Το σπίτι στην Πολιτεία του Νέου Μεξικού έχει εκπληκτική θέα σε φαράγγια, βουνοκορφές και στο βραχώδες κόκκινο τερέν της περιοχής Αμπικουίου, με μόλις 231 μόνιμους κατοίκους, σύμφωνα με την απογραφή του 2010. Διαθέτει την εσωτερική διακόσμηση ενός γραφικού οικογενειακού σπιτιού και κοστίζει μόλις 100 δολάρια τη βραδιά, αλλά έχει μια ιδιαιτερότητα: αιωρείται από 8.000 μπαλόνια!
Πρόκειται για την πιο πρόσφατη ιδιοκτησία της AirBnB, ένα κτίσμα στα πρότυπα εκείνου της ταινίας κινουμένων σχεδίων της Pixar, το «Up», αλλά με τα μπαλόνια να υποστηρίζονται από έναν γερανό για λόγους ασφαλείας (καθώς, όσο κι αν μας ενοχλούν, οι κανόνες της βαρύτητας δεν συμβαδίζουν με εκείνους των καρτούν).
Το «πλωτό» ενοικιαζόμενο «προσγειώθηκε» στον ιστότοπο βραχύχρονων ενοικιάσεων μαζί με άλλες αντίστοιχες «χαριτωμενιές», όπως το ονειρεμένο σπίτι της Μπάρμπι στο Μαλιμπού, η αγαπημένη παμπ του τηλεοπτικού ήρωα Τεντ Λάσο στο Λονδίνο και ο βάλτος του ήρωα των ταινιών κινουμένων σχεδίων Σρεκ στα Χάιλαντς της Σκωτίας. Παράλληλα, η AirBnB ανακοίνωσε τη συνεργασία της με σελέμπριτι «οικοδεσπότες», αναφέρει ρεπορτάζ των Times του Λονδίνου.
Μέχρι στιγμής η Γκουίνεθ Πάλτροου έχει παραχωρήσει στην εταιρεία τον ξενώνα της και η Κριστίνα Αγκιλέρα έχει περάσει ένα Σαββατοκύριακο στο Λας Βέγκας με τυχερούς πλειοδότες. Αργότερα φέτος οι φαν θα μπορούν να παρακολουθήσουν ως VIP τις περιοδείες του κωμικού Κέβιν Χαρτ ή να συμμετάσχουν στην ηχογράφηση του νέου άλμπουμ της ράπερ Doja Cat στο μουσικό στούντιο του σαλονιού της.
Πρόκειται για την καμπάνια «Icons», την πιο πρόσφατη απόπειρα της AirBnB να προσελκύσει influencers και χρήστες του Instagram μετά από αρκετά χρόνια κακών δημοσίων σχέσεων της νεοφυούς επιχείρησης με έδρα το Σαν Φρανσίσκο. Μήνες κριτικής –και μια εκκρεμής νομοθεσία για τον περιορισμό της εμβέλειας των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων– έχουν κλονίσει τη φήμη της εταιρείας.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2007 από τους Μπράιαν Τσέσκι και Τζο Γκέμπια, οι οποίοι ξεκίνησαν νοικιάζοντας τη δική τους σοφίτα σε επαγγελματίες ταξιδιώτες για να συμπληρώσουν το αντίτιμο του ενοικίου τους. Τώρα η εταιρεία κατηγορείται ότι συμβάλλει στην επιδείνωση του ίδιου προβλήματος που επιχειρούσε να επιλύσει: του υπερβολικού κόστους διαβίωσης.
Αν και η AirBnB ισχυρίζεται ότι φέρνει ώθηση στις τοπικές οικονομίες, μελέτες έχουν καταδείξει ότι οι βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις διακοπών αυξάνουν τις τιμές για τους μακροχρόνιους ενοικιαστές και αγοραστές. Παράλληλα, η εταιρεία αντιμετωπίζει πτώση της ζήτησης λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια των διαμερισμάτων της.
Επίσης βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν προσωρινό φόρο 14% – το επίπεδο φορολόγησης που επιβάλλεται και στα ξενοδοχεία. Τον Ιούλιο του περασμένου έτους οι ενοικιάσεις της AirBnB στις αμερικανικές μεγαλουπόλεις γνώρισαν μειώσεις στις τιμές τους κατά 40%.
Τον περασμένο Μάρτιο η εταιρεία ανακοίνωσε ότι απαγορεύει τη χρήση καμερών εσωτερικών χώρων στα ενοικιαζόμενα σπίτια της, καθώς αρκετοί τουρίστες ανέφεραν ότι βρήκαν κάμερες κρυμμένες γύρω από ακίνητα που νοίκιαζαν. Στη Χαβάη και στην ορεινή Πενσιλβάνια εφαρμόζεται νομοθεσία για τη σταδιακή κατάργηση των διαμερισμάτων AirBnB.
Εκτός των ΗΠΑ, ένα αυστραλιανό δικαστήριο διέταξε την εταιρεία τον Μάρτιο να πληρώσει πρόστιμο 15 εκατ. δολαρίων (14 εκατ. ευρώ) για παραπλάνηση πελατών. Το περασμένο καλοκαίρι ένας καθηγητής από το Μπέρκλεϊ έφτασε στο Λονδίνο για να διαπιστώσει ότι το «διαμέρισμά» του ήταν ουσιαστικά ένα κρεβάτι στριμωγμένο σε ένα μπάνιο.
Οι αντιδράσεις για τις πολιτικές της εταιρείας που ανακηρύχθηκε «νικήτρια της Covid» μετά την είσοδό της στο χρηματιστήριο τον Δεκέμβριο του 2020, συνέπεσαν με μια σειρά ανεξέλεγκτων αυξομειώσεων στην τιμή της μετοχής της. Στο αποκορύφωμά της έφτασε τα 210 δολάρια (195 ευρώ), ενώ είχε πέσει στα 85 δολάρια (79 ευρώ) στο τέλος του 2022. Τώρα διαπραγματεύεται στα 156 δολάρια (145 ευρώ).
Ωστόσο οι γνώστες της αγοράς πιστεύουν ότι η καμπάνια «Icons», με τα χαριτωμένα τεχνάσματα όπως το σπίτι του «Up», της Μπάρμπι και του Σρεκ, θα εξουδετερώσει ορισμένα από τα αρνητικά δημοσιεύματα και θα ενισχύσει την εταιρεία ως επιχείρηση ενοικίασης ταξιδιών στις ΗΠΑ – παρότι στη νέα καμπάνια θα συμμετέχουν φέτος μόλις 4.000 πελάτες.
Αν και φαντάζει ως κίνηση απελπισίας, η στρατηγική δείχνει σημάδια επιτυχίας. Ενα βίντεο προώθησης για το «σπίτι του Σρεκ» έχει προβληθεί 1,8 εκατ. φορές στο διαδίκτυο και η εταιρεία αποτιμάται επί του παρόντος στα 102 δισ. δολάρια (94,66 δισ. ευρώ).
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News