Η πρώτη απεργία για την οποία υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία έλαβε χώρα γύρω στο 1155 π.Χ. στην αρχαία Αίγυπτο, επί βασιλείας του Ραμσή Γ’. Η πηγή είναι ο αποκαλούμενος «πάπυρος της απεργίας», ο οποίος σήμερα φυλάσσεται στο Αιγυπτιακό Μουσείο του Τορίνο. Οπως μας πληροφορεί ο Μάσιμο Σιντέρι της Corriere della Sera, σε απεργία είχαν κατεβεί τότε εργάτες και τεχνίτες από την Κοιλάδα των Βασιλέων, διαμαρτυρόμενοι για την αναστολή της δωρεάν σίτισής τους και τις κακές συνθήκες εργασίας.
Η απεργία που διοργάνωσαν στις 14 Φεβρουαρίου, ανήμερα του Αγίου Βαλεντίνου, οι οδηγοί και οι διανομείς της αποκαλούμενης «οικονομίας των πλατφορμών» (γνωστής διεθνώς περισσότερο ως gig economy) σίγουρα δεν θα είναι η τελευταία απεργία στην Ιστορία, αλλά ήταν η πρώτη απόπειρα μιας παγκόσμιας, τρόπον τινά, διαμαρτυρίας, καθώς ένωσε χιλιάδες εργαζόμενους στις ΗΠΑ, στον Καναδά και στη Βρετανία.
Οι λόγοι της δυσφορίας των διανομέων και των αυτοκινητιστών είναι πλέον γνωστοί: «Yφίστανται εκμετάλλευση, εν μέρει από τις ψηφιακές εταιρείες και εν μέρει από εμάς τους ίδιους, που θέλουμε τα πάντα να είναι διαθέσιμα μέσω μιας εφαρμογής, αν είναι δυνατό μέσα σε λίγα λεπτά» γράφει o ιταλός δημοσιογράφος.
«Είναι βολικοί, χρήσιμοι, αλλά πρέπει να παραμένουν αόρατοι. Θυμίζουν λίγο τα ρομπότ του θεατρικού έργου των αρχών του 20ού αιώνα του Τσάπεκ» προσθέτει, αναφερόμενος στον τσέχο συγγραφέα Κάρελ Τσάπεκ και στο δράμα «R.U.R.», που έγραψε το 1920, από το οποίο προέρχεται ο νεολογισμός ρομπότ, που στα τσεχικά σημαίνει καταναγκαστική εργασία έως και σκλαβιά/δουλεία.
Παρότι γνωστό, το βιβλίο είναι μάλλον ελάχιστα διαβασμένο σήμερα. «Μεγάλο λάθος» γράφει ο Σιντέρι. «Γιατί στο “R.U.R.” τα ρομπότ οργανώνονται σε συνδικάτα κατά της ανθρωπότητας. Και απεργούν! Η πολιτική ανάγνωση είναι εύκολη: η επανάσταση των μπολσεβίκων είχε πρόσφατα λάβει χώρα. Ιδού, λοιπόν, μια πιθανή σύγχρονη ανάγνωση: θα θέλαμε να χρησιμοποιούμε τους διανομείς της “οικονομίας των πλατφορμών” ως τα προσωπικά μας ρομπότ. Αλλά εκείνοι εξεγείρονται» συμπληρώνει.
Σε αυτή την εξέγερση, λοιπόν, αυτοκινητιστές και διανομείς κολοσσών της «οικονομίας των πλατφορμών» ζητούν καλύτερες αμοιβές και βελτίωση των συνθηκών εργασίας. Ομως, όπως εξηγούν οι Financial Times, το πρόβλημα στην παρούσα φάση, ειδικά όσον αφορά τις καλύτερες αμοιβές, είναι ότι οι επενδυτές πιέζουν τις εταιρείες για αύξηση των κερδών, παρά την κρίση κόστους ζωής.
Κάπως έτσι την περασμένη Τετάρτη οδηγοί της Uber και της Lyft στις ΗΠΑ ανέστειλαν την εργασία τους στο Σικάγο, στη Φιλαδέλφεια, στο Πίτσμπουργκ, στο Μαϊάμι, στο Νιούαρκ, στο Οστιν και σε άλλες μεγάλες πόλεις, ενώ πραγματοποιήθηκαν και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας έξω από τα αεροδρόμια των εν λόγω αστικών κέντρων.
Και στη Βρετανία διανομείς –περισσότεροι από 3.000– των εταιρειών Uber Eats, Deliveroo, Just Eat και Stuart έκλεισαν τις εφαρμογές τους, ώστε να μη δέχονται παραγγελίες, από τις πέντε το απόγευμα έως τις δέκα το βράδυ, αναγκάζοντας έτσι πολλούς ερωτευμένους που σχεδίαζαν να δειπνήσουν ρομαντικά στα σπίτια τους να αλλάξουν τα σχέδιά τους.
Η οργάνωση Delivery Job UK, που απηύθυνε κάλεσμα για συμμετοχή στην κινητοποίηση, ανέφερε στο Instagram ότι η απεργία ήταν «μια σημαντική ευκαιρία να ιδωθούμε και να ακουστούμε από την κοινωνία». Επισήμανε επίσης ότι οι χαμηλές αμοιβές και οι καθημερινοί κίνδυνοι δημιουργούν «ένα περιβάλλον αβεβαιότητας και φτώχειας».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News