Λαθρακούω δυο φίλες μητέρες που συζητούν ένα κυριακάτικο μεσημέρι τις προτιμήσεις των θυγατέρων τους στο μακιγιάζ και το skincare. Tίποτε το ενδιαφέρον, αν εξαιρέσεις ότι οι θυγατέρες τους πηγαίνουν στην Στ’ Δημοτικού. Θυμάμαι αμέσως έναν τίτλο άρθρου που διάβασα προ δύο μηνών στον Guardian: «“Παιδιά μέχρι και 10 ετών ζητούν προϊόντα αντιγήρανσης”, προειδοποιούν οι βρετανοί δερματολόγοι».
Η μια μητέρα είχε βρει ένα απόγευμα στο σπίτι διάσπαρτα λευκά χαρτάκια, σαν από κυνήγι χαμένου θησαυρού. Το τελευταίο χαρτάκι ικέτευε τη μαμά να την πάει το Σάββατο –μαζί, φυσικά, με την «κολλητή»– σε γνωστό εμπορικό κέντρο των Δυτικών Προαστίων «για καλλυντικά». Η ίδια επικρίνει συγγενή της που ξόδεψε πρόσφατα «250 ευρώ» για το skincare της κόρης της που πάει στην Α’ Γυμνασίου.
Η δεύτερη μητέρα μιλάει για τη δική της κόρη, που είχε εσχάτως μεταμορφωθεί σε Λίντα Μπλερ, προκειμένου να αγοράσει μάσκαρα. Τελικά, επετεύχθη ένας συμβιβασμός: «Για να ηρεμήσει, της πήρα μια διάφανη. Της την απαγόρευσα όμως στο σχολείο. Σήμερα πρέπει να τη φοράει».
Πρόκειται σχεδόν για επιδημία. H εκκολαπτόμενη Γενιά Α (δηλαδή οι γεννημένοι από το 2010 και μετά) προτιμούν τα (ενήλικα) καλλυντικά από τα (παιδικά) παιχνίδια. Εχουν αποκτήσει μάλιστα και όνομα: «Sephora Kids». Αυτό προέκυψε από τις ορδές προεφήβων που, ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο στις ΗΠΑ, εισέβαλαν σε καταστήματα της γνωστής αλυσίδας καλλυντικών (και όχι μόνο) αλαλάζοντας, σαρώνοντας ό,τι φλούο μπουκαλάκι βρήκαν μπροστά τους, καταστρέφοντας τέστερ κ.λπ.
Tα γεγονότα «διέρρευσαν» στο TikTok πωλήτριες και «κανονικές» πελάτισσες (κάποιες έφηβες), έξαλλες μάλιστα με την αγένεια αυτών –των άγουρων και αιμοβόρων– υπερκαταναλωτικών «νυμφών» (#Kidsatsephora). Οι περισσότερες το έπρατταν, να προσθέσω εδώ –γιατί καμία στιγμή δεν πρέπει να πηγαίνει χαμένη– , ξετυλίγοντας ταυτόχρονα στην κάμερα τη δική τους age appropriate περίποιηση προσώπου.
Από το Clearasil στο χάος
Σύμφωνοι, μας χωρίζει ένας γαλαξίας από την εποχή με το μονοπώλιο του Clearasil (για όσους, τέλος πάντων, θυμούνται). Σύμφωνοι, οι μικρές πάντα βιάζονταν να μεγαλώσουν (απόλυτα αδαείς για το τι σε περιμένει όταν πολυβιάζεσαι να μεγαλώσεις). Και, ναι, πάντα οι μικρές ήθελαν να παίξουν με τα μπουκαλάκια της μαμάς, να βάλουν το κραγιόν και τα τακούνια της.
Τι συμβαίνει όμως όταν είσαι μόλις 10 ετών και, αντί να ζητάς για το Πάσχα από τον νονό παιχνίδια (για βιβλία δεν συζητώ καν), ολοφύρεσαι για μάσκα προσώπου και body mist;
Υπάρχουν τα προφανή σε αυτή την πρόωρη «cosmeticorexia» (ο όρος που, όπως έγραφε η El Pais, περιγράφει τη βουλιμία για τα καλλυντικά). Είναι η «αγορά» που μεγαλώνει ανήθικα και ανερμάτιστα· να θυμίσω πως το Facebook αναγκάστηκε πριν από τρία χρόνια να «παγώσει» τελευταία στιγμή το πρότζεκτ «Instagram for kids» (για παιδιά 13 ετών και κάτω).
Τι να σου κάνουν και αυτές οι δύστυχες πωλήτριες (και) στα εγχώρια πλέον καταστήματα καλλυντικών που (εξ όσων ακούω) παλεύουν να πείσουν τα σμήνη από ασυνόδευτες «πολύ μικρές» ότι προϊόντα π.χ. με υψηλά ποσοστά σε οξέα, ρετινόλη ή υαλουρονικό είναι για επιδερμίδες που γερνάνε και ότι «αυτό, αγάπη μου, δεν είναι για το δικό σου δερματάκι, που έχει αυτή τη στιγμή και ακμή».
H Βρετανίδα Tζέσικα Ντεφίνο, η θαρραλέα beauty reporter που εκδίδει ένα newsletter (The Unpublishable) με τα άδυτα της παγκόσμιας βιομηχανίας της ομορφιάς, αναφέρει την ενεργή πλέον επικέντρωση διαφόρων brands όχι μόνο στους tweens (8-12 ετών), αλλά και σε ακόμη νεότερες ηλικιακές ομάδες.
Γονείς νηπίων μπορούν να έχουν π.χ. σκοντάψει πάνω στη μάρκα Yawn, που υπόσχεται «μη τοξικό makeup και skincare» για παιδιά τριών ετών και άνω. Σύμφωνα, δε, με τη Statista, η αγορά παιδικής και βρεφικής φροντίδας έχει ρυθμό ανάπτυξης που θα αγγίξει το 7,7% το 2028, με τον αριθμό χρηστών να φτάνει την ίδια χρονιά παγκοσμίως τα 160, 7 εκατομμύρια.
Σόσιαλ και μαμάδες
Oι εταιρείες δεν χρειάζονται να πολυσκοτίζονται για το μάρκετινγκ, αφού στο TikTok έφηβες skininfluncers με μη αντιολισθητική στέκα λαγουδάκι στα μαλλιά (για να μη χαλάει το αποτέλεσμα) και γερακίσια νύχια από πολυαιθυλένιο αναλαμβάνουν τη μύηση.
Χαζεύω μία εξ αυτών (γύρω στα 16) σε ένα από τα «Get ready with me» βίντεο, που αρχίζει το ντεμακιγιάζ, διατεινόμενη: «Γιατί, τι μας έχει μείνει στη ζωή, ρε παιδιά; Λίγο skincare μας έχει μείνει».
Πολλές μαμάδες, millennials οι ίδιες (ή πιο σπάνια GenXers), συχνά χωρίς γονεϊκό κύρος ή αντιστάσεις, υποδαυλίζουν αυτή τη «χαριτωμένη» γυναικεία ενασχόληση με τα φλούο μπουκαλάκια με τα υπέροχα χρώματα, αρώματα και ονόματα. «Μα δεν είναι και τίποτε κακό», μια απόδειξη ότι το «κορίτσι» τους φροντίζει από νωρίς την υγεία και την ομορφιά της επιδερμίδας του: «Δες από πόσο μικρή γνωρίζει τη σωστή χρήση του αντιηλιακού!».
Το βλέπουν, ενδεχομένως, και ως ένα εύκολο είδος bonding με τις 10χρονες θυγατέρες τους που, όπως και να το κάνουμε, μεγάλωσαν κάπως βίαια μέσα στην καραντίνα: «Τι να κάνω, της έφεραν δώρο κρέμες απολέπισης οι συμμαθήτριες της στο πάρτι», «Της πήρα μάσκαρα και κραγιόν αλλά όχι για το σχολείο», «Οταν έρχονται οι κολλητές της για sleepover, έχει πλάκα να τις βλέπεις να φτιάχνουν “smoothies” με κρέμες και σέρουμ» κ.λπ.
Υπάρχει άλλωστε και η αυτοεπιβεβαίωση. Ηδη, πολλές διάσημες (Μπρουκ Σιλντς, Μόνικα Μπελούσι, Κέιτ Μος) χρησιμοποιούν τις προέφηβες και έφηβες κόρες ως assets. Παλιά θα έτρεμαν να φωτογραφηθούν δίπλα τους (διότι θα ήταν η ταφόπλακα της ματαιοδοξίας τους). Σήμερα οι κόρες είναι μια βιολογική πρόεκταση του brand, η τέλεια ευγονική τους εδραίωση.
Πρόωρη σεξουαλικοποίηση και ξερό ψωμί
Υπάρχουν φυσικά και τα μη προφανή. Η επίδραση των σούπερ «δραστικών ενεργών συστατικών» στην επιδερμίδα των προεφήβων. Η επίδραση μιας υπερσεξουαλικοποιημένης τεχνολογίας στον ψυχισμό τους. Η κατάθλιψη. Η «απευαισθητοποίηση». Οι διαταραχές διατροφής. Η καταποντισμένη αυτοεκτίμηση μπροστά σε τόση ψηφιακή τελειότητα.
Είναι ακόμα η σχολική άρνηση (και η παγίωσή της, η σχολική διαρροή), γιατί όσο να΄ναι πρέπει να βρεις χρόνο να «ανεβάσεις» τη «morning routine». Προς επίρρωσιν αυτού, η Νορθ Γουέστ, η 10χρονη κόρη της Κιμ Καρντάσιαν, κυκλοφόρησε αυτές τις μέρες το πρώτο προσωπικό της άλμπουμ με τίτλο «Elementary School Dropout».
Τέλος, είναι αυτή η τόσο υποχθόνια πρόωρη σεξουαλικοποίηση, η καλλιέργεια εξ απαλών ονύχων μιας Pornhub αισθητικής, το ψαλίδι για τις ψεύτικες βλεφαρίδες μαζί με την κουδουνίστρα. Βούτυρο στο ψωμί, για να έρθουμε και στο θέμα των ημερών, πάσης φύσεως κυκλωμάτων μαστροπείας ανηλίκων, γονέων που αγρόν ηγόραζαν και «πελατών» που «”έκαναν” την 12χρονη για 16άρα».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News