Τα άτομα που χρειάζονται προειδοποιήσεις για ενδεχομένως προσβλητικό περιεχόμενο (trigger warnings) πριν από θεατρικές παραστάσεις, θα είναι προτιμότερο να μένουν στο σπίτι τους, σύμφωνα με την Τζούντι Ντεντς. Η ηθοποιός, γράφει η Telegraph, εξέφρασε την έκπληξή της που προειδοποιήσεις σχετικά με δυνητικά ενοχλητικό περιεχόμενο είχαν χρησιμοποιηθεί για έργα του Σαίξπηρ.
«Το κάνουν αυτό; Θεέ μου, θα πρέπει να είναι πολύ εκτεταμένες οι προειδοποιήσεις πριν από τον “Βασιλιά Ληρ” ή τον “Τίτο Ανδρόνικο”», είπε στους Radio Times. «Μπορώ να καταλάβω γιατί υπάρχουν αυτές οι ενημερώσεις, αλλά αν είστε τόσο ευαίσθητοι, μην πάτε στο θέατρο, γιατί μπορεί να σοκαριστείτε πολύ. Πού είναι η έκπληξη του να το δεις και να το καταλάβεις με τον δικό σου τρόπο;».
Το εμβληματικό θέατρο Shakespeare’s Globe εξέδωσε «προειδοποίηση περιεχομένου» νωρίτερα φέτος για μια παραγωγή του «Αντώνιος και Κλεοπάτρα», αναφέροντας ότι περιείχε «απεικόνιση αυτοκτονίας, σκηνές βίας και πολέμου και αναφορές μισογυνικές».
Η ειδοποίηση για «misogynoir» είναι ένας συνδυασμός των λέξεων «μισογυνισμός» και «noir», η γαλλική λέξη για το μαύρο. Ο όρος επινοήθηκε από μια αμερικανίδα φεμινίστρια μελετήτρια για να αναφερθεί στον μισογυνισμό που απευθύνεται ειδικά στις μαύρες γυναίκες.
Πέρυσι, μια προειδοποίηση προστέθηκε στο σαιξπηρικό «Ονειρο Θερινής Νυκτός», αφού το Globe είχε προσθέσει στο καστ μια ηθοποιό με νανισμό, τη Φραντσέσκα Μιλς. Οι παραγωγοί εξήγησαν ότι το κοινό μπορεί να δυσαρεστηθεί από τη διάσημη φράση της Ελένα: «Αν και είναι μικρή, είναι άγρια».
Το θέατρο επισύναψε επίσης μια προειδοποίηση σε μια παραγωγή του 2021, του έργου «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», σχετικά με «απεικόνιση αυτοκτονίας, στιγμές βίας και αναφορές στη χρήση ναρκωτικών», καθώς και ηχητικά εφέ πυροβολισμών και τη χρήση ψεύτικου αίματος.
Τα σχόλια της Ντεντς απηχούν εκείνα του Ρέιφ Φάινς και του Ιαν ΜακΚέλεν.
Ο Φάινς έχει πει: «Δεν βάζουμε προειδοποιήσεις. Υπάρχουν πολύ ανησυχητικές σκηνές στο “Μάκβεθ”, τρομεροί φόνοι και τέτοια πράγματα, αλλά νομίζω ότι ο αντίκτυπος του θεάτρου είναι ότι πρέπει να σοκάρεσαι και να σε ενοχλούν αυτά που βλέπεις».
Ο ΜακΚέλεν χλεύασε μια προειδοποίηση για το πιο πρόσφατο έργο του, «Φράνκ και Πέρσι», για «προσβλητικές εκφράσεις, σεξουαλικές αναφορές και θέματα κατάθλιψης και θανάτου». «Νομίζω ότι είναι γελοίο», είπε. «Μου αρέσει πολύ να με εκπλήσσει η εξωφρενική συμπεριφορά στη σκηνή».
Ενας άλλος έντονος επικριτής των προειδοποιήσεων για θεατρικές παραστάσεις είναι ο Γκρέγκορι Ντόραν, επίτιμος σκηνοθέτης της Royal Shakespeare Company, ο οποίος είπε τον Απρίλιο ότι τις «μισεί». Είπε σε ομιλία στο Πανεπιστήμιο South Bank του Λονδίνου: «Πώς βάζετε προειδοποιήσεις περιεχομένου για τον Τίτο Ανδρόνικο; Απλώς δεν έρχεσαι να το δεις. Μην έρθετε αν ανησυχείτε, μείνετε μακριά».
Αλλά όσοι είναι υπέρ των προειδοποιήσεων θεωρούν ότι βοηθάνε όσους πάσχουν από μετατραυματική διαταραχή (PTSD) να αποφύγουν πιθανή επαναφορά του τραύματος.
Το Shakespeare’s Globe έχει δικαιολογήσει τις προειδοποιήσεις περιεχομένου, λέγοντας «ελπίζουμε να παρέχουμε την ευκαιρία σε όλους τους ανθρώπους να παρακολουθήσουν ιστορίες που ειπώθηκαν προσεκτικά, ευγενικά, με τόλμη και γενναιότητα, με αυστηρότητα και όμορφες ατέλειες».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News