492
Win-win α λα τουρκοκινεζικά: χαμόγελα από τους Ερντογάν (στο μέσον), Τσουανφού (δεξιά) και Φατίχ Κακίρ (είναι ο τούρκος υπουργός Βιομηχανίας και Τεχνολογίας) | Turkish Presidency/Mustafa Kamaci /Handout/Anadolu via Getty Image)

Τουρκοκινεζικό big deal στην ηλεκτρική αυτοκίνηση

Protagon Team Protagon Team 9 Ιουλίου 2024, 18:37
Win-win α λα τουρκοκινεζικά: χαμόγελα από τους Ερντογάν (στο μέσον), Τσουανφού (δεξιά) και Φατίχ Κακίρ (είναι ο τούρκος υπουργός Βιομηχανίας και Τεχνολογίας)
|Turkish Presidency/Mustafa Kamaci /Handout/Anadolu via Getty Image)

Τουρκοκινεζικό big deal στην ηλεκτρική αυτοκίνηση

Protagon Team Protagon Team 9 Ιουλίου 2024, 18:37

Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Κίνας, η εταιρεία BYD, έκλεισε με το τουρκικό κράτος συμφωνία ύψους 1 δισ. δολαρίων για τη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής τέτοιων οχημάτων στην Τουρκία. Η είδηση που μετέδωσε το ειδησεογραφικό πρακτορείο Anadolu και προέβαλαν τα Δυτικά media έχει διπλή «ανάγνωση».

Πρώτον, επιβεβαιώνει την καλπάζουσα εξωστρέφεια της Κίνας στο πεδίο της διεθνούς οικονομίας και τη διείσδυσή της στη διασυνδεδεμένη με τη Δύση Ασία (η Τουρκία είναι μέλος του ΝΑΤΟ και υποψήφια για ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ενωση, αλλά σε προσωρινή αναστολή). Επίσης, δείχνει την ευελιξία και τον ψυχρό επιχειρηματικό υπολογισμό των Κινέζων στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης, δεδομένου ότι η τουρκική κυβέρνηση είχε ήδη επιβάλει επιπλέον δασμούς 40% στα εισαγόμενα στην Τουρκία κινεζικά οχήματα.

Δεύτερον, φανερώνει την ικανότητα της Τουρκίας να προσελκύει μεγάλες επενδύσεις και δη σε «πράσινους» τομείς (χωρίς να παραμελεί τον τουρισμό της, τον πρωτογενή τομέα της, τη δική της βιομηχανία, κ.λπ.). Το νέο εργοστάσιο θα ξεκινήσει την παραγωγή το 2026 και θα παράγει έως και 150.000 οχήματα ετησίως. Η κινεζική επένδυση θα δώσει δουλειά σε 5.000 τούρκους εργάτες.

Το deal υπεγράφη σε ειδική εκδήλωση που έγινε στην Κωνσταντινούπολη, στην οποία συμμετείχαν ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και ο διευθύνων σύμβουλος της BYD Γουάνγκ Τσουανφού. Η συγκεκριμένη επενδυτική κίνηση για τους Κινέζους έχει σημαντικό βάρος, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες τους αντιμετωπίζουν το φαινόμενο της βαριάς και αυξανόμενης δασμολόγησης των εξαγωγών τους στην ΕΕ και στις ΗΠΑ.

Το τουρκοκινεζικό deal αφορά ακριβώς την προσπάθεια των Κινέζων να «ξεγελάσουν» τους φοροεισπρακτικούς μηχανισμούς της Δύσης: η ΕΕ αποφάσισε έναν πρόσθετο δασμό 17,4% στα made in China οχήματα που έρχονται προς πώληση στην Ευρώπη, όμως πλέον η παραγωγή των ίδιων οχημάτων στην Τουρκία θα τα απαλλάξει από αυτό το πρόσθετο χαράτσι, διότι η Τουρκία είναι μέρος της Τελωνειακής Ενωσης της ΕΕ.

Οι ΗΠΑ του Τζο Μπάιντεν αντελήφθησαν οψίμως (προεκλογικώς) ότι η παγκοσμιοποίηση κατέστρεψε τον παραγωγικό ιστό στο εσωτερικό τους, έτσι αύξησαν τους δασμούς στα κινεζικής κατασκευής προϊόντα κάθε είδους (ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ηλιακούς συλλέκτες, ατσάλι, κ.λπ.). Ειδικά για τα οχήματα ο φόρος αυξήθηκε στο 100% και είχε τιμωρητικό χαρακτήρα, όχι άσχετο με τη γενικότερη σύγκρουση συμφερόντων ΗΠΑ και Κίνας (στο γεωπολιτικό επίπεδο).

Σημειωτέον, επίσης, ότι ο πρώτος ξένος επενδυτής στην κινεζική BYD είναι ο όμιλος επιχειρήσεων του αμερικανού Κροίσου Γουόρεν Μπάφετ, με συμμετοχή περί το 7%, ο οποίος είχε αγοράσει κάπου 225 εκατομμύρια μετοχές της BYD το 2008 και θησαύρισε, αφού η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων αναπτύχθηκε εκπληκτικά έκτοτε. Η BYD είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως μετά την Tesla του Ελον Μασκ.

Πέρυσι η BYD ανακοίνωσε ότι θα κατασκευάσει και το πρώτο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, στην Ουγγαρία του Βίκτορ Ορμπαν, που είναι μέλος της ΕΕ, και ότι θα δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.

Την προηγούμενη εβδομάδα η BYD εγκαινίασε ένα συναφές εργοστάσιο στην Ταϊλάνδη, που είναι το πρώτο της στη Νοτιοανατολική Ασία, το οποίο θα παράγει 150.000 οχήματα ετησίως και θα δημιουργήσει 10.000 νέες θέσεις εργασίας. Το επόμενο βήμα της κινεζικής εταιρείας θα είναι η ίδρυση παραγωγικής μονάδας και στο Μεξικό, στην «αυλή» των ΗΠΑ.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...