Η Booking.com έκανε πρόσφατα μια έρευνα ανάμεσα σε 27.000 ταξιδιώτες σε 33 χώρες. Συνδυάζοντας τα αποτελέσματα με τις γνώσεις της ως κορυφαίας ταξιδιωτικής πλατφόρμας, αποκαλύπτει επτά προβλέψεις της για τα ταξίδια του 2024.
Οπως αναφέρει η ιστοσελίδα, τα προηγούμενα χρόνια το ταξίδι ήταν ένα μέσο για να ξεφύγεις από την καθημερινότητα. Η έρευνα, ωστόσο, δείχνει ότι το 2024 ταξίδι σημαίνει ζωή, με περισσότερα από τα τρία τέταρτα (78%) των συμμετεχόντων να αποκαλύπτουν ότι αισθάνονται πιο ζωντανοί όταν κάνουν διακοπές. Ακόμα, το 68% αυτών θέλουν να είναι στην καθημερινή τους ζωή όπως όταν βρίσκονται σε διακοπές.
Αυτό συμβαίνει επειδή το 68% πιστεύουν επίσης ότι η καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους εμφανίζεται όταν κάνουν διακοπές. Με την Τεχνητή Νοημοσύνη να μεταμορφώνει την εποχή μας, οι ταξιδιώτες συνδέονται πλέον όλο και περισσότερο με την τεχνολογία για να διεκπεραιώνουν τα βασικά της καθημερινότητας, έχοντας έτσι τη δυνατότητα να αφήσουν ελεύθερη τη φαντασία τους και να συντονιστούν με τη διαίσθησή τους, έτοιμοι για περισσότερες εμπειρίες που θα τους συναρπάσουν.
Μάλιστα, με το 52% των ερωτηθέντων να λέει ότι είναι «πρόθυμο να κλείσει ένα ταξίδι-έκπληξη όπου τα πάντα, ακόμη και ο προορισμός, θα είναι άγνωστα μέχρι τη στιγμή της άφιξης», η εταιρεία προβλέπει ότι το 2024 θα είναι η χρονιά της «παράδοσης στην άγνοια».
«Το να μπούμε στο 2024 με ένα σχέδιο μη προγραμματισμού έρχεται σε αντίθεση με τη συχνά άκαμπτη και βαριά προγραμματισμένη καθημερινή ρουτίνα [μας]» δήλωσε στο BBC Travel ο Ράιαν Πίρσον, περιφερειακός διευθυντής της Booking.com για το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία. Και τόνισε ότι «για πολλούς, ο αυθορμητισμός της μετάβασης σε έναν άγνωστο προορισμό είναι πολύ συναρπαστικός, αποτελεί μια νέα εμπειρία, έναν νέο τρόπο ταξιδιού».
Ταξίδι-έκπληξη, μια τάση σε άνοδο
Την τελευταία δεκαετία έχουν αρχίσει να εμφανίζονται όλο και περισσότερες εταιρείες που ειδικεύονται στο «ταξίδι-έκπληξη». Ο προγραμματισμός των διακοπών ήταν ανέκαθεν μέρος του ενθουσιασμού του ταξιδιού, ίσως όμως το στοιχείο του μυστηρίου να δελεάζει περισσότερο τους ταξιδιώτες, ώς ένας νέος τρόπος να δουν τον κόσμο.
Δείτε πώς λειτουργεί γενικά: Αρχικά επιλέγετε ένα πακέτο με βάση την τιμή, το πόσο μακριά θέλετε να πάτε και για πόσες ημέρες θέλετε να ταξιδέψετε. Κατόπιν συμπληρώνετε ένα ερωτηματολόγιο που περιέχει στοιχεία όπως προηγούμενα ταξίδια σας, τα ενδιαφέροντά σας, ταξιδιωτικές προκλήσεις, θέματα κινητικότητας και διατροφικούς περιορισμούς. Στη συνέχεια, μια ομάδα ερευνητών του ταξιδιωτικού γραφείου αρχίζει να σχεδιάζει το ταξίδι σας.
Περίπου μία εβδομάδα πριν από την αναχώρηση λαμβάνετε ένα email με πληροφορίες, όπως για παράδειγμα την πρόγνωση του καιρού, ώστε να γνωρίζετε τι χρειάζεται να πάρετε μαζί σας, και ποια ημέρα και ώρα πρέπει να βρίσκεστε στο αεροδρόμιο.
Στη συνέχεια, λίγο πριν από την αναχώρηση, θα λάβετε ένα γράμμα που περιέχει δύο πράγματα: έναν μικρότερο φάκελο και ένα ακόμη γράμμα που θα σας λέει ρητά να μην ανοίξετε τον δεύτερο φάκελο μέχρι να φτάσετε στο αεροδρόμιο. Αυτό συμβαίνει επειδή ο δεύτερος φάκελος περιέχει τον προορισμό-έκπληξη, καθώς και μια λίστα με κρατήσεις σε εστιατόρια και προτάσεις για μουσεία, πεζοπορίες και άλλα αξιοθέατα.
Η Λίλιαν Ράφσον ίδρυσε το Pack Up + Go το 2016. Βρισκόταν στη Ρίγα της Λετονίας όταν συνειδητοποίησε ότι είχε ταξιδέψει τόσο μακριά από την πατρίδα της, το Πίτσμπουργκ, αλλά δεν είχε πάει ποτέ στη Βοστώνη ή σε άλλες κοντινές αμερικανικές πόλεις. «Το Πίτσμπουργκ και άλλες παραμελημένες αμερικανικές πόλεις έχουν πάρα πολλά να προσφέρουν» είπε στον Ντέιβιντ Φάρλεϊ του BBC Travel. «Ηθελα να στείλω ανθρώπους σε αυτά τα μέρη και επίσης να βοηθήσω στη στήριξη μικρών επιχειρήσεων σε αυτές τις πόλεις».
Μέχρι σήμερα η Ράφσον έχει προγραμματίσει πάνω από 20.000 ταξίδια-έκπληξη στις Ηνωμένες Πολιτείες και λέει ότι οι κρατήσεις της αυξήθηκαν κατά 30% το 2023 σε σύγκριση με τα χρόνια πριν από την πανδημία.
Ταξιδιωτικές εμπειρίες νέας μορφής
Το τουριστικό γραφείο Black Tomato προσφέρει μια ποικιλία προγραμματισμένων ταξιδιών. Αλλά το 2017 άρχισαν να προσφέρουν επίσης ταξίδια μυστηρίου, με το concept «Get Lost». Οι ταξιδιώτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε έρημο, ζούγκλα και βουνό. Ο προορισμός τούς αποκαλύπτεται στο αεροδρόμιο, χωρίς όμως να τους δίνονται περισσότερες λεπτομέρειες. «Θέλαμε να σχεδιάσουμε ένα ταξίδι όπου ο πελάτης θα ζει ακριβώς τη στιγμή που ταξιδεύει» δήλωσε ο συνιδρυτής του γραφείου Τομ Μάρτσαντ.
Επειδή όμως πρόκειται για ταξίδι, κάποιες φορές μπορεί να συμβούν απροσδόκητα συμβάντα. Ο Μάρτσαντ έστειλε, για παράδειγμα, μερικούς πελάτες σε μια πολυήμερη πεζοπορία στα βουνά του Ατλαντα, στο Μαρόκο. Είχαν τις συντεταγμένες τους και ένα δορυφορικό τηλέφωνο και η Black Tomato τούς είχε ετοιμάσει ένα πλούσιο δείπνο στο κάμπινγκ εκείνο το βράδυ. Αλλά οι ταξιδιώτες συνάντησαν μια νομαδική φυλή Βεδουίνων και κατέληξαν να κάθονται και να συνομιλούν μαζί τους για πολλές ώρες, απολαμβάνοντας μια καταπληκτική εμπειρία. «Νόμιζαν ότι τους το είχαμε κανονίσει, αλλά ήταν μια εκτός προγράμματος εξέλιξη» είπε ο Μάρτσαντ.
Η Brown & Hudson έχει προχωρήσει ακόμη περισσότερο την ιδέα του ταξιδιού-έκπληξη. «Κάναμε brainstorming και σκεφτήκαμε ότι ίσως οι άνθρωποι ταξιδεύουν, όχι για να τσεκάρουν τα πράγματα που έχουν σημειώσει σε μια λίστα, αλλά για να λύσουν ένα συγκεκριμένο πρόβλημα ή ένα θέμα που έχουν» δήλωσε ο Φίλιπ Μπράουν, ιδρυτής της ταξιδιωτικής εταιρείας με έδρα το Λονδίνο.
«Αν αυτό το πρόβλημα βρίσκεται στο επίκεντρο του ταξιδιού, χρειάζεται πραγματικά να ξέρουν πού πάνε; Εάν πρόκειται να γίνουν λιγότερο ανήσυχοι ή να συνδεθούν περισσότερο με άλλους ανθρώπους, τότε θέλουμε να επικεντρωθούν ακριβώς σε αυτό». Σύμφωνα με τον Μπράουν, εάν οι ταξιδιώτες γνώριζαν τον προορισμό τους, αυτό θα μπορούσε να αποσπάσει την προσοχή τους από αυτόν καθαυτό τον στόχο του ταξιδιού.
Στο ταξίδι-έκπληξη του γραφείου Brown & Hudson (με την επωνυμία Journey With No Destination) διοργανώνονται εκπλήξεις κατά την πορεία. Καταρχάς οι ταξιδιώτες συμπληρώνουν ένα προφίλ 20 σελίδων με ερωτήσεις που συναποφασίστηκαν από έναν ψυχολόγο. «Η έκπληξη προκαλεί πολύ σύντομες εγκεφαλικές δυσλειτουργίες, που σας αναγκάζουν να εστιάσετε υπερβολικά σε αυτό που συμβαίνει, και στη συνέχεια εμφανίζεται ένας βαθμός περιέργειας» εξήγησε στον συντάκτη του BBC Travel ο Μπράουν.
Μια γυναίκα, για παράδειγμα, που έκλεισε ένα ταξίδι-έκπληξη με τους Brown & Hudson, υπέφερε από βραχυπρόθεσμη απώλεια μνήμης. Επαιζε και πιάνο. Οταν εκείνη και ο σύζυγός της βρέθηκαν στην Ισλανδία, οι Brown & Hudson οργάνωσαν μια επίσκεψη-έκπληξη στη Harpa, τη μεγάλη αίθουσα μουσικής του Ρέικιαβικ, και κανόνισαν να υπάρχει ένα πιάνο στη σκηνή. Η έκπληξη ήταν ότι ο οδηγός τους την παρότρυνε να ανέβει και να παίξει για τον άνδρα της. Κανόνισε επίσης να το βιντεοσκοπήσει, ώστε να μην ξεχάσει ποτέ την εμπειρία.
«Οταν κοιτάζω πίσω, στο ταξίδι των ημερών του Grand Tour, συνειδητοποιώ ότι η βασική δομή δεν έχει εξελιχθεί, εκτός από πλατφόρμες όπως η Airbnb και οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους» είπε στο BBC Τravel ο Φίλιπ Μπράουν. «Ως βιομηχανία, μπορούμε να είμαστε πολύ πιο δημιουργικοί, δείχνοντας πώς ζουν οι άνθρωποι σε άλλα μέρη του κόσμου, ώστε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Θα μπορούσαμε επίσης να ταξιδέψουμε κάπου για θεραπευτικούς λόγους. Τα ταξίδια μπορούν να λύσουν ένα σωρό προβλήματα αν η βιομηχανία είναι πρόθυμη να τα εξετάσει».
Ταξίδια που αγγίζουν την ψυχή
Είναι ίσως δελεαστικό να αποδώσει κανείς την άνοδο των ταξιδιών-έκπληξη σε πλατφόρμες και πτήσεις χαμηλού κόστους, ωστόσο σύμφωνα με τους ανθρώπους που οργανώνουν αυτού του είδους τα ταξίδια, η γοητεία τους οφείλεται σε κάτι πολύ βαθύτερο.
Μια πελάτισσα είπε κάποτε στην Κέιτι Τρούσντελ, ιδιοκτήτρια του Magical Mystery Tours, ότι πιεζόταν τόσο πολύ από τη διαδικασία λήψης αποφάσεων προγραμματίζοντας τα ταξίδια της, ώστε αποφάσισε να μην ξαναπάει πουθενά. Μέχρι που ανακάλυψε τα ταξίδια-έκπληξη. «Είναι ένας μοναδικός τρόπος να ταξιδεύεις» είπε η Τρούσντελ. «Αυτό που τα κάνει ελκυστικά είναι ότι οι άνθρωποι έχουν πολλή δουλειά και είναι αγχωμένοι. Ακόμη και όταν θέλουν να ξεφύγουν, κάποιοι δεν έχουν καν τον χρόνο να προγραμματίσουν τις διακοπές τους».
Η Εμιλι Τόμας, συγγραφέας του βιβλίου «The Meaning of Travel: Philosophers Abroad», συμφωνεί ότι το στοιχείο της έκπληξης είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την ελκυστικότητα αυτών των ταξιδιών, αλλά το παρομοιάζει με κάτι βαθύτερο. «Η διαδικασία του ταξιδιού –είτε με αεροπλάνο είτε με τρένο είτε με αυτοκίνητο– και οι προορισμοί είναι όλο και πιο ομογενοποιημένοι στις μέρες μας» είπε. «Είναι δύσκολο να πας κάπου χωρίς McDonalds, πόσο μάλλον χωρίς εκατοντάδες κριτικές στο TripAdvisor. Τουλάχιστον ένα ταξίδι-έκπληξη εγγυάται κάποια απροσδόκητα πράγματα».
«Ζούμε σε μια εποχή όπου όλα είναι άμεσα και διαθέσιμα» είπε ακόμη ο συνιδρυτής του γραφείου Black Tomato, Τομ Μάρτσαντ. «Το να βγεις από τη ζώνη άνεσής σου, από την καθημερινή σου ζωή… και να πας κάπου όπου δεν ξέρεις τι πρόκειται να συμβεί, προσφέρει μια πολύ διαφορετική ταξιδιωτική εμπειρία. Είναι ένα αντίδοτο στην υπερβολικά προδιαγεγραμμένη καθημερινότητά μας. Προσφέρει επίσης μια νοσταλγική οπτική. Πολύ παλιά, το ταξίδι σε έφερνε σε άγνωστους κόσμους, σε μέρη που δεν ήξερες ότι θα δεις, ωθώντας σε να εξερευνήσεις τον κόσμο. Κάτι τέτοιο προκαλεί συγκίνηση».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News