Κατευθείαν στο θέμα. Η λίστα θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη. Πάντα μπορεί να είναι. Kάθε λίστα. Η συγκεκριμένη δεν φιλοδοξεί να γίνει Wikipedia. Οπως κάθε λίστα, επίσης, μπορεί να εστιάσει σε διαφορετικού τύπου κριτήρια, αναλόγως προτιμήσεων και στόχευσης μοντέλου. Εδώ, πάντως, η προσέγγιση είναι σε εκείνα τα 4×4 και σε εκείνα τα SUV που άλλαξαν τον αυτοκινητικό χάρτη, κέρδισαν την εμπιστοσύνη ή επιβίωσαν στα δύσκολα.
Και αν το Ισραήλ επιτεθεί στο Ιράν, και αν μετά μπλέξουν οι Ρώσοι, και αν μετά έρθουν οι Αμερικανοί, και αν μετά γίνει Αρμαγεδδώνας; Ε, αν μετά από όλα αυτά πρέπει με κάτι να βγεις σώος, με τα πιο σκληροτράχηλα και «ντούρασελ» έχεις μερικές πιθανότητες επιτυχίας. Εντάξει, με κάποια άλλα της λίστας απλώς θα κάνεις ωραία, υπερυψωμένα και πρακτικά τη δουλειά σου. Λίγο είναι κι αυτό;
*Ευγενική παράκληση: μην τσακώνεστε, θα τηρηθεί σειρά αλφαβητικής προτεραιότητας
1. BMW X5 (E53 / 1999)
Σύμφωνοι, το πρώτης γενιάς Χ5 δεν ήταν το πρώτο premium SUV. Είχε προηγηθεί το ML της Mercedes δύο χρόνια νωρίτερα, το 1997. Είχε ακολουθήσει και το Lexus RX, το 1998. Ομως το πρώτο ML ήταν μετριότητα, το Lexus ήταν λίγο και το πρώτο BMW Χ5 ήταν αυτό που άλλαξε την αντίληψη του πώς μπορεί να στρίψει ένα SUV σε άσφαλτο. Το X5 απλώς διέγραψε μονοκοντυλιά τις επιφυλάξεις, προσέφερε κύλιση και περιορισμένες κλίσεις. Τα παραπάνω τα συνδύασε σε μια αρχοντική για την εποχή καμπίνα που σε έκανε να αισθάνεσαι ότι, τελικά, ίσως και να μη χρειαζόσουν εκείνη τη Σειρά 5. Λες να μην;
Τι μας αρέσει: Το δυναμικό της στοιχείο, ακόμα και σε στροφιλίκι. Εννοείται, τηρουμένων των αναλογιών λόγω υψηλού κέντρου βάρους. Η δε BMW ήταν τόσο σίγουρη για το προϊόν της, που στο λανσάρισμά του στην αμερικανική αγορά μάζεψε τους δημοσιογράφους στην πίστα του Road Atlanta. Σοκ και δέος.
Οχι και τόσο: Μέτριες επιδόσεις εκεί όπου τελείωνε η άσφαλτος
2. Ferrari Purosangue (Type F175 / 2023)
Tρίζουν, ωρέ, τα κόκαλα του Ενζο; Μεταξύ μας, μπορεί και όχι. Γιατί το Purosangue είναι το πρώτο, εξαιρετικά συμβολικό SUV στην ιστορία της εταιρείας. Με αυτό το αυτοκίνητο η σημαντικότερη σπορ εταιρεία στον πλανήτη διέσχισε το δικό της Ρουβίκωνα και πέρασε στην απέναντι όχθη. Σε αυτήν που ορίζει ότι μπορείς να έχεις ένα τετράθυρο θηρίο, με έναν 6-λιτρο V12 να ωρύεται, μια καμπίνα βαθιά μετατοπισμένη πίσω από τον μπροστινό άξονα και έναν οδηγικό προσανατολισμό σαφώς προς συνθήκες ασφάλτου, και όχι λασπουριάς. Ταυτόχρονα, να μην αποτελεί μομφή το να έχεις το σήμα με το μαύρο, σούζα το αλογάκι στο καπό. Οι καιροί αλλάζουν, το χρήμα μετατοπίζεται και σε τύπους που δεν ξέρουν καν τι σημαίνει F40. Τα σύνορα της αυτοκίνησης γκριζάρουν. Είναι η νέα αλήθεια.
Τι μας αρέσει: Το πιο ποθητό και οδηγικά επικεντρωμένο SUV στον πλανήτη. Ποια Lamborghini Urus;
Οχι και τόσο: Τα 2.033 κιλά (στεγνό), τα €390.000 (στο εξωτερικό)
3. Ford Raptor (P702 / 2021)
Το Raptor είναι ειδική περίπτωση. Σίγουρα δεν είναι SUV. Είναι όμως 4×4, παρότι πρόκειται για pickup. Στις ΗΠΑ, πάντως, όπου πωλείται το ακόμα πιο κτηνώδες Ford F-150 Raptor, συγκαταλέγεται στα 4×4. Πολύ απλά γιατί πρόκειται για αυτοκίνητο που ξεπερνά τα όρια μιας απλής «καρότσας» και μεταπηδά σε ένα όπλο πάσης χρήσης, ανεξαρτήτως καιρού και άκρατου, μετά συγχωρήσεως, «σταρχιδισμού» για ό,τι κακοτράχαλο υπάρχει από κάτω. Πλέον με μια καμπίνα όπου δεν αισθάνεσαι αγρότης μόνος. Παίρνεις φόρα, το γλιστράς, ακούς τα καλάσνικοφ της χλαπαταγής από τις πέτρες που σφυροκοπούν το αμάξωμα από κάτω, νιώθεις το αδάμαστο της ανάρτησης της Fox. Δεν σε νοιάζει, βρε αδερφέ.
Τι μας αρέσει: Το σιδηρούν παραπέτασμα που διαχωρίζει το εφικτό από το κατά φαντασίαν ανέφικτο
Οχι και τόσο: Η απουσία συμβατικού χειρόφρενου και η μέτρια πλευρική στήριξη του καθίσματος του οδηγού. Ο διπλανός ας κρατιέται και από τη χειρολαβή. Σκασίλα μας
4. Jeep Grand Cherokee (WJ & WG / 1999)
Η πρώιμα χλιδάτη μεγάλη του off roading σχολή. Εκανε ντεμπούτο το 1993, ήταν ελαφρώς μεγαλύτερο και αισθητά πιο πολυτελές από το «απλό» Cherokee και στο Αμέρικα είχε στόχο να χτυπήσει το Ford Explorer. Πρακτικά χτύπησε στο δόξα πατρί γενικότερα. Πολλά βόρεια και νότια προάστια δεν το λάσπωσαν ποτέ, όπως όφειλαν. Αυτά έχασαν. Γιατί το Grand ήταν ικανότατο εκτός ασφάλτου, με έναν πίσω άξονα να αντέχει τα πάντα και μια διαδρομή αναρτήσεων ικανή να καταπίνει κοτρώνες. Εντός, δε, της καμπίνας ένιωθες άνετος και χαλαρός.
Τι μας αρέσει: Τα πιο αναπαυτικά καθίσματα της εποχής. Κάτι σαν Lazy Boy
Οχι και τόσο: Σφοδρή δίψα για καύσιμο, μέτρια συμπεριφορά σε γρήγορους ασφάλτινους ρυθμούς
5. Jeep Wrangler (TJ / 1996)
Ο βασιλιάς των 4×4. Το πιο δημοφιλές. Το πιο αειθαλές. Το αρχετυπικό. Εντάξει, όλα ξεκίνησαν με το στρατιωτικό Willys MB που εξόπλισε και υπηρέτησε αγόγγυστα τις αμερικανικές δυνάμεις. Ηταν το Jeep. Επομένως και ο νονός μιας ολόκληρης κατηγορίας. Στην Ελλάδα φτάσαμε να αποκαλούμε «τζιπ» οτιδήποτε ήταν υπερυψωμένο, ανεξαρτήτως μάρκας. Ομως το ορίτζιναλ, το ατόφιο, the daddy, είναι αυτό εδώ. Σε κάθε γενιά του, σε κάθε εξέλιξή του, το Jeep, το Wrangler είναι μια κατηγορία από μόνο του. Παρότι στην πιο πρόσφατη, υβριδική εκδοχή του μάλλον είναι υπέρμετρα ακριβό
Τι μας αρέσει: Το μοναδικό στιλ, oι εκτός δρόμου δυνατότητες, η απλότητα, η αντοχή σε ό,τι
Οχι και τόσο: Πρέπει να ανήκεις στο υψηλά αμειβόμενο μισθολόγιο της Jeep για να αντέξεις το Αθήνα – Θεσσαλονίκη και να μην πας άμεσα για ξάπλα να ισιώσεις
6. Ηummer H1 (1992)
Οπως και το Willys, έγινε ευρύτερα γνωστό πέρα από τα όρια των ΗΠΑ από τις πολεμικές επιχειρήσεις στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Αργότερα, από το 1992 έως το 2006, το Hummer της General Motors απέκτησε την πολιτική του έκδοση. Τετράγωνο, τεράστιο, θωρηκτό σε τροχούς. Το «Χάμβι» προφανώς και δεν χρησιμοποιήθηκε σύμφωνα με τις δυνατότητές του, τουλάχιστον από την πλειονότητα. Σύμβολο ισχύος, αγαπημένο του Σβαρτσενέγκερ, λαϊφσταλιά που κατέληξε να κυκλοφορεί σαν φωταγωγημένο καράβι στους μητροπολιτικούς δρόμους. Κρίμα. Γιατί στα σωστά χέρια και στο κατάλληλο έως το αυστηρά ακατάλληλο περιβάλλον, το HMMWV (όπως ήταν τυπικά ο κωδικός του) μπορούσε να περάσει από παντού. Αν τυχόν στραβώσουν τα διεθνή πράγματα που λέγαμε στον πρόλογο, αυτό είναι σανίδα σωτηρίας. Αλλά μετά άντε να βρεις καύσιμο να το ταΐσεις.
Τι μας αρέσει: Να διασχίζεις 77 εκατοστά βάθους νερού, να ανεβαίνεις κατακόρυφα σκαλιά 56 εκατοστών και να έχεις γωνία προσέγγισης 72 μοιρών
Οχι και τόσο: Για κάποιους κατέληξε να είναι επιδεικτική πλατφόρμα για… ματσίλα (αγγλιστί, machism)
7. Lamborghini LM002 (1986)
Μάλλον δύσκολα θα έχετε συναντήσει κάποιο τέτοιο στον δρόμο. Ιταλοί, ίσως να είστε τυχεροί. Οπως και να ‘χει, αυτό θα μπορούσες να πεις ότι ήταν ο πρόγονος του Ηummer. Κατασκευαζόταν από την εξωτική Lamborghini μέχρι το 1993 και κάτω από το τεράστιο καπό βρισκόταν ο ίδιος 5,2 λίτρων V12 που συναντούσες στη συγκλονιστική Lamborghini Countach. Αν φαινόταν λίγος, για τους πιο απαιτητικούς έμπαινε και ο 7,2 λίτρων από τις μηχανές θαλάσσης που κατασκεύαζε η εταιρεία. Επίσης με 12 κυλίνδρους.
Πληθωρικό, ακραίο για την εποχή, που δεν είχε συνηθίσει ακόμη να βλέπει θηριώδεις όγκους στον δρόμο, αποκλειστικά με 5άρι χειροκίνητο, ελαστικά Scorpion run-flat της Pirelli με δύο διαφορετικές χαράξεις, μία για μεικτή χρήση και μία για άμμο. Μήκος στα 4,79 μ., δίμετρο πλάτος, ύψος 1,85 μ. και βάρος 2.700 κιλά. Τέρας. Εγκυκλοπαιδικά, ο μεγαλύτερος γιος του Σαντάμ Χουσεΐν είχε ένα τέτοιο. Καταστράφηκε από βομβιστική επίθεση το 2004. Κλαψ. Ενα λιγότερο από τα μόλις 301 αντίτυπα που κατασκευάστηκαν συνολικά.
Τι μας αρέσει: Μια Countach που πάει παντού. Εξωφρενικό και μοναδικό
Οχι και τόσο: Μπαίνεις με αυτό στο Μοναστηράκι;
8. Land Rover (1948)
H πιο εκτεταμένη χρήση αλουμινίου εν καιρώ πολέμου που επινοήθηκε ποτέ. Τελείως cult, εξαιρετικά διαχρονικό, τραχύ και αποτελεσματικό. Οι Βρετανοί, αν είναι υπερήφανοι που ανακάλυψαν το ποδόσφαιρο, είναι εξίσου υπερήφανοι για το Land. Δεν σκουριάζει, περνάει από Αμαζόνιους, συμπορεύτηκε με ιεραπόστολους, εξερευνητές και αποστολές διάσωσης, επιβίωσε από τον Πόλεμο της Κορέας, την Κρίση του Σουέζ και τον Πόλεμο του Κόλπου. Επίσης, επιβίωσε από την ταλαίπωρη British Leyland, που επίσης ταλαιπωρούσε τα «παιδιά» της. Ισως για αυτό να αξίζει το σημαντικότερο μετάλλιό του.
Τι μας αρέσει: Ενα είναι το Land. Τα άλλα Land, ακόμα και το Land Cruiser της Toyota (βλ. παρακάτω), ακολούθησαν. Αρχηγός αγέλης. British and proud
Οχι και τόσο: Επί δεκαετίες τα Land ήταν κουραστικά και τραχιά. Ομως με νεότερο διάδοχο, τύπου Land Defender του ’16, αντέχεις
9. Mercedes-Benz G-Class (W463 / 2018)
Ή αλλιώς G-Wagen. Ενα από τα πιο εμβληματικά 4×4 στον πλανήτη. Η Mercedes πήρε όλη την τεχνογνωσία που αναμφισβήτητα διαθέτει και την ενσωμάτωσε σε εκτός δρόμου χαρακτηριστικά και ένα τετράγωνο αμάξωμα ικανό να ανταπεξέλθει στα δύσκολα. Ταυτόχρονα, το χειρίστηκε έξυπνα και δεν θυσίασε την ταυτότητά της ως κορυφαίου premium κατασκευαστή. Το G-Class είναι περίπτωση που εξελίχθηκε με τα χρόνια, καθώς κατέληξε να εξοπλίζεται με πανίσχυρα μοτέρ του τμήματος AMG.
Συχνά έγινε σύμβολο πλουτοκρατικής καταξίωσης αλλά, τι να γίνει, έτσι έχουν πλέον τα πράγματα. Σάμπως τα Ferrari τα έχουν μόνοι οι εύποροι γνώστες; Το G-Wagen αρχικά υπηρέτησε ως στρατιωτικό όχημα του Σάχη της Περσίας (άλλωστε ο Μοχαμάντ Ρεζά Παχλαβί ήταν τον καιρό εκείνο μέτοχος της εταιρείας) και φτάσαμε μέχρι το 1979 για να πωλείται ευρύτερα στο κοινό. Σήμερα συνεχίζει να είναι απόλυτο μηχάνημα, καθώς και ούλτρα πολυτελές. Και βέβαια, διατηρεί τα «κλειδώματα» σε εμπρός, κεντρικό και πίσω διαφορικό. Σεβασμός.
Τι μας αρέσει: Η τετράγωνη αισθητική, ο V8 κινητήρας, οι επιδόσεις (4,5 δ/λ. στα 0-100), οι ικανότητες, η σημειολογία
Οχι και τόσο: Τα €313.800 που κοστίζει, ένα βενζινάδικο να ακολουθεί σε ρόλο tender
10. Nissan Qashqai (J12 / 2021)
Ερώτηση: τι δουλειά έχει ένα απλό, καθημερινό, προσιτό SUV στην ομήγυρη; Απάντηση: αυτή που δικαιούται κατόπιν της εμπιστοσύνης περισσοτέρων από 3 εκατ. ευρωπαίων αγοραστών που βρήκαν στο «πρόσωπο» του Qashqai το πρακτικό, μοντέρνο, φιλικό στον χρήστη (αλλά και στην τσέπη), ελαφρώς υπερυψωμένο οικογενειακό τους αυτοκίνητο. Μάλιστα, ακόμα και στην απαιτητική βρετανική αγορά, εύστοχα γράφεται πως το όνομά του θα μπορούσε να παραφράζεται σε «cash cow» δεδομένης της επιτυχίας του ως το πιο ευυπόληπτο στην κατηγορία, αλλά και ως φλέβα ρευστού για την ιαπωνική εταιρεία. Το έχουμε ξαναγράψει άλλωστε. Το Nissan Qashqai έγινε ο βασιλιάς των crossover κάπως έτσι
Τι μας αρέσει: Σύγχρονη καμπίνα, φιλικότητα, άνεση, καθίσματα «μηδενικής βαρύτητας» εμπνευσμένα από τη NASA
Οχι και τόσο: Κιβώτιο CVT
11. Porsche Cayenne (E1 9PA / 2002)
Aν το πρώτης γενιάς BMW X5 θώπευσε την ασφάλτινη ψυχή ενός SUV, το Cayenne την ασέλγησε. Ειδικά στην έκδοση Turbo, που κατέφθασε ως καταπέλτης στα δρώμενα της νέας, ακόμη, κατηγορίας. Πολύ γρήγορο, πολύ εκτελεστικό σε ό,τι κινούνταν, πολύ Porsche σε μεγάλη συσκευασία. Υπήρξαν τότε πολλοί διαμαρτυρόμενοι (sic). Αμφισβητούσαν το πώς μια ξεκάθαρα σπορ εταιρεία έμπλεκε στα χωράφια και στο μοντερνιτέ των SUV. Ομως με το Cayenne η γερμανική εταιρεία έβαλε άφθονο ζεστό χρήμα στα ταμεία της για να χρηματοδοτήσει τα άλλα, τα σπορ μοντέλα της. Οπως και για να διεισδύσει σε ευρύτερο κοινό.
Στα χρόνια της ελλαδικής χρηματιστηριακής ευφορίας, κάθε τρεις και λίγο έβλεπες και ένα Cayenne γύρω σου. Ακμή στα πρόθυρα της παρακμής. Ελάχιστα αυτοκίνητα δαιμονοποιήθηκαν περισσότερο από αυτό στην Ελλάδα. Συνδέθηκε με αλαζονεία, ξέπλυμα, νταβατζιλίκι και τρελό βάνιτι. Μερικές φορές δικαιολογημένα. Αλλες αδικαιολόγητα. Στο κάτω-κάτω δεν έφταιγε το αυτοκίνητο που ήταν εξαιρετικό.
Τι μας αρέσει: 28 εκατοστά απόστασης από το έδαφος, αερανάρτηση, ικανότητες αναλόγως ελαστικών και ένας ταχύτατος γύρος στην πίστα του Νίρμπουργκρινγκ, που μπορούσε να ταπεινώσει σπορ κατασκευές
Οχι και τόσο: Μη κομψή αισθητική, κατανάλωση, αστικές δεισιδαιμονίες
12. Range Rover (1η γενιά / 1970)
Πέρασε μισός και πλέον αιώνας και αυτό εδώ συνεχίζει να δείχνει φρέσκο. Ειδικά σε δίθυρο, όπως έβγαινε αρχικά μέχρι το 1981. Ακόμα πιο ιδιαίτερο. Το Range έχτισε το όνομά του μεθοδικά μέχρι σήμερα, που αποτελεί ένα κινητό σύμβολο μείξης πολυτέλειας, άνεσης, ιδιαίτερης σχεδίασης και ικανοτήτων. Ομως ήδη από τα γεννητούρια του, όταν κατασκευάστηκε για να γίνει πιο ολοκληρωμένος αδελφός του Land Rover (βλ. παραπάνω στη λίστα), είχε τα σωστά γονίδια. Το Range Rover ήταν αυτό που έφερε εξελιγμένες αναρτήσεις, μόνιμη τετρακίνηση, άνεση και τεχνολογία στον κόσμο των 4×4.
Μέχρι τότε όλα ήταν ωμά. Το Range έφερε τις ισορροπίες στο πιάτο. Περιστροφικός διακόπτης κατ΄επιλογήν της μετάδοσης, λιγότερο καύσιμο, εξαιρετική συμπεριφορά σε κακούς δρόμους, άνεση βασιλιά. Ενδεικτικά, το 1971 δύο Range ξεκίνησαν από την Αλάσκα για να καταλήξουν στην άλλη άκρη της Γης, στην Αργεντινή. Για να γίνει αυτό έπρεπε να περάσουν από το Ντάριεν Γκαπ, εκείνο το πέρασμα ανάμεσα σε Κολομβία και Παναμά, την πιο διαβόητη και ανθρωπίνως αφιλόξενη περιοχή του πλανήτη, όπου η ζούγκλα τιμωρεί ανελέητα. Συνολικά χρειάστηκαν 96 ημέρες με μέσο όρο κάλυψης ενάμισι χιλιόμετρο τη μέρα. Τα Range Rover ήταν στην Αργεντινή.
Τι μας αρέσει: Σχεδόν όλα. Ενα μηχανικό, αισθητικό και λειτουργικό αριστούργημα. Αν ο ελβετικός σουγιάς είχε ρόδες θα ήταν Range. Μόνο που στο Range κοιμάσαι κιόλας. Με τον σουγιά πονάς
Οχι και τόσο: Τα πρώτα-πρώτα Range δεν είχαν ακόμη τον πλουσιότερο εξοπλισμό, με το υδραυλικό τιμόνι, το air-condition και τις όμορφες επενδύσεις με ύφασμα και δέρμα στο εσωτερικό. Εντάξει, ψάχνεις από τα επόμενα
13. Suzuki Jimny (SZ5 / 2019)
Ο,τι πιο ελαφρύ, φθηνό και της διπλανής πόρτας κυκλοφορεί σε 4×4. Αρχικά ως Samurai και στην περαιτέρω εξέλιξή του ως Jimny. Πλέον, στην τελευταία του γενιά, μπορείς να το έχεις χωρίς να φοβάσαι μη σου φύγει εκείνο το κακοφτιαγμένο σφράγισμα που σε ταλαιπωρεί καιρό τώρα. Οχι ότι το Jimny «βουτυροποιήθηκε» και έγινε ένα άνετο 4×4. Ζεις, όμως. Τσουλάει υποφερτά, έχει ωραία, τετράγωνη λογική, πάει παντού, δεν σπάει και κάθε φορά που το βλέπω θα γυρίσω να το ξανακοιτάξω. Γούστα. Ρε συ, είναι διαφορετικό. Διατηρεί ένα στοιχείο ωμότητας, έχει οθόνη για τα βασικά, πας παντού, σκαρφαλώνεις σαν αγριοκάτσικο, είναι Suzuki. Και η τελευταία ξέρει αυτά ακριβώς να τα κάνει σωστά: μικρά αυτοκίνητα, ελαφριά, ανθεκτικά, τελείως ορίτζιναλ σε χαρακτήρα. Μια εκτός δρόμου γοητεία
Τι μας αρέσει: «Κιλά» χαρακτήρα, ανθεκτικότητα, ελαστικός κινητήρας στις χαμηλές rpm σε συνδυασμό με «κοντή» κλιμάκωση, άπειρες ικανότητες εκεί που τελειώνει η άσφαλτος, πραγματικό «made in Japan»
Οχι και τόσο: Αργό τιμόνι που σε αναγκάζει να στρίβεις με μεγαλύτερες κινήσεις, κουραστικό στις μεγάλες αποστάσεις
14. Toyota RAV4 (XA10 /1994)
To Sport Utility Vehicle, όνομα και πράγμα. Η Toyota είχε ήδη μακρά πορεία με τα 4×4, αυτά που συχνά βασίστηκαν στο πλαίσιο «σκάλας». Με το RAV4 πήρε δομικά στοιχεία από τα επιβατικά Corolla και Carina και πάνω στο αυτοφερόμενο πλαίσιο «πάτησε» την άνεση, την ευελιξία, την αυξημένη οικονομία καυσίμου και τον εξοπλισμό ενός «κανονικού» σεντάν. Αλλά στο πιο ιδιαίτερο. Ειδικά με την τρίθυρη έκδοση που ακόμα και σήμερα, αν είναι καλοδιατηρημένη, την κοιτάζεις. Μεταξύ τους είχαν αισθητή διαφορά διαστάσεων και μεταξονίου, με το τρίθυρο να έχει μήκος 3,74 μ. – έναντι 2,2 μ. Για την ιστορία, το πεντάθυρο είχε, αντίστοιχα, 4,15 μ. μήκος και 2,4 μ. μεταξόνιο.
Σωστή, φιλική συμπεριφορά στον δρόμο, παροιμιώδης αξιοπιστία, ορατότητα, cult περίπτωση. Δίλιτρο, με 5άρι χειροκίνητο και 4άρι αυτόματο. Εννοείται προτιμάται το χειροκίνητο σε σχέση με εκείνα τα αργά, του θανατά, γιαπωνέζικα αυτόματα της εποχής.
Τι μας αρέσει: Μαζεμένες διαστάσεις, πρακτικότητα, διάπλατη πόρτα αποσκευών, στρίβει
Οχι και τόσο: Δύσκολο να βρεθεί κάτι τελείως ορίτζιναλ και σε άψογη κατάσταση στις αγγελίες
15. Toyota Land Cruiser (J100 / 1998)
Το Land Cruiser είναι ένα από τα πιο θρυλικά οχήματα εκτός δρόμου όλων των εποχών. Ξεκίνησε όχι από το εικονιζόμενο του ’98, αλλά πολύ πιο πίσω στον χρόνο, συγκεκριμένα το 1955. Πρόκειται για μια off road παγκόσμια επιτυχία με περισσότερες από 10 εκατομμύρια μονάδες να έχουν πουληθεί παγκοσμίως. Στη μεγάλη αμερικανική αγορά, από το 1961 έως το 1965 ήταν το μοντέλο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της εταιρείας. Εμείς τότε το αγνοούσαμε.
Στην πορεία το Land Cruiser άλλαξε σημαντικά. Από ένα σκληρό, ακατέργαστο όχημα εμπνευσμένο από στρατιωτικά οχήματα (βλ. Jeep, παραπάνω) μεταμορφώθηκε σε ένα γενικών καθηκόντων SUV με τρεις σειρές καθισμάτων. Στην πράξη το έβλεπες πιο συχνά με πολύτεκνες μαμάδες που μετέφεραν τα πιτσιρίκια στο σχολείο παρά στις ζούγκλες της Νότιας Αμερικής. Ωστόσο, πέρα από την καταναλωτική του μετάλλαξη, το Land Cruiser δεν έχασε ποτέ την εντυπωσιακή του ικανότητα εκτός δρόμου και τον στιβαρό χαρακτήρα του. Στη δε Αφρική ανάβουν κερί στο όνομά του. Χωρίς πλάκα: μέχρι το 2005 το 52% των αγοραστών turbο-diesel στην ευρύτερη περιοχή της Σαχάρας αγόραζαν μόνο Cruiser. Πουθενά στον πλανήτη δεν υπάρχει τέτοιο ποσοστό πιστότητας. Νέβερ.
Τι μας αρέσει: Ανθεκτικό στην καταστροφή – πρώτα θα πεθάνουμε εμείς και μετά αυτό. Ζητείται διάδοχος
Oχι και τόσο: Ενα Range Rover τα κάνει όλα και δείχνει αιώνες πιο όμορφο
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News