663
Σωστικά συνεργεία εργάζονται στο σημείο της συντριβής του αεροσκάφους της Saurya Airlines στο Κατμαντού | REUTERS/Navesh Chitrakar

Γιατί τα αεροπλάνα συντρίβονται τόσο συχνά στο Νεπάλ;

Protagon Team Protagon Team 26 Ιουλίου 2024, 16:15
Σωστικά συνεργεία εργάζονται στο σημείο της συντριβής του αεροσκάφους της Saurya Airlines στο Κατμαντού
|REUTERS/Navesh Chitrakar

Γιατί τα αεροπλάνα συντρίβονται τόσο συχνά στο Νεπάλ;

Protagon Team Protagon Team 26 Ιουλίου 2024, 16:15

Το αεροπορικό δυστύχημα που σκότωσε 18 ανθρώπους στο Νεπάλ την περασμένη Τετάρτη ήταν ταυτόχρονα φρικτό αλλά και, δυστυχώς, συνηθισμένο – μια από τις δεκάδες αεροπορικές καταστροφές που έχουν συμβεί στο μικρό κράτος των Ιμαλαΐων την τελευταία δεκαετία.

Μετά από κάθε νέο ατύχημα, οι ερευνητές επιρρίπτουν ευθύνες προς πολλές κατευθύνσεις – όπως στον καιρό, στο δύσκολο έδαφος, στους καταπονημένους πιλότους, ή στα γηρασμένα αεροσκάφη. Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι New York Times, ένα βασικό πρόβλημα δεν έχει αντιμετωπιστεί – μια σύγκρουση συμφερόντων, όπου οι υπάλληλοι που παρέχουν προσοδοφόρες αεροπορικές υπηρεσίες είναι οι ίδιοι που τις ρυθμίζουν.

Αυτή η διαπλοκή επιτρέπει στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της χώρας να διεξάγει έρευνες η ίδια όταν προκύπτουν προβλήματα. Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με αναλυτές και πρώην αξιωματούχους, εμποδίζει το είδος των επειγουσών αλλαγών και της αυστηρής τήρησης των μέτρων που απαιτούνται για τη βελτίωση της εποπτείας, σε ζητήματα ζωής ή θανάτου.

Το αποτέλεσμα δεν είναι μόνο τα συχνά ατυχήματα – που αγγίζουν τα 40 από το 2010, σύμφωνα με κυβερνητικές αναφορές, και έχουν προκαλέσει πάνω από 350 θανάτους. Το φτωχό ιστορικό του Νεπάλ απειλεί επίσης να αποκόψει περαιτέρω την αεροπορική βιομηχανία του από τον έξω κόσμο, και να στερήσει από τη φτωχή χώρα ένα σημαντικό διεθνές τουριστικό ρεύμα.

Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει απαγορεύσει τις πτήσεις των αεροπορικών εταιρειών της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του εθνικού αερομεταφορέα της, Nepal Airlines, εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Εάν χώρες όπως η Ινδία, η Κίνα και τα κράτη του Κόλπου κάνουν το ίδιο, οι οικονομικές συνέπειες για το Νεπάλ θα είναι καταστροφικές.

Οι συντριβές των τελευταίων ετών περιλαμβάνουν μια πλήρη γκάμα αεροσκαφών όλων των μεγεθών – 15 ελικόπτερα, τέσσερα μονοκινητήρια και 16 δικινητήρια αεροπλάνα. Με εξαίρεση τρία αεροσκάφη ξένων εταιρειών, όλα τα υπόλοιπα που συνετρίβησαν ανήκουν σε εταιρείες του Νεπάλ.

Το αεροπλάνο που συνετρίβη την Τετάρτη ανήκε στην Saurya Airlines, η οποία αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα. Περίπου 20 δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, το αεροσκάφος 50 θέσεων τύπου CRJ-200 της Bombardier, έστριψε προς τα δεξιά και συνετρίβη κοντά στον διάδρομο προσγείωσης.

Η πτήση έφυγε από την πρωτεύουσα Κατμαντού με προορισμό την Ποκάρα, ένα τουριστικό θέρετρο. Στο αεροσκάφος επέβαιναν 19 άτομα – 17 μέλη του προσωπικού της αεροπορικής εταιρείας και η σύζυγος και το παιδί ενός από αυτούς. Ο πιλότος ήταν ο μόνος επιζών. Οπως συμβαίνει μετά από κάθε συντριβή, οι αρχές δεσμεύθηκαν για άλλη μία επιτροπή που θα ερευνήσει το δυστύχημα.

Το αεροπλάνο κατευθυνόταν προς το Διεθνές Αεροδρόμιο της Ποκάρα, το οποίο παραμένει ως επί το πλείστον άδειο, έχοντας κατασκευασθεί σε μεγάλο βαθμό από κινεζικές εταιρείες, και χρηματοδοτηθεί μέσω χρέους προς τους κινέζους πιστωτές. Η αεροπορική εταιρεία δεν έχει καθορισμένο υπόστεγο στο αεροδρόμιο του Κατμαντού, και η χρέωση για τη στάθμευση του αεροπλάνου στην Ποκάρα είναι χαμηλότερη.

Το αεροπλάνο επρόκειτο να υποβληθεί σε πλήθος εργασιών βαριάς συντήρησης στην Ποκάρα, γνωστές ως C-check, που κανονικά διενεργούνται κάθε 18 έως 24 μήνες. Αυτό θέτει ένα άμεσο ερώτημα από τους αναλυτές αεροπορικής ασφάλειας: Γιατί η αεροπορική αρχή επέτρεψε σε τόσους πολλούς ανθρώπους να ταξιδέψουν με το αεροπλάνο πριν από αυτές τις δοκιμές;

Εμπειρογνώμονες και πρώην αξιωματούχοι ισχυρίζονται ότι μια τέτοια απόφαση είναι χαρακτηριστική των δομικών προβλημάτων που εμποδίζουν εδώ και καιρό τη μείωση του αριθμού των ατυχημάτων στο Νεπάλ. Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας διαχειρίζεται δεκάδες αεροδρόμια και παρέχει τις περισσότερες από τις υπηρεσίες τους.

Ταυτόχρονα, ρυθμίζει και παρακολουθεί τα πάντα – από την εκπαίδευση και τα προσόντα του προσωπικού, μέχρι τις τεχνικές πτυχές των πτήσεων και της εναέριας κυκλοφορίας. Σε αντίθεση με το Νεπάλ, οι περισσότερες γειτονικές του χώρες έχουν εδώ και καιρό διαχωρίσει τη ρύθμιση της αεροπορικής ασφάλειας, αναθέτοντάς την σε ανεξάρτητους φορείς.

Αυτό που κάνει τα πράγματα ακόμη χειρότερα στο Νεπάλ, είναι ότι η ρυθμιστική πλευρά της Αρχής είναι εξαιρετικά υποχρηματοδοτούμενη και υποστελεχωμένη. Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) ζητά διαχρονικά τη διάσπαση της  υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας του Νεπάλ.

Ως απόδειξη ότι το τρέχον σύστημα δεν λειτουργεί, οι έρευνες μετά τα ατυχήματα στο Νεπάλ λαμβάνουν χαμηλότατη βαθμολογία από το ICAO, τηρώντας μόλις το ένα τέταρτο των αναφερόμενων κανόνων του. Η Ευρωπαϊκή  Ενωση, παράλληλα, επισημαίνει τη σύγκρουση συμφερόντων ως λόγο τοποθέτησης των αεροπορικών εταιρειών του Νεπάλ στη μαύρη λίστα της.

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...