Το περιστατικό που συνέβη στην Ακρόπολη, με επίκεντρο επισκέπτες με αρχαιοελληνικές ενδυμασίες που ανέβηκαν στον Ιερό Βράχο, έχει εγείρει πολλά ερωτηματικά.
Το κιτς του πράγματος είναι το ελάχιστο κακό. Για να είμαι ειλικρινής, παρ’ όλο που βρίσκω άκρως αντιαισθητική την αρχαιολατρεία που εκφράζεται με φολκλόρ φορεσιές και αντικείμενα, υποστηρίζω το δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να υιοθετεί αυτή την μπανάλ μόδα. Ακόμα περισσότερο, υποστηρίζω το δικαίωμα του καθενός να ανεβαίνει στην Ακρόπολη ντυμένος όπως θέλει και να βγάζει μια φωτογραφία για να θυμάται.
Διαβάζω, ωστόσο, ότι η Υπουργική Απόφαση περί πρόσβασης και χρήσης των αρχαιολογικών χώρων σού απαγορεύει να πας στον Ιερό Βράχο με ενδυμασία που παραπέμπει σε μεταμφίεση. Αν και το βρίσκω κάπως οπισθοδρομικό ως άποψη, το να σου υπαγορεύουν πώς να μην ντύνεσαι για να επισκεφθείς ένα μνημείο, σκεπτόμενη ότι είναι κάπως υποκειμενικό να ορίσεις το τι είναι μεταμφίεση και τι όχι, ειδικά στη σημερινή εποχή όπου οι άνθρωποι θέλουν και έχουν το δικαίωμα να εκφράζονται δια του στυλ όπως επιθυμούν, θα δεχτώ την οπτική της Υπουργικής Απόφασης θεωρώντας ότι έχει, ίσως, μια λογική βάση.
Ο στόχος της είναι να προστατέψει ένα μνημείο μεγάλης ιστορικής σημασίας από εικόνες και καταστάσεις που μπορούν να κάνουν τον γύρο του (διαδικτυακού) κόσμου και να μην ταιριάζουν στην υψηλή αισθητική του. Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχει το προσωπικό των φυλάκων του μνημείου, μάλιστα, ούτε παιδί με μάσκα σούπερμαν ή με στέκα με αφτιά γάτας δεν επιτρέπεται να μπει χωρίς να τα βγάλει.
Δεν ξέρω, βέβαια, πώς ένα παιδάκι με αποκριάτικα αξεσουάρ μπορεί να καταστρέψει έναν βράχο απαράμιλλης ιστορικής αξίας βγάζοντας μια ταπεινή φωτογραφία, αλλά το θέμα είναι ότι μια ομάδα ανθρώπων που είχε σηκώσει από βεστιάριο όλη την γκαρνταρόμπα του Πλάτωνα και του Θησέα κατάφερε να το κάνει. Σύμφωνα με όσα διαβάζουμε, οι άνθρωποι αυτοί μπήκαν κανονικά από την είσοδο και όλο αυτό έγινε για ινδούς επιχειρηματίες, οι οποίοι έφτασαν στη χώρα στο πλαίσιο αποστολής που οργάνωσε το Ελληνοϊνδικό Επιμελητήριο Οικονομίας και Εμπορίου.
Κάπου εδώ αναρωτιέσαι πώς ένα τόσο κακόγουστο θέαμα βρήκε πρόσβαση στην Ακρόπολη, ενώ άλλοι κι άλλοι, εκατό φορές κομψότεροι και σοβαρότεροι, έχουν φάει περίτρανα πόρτα. Για την Ιστορία, στην είσοδο του μνημείου έπαιζε και η μπάντα του Λιμενικού Σώματος, συνοδεύοντας με ηχητική υπόκρουση την άνοδο των Ινδών στον Ιερό Βράχο, όπου οι μεταμφιεσμένοι περίμεναν ποζάροντας.
Η λογική λέει ότι επρόκειτο για επίσημη εκδήλωση, η οποία οργανώθηκε επί τούτου, για τους Ινδούς επισκέπτες, δηλαδή, που βρέθηκαν στην Ελλάδα. Αυτό θα ήταν κατανοητό. Αν το έλεγαν ξεκάθαρα, πιστεύω ότι θα τέλειωνε εκεί το θέμα και η αρνητική αντίδραση της κοινής γνώμης θα μετριαζόταν. Ωστόσο, το υπουργείο Πολιτισμού δεν έχει δώσει μέχρι στιγμής επίσημη απάντηση και το γεγονός ότι έχει ξεκινήσει και ένορκη διοικητική εξέταση σε κάνει να υποθέτεις με τη σειρά σου ότι κάποιο λάκκο έχει, πιθανότατα, η φάβα.
Επιπλέον, οι εξηγήσεις που δίνονται εκατέρωθεν, από το Ελληνοϊνδικό Επιμελητήριο, το ελληνικό πρακτορείο που διοργάνωσε την εκδήλωση και το προσωπικό φύλαξης, δεν δίνουν σαφείς απαντήσεις στα ερωτήματα, εκείνα κυρίως που έχουν γεννηθεί στο μυαλό του μέσου πολίτη.
Προσπαθείς να φιλτράρεις αντικρουόμενες πληροφορίες, αυτό είναι το πρόβλημα. Από τη μια έχεις τους κανόνες, που θέτουν αυστηρά κριτήρια χρήσης της Ακρόπολης και περιλαμβάνουν ακόμη και ενδυματολογικές υποδείξεις για τους επισκέπτες, από την άλλη έχεις μια εκδήλωση που δεν συντονίζεται με αυτούς τους κανόνες και για την οποία, παρ’ όλο που μοιάζει να έγινε επισήμως, έχει ξεκινήσει ΕΔΕ. Είσαι τουλάχιστον περίεργος να μάθεις το πώς και το γιατί.
Στην τελική, αν επετράπη να ανέβουν κάποιοι με χλαμύδες στην Ακρόπολη και να ποζάρουν μπροστά στον Παρθενώνα, γιατί να μην το κάνεις κι εσύ;
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News