Τα βρέφη και οι ηλικιωμένοι έχουν κοινά χαρακτηριστικά, με σημείο αναφοράς τα προβλήματα στην κίνηση και στις βασικές ανθρώπινες ανάγκες. Οι πάνες για την ακράτεια είναι ένα προϊόν που μοιράζονται οι άνθρωποι στα πρώτα τους βήματα και στα στερνά τους χρόνια, με τις εταιρείες παραγωγής τους να κατασκευάζουν μοντέλα και για τις δύο ηλικιακές ομάδες.
Η απόφαση μιας ιαπωνικής φίρμας να παύσει την παραγωγή βρεφικής πάνας και να στραφεί αποκλειστικά στην πάνα ακράτειας ενηλίκων είναι ενδεικτική του δημογραφικού προβλήματος της χώρας – αλλά με δεδομένο ότι ο πληθυσμός όλου του αναπτυγμένου κόσμου γερνά, ίσως αυτή η τάση να αποκτήσει διεθνείς διαστάσεις.
Αλλωστε ο κανόνας της αγοράς είναι ότι η ζήτηση διαμορφώνει την προσφορά. Η απόφαση της κατασκευάστριας εταιρείας να κλείσει τη γραμμή παραγωγής προϊόντων για μωρά προκειμένου να αυξήσει την παραγωγή εκείνων για ενηλίκους συνιστά μια αντανάκλαση της ταχείας γήρανσης της ιαπωνικής κοινωνίας.
Σύμφωνα με την Guardian, η Oji Holdings, εταιρεία που ειδικεύεται σε χαρτικά προϊόντα, ανακοίνωσε επίσημα ότι θα σταματήσει να κατασκευάζει παιδικές πάνες τον προσεχή Σεπτέμβριο, καθώς η πτώση της ζήτησης είναι απότομη. Η εταιρεία είδε τις πωλήσεις της να πέφτουν από το υψηλότερο σημείο των περίπου 700 εκατ. το 2001, στα 400 εκατ. σήμερα.
Οι πωλήσεις πάνας για ενηλίκους στην Ιαπωνία έχουν ξεπεράσει εκείνες της βρεφικής πάνας εδώ και πάνω από μια δεκαετία, γεγονός που συνάδει με την αύξηση των θανάτων σε σχέση με τις γεννήσεις στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Πρόσφατα στατιστικά πληθυσμιακά στοιχεία καταδεικνύουν ότι η τάση αυτή θα έχει συνέχεια.
Ο αριθμός των γεννήσεων στην Ιαπωνία μειώθηκε στο ιστορικό χαμηλό των 758.631 το 2023, σε σύγκριση με 1.590.503 θανάτους. Τα παιδιά κάτω των 15 ετών αντιπροσώπευαν λιγότερο από το 12% του πληθυσμού της χώρας το 2022, σύμφωνα με τον κρατικό ραδιοτηλεοπτικό σταθμό NHK, ενώ οι πολίτες ηλικίας 65 ετών και άνω αποτελούσαν σχεδόν το 30%.
Ο πληθυσμός αναμένεται να πέσει κατακόρυφα, από τα 125 εκατ. που είναι σήμερα, στα περίπου 88 εκατ. το 2065 – μια μείωση περίπου 30% μέσα σε 45 χρόνια. Ο πρωθυπουργός της χώρας, Φούμιο Κισίντα, περιγράφει το πεισματικά χαμηλό ποσοστό γεννήσεων ως «υπαρξιακή κρίση» και υπόσχεται οικονομική βοήθεια για τις ιαπωνικές οικογένειες, ευκολότερη πρόσβαση στην παιδική φροντίδα και μεγαλύτερη γονική άδεια.
Παρ’ όλα αυτά, με ελάχιστες εξαιρέσεις, οι εθνικές και τοπικές κυβερνητικές παρεμβάσεις για την ενθάρρυνση δημιουργίας μεγαλύτερων οικογενειών είχαν ελάχιστο αντίκτυπο στην ιαπωνική κοινωνία. Οι Γιαπωνέζες γεννούν κατά μέσο όρο 1,3 παιδιά στη διάρκεια της ζωής τους – πολύ κάτω από τα 2,1 που απαιτούνται για τη διατήρηση του τρέχοντος πληθυσμιακού μεγέθους της χώρας.
Εκπρόσωπος της Oji Holdings είπε ότι η εταιρεία θα ενισχύσει την παραγωγή προϊόντων υγιεινής για ηλικιωμένους, προσθέτοντας ότι αυτά αναμένεται να χρησιμοποιηθούν σε οίκους ευγηρίας και άλλες δημόσιες εγκαταστάσεις. «Η ζήτηση για βρεφικές πάνες μειώνεται λόγω πολλών παραγόντων, συμπεριλαμβανομένης της πτώσης του ποσοστού γεννήσεων» ανέφερε ο εκπρόσωπος.
Η εταιρεία θα συνεχίσει να πουλάει βρεφικές πάνες στο εσωτερικό της χώρας μέχρις εξαντλήσεως των αποθεμάτων της, ενώ σχεδιάζει να επεκτείνει μελλοντικά την παραγωγή τους σε ασιατικές χώρες με μεγαλύτερα ποσοστά γεννήσεων, όπως η Ινδονησία και η Μαλαισία, όπου η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί. Ο χρόνος θα δείξει αν η κίνηση της Oji Holdings θα βρει μιμητές στην Ευρώπη, όπου το ισοζύγιο γεννήσεων – θανάτων επίσης έχει ανατραπεί την τελευταία δεκαετία.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News