Η AI Terra, που κυκλοφόρησε τον περασμένο Ιανουάριο ως το πρώτο παγωτό στον κόσμο που παράγεται από Τεχνητή Νοημοσύνη, παίζει περίτεχνα με τις γεύσεις της λευκής σοκολάτας και του μαύρου πιπεριού. Ο Τζανφράνκο Σάμπο, ένας από τους κορυφαίους επιχειρηματίες τζελάτο στην Ιταλία, δέχθηκε προτάσεις για χρήση ΤΝ με στόχο τη διεύρυνση των γεύσεων των παγωτών του, αλλά αρχικά εμφανίστηκε δύσπιστος.
Προερχόμενος από μια από τις παραδοσιακές γαστρονομικές βιομηχανίες της Ιταλίας, ο 63χρονος Σάμπο δεν ήξερε πώς να ανταποκριθεί στην πρόταση. «Πάντα σκεφτόμουν τη δημιουργικότητα ως το πιο οικείο και ανθρώπινο κομμάτι της δουλειάς μου» λέει στους Times του Λονδίνου, μιλώντας μέσα από μία από τις δύο μονάδες παραγωγής του στο Μιλάνο.
Ωστόσο, ο πρώην σύμβουλος επιχειρήσεων, ο οποίος υποστηρίζει εδώ και καιρό την ψηφιακή καινοτομία, αποφάσισε να δώσει στην Τεχνητή Νοημοσύνη μια ευκαιρία, ανεβάζοντας 87 συνταγές στην πλατφόρμα του ChatGPT, μαζί με δύο ντουζίνες ιστοσελίδες κατασκευαστών τζελάτο που θαύμαζε. Το λογισμικό δημιούργησε μια λίστα προτάσεων και ο Σάμπο επέλεξε μία: ένα παγωτό λευκής σοκολάτας επικαλυμμένο με σάλτσα βαλσάμικου μούρων και καραμελωμένο μαύρο πιπέρι.
Ο επιχειρηματίας δεν είχε σκεφτεί ποτέ να συνδυάσει τα συγκεκριμένα συστατικά, καθώς συνήθως χρησιμοποιεί πιο συμβατικούς συνδυασμούς γεύσεων. Ο Σάμπο είναι ένας από μια σειρά ιδιοκτητών τζελατερί που βλέπουν τα παγωτά τους να εκτοξεύονται εμπορικά με την εισαγωγή της τεχνολογίας και με μια διάθεση πειραματισμού.
Ο επιχειρηματίας συνεργαζόταν με μια εταιρεία λογισμικού για τη δημιουργία ενός συστήματος υπολογιστή με στόχο την πρόβλεψη των πωλήσεων παγωτού, όταν ένας από τους προγραμματιστές πρότεινε τη χρήση ΤΝ για την εφεύρεση μιας νέας γεύσης. Εκτοτε έχει εμπλουτίσει τη γκάμα των σορμπέ και των τζελάτο του με άλλα παρασκευάσματα της τεχνολογίας.
Η AI Terra εισήγαγε πριν από δύο μήνες ένα νέο παγωτό κανέλα με τραγανό αμύγδαλο και κομμένα αχλάδια σοταρισμένα σε προσέκο, καθώς και μια vegan λιχουδιά που περιέχει αλατισμένα φουντούκια και ροδάκινα ποσέ. Και οι δύο (από τις τρεις συνολικά) νέες γεύσεις αποτελούν προτάσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης και έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα δημοφιλείς.
Η Terra, που ιδρύθηκε το 2018, πουλάει το τζελάτο στην τιμή των 30 ευρώ το κιλό και έχει ετήσιο τζίρο 2 εκατ. ευρώ. Οι πωλήσεις για τις τρεις γεύσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης κινούνται στη μέση της σχετικής λίστας –έρχονται στη 17η, 15η και 13η θέση αντίστοιχα– αλλά έχουν εδραιώσει τη φήμη της τζελατερίας ως μιας από τις πιο ευφάνταστες του Μιλάνου.
Η Ιταλία βιώνει ανανεωμένο ενδιαφέρον για το παγωτό τζελάτο, καθώς ένα κύμα γκουρμέ παραγωγών μικρής κλίμακας, γνωστών για τις εκκεντρικές γεύσεις, τις μορφές γευσιγνωσίας «aperitivo» και τα εποχιακά συστατικά υψηλής ποιότητας, ανταγωνίζονται για πελάτες που έχουν χάσει το ενδιαφέρον τους για τις πιο παραδοσιακές προσφορές των μεγάλων αλυσίδων παγωτών, όπως η Venchi και η Grom.
Η ΤΝ, την οποία ορισμένα εστιατόρια χρησιμοποιούν για να κάνουν κρατήσεις και να διαχειρίζονται παραγγελίες, θα μπορούσε να βοηθήσει τις τζελατερίες να γίνουν πιο ανταγωνιστικές, τόσο σε επίπεδο δημιουργικότητας όσο και εξαλείφοντας τις αναποτελεσματικότητες της παραγωγής τους. Ο Σάμπο πιστεύει πλέον ότι η τεχνολογία είναι ικανή να φέρει παγωτά υψηλής ποιότητας στις μάζες.
Οι ιστορικοί εντοπίζουν την προέλευση του παγωτού στην Κίνα, κατά την περίοδο της δυναστείας των Τανγκ (618-907 μ.Χ.), όταν το βουβαλίσιο γάλα θερμαινόταν και αναμειγνύονταν με αλεύρι και καμφορά, πριν ψυχθεί με πάγο. Τα παγωμένα γλυκίσματα που μοιάζουν με το σύγχρονο παγωτό εικάζεται ότι τελειοποιήθηκαν στην αυλή των Μεδίκων στη Φλωρεντία στα χρόνια της Αναγέννησης.
Στις ημέρες μας οι πωλήσεις των ιταλικών τζελάτο –όρος που χρησιμοποιείται από τους αγγλόφωνους για ένα συγκεκριμένο επιδόρπιο με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε λιπαρά από άλλα παγωτά– έχουν εκτιναχθεί στα ύψη. Οι 39.000 τζελατερίες της χώρας απέφεραν έσοδα 3 δισ. ευρώ πέρυσι –11% υψηλότερα σε σχέση με πρόπερσι– σύμφωνα με τον Διεθνή Σύνδεσμο Τζελατερίας. Οι μισοί πελάτες τους ήταν τουρίστες.
Μια τρέλα για τις ιδιόρρυθμες γεύσεις παγωτού σάρωσε για πρώτη φορά την Ιταλία πριν περίπου πέντε χρόνια, με το Μιλάνο, όπου οι πελάτες διψούν για πειραματισμούς, να αναδεικνύεται στην ντε φάκτο πρωτεύουσα του παγωτού. Οι τιμές σε όλη την πρωτεύουσα της Λομβαρδίας κυμαίνονται από 22 έως 35 ευρώ το κιλό.
Η Terra του Σάμπο σχεδιάζει τώρα να χρησιμοποιήσει το ChatGPT για να εισέλθει σε συγκεκριμένες γωνιές της αγοράς – για παράδειγμα με νέες γεύσεις εμπνευσμένες από τη Μέση Ανατολή, που περιέχουν ροδόνερο ή καφέ κάρδαμο. Λίγες εβδομάδες πριν τα εγκαίνια ενός νέου καταστήματος στη Ρώμη, ο επιχειρηματίας λέει στους Times ότι η ΤΝ μπορεί να βοηθήσει στην επέκταση της παραγωγής παγωτού υψηλής ποιότητας παγκοσμίως, όπως κάνουν αλυσίδες σαν την Grom.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News