Το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (ΦΝΘ) υποδέχεται τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, σκηνοθέτη, χορογράφο, εικαστικό και περφόρμερ, φωτίζοντας τις πολύπλευρες πτυχές του σπουδαίου έλληνα καλλιτέχνη που διατρέχει διαφορετικές μορφές τέχνης και έκφρασης, «επαναπροσδιορίζοντας τα όρια της αναπαράστασης, της αλληγορικής δύναμης των εικόνων και της επικοινωνίας του καλλιτεχνικού έργου με τον θεατή».
Στο φεστιβάλ θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ της Εύας Στεφανή σε παραγωγή Onassis Culture, σε ειδική προβολή ως «work in progress» (δουλειά σε εξέλιξη).
Στο ντοκιμαντέρ, η σκηνοθέτις ακολουθεί την περιοδεία της παράστασης «Εγκάρσιος Προσανατολισμός» στις ευρωπαϊκές σκηνές, ένα έργο του Παπαϊωάννου που έκανε ελληνική πρεμιέρα τον Δεκέμβριο του 2021 και ταξίδεψε σε τρεις ηπείρους, 20 χώρες, 31 πόλεις με περισσότερους από 80.000 θεατές.
Στη Θεσσαλονίκη θα παρουσιαστεί η 12ωρη βίντεο-εγκατάσταση του Παπαϊωάννου με τίτλο «Inside» και η παράλληλη κινηματογραφική απεικόνιση των παρασκηνίων του «Inside», με τίτλο «Backside», στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών.
Επιπλέον, το φεστιβάλ εξερευνά το κινηματογραφικό έργο του δημιουργού, προβάλλοντας τις μικρού μήκους ταινίες του, «Nowhere» και «Primal Matter», όπου ξαναχορογραφεί το θεατρικό του έργο μέσα από τις ιδιότητες του κινηματογραφιστή και του μοντέρ, επαναδιατυπώνοντάς το με κινηματογραφικούς όρους.
Επιπλέον, το περιοδικό «Πρώτο Πλάνο», που θα κυκλοφορήσει στο πλαίσιο του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, θα είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένο στο έργο του Δημήτρη Παπαϊωάννου μέσα από τη ματιά της Εύας Στεφανή.
Ο ίδιος ο δημιουργός θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη τόσο για τις προβολές των ταινιών όσο και την εγκατάσταση «Inside».
Η αφίσα του 26ου ΦΝΘ
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου παραχώρησε για την αφίσα της φετινής διοργάνωσης, ένα ασπρόμαυρο σχέδιο ενός φιλιού, ζωγραφισμένο με μελάνι, που αναπαριστά τη δύναμη ενός φιλιού και την ομορφιά του έρωτα.
«Inside» και «Backside»
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου μάς καλεί να καθίσουμε αναπαυτικά, να ξαπλώσουμε, να πιούμε, να χαλαρώσουμε, να ονειρευτούμε ή και να κοιμηθούμε ακόμα στη φιλόξενη ατμόσφαιρα του «Inside» με δωρεάν είσοδο για το κοινό.
Το «Inside» ως video installation έχει ήδη ταξιδέψει στα φεστιβάλ του κόσμου, έχοντας παρουσιαστεί στο Άμστερνταμ, την Μόσχα, το Μόντρεαλ, την Ταϊπέι, το Τορίνο, τη Δρέσδη, το Μονπελλιέ, την Βασιλεία, την Καλαμάτα, το Ραβέλλο, το Λούκκα και την Αθήνα.
Ξεκίνησε ως ένα μεγάλων διαστάσεων καλλιτεχνικό πείραμα, μια θεατρική εγκατάσταση που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα την άνοιξη του 2011 και παρουσιάστηκε στο θέατρο «Παλλάς».
Μέσα σε ένα δωμάτιο που στήθηκε στη σκηνή, 30 ερμηνευτές επαναλάμβαναν πανομοιότυπα μια απλή σειρά κινήσεων, παρουσιάζοντας την καθημερινή μας επιστροφή στο σπίτι μέσα από αμέτρητους συνδυασμούς και επιστρώσεις. Η σκηνική δράση ξεκινούσε πριν το θέατρο ανοίξει και συνεχιζόταν αφού είχε αναχωρήσει και ο τελευταίος επισκέπτης. Το θέατρο ήταν ανοιχτό για το κοινό έξι ώρες κάθε μέρα.
Το «Inside» αντιμετώπιζε το θέατρο ως εκθεσιακό χώρο και το έργο ως έκθεμα. Ένα αμοντάριστο μονοπλάνο της εμπειρίας αυτής παρουσιάζεται στην βίντεο-εγκατάσταση.
Λίγα λόγια για τον Δημήτρη Παπαϊωάννου
Γεννημένος στην Αθήνα το 1964, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, μαθήτευσε κοντά στον Γιάννη Τσαρούχη και κέρδισε νωρίς την αναγνώριση ως ζωγράφος και δημιουργός κόμικς, πριν στρέψει το ενδιαφέρον του στις παραστατικές τέχνες ως σκηνοθέτης, χορογράφος, περφόρμερ και σχεδιαστής σκηνικών, κοστουμιών και φωτισμών.
Είναι ο πρώτος έλληνας καλλιτέχνης των παραστατικών τεχνών που διείσδυσε ως auteur στην παγκόσμια καλλιτεχνική σκηνή. Οι δημιουργίες του είναι διεθνείς συμπαραγωγές και περιοδεύουν σε όλο τον κόσμο, δίνοντας sold-out παραστάσεις σε κορυφαία φεστιβάλ και θέατρα του πλανήτη.
Θεωρείται «ένας από τους τέσσερις σπουδαιότερους χορογράφους της εποχής μας» (Le Figaro), «δεξιοτέχνης μάγος του θεάτρου και εικονοπλάστης» (The Times), «ο πιο πρωτότυπος χορογράφος του καιρού μας» (La Repubblica), «ένας δεξιοτέχνης των αντιφάσεων», οι δημιουργίες του οποίου «διασταυρώνουν την ομορφιά με την αποστροφή και το θαύμα με την κωμωδία» (The Guardian), αποτελώντας «πράξεις μιας καλλιτεχνικής μαγείας που γεννιέται μπροστά στα μάτια μας» (New York Times).
Οι δύο πρόσφατες δημιουργίες του ταξίδεψαν σε τέσσερις ηπείρους, σε περισσότερες από 30 χώρες και 51 πόλεις: ο «Μεγάλος Δαμαστής» (2017), σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, το πρώτο διεθνές εγχείρημα του Δημήτρη Παπαϊωάννου με 10 συμπαραγωγούς, συμπεριλαμβανομένου του Φεστιβάλ της Αβινιόν, έδωσε 112 παραστάσεις που είδαν πάνω από 70.000 θεατές, ενώ τις 108 παραστάσεις του «Εγκάρσιου Προσανατολισμού» (2021) σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, παρακολούθησαν περισσότεροι από 80.000 θεατές.
Η τελευταία του δημιουργία με τίτλο «ΙΝΚ» (2020), έπειτα από 22 πόλεις, 16 χώρες και 60.000 θεατές, θα ολοκληρώσει την παγκόσμια περιοδεία της τον Μάιο στο Théâtre de la Ville στο Παρίσι, ενώ τον Απρίλιο θα παρουσιαστεί ξανά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ο Παπαϊωάννου είναι ένας από τους ελάχιστους καλλιτέχνες που έχουν στο βιογραφικό τους δημιουργίες με τα ελάχιστα δυνατά μέσα («Πρώτη Ύλη», 2012), και της μεγαλύτερης δυνατής κλίμακας (Τελετή Έναρξης Ολυμπιακών Αγώνων ΑΘΗΝΑ 2004).
Επιπλέον, είναι ο πρώτος καλλιτέχνης που κλήθηκε να δημιουργήσει νέο έργο για το Χοροθέατρο του Βούπερταλ μετά τον θάνατο της Πίνα Μπάους, καθώς και ο πρώτος έλληνας καλλιτέχνης που τιμήθηκε με το Ευρωπαϊκό Βραβείο Θεάτρου (2017), έχοντας παράλληλα στο ενεργητικό του δύο υποψηφιότητες για τα βραβεία Emmy (2016) και δύο υποψηφιότητες για τα βραβεία Olivier (2019 και 2022).
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου είναι artist in residence στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News