«Δημιουργούμε ένα ξεκάθαρο πλέγμα υποχρεώσεων για τους δήμους και τους παραχωρησιούχους», «επιδιώκουμε να προστατεύσουμε τους αιγιαλούς σε μια ισορροπία μεταξύ μιας λελογισμένης ανάπτυξης και της προστασίας του περιβάλλοντος», «θεσπίζονται υψηλά πρόστιμα και κυρώσεις». Στο τρίπτυχο αυτό συμπυκνώνεται ο στόχος και οι βασικές πρόνοιες του νέου νομοσχεδίου για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές (παραλίες και αιγιαλός), όπως παρουσιάστηκε την Τρίτη στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, στην επί της Αρχής συζήτηση του νομοσχεδίου.
Ο υπουργός μίλησε για μία νέα πραγματικότητα στις παραλίες της χώρας, εκτιμώντας ότι το αποτύπωμα του νομοσχεδίου θα φανεί από τη φετινή κιόλας καλοκαιρινή σεζόν.
Απαντώντας εξάλλου στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για συγκεκριμένες διατάξεις του νομοσχεδίου, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι ενδεχόμενη καταψήφισή του σημαίνει επιστροφή στο προβληματικό καθεστώς που ίσχυε πέρυσι, διερωτώμενος αν αυτό είναι που θέλουν οι βουλευτές που διαφωνούν.
Αν υποχωρούσαμε, σημείωσε, «αυτό που θα γινόταν ήταν να κρατήσουμε την πραγματικότητα που υπήρχε την περασμένη χρονιά, αλλά πιστεύω ότι δεν θα το ήθελε κανείς μας».
Μία πραγματικά καλόπιστη αντιπολίτευση, συμπλήρωσε στη σχετική αναφορά του ο κ. Χατζηδάκης, «βοηθάει την κυβέρνηση αλλά και το κόμμα που την κάνει», αλλά «πόσα χρόνια θα μας πάρει στην Ελλάδα, στο να μπορέσουμε να έχουμε μια μίνιμουμ συναίνεση σε θέματα που υποθέτω ότι κατ’ ιδίαν όλοι συμφωνούμε;».
Στην κριτική που δέχθηκε ότι σειρά διατάξεων, άσχετων με τον κορμό του του νομοσχεδίου, ενσωματώθηκε μετά τη διαβούλευσή του, ο κ. Χατζηδάκης αναρωτήθηκε «ποιος είναι αυτός που στην πραγματικότητα διαφωνεί με την δυνατότητα που παρέχεται στους γιατρούς να έχουν επιπλέον έσοδα για τις εφημερίες τους. Με τις διατάξεις για τις ενισχύσεις των αγροτών που προστέθηκαν, για τις επιστροφές του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο, ή στις αυξήσεις στα επιδόματα γέννησης».
«Δεν μπορεί να είναι όλοι ευχαριστημένοι, γιατί τότε θα ήταν δημόσιες σχέσεις και όχι νομοθέτηση»
Αναφερόμενος στη συνέχεια στις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου, ο υπουργός παρατήρησε ότι «όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, σαφώς και δεν μπορεί να είναι ευχαριστημένοι, καθώς έχουν αντικρουόμενα συμφέροντα. Αλλα μπορεί να ήθελαν οι επιχειρηματίες και άλλα οι περιβαλλοντικές οργανώσεις. Το γεγονός όμως ότι και από τις δύο πλευρές υπάρχουν αντιρρήσεις, σημαίνει ότι κινούμαστε σε μια χρυσή τομή. Δεν μπορεί όλοι να ήταν ευχαριστημένοι, γιατί τότε θα ήταν δημόσιες σχέσεις και όχι νομοθέτηση».
Αναλύοντας τις διατάξεις και τους στόχους των ρυθμίσεων, ο υπουργός είπε ότι με το νομοσχέδιο επιδιώκεται η προστασία των αιγιαλών, θεσπίζονται οι «απάτητες παραλίες» και διασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών.
«Εάν ακούσουμε τις προτάσεις σας και περιμένουμε να γίνουν οι περιβαλλοντικές μελέτες για να καθοριστούν οι “απάτητες παραλίες”, θα παραμείνει το περυσινό “λαμπρό” καθεστώς, έως ότου δεήσουν οι μελετητές να κάνουν τις μελέτες τους», σχολίασε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ότι πλέον με την θέσπιση της κεντρικής εκτέλεσης των διαγωνισμών παραχώρησης από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, με ηλεκτρονική διαδικασία, «μπαίνει φρένο στο μπάχαλο που επικρατούσε, με τους διαγωνισμούς να γίνονται όποτε ήθελε ο καθένας και οι παραχωρησιούχοι να καταλαμβάνουν προκαταβολικά τον χώρο».
Πλέον, συνέχισε ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, δημιουργούνται νέες υποχρεώσεις για τους παραχωρησιούχους, αλλά και τους δήμους, για την ελεύθερη πρόσβαση στις παραλίες και «για πρώτη φορά εισάγεται διοικητική κύρωση για όσους παραβιάζουν τις υποχρεώσεις τους».
Παράλληλα, αξιοποιούνται οι νέες τεχνολογίες για τους ελέγχους, ενώ το υπουργείο είναι σε συνεννόηση με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ώστε να γίνονται έλεγχοι και με drones.
«Υπάρχει υποστελέχωση των υπηρεσιών», αναγνώρισε, «αλλά πέρυσι κάναμε 4.500 ελέγχους και βρήκαμε 1.750 παραβάσεις».
Ειδικά για την αυστηροποίηση των ποινών, ο κ. Χατζηδάκης είπε ότι αυτές θα φτάνουν μέχρι τη σφράγιση των επιχειρήσεων.
Για τον ορισμό της παραλίας επανέρχεται η ρύθμιση που ίσχυε το 2001 με νόμο του ΠΑΣΟΚ έως το 2019. Για τις προθεσμίες υλοποίησης των νέων ρυθμίσεων, προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις για την πρώτη εφαρμογή το 2024, ώστε να υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος για να γίνουν οι διαγωνισμοί εκμίσθωσης.
Για την έλλειψη προσωπικού στις Κτηματικές Υπηρεσίες, ο υπουργός ανέφερε ότι έχει υπογραφεί συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να αξιοποιηθούν μηχανικοί και δικηγόροι με συμβάσεις έως ότου γίνουν οι διαγωνισμοί από το ΑΣΕΠ και έχει υπάρξει συνεννόηση για αξιοποίηση των στελεχών της υπηρεσίας σε επίπεδο Περιφέρειας.
Για την εκμετάλλευση αρχαιολογικών χώρων ξεκαθάρισε πως «υπάρχει πάντοτε άδεια από την αρχαιολογική υπηρεσία, οπότε ας μη δημιουργούμε πολιτικούς μύθους!» – όπως υπάρχει ειδικό καθεστώς για τις περιοχές Natura.
Από την πλευρά του, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Μίλτος Ζαμπάρας χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «ορισμό της κακής νομοθέτησης» καθώς τέθηκε σε διαβούλευση στο μίνιμουμ απαραίτητο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα, δεν ελήφθησαν υπόψιν το πλήθος των παρατηρήσεων και απευθείας κατατέθηκε προς συζήτηση στις επιτροπές της Βουλής.
Αναφερόμενος στο καθεστώς αναρχίας στις παραλίες της χώρας, σημείωσε πως δεν πρόκειται για έλλειψη νομοθετικού πλαισίου, με τις συνεχόμενες νομοθετικές αλλαγές να έχουν δημιουργήσει ένα χάος πολυνομίας, αλλά το πρόβλημα είναι η τήρηση της υφιστάμενης της ισχύουσας νομοθεσίας και η διενέργεια ελέγχων.
Οι δήμοι, είπε, διαμαρτύρονται πως τους πετάτε έξω και μεταβιβάζετε τους διαγωνισμούς στην Κτηματική Υπηρεσία, κάτι που όπως εκτίμησε, θα δημιουργήσει προβλήματα, και στη διαχείριση των τοπικών ιδιαιτεροτήτων και στα οικονομικά των δήμων. Αντίθετα, συμπλήρωσε, θα έπρεπε να ακολουθήσουμε ένα μοντέλο αποκέντρωσης, και των εξουσιών, και των αρμοδιοτήτων, και των πόρων, και όχι να πηγαίνουμε συνεχώς σε ένα υπερσυγκεντρωτικό μοντέλο διαχείρισης πολλών πραγμάτων.
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ Πάρις Κουκουλόπουλος παραδέχθηκε ότι ουδείς μπορεί να διαφωνήσει με τις διατάξεις που αφορούν την πλατφόρμα για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς εκμίσθωσης, ή για την θέσπιση προστίμων, ωστόσο όπως υποστήριξε, δεν είναι αυτά η κεντρική επιδίωξη του νομοσχεδίου.
Αφαιρείται, είπε, μια αρμοδιότητα από τους δήμους και αυτή πηγαίνει στην Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου: Αυτό είναι το βασικό όχημα που δημιουργεί ένα τελείως νέο καθεστώς, που συρρικνώνει τους ΟΤΑ και πηγαίνει σε συγκεντρωτικά μοντέλα, κάτι που μας βρίσκει εντελώς αντίθετους, τόνισε, κάνοντας επίσης λόγο για «θολές διατάξεις».
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, υποστήριξε ότι αντί να περιορίζει, το νομοσχέδιο επιβραβεύει και νομιμοποιεί την καταπάτηση παραλιών και αιγιαλού, τις καταλήψεις τους από μεγάλες τουριστικές και επισιτιστικές επιχειρήσεις, και ταυτόχρονα εμποδίζει την ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση του λαού σε αυτές.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News