελεί (και) οικολογική επιλογή.

Συμπερασματικά, ενώ η Ευρωπαϊκή Ενωση συνεχίζει να προωθεί την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων, παρέχοντας κίνητρα και θέτοντας περιορισμούς στα οχήματα εσωτερικής καύσης, τα ντίζελ φαίνεται να έχουν ακόμα μια σημαντική θέση στην αγορά. Εξ ου και είναι πιθανό στο μέλλον να δούμε μια συνύπαρξη διαφόρων τεχνολογιών, με τα ντίζελ να διατηρούν ένα μερίδιο της αγοράς, ιδίως για επαγγελματική χρήση και μεγάλες αποστάσεις, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα θα καλύπτουν περισσότερο την αστική κινητικότητα και τα μικρότερα καθημερινά ταξίδια.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...