Οι ισραηλινοί πιλότοι που παραμένουν δίπλα στα αεροσκάφη τους αυτές τις ώρες, αναμένοντας ανά πάσα στιγμή τη διαταγή να βάλλουν κατά στόχων στο Ιράν, σκέφτονται συνεχώς την Επιχείρηση Οπερα (γνωστή και ως Επιχείρηση Βαβυλώνα), ένα κατόρθωμα που πέτυχαν οι παππούδες τους πριν από περισσότερο από τέσσερις δεκαετίες, και, σήμερα, θα μπορούσαν να κληθούν αυτοί να το επαναλάβουν.
Την 7η Οκτωβρίου του 1981 μια μοίρα αεροσκαφών της πολεμικής αεροπορίας του Ισραήλ (F16A και F15A) πέταξε έως τα περίχωρα της Βαγδάτης, και βομβάρδισε, καταστρέφοντάς τον, τον πυρηνικό αντιδραστήρα του Σαντάμ Χουσεΐν. Η απόσταση μεταξύ του Ισραήλ και του στόχου ήταν 1.600 χιλιόμετρα ενώ για να φτάσουν έως εκεί τα ισραηλινά αεροσκάφη έπρεπε να περάσουν από τον εναέριο χώρο είτε της Ιορδανίας είτε της Σαουδικής Αραβίας, τελικά, όμως, τους διέσχισαν αμφότερους. Επρόκειτο για μια εξαιρετικά δύσκολη, άνευ προηγουμένου, αποστολή ενώ παρόμοια δεν χρειάστηκε να διεξαχθεί ποτέ ξανά από τις ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις έως σήμερα.
Οπως θυμίζει σε ρεπορτάζ του ο Τζανλούκα Ντι Φέο της La Repubblica, εκείνη την εποχή ο Σαντάμ Χουσεΐν προστατευόταν και εξοπλιζόταν από τη Δύση, και επειδή διεξήγαγε έναν πόλεμο κατά των αγιατολάδων της Τεχεράνης. Ο πυρηνικός αντιδραστήρας είχε κατασκευαστεί από τη Γαλλία με τη συμβολή ιταλών τεχνικών ενώ το Ισραήλ γνώριζε εκ των προτέρων ότι η αεροπορική επιδρομή με στόχο την καταστροφή του θα εξόργιζε τους συμμάχους τους, καταρχάς τις ΗΠΑ.
Οπως συμβαίνει και σήμερα, οι συζητήσεις που προηγήθηκαν της επιδρομής είχαν διχάσει την ισραηλινή κυβέρνηση. Ολοι ήταν πεπεισμένοι για την ανάγκη να διακοπεί το πυρηνικό πρόγραμμα του Σαντάμ Χουσεΐν, αλλά και τότε, όπως τώρα, υπήρχε ο φόβος ότι οι διεθνείς επιπτώσεις θα ήταν πολύ σοβαρές και ο διάλογος με την Αίγυπτο θα παρέλυε.
Ο ιταλός δημοσιογράφος αναφέρει, για παράδειγμα, πως ο Μοσέ Νταγιάν, ο ήρωας του Πολέμου των Εξι Ημερών, ήταν αντίθετος. Αλλά ο πρωθυπουργός Μεναχέμ Μπέγκιν και μια ομάδα υποστηρικτών του στην οποία ανήκε και ο Αριέλ Σαρόν, υποστήριζαν πως δεν θα είχαν άλλη ευκαιρία να δράσουν πριν από την ενεργοποίηση του αντιδραστήρα, η οποία θα καθιστούσε αποτρεπτικά καταστροφικές τις συνέπειες του βομβαρδισμού του (λόγω της έκλυσης ραδιενέργειας).
Από στρατιωτική άποψη η δράση στέφθηκε με επιτυχία και ο Μπεγκίν κατέστησε σαφές το δόγμα που φέρει το όνομά του: «το Ισραήλ θα κατέστρεφε προληπτικά κάθε στόχο που θα θεωρούταν ως απειλή για την ύπαρξή του», όπως συνοψίζει ο Τζανλούκα Ντι Φέο.
Τα αεροσκάφη που μετείχαν στην αποστολή έφεραν στα φτερά τους το άστρο του Δαβίδ, αλλά οι ισραηλινοί αξιωματικοί με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας του Αμμάν και του Ριάντ επικοινώνησαν στα αραβικά, προσποιούμενοι τους αεροπόρους τοπικών δυνάμεων που είχαν παρεκκλίνει από την πορεία τους. Σήμερα, ωστόσο, αυτά τα τεχνάσματα δεν έχουν κανέναν νόημα, τόσο επειδή τα συστήματα ραδιοεντοπισμού έχουν εξελιχθεί σημαντικά, όσο και επειδή το Ισραήλ διαθέτει «αόρατα» μαχητικά F35, τύπου Adir, τα οποία είναι πιο προηγμένα ακόμη και από τα F-35 που διαθέτουν οι Αμερικανοί.
Τους τελευταίους μήνες τα «αόρατα» F-35 της ισραηλινής αεροπορίας διεξήγαγαν τις πιο δύσκολες και μυστικές αποστολές, στοχεύοντας αποθήκες πυρομαχικών των Φρουρών της Επανάστασης στα σύνορα μεταξύ Συρίας και Ιράκ, από τις οποίες διανέμονται ρουκέτες στις σιιτικές πολιτοφυλακές της περιοχής και ισοπεδώνοντας το ιρανικό προξενείο στη Δαμασκό. Ο ιταλός δημοσιογράφος αναφέρει σχετικά στο ρεπορτάζ του πως κύριος στόχος του σμήνους πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών που εκτόξευσαν οι Ιρανοί κατά του Ισραήλ ήταν η αεροπορική βάση Νεβάτιμ, η έδρα των F35, στην έρημο Νεγκέβ. «Αυτά θα κληθούν να απαντήσουν στο Ιράν», γράφει ο Ντι Φέο, σημειώνοντας πως τα F-35 είναι εξοπλισμένα με τα πιο προηγμένα συστήματα «τύφλωσης» των εχθρικών ραντάρ, τα οποία οι Ισραηλινοί επιδίωξαν και κατάφεραν να τελειοποιήσουν.
Στην άτρακτό του κάθε F-35 φέρει μια βόμβα Spice 483 κιλών: η γόμωσή της είναι ίδια με τη γόμωση των βομβών που έπληξαν τον πυρηνικό αντιδραστήρα του Σαντάμ Χουσείν, αλλά χάρη σε δύο πτερύγια που διαθέτει, μπορεί να εκτοξευθεί από απόσταση μεγαλύτερη των εξήντα χιλιομέτρων. Κατά την κατάστρωση των σχεδίων τους οι Ισραηλινοί πρέπει να λάβουν υπόψη μόνον έναν περιορισμό, το ότι τα F-35 έχουν αυτονομία περίπου 2.200 χλμ., το οποίο σημαίνει ότι για να μεταβούν έως το Ιράν και να επιστρέψουν στο Ισραήλ θα πρέπει να ανεφοδιαστούν εν πτήσει (αν και μηχανικοί της πολεμικής αεροπορίας του Ισραήλ εργάζονται εδώ και αρκετό καιρό για την ενσωμάτωση ενός εξτρά ρεζερβουάρ στο αεροσκάφος, που δεν θα επηρεάζει την stealth κατασκευή του, αυξάνοντας την αυτονομία του κατά περίπου 30%).
Οσον αφορά τις άμυνες του Ιράν, τα συστήματα αναχαίτισης που διαθέτει είναι απαρχαιωμένα και τα νέα αεροσκάφη Sukhoi 35 που υποσχέθηκε η Μόσχα στην Τεχεράνη ως αντάλλαγμα για βοήθεια στην Ουκρανία δεν έχουν φτάσει ακόμη, ενώ δεν έχει επιβεβαιωθεί ούτε η προμήθεια ρωσικών αντιαεροπορικών πυραύλων S400.
Ομως πριν από έξι μήνες οι Ιρανοί ανακοίνωσαν ότι διαθέτουν ραντάρ ικανά να εντοπίζουν μαχητικά τύπου stealth ενώ κυκλοφορούσαν εδώ και καιρό φήμες περί επαφών της Τεχεράνης με τη Βόρεια Κορέα για την απόκτηση παρόμοιου εξοπλισμού. Πάντως τα F-35 Adir διαθέτουν συστήματα ικανά να παραπλανήσουν τους Ιρανούς, το οποίο σημαίνει ότι μπορούν να πλήξουν οποιονδήποτε στρατηγικό ή συμβολικό στόχο.
Οπως εξηγεί ο αναλυτής της La Repubblica στην πρώτη κατηγορία περιλαμβάνονται οι πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν, χώροι φύλαξης μη επανδρωμένων αεροσκαφών και πυραύλων και κέντρα διοίκησης των Φρουρών της Επανάστασης. Εναλλακτικά το Ισραήλ θα μπορούσε να επιλέξει να πλήξει πολεμικά σκάφη, υποδομές ραδιοεντοπισμού ή εργοστάσια κατασκευής όπλων, δηλαδή στόχους που θα καταδείκνυαν την ικανότητά του επιχειρεί όπου κρίνει ότι πρέπει, δίχως, όμως, να πυροδοτήσει μια σειρά αντιποίνων με απρόβλεπτες συνέπειες ή να προκαλέσει την οργή του Λευκού Οίκου.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News