476
Μια ακόμη επίθεση των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, αυτή τη φορά στο βρετανικό δεξαμενόπλοιο Cordelia Moon | Houthi Military Media/Handout via REUTERS

Η Κίνα αρνείται να συνεργαστεί με τη Δύση κατά των Χούθι

Protagon Team Protagon Team 4 Οκτωβρίου 2024, 13:30
Μια ακόμη επίθεση των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, αυτή τη φορά στο βρετανικό δεξαμενόπλοιο Cordelia Moon
|Houthi Military Media/Handout via REUTERS

Η Κίνα αρνείται να συνεργαστεί με τη Δύση κατά των Χούθι

Protagon Team Protagon Team 4 Οκτωβρίου 2024, 13:30

Η Κίνα απέρριψε τις εκκλήσεις των ΗΠΑ να συμμετάσχει σε κοινή διεθνή δράση κατά των επιθέσεων των Χούθι στη διεθνή ναυτιλία, δήλωσε ανώτερος αμερικανός διπλωμάτης και πρόσθεσε ότι το Πεκίνο «ζήτησε από τους αντάρτες της Υεμένης να επιτίθενται σε πλοία άλλων χωρών και όχι στα δικά της».

Ο Κουρτ Κάμπελ, αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, δήλωσε, σύμφωνα με τους Times, ότι η απάντηση από το Πεκίνο ήταν «εντυπωσιακά μη βοηθητική» και εγείρει αμφιβολίες για τη δέσμευσή του στην παγκόσμια συνεργασία. Η Κίνα έχει ναυτική βάση στο Τζιμπουτί, το οποίο βρίσκεται απέναντι από την Υεμένη, στο στενό Μπαμπ αλ-Μαντέμπ.

Οταν οι, υποστηριζόμενοι από το Ιράν, αντάρτες Χούθι της Υεμένης ξεκίνησαν τις πυραυλικές επιθέσεις τους εναντίον δυτικών πλοίων, στα τέλη του περασμένου έτους, οι επιθέσεις αυτές προκάλεσαν κρίση στη διεθνή ναυτιλία, η οποία επηρέασε και την Κίνα, ανάμεσα σε πολλές άλλες χώρες που διεξάγουν διεθνές εμπόριο.

Πριν από τις επιθέσεις, περίπου 99% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που έπλεαν μεταξύ Ευρώπης και Κίνας περνούσαν από τη Διώρυγα του Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα. Μέσα σε λίγες εβδομάδες, τα μισά από αυτά αναγκάστηκαν να περιπλέουν την αφρικανική ήπειρο, μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική, αυξάνοντας σημαντικά τόσο τη διάρκεια όσο και το κόστος της μεταφοράς εμπορευμάτων.

«Οταν οι Χούθι άρχισαν να επιτίθενται στη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, προσεγγίσαμε αμέσως τους Κινέζους για να συνεργαστούν μαζί μας, στην προσπάθεια να προστατεύσουμε αυτήν τη ναυτιλία. Τους ζητήσαμε να χρησιμοποιήσουν τη βάση τους στο Τζιμπουτί, όπως έκαναν τη δεκαετία του 1990, για να αντιμετωπίσουμε μαζί την πειρατεία», είπε ο Κάμπελ. «Σκεφτήκαμε ότι υπήρχε πραγματική πιθανότητα η Κίνα να πει ναι, επειδή η ναυτιλία παίζει τεράστιο ρόλο στον ζωτικό για την Κίνα τομέα του εμπορίου.

»Συνειδητοποιήσαμε ότι αυτό που προσπάθησαν να κάνουν οι Κινέζοι, αντί να συμμετάσχουν σε οποιοδήποτε είδος διεθνούς ναυτικής κοινοπραξίας, ήταν να επικοινωνήσουν απευθείας με τους Χούθι, λέγοντάς τους: “Κοιτάξτε, αυτά είναι τα πλοία μας, μην τα πειράζετε, στοχεύστε διαφορετικά πλοία”».

Ο Κάμπελ, σύμφωνα με τους Times, είπε στο Carnegie Endowment for International Peace, μια δεξαμενή σκέψης στην Ουάσιγκτον: «Αυτή είναι μια προσέγγιση για την οποία έχουμε πραγματικές ανησυχίες».

Η ιρανική ενεργειακή παραγωγή υπόκειται σε κυρώσεις από πολλές χώρες και το 90% του πετρελαίου του Ιράν πωλείται στην Κίνα. Αυτό δυνητικά δίνει στο Πεκίνο διπλωματική επιρροή στην Τεχεράνη, η οποία με τη σειρά της χρηματοδοτεί τους αντάρτες Χούθι που αγωνίζονται για την ανατροπή της κυβέρνησης της Υεμένης.

Η Κίνα διατηρεί καλές σχέσεις με πολλές κυβερνήσεις της Μέσης Ανατολής, συμπεριλαμβανομένου του Ισραήλ, στον τεχνολογικό τομέα του οποίου είναι επενδυτής. Πέρυσι επέδειξε την επιρροή της μεσολαβώντας για την αποκατάσταση των σχέσεων μεταξύ του Ιράν και της Σαουδικής Αραβίας.

Ωστόσο, όσα είπε ο Κάμπελ υποδηλώνουν ότι ο Πρόεδρος Σι αποφάσισε να μη συμμετέχει σε κάποια διεθνή συνεργασία στην περιοχή, υπολογίζοντας ίσως ότι ένα στρατηγικό τέλμα που καθηλώνει τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους θα τους καταστήσει λιγότερο ικανούς να παρεμποδίσουν τις ευρύτερες κινεζικές φιλοδοξίες στην Ασία.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...