Το Robert’s Western World, ένα δημοφιλές μπαρ με ζωντανή κάντρι μουσική στο κέντρο του Νάσβιλ, φιλοξένησε την περασμένη εβδομάδα μια εκδήλωση που στο μέλλον μπορεί να θεωρηθεί ως η πιο κομβική στιγμή στην προσπάθεια προστασίας των μουσικών από τη σύγχρονη απειλή της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Το Τενεσί, η γενέτειρα της κάντρι μουσικής, έγινε η πρώτη Πολιτεία των ΗΠΑ που εισήγαγε νομοθεσία με σκοπό να εμποδίσει την ΤΝ να αναδημιουργήσει τη φωνή ενός καλλιτέχνη χωρίς τη συγκατάθεσή του. Ο νόμος «περί Ασφάλειας της Ομοιότητας, της Φωνής και της Εικόνας», γνωστός με τον κωδικό «Νόμος του Ελβις», καθιστά νομικά υπόλογους όσους θεωρηθούν υπεύθυνοι για την παραποίηση ή την αντιγραφή της φωνής ενός τραγουδιστή χωρίς την έγκρισή του.
Οι Times του Λονδίνου επισημαίνουν ότι η νομοθεσία ακολουθεί την αλματώδη πρόοδο της ΤΝ, που έχει σημάνει συναγερμό στον τομέα της ψυχαγωγίας παγκοσμίως. Πέρυσι, η μουσική βιομηχανία συγκλονίστηκε από την κυκλοφορία ενός τραγουδιού με τις ανασκευασμένες μέσω ΤΝ φωνές των καναδών τραγουδιστών The Weeknd και Ντρέικ, το οποίο έγινε viral πριν αποσυρθεί, μετά από καταγγελία της δισκογραφικής εταιρείας των καλλιτεχνών.
Η Πολιτεία του Τενεσί, που απασχολεί περισσότερους επαγγελματίες της μουσικής βιομηχανίας από οποιαδήποτε άλλη στις ΗΠΑ –και στην οποία βρίσκεται η θρυλική Γκρέισλαντ, όπου διέμενε ο Ελβις Πρίσλεϊ–, ελπίζει ότι ο νέος νόμος της θα αποτρέψει παρόμοιες περιπτώσεις. «Οι καλλιτέχνες έχουν πνευματική ιδιοκτησία» δήλωσε ο κυβερνήτης του Τενεσί, Μπιλ Λι. «Διαθέτουν μια μοναδικότητα που δεν θα καταφέρει ποτέ να αποκτήσει η ΤΝ».
Ο Ρεπουμπλικανός Λι συναντήθηκε με αστέρες της κάντρι μουσικής στο μπαρ Robert’s Western World για την υπογραφή της νομοθεσίας, η οποία τίθεται σε ισχύ την 1η Ιουλίου. Εκτός από την κάλυψη της μη εξουσιοδοτημένης χρήσης της φωνής ενός μουσικού, ο νόμος απαγορεύει επίσης τη χρήση ΤΝ για την παραγωγή φωτογραφιών ή ομοιωμάτων των καλλιτεχνών χωρίς άδεια.
Ο Μιτς Γκλέιζιερ, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ενωσης Δισκογραφικών Εταιρειών της Αμερικής (RIAA), υποστήριξε το νομοσχέδιο λέγοντας ότι είναι ένας κρίσιμος νόμος που συμβαδίζει με την τεχνολογία. Επισήμανε ότι οι παλαιότεροι νόμοι περί πνευματικής ιδιοκτησίας γράφτηκαν πριν από 50 χρόνια για να καλύψουν την εμπορική χρήση του προσώπου του Ελβις σε μπλουζάκια χωρίς δικαιώματα.
«Οι καιροί έχουν αλλάξει, όπως και η τεχνολογία» είπε. «Τα κίνητρα, η ευκολία και οι τρόποι με τους οποίους χρησιμοποιούνται σήμερα οι φωνές από την ΤΝ έχουν αλλάξει επίσης – και μια επικαιροποίηση της νομοθεσίας ήταν απαραίτητη, ώστε να καλύψει όλες τις περιπτώσεις λογοκλοπής» εξήγησε.
Αν και υπάρχουν υψηλές προσδοκίες γύρω από τον νόμο, μένει να φανεί στην πράξη πόσο αποτελεσματική θα είναι η νομοθεσία του Τενεσί στην προστασία των καλλιτεχνών από την αντιγραφή της δουλειάς τους από την ΤΝ. Ο κυβερνήτης παραδέχεται ότι, παρά την ευρεία υποστήριξη από τη μουσική βιομηχανία και τη σπάνια ομόφωνη έγκριση από το νομοθετικό σώμα της Πολιτείας, ο νόμος ουσιαστικά θα κριθεί στην πράξη.
Ορισμένοι ειδικοί αναρωτιούνται μήπως η νομοθεσία είναι υπερβολικά ευρεία και θα μπορούσε να καλύψει ακούσια ακόμα και μουσικά συγκροτήματα φόρου τιμής ή τους εκατοντάδες μιμητές του Ελβις. Ο Γκλέιζιερ, ωστόσο, πιστεύει ότι η προστασία της ελευθερίας του λόγου που παρέχεται από το Σύνταγμα των ΗΠΑ θα αποτρέψει τις όποιες «υπερβολές». Ισχυρίζεται ότι το πρώτο άρθρο του αμερικανικού Συντάγματος, που προστατεύει την ελευθερία της έκφρασης, θα λειτουργήσει ως σήτα διαχωρισμού.
Παρά τις όποιες ανησυχίες, η μουσική βιομηχανία υποστήριξε με προσήλωση το νομοσχέδιο. Ο σταρ της κάντρι Λουκ Μπράιαν, του οποίου η φωνή αντιγράφηκε μέσω της ΤΝ χωρίς την άδειά του, ήταν παρών στην τελετή υπογραφής του νομοσχεδίου. «Βρίσκω τραγούδια μου στο κινητό μου και δεν είμαι καν σίγουρος ότι είναι δικά μου» δήλωσε ο τραγουδιστής. «Τώρα έχουμε μια συμφωνία που ελπίζω ότι θα περιορίσει το φαινόμενο».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News