Η Μπιγιονσέ είχε αποκαλύψει τις προθέσεις της πολύ πριν κυκλοφορήσει το «Texas Hold ‘Em», ένα κάντρι-ποπ κομμάτι, τον περασμένο Φεβρουάριο. Το 2021 λάνσαρε μια συλλογή ρούχων εμπνευσμένη από την «αγνοημένη ιστορία των μαύρων καουμπόι της Αμερικής». Κάθισε καβάλα σε ένα κρυστάλλινο άλογο για το εξώφυλλο του άλμπουμ της «Renaissance» (2022) και φέτος φόρεσε ένα λευκό καουμπόικο καπέλο με φαρδύ γείσο στην τελετή απονομής των βραβείων Grammy. Οι στίχοι της αναφέρονται συχνά στο πώς μεγάλωσε στο Χιούστον του Τέξας.
Τα παραπάνω υπενθυμίζει ο Economist με αφορμή την κυκλοφορία, την προηγούμενη Παρασκευή 29 Μαρτίου, του «Cowboy Carter», του νέου της άλμπουμ, κάνοντας λόγο για «κάντρι στροφή» της διάσημης αμερικανίδας τραγουδίστριας. Οπως εξηγεί το βρετανικό έντυπο, ο δίσκος είναι το δεύτερο μέρος ενός ευρύτερου έργου (σε τρία μέρη), που σχεδιάστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με το οποίο η Μπιγιονσέ αποτίει φόρο τιμής στις μαύρες ρίζες διάφορων μουσικών ειδών (στο «Rennaissance» επικεντρώθηκε στην ντίσκο και house μουσική).
Τι κρύβεται, όμως, πίσω από το ενδιαφέρον της Μπιγιονσέ για την κάντρι μουσική; Καταρχάς παρατηρείται ένα έντονο ενδιαφέρον για την τυπική αμερικανική κουλτούρα (Americana), με τον Economist να αναφέρει ενδεικτικά ότι μοντέλα σε επιδείξεις του οίκου Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, ενώ ο οίκος Prada πουλάει γραβάτες bolo.
Ιδιαίτερα δημοφιλείς είναι και κάποιες τηλεοπτικές σειρές για την Αγρια Δύση, όπως το «Yellowstone» με τον Κέβιν Κόστνερ, ενώ πέρυσι τα μουσικά κομμάτια κάντρι αντιστοιχούσαν σε περισσότερο από το ένα τρίτο των ροών στα 50 κορυφαία τραγούδια του Spotify στις ΗΠΑ – από μόλις 2% το 2016.
Οσον αφορά ειδικά την Μπιγιονσέ, «ο πειραματισμός της με την κάντρι εντάσσεται σε μια παράδοση καλλιτεχνών που προσεγγίζουν νέα είδη αναζητώντας νέο κοινό. Ο Μπομπ Ντίλαν εγκατέλειψε την ακουστική φολκ μουσική για την ηλεκτρική ροκ, ο Ντέιβιντ Μπόουι δοκίμασε μια πληθώρα στιλ και παρήγαγε διαφορετικούς ήχους, ταιριαστούς με την εκάστοτε εμφάνισή του. Η Ντόλι Πάρτον, η Τέιλορ Σουίφτ και η Σανάια Τουέιν άφησαν την κάντρι για τη mainstream ποπ. Οι Coldplay έχουν απομακρυνθεί από την ενίοτε σκοτεινή ίντι ροκ των πρώτων άλμπουμ τους για πιο αισιόδοξες ποπ και ηλεκτρονικές μελωδίες», συνοψίζει το βρετανικό περιοδικό.
«Οσοι προσαρμόζονται σε νέες μουσικές τάσεις ευημερούν» προσθέτει, θυμίζοντας πως η Τέιλορ Σουίφτ και οι Coldplay είδαν τα έσοδά τους να αυξάνονται, κατά ένα δισ. δολάρια η πρώτη και κατά 800 εκατ. οι δεύτεροι, χάρη στις περιοδείες τους ανά την υφήλιο.
Η Μπιγιονσέ έχει επίσης εξελιχθεί ούτως ώστε να ανταποκρίνεται στα γούστα, που αλλάζουν. Στη δεκαετία του 1990, ως τραγουδίστρια των Destiny’s Child, ενός girl group, τραγούδησε κομμάτια υπέρ της ενδυνάμωσης των γυναικών. Αφού αποφάσισε να ακολουθήσει τον δικό της δρόμο, εμπλούτισε το ρεπερτόριό της με ψυχαγωγικές μπαλάντες ώστε να επιδείξει τη δυνατή φωνή της, και αργότερα ενσωμάτωσε στη μουσική της ρέγκε και τραπ στοιχεία.
Οσον αφορά το παρόν, η κάντρι τής επιτρέπει να πειραματιστεί ξανά με ένα νέο στιλ γραφής τραγουδιών. Στις πρώτες r&b επιτυχίες της καυχιόταν ότι είχε πάρα πολλά χρήματα να ξοδέψει. Αντίθετα, στο «16 Carriages», ένα από τα νέα κάντρι τραγούδια της, οι στίχοι της Μπιγιονσέ είναι πιο προσγειωμένοι: θυμάται την κόπωση στην πρώτη φάση τη καριέρας της, ότι ήταν διαρκώς «εξαντλημένη από τη δουλειά και καταπονημένη», ενώ ο Economist υποστηρίζει ότι τα νέα τραγούδια της «ταιριάζουν περισσότερο σε μια εποχή πληθωρισμού και κρίσεων που σχετίζονται με το κόστος ζωής».
Ο πειραματισμός με διαφορετικά μουσικά στιλ, μια ούτως ή άλλως έξυπνη εμπορική επιλογή, επιτρέπει σε κάποιους καλλιτέχνες να επιβεβαιώσουν την όποια αξία τους. Η Lady Gaga, για παράδειγμα, κορυφαία δημιουργός ποπ επιτυχιών, επέλεξε να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ με σημείο αναφοράς την τζαζ.
Στις αρχές του 20ού αιώνα, όταν οι δισκογραφικές παρήγαγαν και διέθεταν μουσική με φυλετικά κριτήρια, ο πειραματισμός επέτρεψε σε μαύρους καλλιτέχνες όπως ο Λούις Αρμστρονγκ να «δηλώσουν ότι κανείς δεν πρέπει να τους περιορίζει σε ένα στερεότυπο», εξήγησε στον Economist ο Eρικ Βάισμπαρντ, ειδικός στην ιστορία της μουσικής. Αναλόγως, αναδεικνύοντας το ταλέντο της μέσω μιας σειράς από μουσικά είδη, η Μπιγιονσέ αποδεικνύει ότι «δεν έχει όρια καλλιτεχνικά» πρόσθεσε.
Το «Texas Hold ‘Em» ανέβηκε στην κορυφή των charts σε ΗΠΑ και Βρετανία. Αλλά ορισμένοι διερωτώνται κατά πόσο τα νέα τραγούδια της Μπιγιονσέ είναι αυθεντική κάντρι μουσική, ενώ ένας κάντρι ραδιοφωνικός παραγωγός αρνήθηκε να τα παίξει. Πάντως η ίδια ευελπιστεί ότι η δουλειά της θα συμβάλει στο να εκλείψει «η αναφορά στη φυλή ενός καλλιτέχνη σε σχέση με μουσικά είδη». Κοινοποιώντας μια φωτογραφία της πάνω σε ένα ακόμη άλογο, δήλωσε πως «αυτό δεν είναι ένα άλμπουμ κάντρι μουσικής. Αυτό είναι ένα άλμπουμ της Μπιγιονσέ».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News