Ο Εμανουέλ Μακρόν έχει δει τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων το καλοκαίρι ως μοναδική ευκαιρία να συστήσει σε όλο τον πλανήτη τον γαλλικό πολιτισμό και έχει υποσχεθεί ελεύθερη πρόσβαση σε κινηματογράφους, θεατρικές παραστάσεις και συναυλίες.
Κατά την επίσκεψή του σε ένα υποβαθμισμένο προάστιο του Παρισιού τον περασμένο μήνα, ο γάλλος πρόεδρος δεσμεύτηκε ότι σε όλη τη χώρα θα υπάρχουν δωρεάν συναυλίες και θεατρικές παραστάσεις, προσθέτοντας ότι ήθελε να ακολουθήσουν και οι κινηματογράφοι, ώστε «αυτοί οι Ολυμπιακοί Αγώνες να είναι πραγματικά για όλους».
Οχι πάντως τα μουσεία και τα εμβληματικά μνημεία, καθώς οι Γάλλοι προχώρησαν σε σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων τους, σημείωσαν οι Times.
Η αύξηση κατά 30%, στα 22 ευρώ, από τις αρχές του έτους για μια επίσκεψη στο μουσείο του Λούβρου, συνοδεύτηκε από αυξήσεις κατά 23% στην Αψίδα του Θριάμβου και στην Παναγία των Παρισίων, όταν ανοίξει ξανά αργότερα φέτος μετά την καταστροφική πυρκαγιά του 2019.
Επιπλέον, αύξηση στα εισιτήρια εισόδου κατά 15% εφαρμόζεται σε δεκάδες χώρους και ιδρύματα σε όλη τη Γαλλία.
Οι νέες τιμές προκάλεσαν επικρίσεις, ότι τα μουσεία της χώρας επιδιώκουν να επωφεληθούν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες σε μια εποχή που οι Ευρωπαίοι «παλεύουν» με τον πληθωρισμό και την αύξηση του κόστους ζωής.
Η Alternatives Economiques, μια αριστερή επιθεώρηση που ειδικεύεται στην οικονομία, έγραψε ότι το Λούβρο θέλει να επωφεληθεί από τους «θεόσταλτους» Ολυμπιακούς Αγώνες.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες αναμένεται να προσελκύσουν στο Παρίσι 15 εκατομμύρια φιλάθλους, εκ των οποίων δύο εκατομμύρια από χώρες εκτός Γαλλίας.
Το Λούβρο και άλλα μουσεία αρνήθηκαν ότι οι αυξήσεις έχουν οποιαδήποτε σχέση με τους αγώνες, υποστηρίζοντας ότι αναγκάστηκαν να ανεβάσουν τις τιμές των εισιτηρίων λόγω του πληθωρισμού και της μείωσης των κρατικών επιχορηγήσεων.
Η αλήθεια είναι ότι το Λούβρο είχε να αυξήσει την τιμή εισόδου από το 2017.
Οι Times σημειώνουν ότι σε όλη την Ευρώπη τα πολιτιστικά ιδρύματα έχουν αυξήσει τις τιμές τους τον τελευταίο χρόνο. Το Ουφίτσι της Φλωρεντίας, το μουσείο με τους περισσότερους επισκέπτες στην Ιταλία, ανακοίνωσε αύξηση της τιμής των εισιτηρίων κατά 25% «για να αντιμετωπίσει το αυξανόμενο κόστος στον ενεργειακό και στον κατασκευαστικό τομέα».
Στο Βερολίνο, οι επισκέπτες των κρατικών μουσείων θα πληρώσουν έως και 20% περισσότερο φέτος.
Όπως γράφουν οι Times, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό «βαρόμετρο κόστους πόλεων» για το 2023, η πιο ακριβή πόλη στην Ευρώπη όσον αφορά μία επίσκεψη σε κορυφαίο μουσείο, γκαλερί και χώρο πολιτιστικής κληρονομιάς, είναι το Ντουμπρόβνικ, όπου τα τρία αυτά εισιτήρια κοστίζουν 73 ευρώ. Ακολουθούν η Βιέννη, το Αμστερνταμ, η Φλωρεντία, η Βαρκελώνη και το Παρίσι.
Οι επικριτές της αύξησης της τιμής εισόδου στους χώρους πολιτισμού στη Γαλλία, δήλωσαν ότι αναγκάζει τους πολίτες να απομακρυνθούν από την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της χώρας.
Το 2019 μια έρευνα του γαλλικού υπουργείου Πολιτισμού διαπίστωσε ότι το 44% των νοικοκυριών δεν επισκέφθηκε ένα μουσείο ή μια γκαλερί λόγω της υψηλής τιμής εισόδου, ωστόσο το κράτος είναι υποχρεωμένο από το Σύνταγμα «να εγγυάται την ισότιμη πρόσβαση όλων των παιδιών και των ενηλίκων στον πολιτισμό», όπως επισημαίνουν οι Times.
«Το να αυξάνει το Λούβρο το εισιτήριο εισόδου κατά ένα τόσο “αστρονομικό” ποσό, είναι ντροπή», δήλωσε ο Ερίκ Ανσό, καθηγητής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης.
Τα μεγάλα γαλλικά μουσεία υποστηρίζουν ότι οι αυξήσεις των τιμών είναι αναπόφευκτες λόγω της αύξησης του κόστους λειτουργίας τους. Το αντίτιμο των 22 ευρώ είναι αποδεκτό για τα εκατομμύρια των ξένων τουριστών που έρχονται ετησίως, όπως ισχυρίζονται. Οι ξένοι πολίτες αποτελούν το 70% των 30.000 καθημερινών επισκεπτών του Λούβρου.
Επισημαίνουν επίσης ότι οι γάλλοι και οι ευρωπαίοι επισκέπτες επωφελούνται από πολλές μειώσεις, ιδίως την δωρεάν είσοδο σε όλα τα εθνικά μουσεία για όλους τους πολίτες της ΕΕ κάτω των 26 ετών.
Πάντως, γάλλοι ακαδημαϊκοί και δημόσιοι αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να γίνουν δωρεάν τα εθνικά μουσεία διότι οι γάλλοι φορολογούμενοι δεν θα πρέπει να επιδοτούν τους ξένους τουρίστες που αποτελούν την πλειοψηφία των επισκεπτών τους.
Σε αντίθεση με τους κρατικούς χώρους, το Παρίσι και άλλες πόλεις, όπως η Ρουέν και η Μασσαλία, διατηρούν μια πολιτική ελεύθερης εισόδου στις μόνιμες εκθέσεις στα δημοτικά τους μουσεία, από τα οποία υπάρχουν 14 στην πρωτεύουσα.
Περίπου το 30% των επισκεπτών των δημοτικών μουσείων προέρχονται από την εργατική ή την κατώτερη μεσαία τάξη, σε σύγκριση με μόλις το 13% αυτής της κατηγορίας που επισκέπτεται τα κρατικά μουσεία.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News