452
O Ραμόν Φοντσερ ως Χουάν Κάρλος και η Πιλάρ Σάεντς | Photo By Alejandro Martinez Velez/Europa Press via Getty Images

Ο Χουάν Κάρλος ως βασιλιάς Ληρ – Η θεατρική σάτιρα που σπάει ταμεία στην Ισπανία

Protagon Team Protagon Team 4 Μαρτίου 2024, 15:02
O Ραμόν Φοντσερ ως Χουάν Κάρλος και η Πιλάρ Σάεντς
|Photo By Alejandro Martinez Velez/Europa Press via Getty Images

Ο Χουάν Κάρλος ως βασιλιάς Ληρ – Η θεατρική σάτιρα που σπάει ταμεία στην Ισπανία

Protagon Team Protagon Team 4 Μαρτίου 2024, 15:02

Το πολιτιστικό γεγονός του μήνα, αν όχι της χρονιάς, στη Μαδρίτη είναι η εμφάνιση του τέως βασιλιά Χουάν Κάρλος επί θεατρικής σκηνής. Οχι ακριβώς του ίδιου, αλλά ενός χαρακτήρα βασισμένου σε αυτόν, ο οποίος τον σατιρίζει χωρίς έλεος.

Ο κορυφαίος θεατρικός σκηνοθέτης της Ισπανίας, Αλμπερτ Μποαντέλα, είπε ότι ο Χουάν Κάρλος θα ήταν η μεγαλύτερη δραματική φιγούρα του Σαίξπηρ, παραγκωνίζοντας τον Αμλετ και τον βασιλιά Ληρ.

Ο Μποαντέλα, ιδρυτής της ομάδας Els Joglars, σκηνοθέτησε το έργο «El Rey que fue» («Ο άνθρωπος που ήταν βασιλιάς»), το οποίο ξεκινά με τον Χουάν Κάρλος να ετοιμάζει μια παέγια σε μια κρουαζιέρα που καταλήγει καταστροφή.

Ο  πρώην βασιλιάς της Ισπανίας επιβιβάζεται σε ένα πολυτελές γιοτ μαζί με την ερωμένη του, τον νόθο γιο του και έναν παράξενο Αγγλο. Στη συνέχεια διατάζει το γιοτ να πλεύσει στα ιρανικά ύδατα, όπου πυροβολεί ένα δελφίνι, χουφτώνει τη σεφ, πετάει κατά λάθος μια βαλίτσα γεμάτη δολάρια, και, πλέει όπως ο βασιλιάς Ληρ ενάντια στις αδικίες της ζωής.

Κάποια στιγμή αποδοκιμάζει τις σύγχρονες ευρωπαϊκές βασιλικές οικογένειες λέγοντας «είναι όλες σκατά, και οι χειρότερες από αυτές είναι η αγγλική».

Ο Μποαντέλα, ο οποίος ήταν φίλος με τον Χουάν Κάρλος πριν ο δεύτερος καταφύγει στην εξορία στο Αμπου Ντάμπι, πάλεψε, όπως αναφέρουν οι Times, να μεταφέρει το έργο στην ισπανική σκηνή, με όλα τα δημόσια χρηματοδοτούμενα θέατρα να το απορρίπτουν από φόβο για τη διαμάχη που θα προκαλούσε.

Ο Χουάν Κάρλος αυτοεξορίστηκε το 2020 εν μέσω ερευνών για διαφθορά. Ο πρώην βασιλιάς, ο οποίος παραιτήθηκε το 2014 υπέρ του γιου του Φελίπε, υποστηρίζει ότι ο πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ δεν του επιτρέπει να επιστρέψει στην Ισπανία.

Τον υποδύεται ο Ραμόν Φοντσερέ, με το κοινό να ξεσπάει στα γέλια ακόμη και πριν ανοίξει το στόμα του καθώς ανεβαίνει στη σκηνή, στηριζόμενος σε ένα μπαστούνι και ντυμένος με τα ρούχα της ιστιοπλοΐας. Οταν τελικά μιλάει, ο απροσδόκητος ρεαλισμός αφήνει το κοινό άφωνο.

Ο Σαίξπηρ «θα παραληρούσε» με τους δραματουργικούς ορίζοντες, είπε ο Μποαντέλα στην El Pais. «Αν  ζούσε στην εποχή μας, θα είχε κάνει τον Χουάν Κάρλος Α’ έργο πριν από τον Αμλετ ή τον Μάκμπεθ. Η ζωή του είναι απολύτως σαιξπηρική, μια μεγάλη κλασική τραγωδία».

Και πρόσθεσε: «Το στρατιωτικό πραξικόπημα, οι οικονομικές και ερωτικές ατασθαλίες του και στο τέλος η εξορία. Μη μου πείτε ότι αυτή δεν είναι μια ιστορία με όλα τα στοιχεία μιας σαιξπηρικής τραγωδίας».

Οι «σαιξπηρικές» ιδιότητές του περιλαμβάνουν το ότι γεννήθηκε στην εξορία, ο μικρότερος αδελφός του πέθανε από πυροβολισμό και ο στρατηγός Φράνκο έγινε αρχηγός του κράτους κατά τη διάρκεια της βασιλείας του.

Ο Χουάν Κάρλος επέβλεψε επίσης τη μετάβαση της Ισπανίας στη δημοκρατία, έγινε μάρτυρας ενός άλλου στρατιωτικού πραξικοπήματος και κατηγορήθηκε για μοιχεία σε μια υπόθεση που εκδικάστηκε στο Λονδίνο.

Και τώρα γίνεται θεατρικό έργο. Τι άλλο θα μπορούσε να ζητήσει κανείς από τη ζωή του;

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...