1091
Η Τζόρτζια Μελόνι βάλλει εναντίον των απογόνων του Τζάνι Ανιέλι, δημιουργού μιας πανίσχυρης αυτοβιομηχανίας-συμβόλου της Ιταλίας | CreativeProtagon

Η Μελόνι κόντρα στη «βασιλική οικογένεια» Ανιέλι

Protagon Team Protagon Team 11 Φεβρουαρίου 2024, 10:09
Η Τζόρτζια Μελόνι βάλλει εναντίον των απογόνων του Τζάνι Ανιέλι, δημιουργού μιας πανίσχυρης αυτοβιομηχανίας-συμβόλου της Ιταλίας
|CreativeProtagon

Η Μελόνι κόντρα στη «βασιλική οικογένεια» Ανιέλι

Protagon Team Protagon Team 11 Φεβρουαρίου 2024, 10:09

«Στην ιταλίδα πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι, φανατική αναγνώστρια του “Αρχοντα των Δαχτυλιδιών”, αρέσουν οι ιστορίες για την ανατροπή ισχυρών τιτάνων» γράφει ο Μάικλ Μπόου της Telegraph. «Τώρα προσπαθεί να σκοτώσει τον δικό της Αρχοντα Σάουρον» προσθέτει. Σε τι, όμως, αναφέρεται; Στον πόλεμο που φαίνεται πως έχει κηρύξει η Μελόνι στη ζάπλουτη και με τεράστια επιρροή οικογένεια Ανιέλι, «τη βασιλική οικογένεια της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας», όπως συνοψίζει εύστοχα ο βρετανός δημοσιογράφος.

Τις τελευταίες εβδομάδες η ιταλίδα πρωθυπουργός βάλλει εμμέσως πλην σαφώς κατά των Ανιέλι, επικρίνοντας τη Stellantis, την πολυεθνική αυτοκινητοβιομηχανία, το πλειοψηφικό πακέτο της οποίας ανήκει στην Exor, την εταιρεία συμμετοχών της οικογένειας Anieli. «Εάν θέλετε να πουλάτε αυτοκίνητα διαφημίζοντάς τα ως ιταλικά κοσμήματα, αυτά πρέπει να κατασκευάζονται στην Ιταλία» είπε πρόσφατα η Μελόνι.

Η Stellantis είναι η τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο και ιδρύθηκε το 2021, μετά από τη συγχώνευση της ιταλοαμερικανικής Fiat Chrysler και του γαλλικού ομίλου Peugeot. Η οικογένεια Ανιέλι, μέσω της Exor, κατέχει μερίδιο 14,4%, ενώ ο Τζον Ελκαν –εγγονός του Τζάνι Ανιέλι και εκλεκτός κληρονόμος της αυτοκρατορίας του παππού του– είναι ο πρόεδρός της.

Η συγχώνευση των πρωταθλητών της αυτοκινητοβιομηχανίας της Ιταλίας και της Γαλλίας είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας υπερ-εταιρείας με 14 κορυφαίες μάρκες αυτοκινήτων, περιλαμβανομένων των Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia και Maserati.

«Ωστόσο μείωσε επίσης την ιταλική επιρροή στη Fiat, μια επιχείρηση που ιδρύθηκε από τον Τζοβάνι Ανιέλι στο Τορίνο πριν από 125 χρόνια. Η Μελόνι είχε προηγουμένως χαρακτηρίσει τη συγχώνευση ως καταστροφή για την Ιταλία, καθώς στερεί από τον όμιλο τις ιταλικές του ρίζες και  βλάπτει τις προοπτικές των εργαζομένων στη χώρα» γράφει ο Μάικλ Μπόου.

Βέβαια, η υπόθεση είναι πιο περίπλοκη. Το να βάλλει μια λαϊκίστρια πολιτικός εναντίον μιας πανίσχυρης οικογένειας με τεράστια επιρροή, μάλλον δεν προκαλεί εντύπωση. Φαίνεται, όμως, ότι στο παρασκήνιο παίζεται ένα πιο κρίσιμο παιχνίδι, με την ιταλίδα πρωθυπουργό να βρίσκεται σε δύσκολη θέση. «Η Stellantis αποτελεί ταυτόχρονα ευκαιρία και απειλή για τη Μελόνι, η οποία αμφιταλαντεύεται μεταξύ της ενίσχυσης της υποστήριξης από την εθνικιστική βάση της και της αποκατάστασης της ιταλικής οικονομίας» εξηγεί ο δημοσιογράφος της Telegraph.

Από τότε που σχηματίστηκε ο όμιλος, το 2021, η Stellantis, ομολογουμένως, κατέστη περισσότερο γαλλική παρά ιταλική, και αυτό είναι βασικά το ζήτημα για την ιταλίδα πρωθυπουργό και τα Αδέλφια της Ιταλίας, το ακροδεξιό, εθνικιστικό κόμμα της. Η γαλλική κυβέρνηση κατέχει μερίδιο 6,1% στη Stellantis μέσω της εταιρείας χαρτοφυλακίου BPI France, ενώ η οικογένεια Peugeot διαθέτει επίσης ένα σημαντικό ποσοστό. Η BPI έχει επίσης εκπροσώπους στο διοικητικό συμβούλιο, ενώ η ιταλική κυβέρνηση όχι, κάτι που καθιστά την οικογένεια Ανιέλι και τον Τζον Ελκαν τους μοναδικούς ιταλούς εκπροσώπους του ομίλου.

Το ιταλικό κράτος θα μπορούσε, ίσως, να εξετάσει το ενδεχόμενο να αποκτήσει μερίδιο. Ωστόσο, αυτό που απασχολεί περισσότερο την ιταλίδα πρωθυπουργό είναι η πράσινη μετάβαση στην αυτοκινητοβιομηχανία και οι πιέσεις των κατασκευαστών προς τους καταναλωτές για καθαρότερα αυτοκίνητα.

Οπως και άλλες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, η Stellantis εισέρχεται δυναμικά και ταχέως στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η οποία αναμένεται να δημιουργήσει πληθώρα νέων θέσεων εργασίας τα επόμενα χρόνια. Η Μελόνι και η κυβέρνησή της έχουν ήδη δεσμευθεί να στηρίξουν τη μετάβαση της χώρας στα ηλεκτρικά οχήματα με επιδοτήσεις ύψους σχεδόν ενός δισ. ευρώ, αλλά θέλει ως αντάλλαγμα από τη Stellantis να κατασκευάζει περισσότερα αυτοκίνητα στην Ιταλία.

«Αυτή τη στιγμή έχει στηθεί ένας χορός μεταξύ όλων των παικτών που εμπλέκονται στη μετάβαση» είπε στην Telegraph ένας παρατηρητής του κλάδου, που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του. «Εάν ήμουν κυβέρνηση, θα προσπαθούσα να βεβαιωθώ ότι θα λάβω το δίκαιο μερίδιο μου, ιδίως όταν μοιράζω χρήματα μέσω επιδοτήσεων για εργοστάσια μπαταριών».

Στην παρούσα φάση, η Stellantis μετέχει σε μια γαλλική, γερμανική και ιταλική πρωτοβουλία για την κατασκευή εργοστασίων μπαταριών σε όλη την Ευρώπη και ορισμένοι λένε ότι η Μελόνι θα μπορούσε να πιέσει την αυτοκινητοβιομηχανία να δεσμεύσει περισσότερους πόρους για την Ιταλία. «Την ιταλική κυβέρνηση την απασχολεί το γεγονός ότι τα γαλλικά συμφέροντα μπορεί κάλλιστα να προστατεύονται από την παρουσία της γαλλικής κυβέρνησης μεταξύ των μετόχων, ενώ τα ιταλικά συμφέροντα θα μπορούσαν κάλλιστα να μην προστατεύονται» εξήγησε ο παρατηρητής.

«Η οικογένεια Ανιέλι είναι η βασιλική οικογένεια του επιχειρείν στην Ιταλία, και η Fiat, που τώρα ανήκει στην Stellantis, ήταν το στέμμα της. Η Fiat, ακρωνύμιο του Fabbrica Italiana Automobili Torino, έχει εντυπωθεί στην οικονομία και στην πολιτική της Ιταλίας χάρη στον ισχυρό πρώην ηγέτη της Τζάνι Ανιέλι» θυμίζει ο Μάικλ Μπόου.

«Γνωστός με το παρατσούκλι L’Αvvocato (Ο Δικηγόρος), ο Ανιέλι υπήρξε ένας από τους πιο προβεβλημένους μεγαλοβιομήχανους της Ευρώπης και ηγήθηκε της Fiat επί μια τριακονταετία κατά τη διάρκεια της οποίας η εταιρεία γνώρισε μεγαλεία. Ενώ ο ίδιος παραμένει γνωστός ως η προσωποποίηση της ιταλικής πολυτέλειας και αίγλης, με τα χτυπητά κοστούμια και τα γρήγορα αυτοκίνητά του, πίσω από την εικόνα του μπον βιβέρ κρυβόταν ένας οξυδερκής επιχειρηματίας. Αυτός και ο μικρότερος αδερφός του, Ουμπέρτο, συνέβαλαν στο να μετατραπούν η Fiat και η Ιταλία σε σημαντικούς βιομηχανικούς παίκτες στην παγκόσμια σκηνή. Ωστόσο ο Ελκαν, εγγονός του L’Avvocato, δεν ακολούθησε τo δόγμα του παππού του, “Πρώτα η Ιταλία”».

Ο γεννημένος στη Νέα Υόρκη 47χρονος Τζον Ελκαν αρχικά συγχώνευσε την ιστορική ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία με την αμερικανική Chrysler, πριν μεταφέρει τα κεντρικά γραφεία της στο Λονδίνο και την έδρα της στην Ολλανδία και προβεί, στη συνέχεια, στην εισαγωγή της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Επιπλέον, φαίνεται πως μειώνεται και η επιρροή της Fiat στην ιταλική κοινωνία, καθώς τον περασμένο Δεκέμβριο η εταιρεία έπεσε από την πρώτη στη δεύτερη θέση της λίστας με τις μάρκες με τις περισσότερες πωλήσεις στη χώρα, για πρώτη φορά από τη δεκαετία του 1920, με την γερμανική Volkswagen να την αντικαθιστά στην κορυφή.

Ομως η αντιπαράθεση της Μελόνι με τους Ανιέλι δεν αφορά μόνο τα αυτοκίνητα. Σχετίζεται επίσης με την πολιτική, καθώς ο Τζον Ελκαν, εκτός από πρόεδρος της Stellantis, είναι επίσης πρόεδρος της εφημερίδας La Repubblica. Στις 20 Ιανουαρίου η κορυφαία (κεντροαριστερή) εφημερίδα της Ιταλίας –που επίσης ανήκει στην Exor, την εταιρεία συμμετοχών των Ανιέλι– δημοσίευσε στο πρωτοσέλιδο άρθρο της, με τον τίτλο «L’Italia in vendita» (Η Ιταλία προς πώληση) την είδηση ότι η κυβέρνηση Μελόνι σχεδίαζε να πουλήσει μειοψηφικά μερίδια πολλών κρατικών εταιρειών, περιλαμβανομένων των Ιταλικών Ταχυδρομείων και της ενεργειακής ENI.

«Για ένα κόμμα που υπερηφανεύεται για τα εθνικιστικά του διαπιστευτήρια, το ξεπούλημα ιταλικών περιουσιακών στοιχείων συγκρούεται με την πολιτική στάση της Μελόνι. Παρότι είναι απίθανο η ιδιοκτησιακή δομή να έχει κάποια επιρροή στη γραμμή της εφημερίδας, τις ημέρες που ακολούθησαν το δημοσίευμα η Μελόνι ενέτεινε τις επιθέσεις της κατά της Stellantis και, εμμέσως, εναντίον της οικογένεια Ανιέλι. Πρόσφατα είπε στην ιταλική τηλεόραση ότι δεν θα “δεχτεί μαθήματα” από μια ομάδα που “πούλησε τη Fiat στους Γάλλους”», αναφέρει ο συντάκτης της Telegraph.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...