745
Τα οικολογικά βιώσιμα προϊόντα είναι στο χέρι των κατασκευαστών, αλλά και των καταναλωτών | Shutterstock/Olivier Le Moal

Ψηφιακά Διαβατήρια Προϊόντων: Θα φέρουν επανάσταση στα ψώνια μας;

Protagon Team Protagon Team 9 Μαρτίου 2024, 18:55
Τα οικολογικά βιώσιμα προϊόντα είναι στο χέρι των κατασκευαστών, αλλά και των καταναλωτών
|Shutterstock/Olivier Le Moal

Ψηφιακά Διαβατήρια Προϊόντων: Θα φέρουν επανάσταση στα ψώνια μας;

Protagon Team Protagon Team 9 Μαρτίου 2024, 18:55

Κάθε χρόνο σε όλη την Ευρώπη οι καταναλωτές πετούν περίπου 30 εκατομμύρια στρώματα ύπνου, η πλειονότητα των οποίων καταλήγει σε χωματερές ή σε καύση. Εταιρείες κατασκευής στρωμάτων έχουν αρχίσει την κατασκευή καλυμμάτων τους με ανακυκλώσιμο καθαρό πολυεστέρα, που μπορεί να ανακυκλωθεί.

Οι αυξανόμενες πρωτοβουλίες για αποσυναρμολόγηση και ανακύκλωση στρωμάτων εξυπηρετούν στη μερική ανακύκλωσή τους, αλλά οι αποσυναρμολογητές συχνά δεν έχουν ιδέα για τα υλικά κατασκευής των στρωμάτων – γεγονός που οδηγεί στην έκδοση ψηφιακών πιστοποιητικών για διάφορα προϊόντα από την ΕΕ, αναφέρει ρεπορτάζ του BBC.

Τα Ψηφιακά Διαβατήρια Προϊόντων (DPP) εισάγονται σε ολόκληρη την ΕΕ για τη βελτίωση της οικολογικής βιωσιμότητας. Συγκεντρώνουν δεδομένα σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των προϊόντων, τη σύνθεσή τους, την παραγωγή και την ιστορία τους. Οι μπαταρίες βιομηχανικών και ηλεκτρικών οχημάτων θα είναι τα πρώτα είδη που θα έχουν υποχρεωτικά DPP από το 2027.

Αλλες κατηγορίες προϊόντων, περιλαμβανομένων των κλωστοϋφαντουργικών, αναμένεται να ακολουθήσουν έως το 2030. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιστεύει ότι αν ο καταναλωτής είναι ενημερωμένος, θα είναι σε θέση να ασκήσει πίεση στον κατασκευαστή και στον διανομέα για την ανάπτυξη πιο βιώσιμων προϊόντων.

Το 80% των περιβαλλοντικών επιπτώσεων καθορίζεται στο στάδιο του σχεδιασμού. Κοινοπραξίες στον τομέα κατασκευής μπαταριών, όπως η Global Battery Alliance, εργάζονται για την ανάπτυξη των προτύπων που θα καθορίζουν τα περιεχόμενα του διαβατηρίου και των στάνταρ ορισμών που θα χρησιμοποιεί.

Τα ψηφιακά διαβατήρια θα αρχίσουν να εισάγονται από συγκεκριμένους κατασκευαστές στρωμάτων φέτος, με στόχο μέχρι το 2027 να κυκλοφορούν εκατομμύρια προϊόντα του κλάδου με αυτά. Τα στρώματα θα διαθέτουν έναν κωδικό QR για σάρωση, που θα περιέχει πληροφορίες για τα υλικά και τη χώρα κατασκευής τους, ενώ στο εσωτερικό τους θα υπάρχει μια ηλεκτρονική ετικέτα που θα προσφέρει στους ανακυκλωτές πρόσβαση στα υλικά που περιλαμβάνει το διαβατήριο.

Η πολιτική υιοθετείται και από τους κατασκευαστές ειδών ρουχισμού. Η ευρωπαϊκή εταιρία Nobody’s Child, που εμπορεύεται βιώσιμα ρούχα, δοκίμασε για πρώτη φορά τα ψηφιακά διαβατήρια προϊόντων στη συλλογή της για το φθινόπωρο/χειμώνα 2023. Στοχεύει όλα της τα προϊόντα να διαθέτουν DPP μέχρι τα τέλη της φετινής χρονιάς.

Η ευρωπαϊκή νομοθεσία ορίζει ότι ένα ψηφιακό διαβατήριο πρέπει να διαρκεί όσο και ο κύκλος ζωής του προϊόντος, οπότε η Nobody’s Child χρησιμοποιεί μια υφαντή ετικέτα αντίστοιχη εκείνης για τις πληροφορίες πλύσης, την οποία το εργοστάσιο εφαρμόζει πάνω στο ρούχο. Σαρώνοντας την, μεταφέρει τον καταναλωτή σε μια ιστοσελίδα που παρέχει πληροφορίες για τα ανακυκλώσιμα υλικά κατασκευής του.

Οι κατασκευαστές έχουν συχνά πολλούς προμηθευτές για τις ίδιες πρώτες ύλες και εξαρτήματα, επομένως είδη που μοιάζουν μεταξύ τους ενδέχεται να έχουν διαφορετικά αποτυπώματα άνθρακα. Τα δεδομένα που περιέχει το ψηφιακό διαβατήριο θα αντικατοπτρίζουν αυτές τις διαφορές. Το επόμενο βήμα είναι η επίσημη επικύρωση των στοιχείων που περιλαμβάνει το DPP.

Σύντομα, όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ θα κληθούν να αποφασίσουν την υιοθέτηση ή μη μιας πρωτοβουλίας των Βρυξελλών που αποκαλείται «Οδηγία για τη Δέουσα Επιμέλεια της Εταιρικής Βιωσιμότητας». Εάν εγκριθεί από τα κοινοβούλια, θα καταστήσει τις εταιρείες υπεύθυνες για την ακεραιότητα των δεδομένων που αναφέρουν, συμπεριλαμβανομένων των ισχυρισμών στα ψηφιακά διαβατήρια των προϊόντων τους.

Τα νέα διαβατήρια αρχίζουν να επεκτείνονται και σε άλλους τομείς, όπως ο κατασκευαστικός. Αρχιτεκτονικό γραφείο που έχει αναλάβει την κατασκευή κτιρίου στο Λονδίνο ζητά από τους προμηθευτές των υλικών του να εκδώσουν πολλαπλά στρώματα διαβατηρίων για τα προϊόντα τους –όπως δομικό χάλυβα, επιτόπιο και προκατασκευασμένο σκυρόδεμα– που αντιπροσωπεύουν το 80% της μάζας του κτιρίου.

Τα βιδωτά προκατασκευασμένα στοιχεία της πρόσοψης της κατασκευής μπορούν να αφαιρεθούν και, όταν κάποια στιγμή έρθει το τέλος της ζωής της, να ξαναχρησιμοποιηθούν σε άλλα κτίρια υπό μορφή εξαρτημάτων ή να οδηγηθούν προς ανακύκλωση. Μέχρι τότε οι βάσεις δεδομένων των υλικών και των εξαρτημάτων αναμένεται να είναι ευρέως διαδεδομένες και να περιλαμβάνονται στα ψηφιακά διαβατήριά τους.

Εκτός από την υποστήριξη καλύτερων αποφάσεων αγοράς και τη βοήθεια στην ανακύκλωση υλικών, τα DPP μπορούν να υποστηρίξουν την επαναχρησιμοποίηση διαφόρων προϊόντων. Πριν την εγκατάσταση ενός ανταλλακτικού, ο καταναλωτής ή ο κατασκευαστής μπορεί να ελέγξει την αυθεντικότητά του μέσω της ιστορίας χρήσης του, που θα προστίθεται στο ψηφιακό διαβατήριό του κάθε φορά που χρησιμοποιείται.

Για την επιτυχία των ψηφιακών διαβατηρίων, οι μεγάλες εταιρίες παραγωγής και εμπορίας προϊόντων πρέπει να εκσυγχρονίσουν τις αλυσίδες ανεφοδιασμού τους και να εκπαιδεύσουν κάποιους από τους προμηθευτές τους σε πρωτογενείς τομείς, οι οποίοι μπορεί να είναι πρόθυμοι να προσφέρουν στη δημιουργία των DPP, αλλά δεν διαθέτουν τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις.

Ολα αυτά αφορούν το υλικοτεχνικό στάδιο της παραγωγής των διαβατηρίων. Η επιτυχία τους, όμως, επαφίεται στην οικολογική συνείδηση των καταναλωτών στους οποίους απευθύνονται. Αν εξοικειωθούν γύρω από τη χρήση τους και τα τοποθετήσουν στα κριτήρια των επιλογών τους, θα αλλάξουν τόσο τη βιωσιμότητα των προϊόντων όσο και τις καταναλωτικές τους συνήθειες.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...