443
Καρέ του φιλμ, στα οποία το Βίλνιους παρουσιάζεται ως μια απέραντη μετασοβιετική καρικατούρα. Μόνο στο τέλος η ατμόσφαιρα αλλάζει και βλέπουμε ένα εντυπωσιακό πλάνο της σύγχρονης πόλης | Youtube / Creative Protagon

Οι Λιθουανοί αυτοτρολάρονται προβάλλοντας το Βίλνιους ως… χωματερή

Protagon Team Protagon Team 10 Απριλίου 2024, 21:17
Καρέ του φιλμ, στα οποία το Βίλνιους παρουσιάζεται ως μια απέραντη μετασοβιετική καρικατούρα. Μόνο στο τέλος η ατμόσφαιρα αλλάζει και βλέπουμε ένα εντυπωσιακό πλάνο της σύγχρονης πόλης
|Youtube / Creative Protagon

Οι Λιθουανοί αυτοτρολάρονται προβάλλοντας το Βίλνιους ως… χωματερή

Protagon Team Protagon Team 10 Απριλίου 2024, 21:17

Στο Βίλνιους, το «μαργαριτάρι της Ανατολικής Ευρώπης», νεαροί άνδρες με κουκούλα ουρούν στους τοίχους των σπιτιών ή κλωτσούν μέχρι θανάτου ανθρώπους πίσω από τους κάδους απορριμμάτων. Tο δίκτυο δημόσιων συγκοινωνιών στελεχώνεται από έναν εύσωμο άνδρα με γένια που μεταφέρει επιβάτες σε ένα ξύλινο καρότσι.

Το πλέον εντυπωσιακό σε αυτές τις εικόνες είναι ότι αποτελούν σκηνές της τελευταίας διαφήμισης του τουριστικού συμβουλίου της λιθουανικής πρωτεύουσας, οι οποίες μεγεθύνουν τις στερεοτυπικές αντιλήψεις που θέλουν την πόλη να είναι μια απέραντη μετασοβιετική χωματερή.

Η καμπάνια μπορεί να είναι ευφυέστατη, αλλά, όπως σχολιάζουν οι Times, πολλοί από τους ντόπιους δεν συμφωνούν καθόλου με το περιεχόμενό της, φοβούμενοι ότι τελικά θα ενισχύσει τα στερεότυπα, αντί να τα ανατρέψει.

Οπως οι γειτονικές της Λετονία και Εσθονία, η Λιθουανία προσαρτήθηκε παράνομα από τη Σοβιετική Ενωση το 1940 και στη συνέχεια καταλήφθηκε ξανά από το 1944 έως το 1991, όταν τελικά τα κράτη της Βαλτικής εξασφάλισαν την ανεξαρτησία τους. Και οι τρεις χώρες απορρίπτουν κατηγορηματικά την ιδέα ότι αποτελούν μέρος μιας οπισθοδρομικής, πρώην κομμουνιστικής σφαίρας επιρροής, υποστηρίζοντας ότι είναι ένθερμες φιλελεύθερες δημοκρατίες, βαθιά ριζωμένες στη Δύση.

Ο επίσημος τουριστικός οργανισμός της πόλης, Go Vilnius, υποστηρίζει ότι η διαφήμιση έχει σκοπό να τα τονίσει όλα αυτά μέσω της πρόκλησης. Επικαλείται δημοσκοπήσεις που δείχνουν ότι μόνο το 43% των Βρετανών έχει ακούσει για την πόλη, ενώ πολλοί από αυτούς τη θεωρούν ένα οπισθοδρομικό φυλάκιο του πρώην ανατολικού μπλοκ.

Τα πρώτα 70 δευτερόλεπτα του βίντεο δείχνουν έναν άνδρα να κάθεται σε ένα παγκάκι σε βρετανικό πάρκο και να φαντάζεται το Βίλνιους σαν το Καζακστάν του Μπόρατ, με ξεχαρβαλωμένες υπαίθριες τουαλέτες και μεθυσμένες γυναίκες να περιφέρονται σε μια απαρχαιωμένη ντίσκο. Μόνο στο τέλος η ατμόσφαιρα αλλάζει και βλέπουμε ένα εντυπωσιακό πλάνο του σύγχρονου Βίλνιους, τραβηγμένο με drone. Υπό τους ήχους χέβι μέταλ μουσικής, το σλόγκαν έρχεται στην οθόνη: «Ας αλλάξουμε γνώμη» λέει.

Ορισμένοι Λιθουανοί ανησυχούν ότι θα φέρει ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα. «Ολα είναι πολύ λάθος στο βίντεο» είπε ο Αλγκιμάντας Κρισιούνας, ζωγράφος και φωτογράφος, στο LRT, τον εθνικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα. «Το μεγαλύτερο μέρος του βίντεο απεικονίζει ακριβώς τη φρίκη που πολύ πιστεύουν ότι είναι το Βίλνιους. Θέλεις να το κλείσεις και σκέφτεσαι: “Τι στο διάολο είναι αυτό το Βίλνιους;”»

Η αλήθεια είναι ότι όσοι έχουν επισκεφθεί το Βίλνιους ξέρουν ότι είναι πράγματι μια πολύ σύγχρονη, εξαιρετικά καθαρή και ασφαλής πόλη. Οι υπόλοιποι όμως;

Ο Σιμόνας Ρουνταμίνας, διευθυντής του προγράμματος Global Lithuania (Παγκόσμια Λιθουανία) του υπουργείου Εξωτερικών της χώρας, είπε στους Times ότι το βίντεο είναι ένα επαίσχυντο «χαστούκι» που στιγματίζει το Βίλνιους ως μια «ερειπωμένη, γεμάτη τραμπούκους πόλη».

«Πολλοί πιστεύουν ότι εξακολουθούμε να είμαστε χώρα της Ανατολικής Ευρώπης και η διαφήμιση είναι μια επιβεβαίωση» είπε ο Ρουνταμίνας. «Ξοδέψαμε μισό εκατομμύριο ευρώ για να επιβεβαιώσουμε ότι η Λιθουανία είναι μια χώρα γεμάτη τραμπούκους».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...