Η 44χρονη Σβέριν υπολογίζει ότι πραγματοποιεί περίπου 60 συνεδρίες «χρωματικής ανάλυσης» τον μήνα στο σπίτι της στο Φρίσκο του Τέξας, με στόχο να εντοπίσει μια παλέτα που ταιριάζει καλύτερα στο χρώμα του δέρματος, των μαλλιών και των ματιών μιας πελάτισσας. Κάθε 90λεπτη συνεδρία κοστίζει, σύμφωνα με τους New York Times, 479 δολάρια. Η Σβέριν λέει ότι δεν προλαβαίνει να ανταποκριθεί στη ζήτηση.
Η Σβέριν είναι μέρος ενός κύματος influencers που έχουν επαναφέρει στη μόδα την εποχιακή ανάλυση χρωμάτων, ένα σύστημα δημοφιλές στη δεκαετία του 1980, και την έχουν μετατρέψει σε μια εξαιρετικά προσοδοφόρα επιχείρηση. Η ίδια υποστηρίζει ότι τα χαρακτηριστικά κάθε ατόμου μπορούν να ταξινομηθούν σε ένα σύνολο αποχρώσεων που σχετίζονται με τον χειμώνα, την άνοιξη, το καλοκαίρι ή το φθινόπωρο, ενώ προσφέρει προτάσεις για ρούχα και μακιγιάζ που ταιριάζουν σε αυτή την ανάλυση.
Οι οπαδοί του συστήματος αυτού κάποτε θα παρακολουθούσαν μια τέτοια συνεδρία «κάπου μεταξύ μιας παρουσίασης τάπερ και της ομαδικής τους θεραπείας», σύμφωνα με ένα άρθρο των New York Times που δημοσιεύθηκε το 1983. Τώρα συγκεντρώνονται στο Instagram και στο TikTok, όπου τα βίντεο της Σβέριν προσελκύουν τακτικά εκατοντάδες χιλιάδες προβολές. Η μεγαλύτερη επιτυχία της έχει περισσότερες από 30 εκατομμύρια θεάσεις.
@thecoloranalysisqueen Get started either virtually or in-person through the link in my bio! #thecoloranalysisqueen #coloranalysis #coloranalysistok #virtualcoloranalysis #styledbytatum #colorpalette #texasstylist #personalstylist #wardrobestylist #colorseasonanalysis ♬ original sound – The Color Analysis Queen
Ενα ποσοστό από αυτούς τους θεατές δεν καταλαβαίνουν γιατί κάποιος θα πλήρωνε περίπου 500 δολάρια για να του πουν ότι φαίνεται «θαμπός» με μπλε ρούχα.
«Βλέποντας τα βίντεο αισθάνομαι το ίδιο όπως όταν κάποιος μου δείχνει το υπερηχογράφημα του μωρού του» έγραψε ένας σχολιαστής μιας από τις αναρτήσεις της Σβέριν.
Η Σβέριν, πρώην στιλίστρια που παρακολούθησε δύο διαδικτυακά μαθήματα ανάλυσης χρωμάτων, δεν πτοείται. «Μου αρέσει πάντα να λέω: “Δοκίμασες ποτέ κραγιόν;”» είπε. Αν ναι, «σίγουρα μπορείς να καταλάβεις ότι δεν ταιριάζουν όλα τα χρώματα στο δέρμα σου».
Η ιδέα των χρωματικών «εποχών» διαδόθηκε εν μέρει από το μπεστ στέλρ της Κάρολ Τζάκσον «Color Me Beautiful» (1980). Η Τζάκσον, σύμφωνα με το ρεπορτάζ των ΝΥΤ, πρόσφερε τέσσερις εποχιακές παλέτες που αντλούσαν από τα χρώματα που υπάρχουν στη φύση εκείνη την εποχή του χρόνου: πλούσια χρυσά και καφέ για το φθινόπωρο, παγωμένα μπλε και λευκά για τον χειμώνα, κ.ο.κ.
Η Τζάκσον, που διηύθυνε μια ακμάζουσα επιχείρηση εκπαίδευσης συμβούλων χρωμάτων, υποστήριξε ότι η «εποχή» ενός ατόμου μπορεί να καθοριστεί από τα χρώματα που το έκαναν να φαίνεται πιο «ζωντανό». «Δείτε πώς η Μαίρη, που είναι καλοκαιρινός τύπος, φαίνεται άτονη με το καμηλό και πορτοκαλί κραγιόν», έγραψε για ένα μοντέλο στο βιβλίο, «αλλά ζωντανεύει με το ροζ πουκάμισο και τους ροζ τόνους μακιγιάζ, που είναι τόσο συμπληρωματικοί με το φυσικό της χρώμα».
@sarah_novio Replying to @Toyia Am I a true winter or a dark winter? I honestly think I’m Dark Winter with my natural features but now that my hair is partially blue it made my skin more cool toned (appearing) #darkwintercolors #truewinterpalette #coloranalysis #coloranalysistok ♬ original sound – sarah_novio
Η 24χρονη Σάρα Νόβιο παρατήρησε ότι η ανάλυση χρωμάτων κυριαρχούσε στις ροές της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πέρυσι και άρχισε να ανεβάζει τα δικά της βίντεο για διασημότητες όπως η Ριάνα. «Αν και γίνεται πολλή ανάλυση χρώματος, δεν είδα πολλούς να μιλούν για έγχρωμους ή άτομα με περισσότερη μελανίνη στο δέρμα τους» σημείωσε.
Η Νόβιο χρησιμοποιεί το Photoshop για να δοκιμάσει δείγματα διαφορετικών αποχρώσεων δίπλα στο πρόσωπο ενός ατόμου. Προσπαθεί να προσδιορίσει εάν οι «υπο-τόνοι» του ατόμου είναι πιο κίτρινοι (ζεστοί) ή πιο μπλε (ψυχροί) και αν το συγκεκριμένο άτομο της φαίνεται καλύτερα σε έντονα ή ήπια χρώματα. Συμβουλεύεται περιστασιακά τον τροχό χρωμάτων που διδάχτηκε στη σχολή Καλών Τεχνών.
Οι άνθρωποι είναι ευαίσθητοι στις εξαιρετικά λεπτές διαφορές στην επιδερμίδα του προσώπου, είπε στους ΝΥΤ ο Μπέβιλ Κόνγουεϊ, νευροεπιστήμονας και καλλιτέχνης που έχει μελετήσει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι βλέπουν τα χρώματα. Είναι αλήθεια ότι οι αντιλήψεις μας για αυτές τις αποχρώσεις μπορεί να αλλάξουν με βάση το πώς έρχονται σε αντίθεση με τα ρούχα ή το μακιγιάζ γύρω τους, συμπλήρωσε.
Ωστόσο, είναι δύσπιστος απέναντι στις συνταγές που προσφέρουν ορισμένοι αναλυτές χρώματος. «Οι άνθρωποι παίρνουν λίγο κόκκο επιστήμης και μετά τον διογκώνουν για να δημιουργήσουν έναν ολόκληρο κόσμο» σχολίασε. Αυτό που είναι «κολακευτικό», πρόσθεσε, είναι άκρως υποκειμενικό: «Νομίζω ότι το να αρχίσω να κάνω κανονιστικούς ισχυρισμούς για την ομορφιά είναι το σημείο στο οποίο θα έβαζα τη γραμμή».
Ευτυχώς για την ανάλυση χρωμάτων, η υποκειμενικότητα και η διαφωνία τείνουν να τροφοδοτούν τη συγκεκριμένη τάση στα social media, αντί να λειτουργούν αποτρεπτικά.
Ορισμένοι χρήστες του TikTok δημοσιεύουν βίντεο όπου περιβάλλουν τα πρόσωπά τους με φίλτρα χρωμάτων του ουράνιου τόξου, ζητώντας από τους σχολιαστές να καθορίσουν την εποχή χρώματος για αυτούς. Αλλοι δοκίμασαν να αναθέσουν την ανάλυση χρώματος στο ChatGPT, το οποίο φαίνεται να προσδιορίζει σχεδόν όλους τους ανθρώπους ως «φθινόπωρα».
Οι διασημότητες, όπως γράφουν οι ΝΥΤ, παίζουν και αυτές το παιχνίδι: Η ηθοποιός Ζούι Ντεσάνελ δημοσίευσε ένα βίντεο τον περασμένο μήνα ξεκαθαρίζοντας, όπως έγραψε στη λεζάντα, ότι η χρωματική της σεζόν –για την οποία διαφωνούσαν έντονα οι θαυμαστές της– ήταν ο «χειμώνας».
Μεταξύ των υποστηρικτών της θεωρίας, η προσωπική αξιολόγηση παραμένει ο χρυσός κανόνας. Η 32χρονη Ντάρσι Τζιλς, δημιουργός περιεχομένου ομορφιάς, πέταξε 14 ώρες από το Τορόντο στη Σεούλ πέρυσι, εν μέρει για να λάβει μια συμβουλή για τη χρωματική της παλέτα. Είπε ότι το αποτέλεσμα –«φωτεινή άνοιξη»– τη βοήθησε να ψωνίζει ρούχα και μακιγιάζ πιο αποτελεσματικά. «Είναι σχεδόν σαν να ανακαλύπτεις το ζώδιό σου για πρώτη φορά» είπε.
Η Νόβιο πιστεύει ότι η ανάλυση χρώματος μπορεί να κάνει το ντύσιμο πιο απλή διαδικασία, αλλά τη θεωρεί υπερεκτιμημένη ως προς την επιλογή των εμφανίσεών μας.
«Στους ανθρώπους αρέσει να ανήκουν κάπου» είπε. Η ίδια περιστασιακά αγνοεί τη δική της ταξινόμηση ως «βαθύ χειμώνα» για να φορέσει ένα αγαπημένο της πορτοκαλί και καφέ ριγέ πουλόβερ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News