509
Το κατάστημα της πολυεθνικής αλυσίδας ρούχων Η&M έγινε αφορμή για ασκήσεις... διακριτικότητας από την ΑΑΔΕ | Shutterstock

Υπάρχουν φοροφυγάδες πολυτελείας;

Ζώης Τσώλης Ζώης Τσώλης 19 Ιουνίου 2024, 09:01
Το κατάστημα της πολυεθνικής αλυσίδας ρούχων Η&M έγινε αφορμή για ασκήσεις... διακριτικότητας από την ΑΑΔΕ
|Shutterstock

Υπάρχουν φοροφυγάδες πολυτελείας;

Ζώης Τσώλης Ζώης Τσώλης 19 Ιουνίου 2024, 09:01

Την Δευτέρα το πρωί, οι Αθηναίοι άκουσαν στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση ότι μπήκε λουκέτο 48 ωρών σε πασίγνωστο κατάστημα ρούχων πολυεθνικής αλυσίδας στο Σύνταγμα. Λόγω φοροδιαφυγής. Τι δεν άκουσαν; Ποιο ήταν το κατάστημα. Και δεν το άκουσαν γιατί η ΑΑΔΕ δεν το ανακοίνωσε. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο καθένας να υποθέτει ό,τι θέλει για τα υπόλοιπα καταστήματα ρούχων που βρίσκονται στην καρδιά της πρωτεύουσας.

Είναι προφανές ότι η δημοσιοποίηση των ονομάτων για τη μεγάλη φοροδιαφυγή, όχι μόνο επιτρέπεται αλλά επιβάλλεται από τη νομοθεσία. Από το 2010, ένα από τα πρώτα μέτρα των μνημονίων ήταν η υποχρέωση της αρμόδιας αρχής του υπουργείου Οικονομικών και στη συνέχεια της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) να δημοσιοποιεί κάθε χρόνο τη λίστα των μεγάλων οφειλετών του Δημοσίου. Επίσης, η υποχρέωσή της να δημοσιοποιεί τις λίστες με ονόματα επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών στους οποίους επιβλήθηκαν πρόστιμα για φοροδιαφυγή και όσες επιχειρήσεις μπήκαν «λουκέτα» για παραδειγματισμό.

Στη συνέχεια η ΑΑΔΕ κλιμακώνοντας τον πόλεμο κατά των φοροφυγάδων δημοσιοποίησε δεκάδες περιπτώσεις «ακραίας φοροδιαφυγής» όπως το σουβλατζίδικο στα Χανιά που δεν έκοψε ποτέ αποδείξεις για τρία χρόνια, τις επιχειρήσεις e-commerce στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και δεκάδες μικρότερες περιπτώσεις φοροδιαφυγής στα νησιά και άλλες περιοχές. Ολα τα ονόματα ήλθαν στο φως και υπάρχουν ακόμη στην ιστοσελίδα του κράτους «Τα σουβλάκια του Στάθη» (τυχαίο το παράδειγμα) και άλλες επιχειρήσεις.

Η νομοθεσία χρησιμοποιήθηκε λοιπόν και ως επικοινωνιακό εργαλείο κατά της φοροδιαφυγής. Στην τελευταία όμως περίπτωση του λουκέτου στο κατάστημα του Συντάγματος, που αφορούσε την αλυσίδα ρούχων Η&M, η ΑΑΔΕ απέφυγε να ανακοινώσει την επωνυμία. Μόνο αν περάσει κάποιος απέξω βλέπει για ποιο κατάστημα πρόκειται γιατί υπάρχει θυροκολλημένη η απόφαση.

Γιατί έγινε αυτό; Η λογικοφανής απάντηση είναι ότι η επιλογή να μπει φανερό λουκέτο, αλλά να κρατηθεί κρυφό το όνομα της αλυσίδας από τις τηλεοράσεις και τα μέσα ενημέρωσης κάποιον προφανώς εξυπηρετεί. Ποιον όμως; Την απάντηση τη γνωρίζει μόνο η ΑΑΔΕ.

Πότε μπαίνει λουκέτο

Οπως προβλέπει ο νόμος, μια επιχείρηση μπορεί να εκδώσει κανονικά νόμιμες αποδείξεις, για πώληση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών, αλλά αν δεν τις διαβιβάζει στο MyDATA, θα της επιβληθούν οι ποινές, σαν να μην εκδόθηκαν. Στο πλαίσιο αυτό ο Κώδικας προβλέπει τα εξής:

—Για τη μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), πλέον των δέκα στοιχείων λιανικής πώλησης αναστέλλεται άμεσα, για 48 ώρες, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος.

—Αν, εντός του ίδιου ή του επόμενου φορολογικού έτους από τη διαπίστωση των παραβάσεων, διαπιστωθεί νέα παράβαση η επχιείρηση κλείνει για τέσσερις ημέρες.

Οι ρυθμίσεις αυτές ισχύουν εδώ και 10 τουλάχιστον χρόνια για τις εν λόγω φορολογικές παραβάσεις και επεκτάθηκαν πριν από δύο χρόνια και στις περιπτώσεις αισχροκέρδειας. Η κυβέρνηση, επεκτείνοντας την ισχύουσα νομοθεσία και προκειμένου να αντιμετωπίσει το μεγάλο θέμα της αισχροκέρδειας, προχώρησε σε νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει τα εξής:

♦ Η δημοσίευση της εμπορικής επωνυμίας μιας επιχείρησης γίνεται αν έχει επιβληθεί σε αυτήν διοικητικό πρόστιμο ύψους μεγαλύτερου από 50.000 ευρώ ή έχει επιβληθεί σε αυτήν διοικητικό πρόστιμο για δεύτερη φορά, ανεξαρτήτως ύψους.

Στην περίπτωση της αλυσίδας Η&M το πρόστιμο ήταν 56.000 ευρώ άρα δεν υπήρχε κανένας λόγος που να εμπόδιζε τη δημοσιοποίηση του ονόματος.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...