Μέσα σε δέκα χρόνια το κύριο αεροδρόμιο του Ντουμπάι θα μεταφερθεί σε ένα νέο μέγα-κόμβο της ερήμου, ο οποίος αναμένεται να είναι ο πιο πολυσύχναστος στον πλανήτη. Σε μια τοποθεσία 45 χιλιομέτρων νοτιοδυτικά της πόλης, το Αλ Μακτούμ θα έχει τη μεγαλύτερη χωρητικότητα στον κόσμο, με δυνατότητα να μεταφέρει έως και 260 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.
Σύμφωνα με την βρετανική εφημερίδα Telegraph, θα αντικαταστήσει το υπάρχον Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντουμπάι – ήδη το πιο πολυσύχναστο στον πλανήτη, με 87 εκατομμύρια επιβάτες το 2023. Μόνο το αεροδρόμιο Χάρτσφιλντ-Τζάκσον της Ατλάντα στις ΗΠΑ έχει περισσότερο κόσμο, με 105 εκατομμύρια επιβάτες κυρίως εσωτερικού το 2023.
Τα νέα σχέδια του διεθνούς αεροδρομίου Αλ Μακτούμ θυμίζουν πλάνα φουτουριστικής ταινίας, με έναν τεράστιο τερματικό σταθμό επιβατών, πλωτά πάρκα, φοίνικες, και μια καμπυλωτή λευκή οροφή. Από ψηλά, το αεροδρόμιο είναι σχεδιασμένο να θυμίζει παραδοσιακές σκηνές Βεδουίνων, ενώ περιβάλλεται από έρημο από τη μια πλευρά και από τεχνητές δασωμένες λίμνες από την άλλη.
Το αεροδρόμιο είναι ήδη σε λειτουργία και συχνά αποκαλείται «Κεντρικό Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντουμπάι». Ανοιξε τις πύλες του για πρώτη φορά το 2010 για πτήσεις φορτίων, αλλά από την επόμενη χρονιά άρχισε να υποδέχεται και κάποια επιβατικά αεροσκάφη.
Μέχρι το 2016, εξυπηρετούσε 410.000 επιβάτες ετησίως. Αλλά ορισμένοι επικριτές του περιγράφουν το αεροδρόμιο ως «λευκό ελέφαντα», λόγω των καθυστερήσεων στα σχέδια για τη δραματική επέκτασή του, που επιδεινώθηκαν από τις παρατεταμένες επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης του 2009 και της πανδημίας του 2020.
Η επέκταση του Αλ Μακτούμ θα κοστίσει 128 δισεκατομμύρια ντιράμ ΗΑΕ (32,75 δισ. ευρώ) και όλες οι υπάρχουσες λειτουργίες του διεθνούς αεροδρομίου του Ντουμπάι, συμπεριλαμβανομένων των πτήσεων των εγχώριων αερογραμμών Emirates και FlyDubai, αναμένεται να μεταφερθούν εκεί έως το 2034.
Η ανακοίνωση του χρονοδιαγράμματος έρχεται λίγες εβδομάδες αφότου το Ντουμπάι υπέστη τις χειρότερες βροχοπτώσεις στην ιστορία του. Τμήματα του αεροδρομίου πλημμύρισαν και ο συγκοινωνιακός κόμβος έκλεισε προσωρινά για τους επιβάτες, με τις υπηρεσίες να επηρεάζονται για πολλές ημέρες μετά το τέλος της βροχής.
Το νέο διεθνές αεροδρόμιο θα έχει 400 πύλες, πέντε τερματικούς σταθμούς και πέντε παράλληλους διαδρόμους (το υπάρχον διεθνές αεροδρόμιο του Ντουμπάι έχει δύο διαδρόμους και τρεις τερματικούς σταθμούς). Μετά την πρόσφατη επέκτασή του, το Αλ Μακτούμ θα καλύπτει 70 τετραγωνικά χιλιόμετρα – πέντε φορές την έκταση του υπάρχοντος διεθνούς κόμβου. Η ανάπτυξή του είναι τμήμα ενός ευρύτερου έργου για την κατασκευή μιας νέας πόλης στα προάστια του Ντουμπάι.
Σε δήλωσή του μαζί με την ανακοίνωση των σχεδίων, ο ηγεμόνας του Ντουμπάι, σεΐχης Μοχάμεντ μπιν Ρασίντ Αλ Μακτούμ, ανέφερε ότι με την κατασκευή μιας ολόκληρης πόλης στα νότια του Ντουμπάι, θα ακολουθήσει ζήτηση για στέγαση ενός εκατομμυρίου ανθρώπων. «Η πόλη θα φιλοξενήσει κορυφαίες εταιρείες στον κόσμο στους τομείς της επιμελητείας και των αεροπορικών μεταφορών», πρόσθεσε.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντουμπάι συνδέεται προς το παρόν με 262 προορισμούς σε 104 χώρες – με 102 διεθνείς αεροπορικές εταιρείες να το χρησιμοποιούν. Ωστόσο, δεδομένου ότι βρίσκεται κοντά στο κέντρο της πόλης και περιβάλλεται από κατοικημένες περιοχές και δύο μεγάλους αυτοκινητόδρομους, η επέκτασή του αντιμετωπίζει περιορισμούς.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Αλ Μακτούμ βρίσκεται σε μια υπανάπτυκτη περιοχή της ερήμου, πολλά χιλιόμετρα μακριά από το αστικό κέντρο, που σημαίνει ότι είναι σε θέση να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση για διεθνή εναέρια κυκλοφορία μέσω των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων στις επόμενες δεκαετίες.
Μαζί με το αεροδρόμιο, οι πολεοδόμοι προτείνουν και τη δημιουργία ενός θέρετρου για γκολφ, εκθεσιακών κέντρων, ξενοδοχείων, κόμβων επιμελητείας και κατοικημένων περιοχών στη γύρω περιοχή. Ο σεΐχης μιλά για ένα έργο για τις μελλοντικές γενιές, «που θα διασφαλίσει συνεχή και σταθερή ανάπτυξη για τα παιδιά μας και τα εγγόνια μας». Συμπληρώνει ότι το Ντουμπάι θα γίνει σύντομα «το νέο διεθνές κέντρο του κόσμου».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News