728
Ο μεν Αρνό (αριστερά) έκτισε την αυτοκρατορία του ποντάροντας στην πολυτέλεια, ο δε Μασκ υπόσχεται ταξίδια στο Διάστημα, πουλώντας συγχρόνως εύχρηστα φλογοβόλα | CreativeProtagon / Reuter

Μπερνάρ Αρνό – Ελον Μασκ: Πολυτέλεια εναντίον τεχνολογίας

Protagon Team Protagon Team 5 Οκτωβρίου 2024, 16:47
Ο μεν Αρνό (αριστερά) έκτισε την αυτοκρατορία του ποντάροντας στην πολυτέλεια, ο δε Μασκ υπόσχεται ταξίδια στο Διάστημα, πουλώντας συγχρόνως εύχρηστα φλογοβόλα
|CreativeProtagon / Reuter

Μπερνάρ Αρνό – Ελον Μασκ: Πολυτέλεια εναντίον τεχνολογίας

Protagon Team Protagon Team 5 Οκτωβρίου 2024, 16:47

Ο ένας επενδύει στην «παλιά» αλλά ακόμα εξαιρετικά δημοφιλή Formula 1, ο άλλος είναι o Mister Tesla. Ο ένας αγοράζει εφημερίδες και περιοδικά, ο άλλος επικεντρώνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο ένας συλλέγει επαύλεις και αρχοντικά, ο άλλος έχει δηλώσει περήφανα πως ζει σε ένα πρακτικό κοντέινερ. Ο ένας έκτισε την αυτοκρατορία του ποντάροντας στην πολυτέλεια, ο άλλος υπόσχεται ταξίδια στο Διάστημα, πουλώντας συγχρόνως εύχρηστα φλογοβόλα.

Αυτά αναφέρει σε κείμενό του ο Φραντσέσκο Μανακόρντα της ιταλικής La Repubblica, γράφοντας για το «ντέρμπι των πολυδισεκατομμυριούχων», δηλαδή μεταξύ του ιδιοκτήτη του κολοσσού ειδών πολυτελείας LVMH Μπερνάρ Αρνό και του κατά συρροήν καινοτόμου Ελον Μασκ. Πρόκειται για μια εξ αποστάσεως μεν, σκληρή δε αναμέτρηση μεταξύ δύο ανδρών που τους χωρίζουν πολλά, αλλά τους ενώνει το γεγονός ότι είναι οι πλουσιότεροι άνθρωποι στον κόσμο: κάθε λίγους μήνες ο ένας διαδέχεται τον άλλον στην πρώτη θέση της σχετικής λίστας, θέση όπου για να ανέλθει κάποιος πρέπει να διαθέτει περιουσία ύψους τουλάχιστον 200 δισ. δολαρίων.

Εστιάζοντας στον 75χρονο γάλλο επιχειρηματία, ο ιταλός δημοσιογράφος σημειώνει ότι, εκτός από έργα τέχνης, συλλέγει επίσης, και με το ίδιο πάθος, πολυτελή brands, ενώ δεν αφήνει ανεκμετάλλευτη καμία ευκαιρία που του παρουσιάζεται ώστε να αυξήσει περαιτέρω τον ήδη τεράστιο πλούτο που κατέχει.

Μόνο το τελευταίο διάστημα, και μέσα σε μόλις λίγες ημέρες, προέβη σε μια σειρά από εντυπωσιακές επιχειρηματικές κινήσεις. Αγόρασε μερίδιο μετοχών στην πρώην γαλλική και νυν ιταλική Moncler, κάτι που επιβεβαιώνει την πρόθεση του γάλλου μεγιστάνα της πολυτέλειας να εδραιώσει τη θέση του και στην ιταλική βιομηχανία της μόδας, όπου ήδη έχει ισχυρή παρουσία, με τη LVMH να κατέχει τη Fendi και τη Loro Piano.

Ακολούθησε, πριν από λίγες ημέρες, η απόκτηση του ιστορικού γαλλικού περιοδικού Paris Match, το οποίο ο Αρνό εξαγόρασε από τον (ακρο)δεξιό μεγιστάνα των ΜΜΕ Βενσάν Μπολορέ, μαζί με άλλα γνωστά έντυπα, περιλαμβανομένης και της εβδομαδιαίας εφημερίδας Le Journal du Dimanche. Διεύρυνε, έτσι, τη μιντιακή αυτοκρατορία του, στην οποία ανήκουν και οι εφημερίδες Les Echos και Le Parisien.

Περισσότερη αίσθηση, όμως, προκάλεσε η συμφωνία με τη Formula 1, χάρη στην οποία, από το 2025 και για την επόμενη δεκαετία η LVMH θα είναι «χρυσός» χορηγός του κορυφαίου πρωταθλήματος αγώνων αυτοκινήτου, καταβάλλοντας συνολικά, ανά τα χρόνια, περί το ένα δισ. ευρώ, ώστε να μπορεί να προβάλλει σε όλον τον κόσμο τα κορυφαία της brands.

Οσον αφορά το αντίπαλο δέος, ο Φραντσέσκο Μανακόρντα γράφει πως όσο ξεχωριστή και ιδιαίτερη είναι μια τσάντα Luis Vuitton ή ένα ρολόι Tag Heure, εξίσου ξεχωριστό και ιδιαίτερο είναι σίγουρα και ένα αυτοκίνητο Tesla. Μάλλον δεν έχει άδικο.

Ωστόσο στην προκειμένη περίπτωση η γοητεία έγκειται στην τεχνολογία, στο πεδίο της οποίας ανήκουν και τα υπόλοιπα διαμάντια του στέμματος του Ελον Μασκ, όπως η εταιρεία κατασκευής πυραύλων SpaceX, η νεοφυής επιχείρηση Τεχνητής Νοημοσύνης xΑι, καθώς και το πρώην Twitter, νυν Χ, το οποίο ο Μασκ εξαγόρασε το 2022 έναντι 44 δισ. δολαρίων, αλλά το μετέτρεψε σε εργαλείο προπαγάνδας, μεταξύ άλλων, γεγονός που εξηγεί γιατί τον περασμένο Αύγουστο η αξία του ήταν μειωμένη κατά σχεδόν 70%.

Οπότε το ντέρμπι Αρνό-Μασκ είναι μια αναμέτρηση ανάμεσα στην πολυτέλεια και την τεχνολογία. Ομως στον ιστότοπο της Boring Company, όπως επέλεξε ο Μασκ να αποκαλέσει την εταιρεία του που ειδικεύεται κυρίως στην κατασκευή σηράγγων και στην ανάπτυξη νέων συστημάτων μαζικής μεταφοράς, μεταξύ των κορυφαίων projects της εταιρείας, πέρα από το φλογοβόλο (λανσαρίστηκε στην αγορά για πλάκα, αλλά τελικά πουλήθηκαν 20.000 κομμάτια έναντι 10 εκατ. δολαρίων), προβάλλεται επίσης ένα άρωμα με την ονομασία Burnt Hair, το οποίο στις εκλεκτές εσάνς των περίφημων αρωμάτων του οίκου LVMH, από τα Guerlain έως τα Givenchy, αντιπαραβάλλει τη μυρωδιά καμένων μαλλιών.

«Δεν είναι απλώς εσκεμμένος παραλογισμός στην υπηρεσία του μάρκετινγκ αυτό που κάνει ο νοτιοαφρικανός επιχειρηματίας, ο οποίος επέλεξε να γίνει Αμερικανός, αλλά και η απόδειξη ότι στο ντέρμπι μεταξύ των δύο κόσμων ανταγωνίζονται επίσης πολιτισμοί και κλήσεις: στη μια πλευρά υπάρχει ο εγκωμιασμός και η κεφαλαιοποίηση του “savoir faire”, χαρακτηριστικό της παλιάς Ευρώπης, η λατρεία της παράδοσης και η έμφαση στην τοπική ταυτότητα, ενώ στην άλλη πλευρά υπάρχει η πρωτοπορία, μεταξύ καινοτομίας και πρόκλησης, που κάνει ισχυρή την Αμερική» συνοψίζει ο Φραντσέσκο Μανακόρντα.

«Στο ντέρμπι μεταξύ Ευρώπης, που αντλεί αξία (για πόσο ακόμη;) από την παράδοση, και Αμερικής, που ποντάρει στην καινοτομία, μερικές φορές χωρίς να ξέρει ποια κατεύθυνση να πάρει, αναμένεται ένας τρίτος ανταγωνιστής, ικανός να ενώσει τις δύο δυνάμεις. Ισως, μάλιστα, να ανέβει και στο βάθρο μαζί με τον Αρνό και τον Μασκ» προσθέτει ο ιταλός δημοσιογράφος.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...