Απαντήσεις για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών –το οποίο ήδη τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση με στόχο να ψηφιστεί μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου–, αλλά και για το πνεύμα της ρύθμισης, έδωσε κατά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου της Τετάρτης ο υπουργός Επικρατείας Ακης Σκέρτσος.
Σύμφωνα με την παρουσίαση του υπουργού, ο οποίος έχει αναλάβει και εισηγητής του νομοσχεδίου, η πολυσυζητημένη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης:
- «εισάγει την ισότητα στον πολιτικό γάμο, δηλαδή πρόσβαση στον θεσμό του πολιτικού γάμου για όλους τους έλληνες πολίτες, χωρίς διακρίσεις, και ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού»,
- παράλληλα «προστατεύει τα συμφέροντα των παιδιών ρυθμίζοντας ζητήματα οικογενειακού δικαίου σε οικογένειες ομόφυλων ζευγαριών».
- ωστόσο δεν επεκτείνει, όπως διευκρίνισε, «το δικαίωμα της ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής (και της παρένθετης μητρότητας) στα ζευγάρια ανδρών».
Ανατρέχοντας στο τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη και τον κόσμο, ο κ. Σκέρτσος κατέδειξε ότι ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών έχει νομοθετηθεί σε 36 χώρες και στις πέντε ηπείρους, εκ των οποίων οι 20 βρίσκονται στην Ευρώπη. Επικαλούμενος εν συνεχεία την ιστορική ρήση του Κωνσταντίνου Καραμανλή ότι η Ελλάδα «πολιτικά, αμυντικά, οικονομικά, πολιτιστικά ανήκει εις την Δύσιν» επισήμανε ότι «στο σύνολο σχεδόν των δυτικών ευρωπαϊκών χωρών είναι πλέον κοινός τόπος ότι δεν θα πρέπει να αναγνωρίζονται λιγότερα δικαιώματα στους πολίτες λόγω του σεξουαλικού τους προσανατολισμού».
Επέμεινε ότι «η ισότητα των πολιτών απέναντι στο νόμο είναι συστατικό στοιχείο κάθε φιλελεύθερης δημοκρατίας». Και, εν προκειμένω, «πιστεύουμε βαθιά στο θεσμό του γάμου, έναν από τους αρχαιότερους και πιο συντηρητικούς θεσμούς. Θέλουμε να έχουν πρόσβαση σε αυτόν όλοι οι έλληνες πολίτες». Αλλωστε, «17 από τις 20 πιο ευτυχισμένες χώρες του κόσμο (σ.σ. βάσει του Gallup Global Happiness Index) έχουν ισότητα στο γάμο», ήταν ένα ακόμη στοιχείο που επικαλέσθηκε.
Μιλώντας για την τεκνοθεσία, ο κ. Σκέρτσος διευκρίνισε στους συναδέλφους του υπουργούς ότι «η νομοθέτηση της ισότητας στο γάμο αυτόματα συνεπάγεται ολόκληρο το νομοθετικό πλαίσιο των σχέσεων συγγένειας, συμπεριλαμβανομένης και της υιοθεσίας. Εξ ου και δεν υπάρχει ξεχωριστό άρθρο για την υιοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια στο νομοσχέδιο».
Συμπλήρωσε πως 39 χώρες στον κόσμο ήδη επιτρέπουν την τεκνοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια, με τις 23 από αυτές επίσης να βρίσκονται στην Ευρώπη. Κάτι που επίσης ήδη ισχύει, προσέθεσε, είναι ότι ΛΟΑΤΚΙ πολίτες αποκτούν παιδιά και μάλιστα μέσω τριών οδών: «Είτε μόνες γυναίκες, νομίμως, και μέσω τράπεζας σπέρματος», «είτε μόνοι άνδρες ή γυναίκες, μέσω της τεκνοθεσίας», είτε, εφόσον πρόκειται για «Ελληνες στο εξωτερικό, μέσω υποβοηθούμενης αναπαραγωγής ή υιοθεσίας».
«Με την υιοθεσία δίνουμε τη δυνατότητα στα παιδιά που ήδη μεγαλώνουν σε ομόφυλες οικογένειες να αποκτήσουν τα ίδια δικαιώματα με τα άλλα παιδιά», επισήμανε.
Σε επόμενο σημείο της εισήγησής του, αναφέρθηκε στα προβλήματα που προκαλούνται από το γεγονός ότι η Πολιτεία αναγνωρίζει μόνον τον ένα γονέα ως τέτοιον (σε περιπτώσεις θανάτου, ασθένειας ή διαζυγίου). «Τα παιδιά αυτά ζουν ανάμεσά μας, χωρίς τα ίδια δικαιώματα με τα άλλα παιδιά», υπογράμμισε. Επιπροσθέτως, τα παιδιά Ελλήνων που έχουν γεννηθεί στο εξωτερικό, εντός ομόφυλων ζευγαριών, δεν μπορούν να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια, πρόκειται, δηλαδή, για «Ελληνόπουλα που δεν αναγνωρίζονται ως Ελληνες!».
Ο υπουργός Επικρατείας διερωτήθηκε, εξάλλου, «πόσο πειστικό και αποτελεσματικό είναι ένα κράτος που επιδιώκει να καταπολεμήσει το bullying στο σχολείο, αλλά δεν αναγνωρίζει την ύπαρξη αυτών των παιδιών και των οικογενειών τους;».
Επικαλέστηκε, όμως, και επιστημονικές μελέτες, οι οποίες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι «δεν υπάρχουν ουσιώδεις διαφοροποιήσεις με τα παιδιά ετερόφυλων οικογενειών, στη γνωστική ανάπτυξη και τις σχολικές επιδόσεις, την κοινωνική ανάπτυξη, την ψυχολογική ανάπτυξη αλλά και τον σεξουαλικό προσανατολισμό».
Η εισήγηση Σκέρτσου συνεχίσθηκε με το τι δεν κάνει το νομοσχέδιο: «Δεν επεκτείνεται το δικαίωμα της ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής σε ζευγάρια ανδρών, πόσο μάλλον σε ζευγάρια εκτός γάμου ή συμφώνου συμβίωσης. Δεν γίνεται καμία αναφορά στο Γονέας 1/Γονέας 2 (παραμένει το πατέρας/μητέρα). Ανδρας και γυναίκα παραμένουν τα δύο φύλα και δεν ανοίγουν παραθυράκια για μελλοντικές αλλαγές στον αριθμό των φύλων. Δεν τροποποιείται καθόλου το πλαίσιο για το Σύμφωνο Συμβίωσης». Εν κατακλείδι, «το σχέδιο νόμου της Νέας Δημοκρατίας είναι μετρημένο, ισορροπημένο και λιτό, και ευθυγραμμίζει τη χώρα μας πάλι με τη Δυτική Ευρώπη».
Στο ερώτημα, γιατί δεν μπορούν να λυθούν όλα αυτά, με μια τροποποίηση του συμφώνου συμβίωσης –όπως έχει ακουστεί ακόμη και από πλευράς Εκκλησίας, η οποία διαφωνεί με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο–, επιχειρηματολόγησε ότι «ο θεσμός τής “επιτροπείας” δεν δίνει δικαίωμα διατροφής στο παιδί ή κοινωνικοασφαλιστικές παροχές ή κληρονομιά». Ακόμη, «αν δημιουργήσουμε ένα καινούριο θεσμό “κηδεμονίας”, αυτός θα πρέπει να συμπεριλάβει και τα ετερόφυλα ζευγάρια. Καμία χώρα δεν έχει λύσει τα προβλήματα έτσι, θα ήταν παγκόσμια πρωτοτυπία». Επιπλέον, «αν απλά συμπεριλάβουμε την υιοθεσία ως δικαίωμα στο σύμφωνο συμβίωσης, απλά διατηρούμε τη διάκριση έναντι του γάμου», σημείωσε.
Επικαλούμενος, τέλος, σχετική δημοσκόπηση της εταιρείας Marc, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «η αποδοχή της ισότητας στο γάμο βαίνει αυξανόμενη. Η κοινωνία στηρίζει τα δικαιώματα των παιδιών». Και, με βάση τη διεθνή πρακτική, «η αποδοχή της ισότητας στο γάμο αυξάνεται μετά τη νομοθέτηση. Σε καμία χώρα δεν έχει υπάρξει πισωγύρισμα».
Η παρουσίαση του κ. Σκέρτσου (ολόκληρη εδώ) έκλεισε με την καταληκτική παράγραφο της απόφασης του Ανωτάτου Δικαστηρίου των ΗΠΑ με την οποία κρίθηκε, το 2015, ότι το αμερικανικό Σύνταγμα δίνει δικαίωμα γάμου και στα ομόφυλα ζευγάρια:
«Καμία ένωση δεν είναι τόσο βαθιά όσο ο γάμος, καθώς ενσωματώνει τα ανώτατα ιδεώδη της αγάπης, της πίστης, της αφοσίωσης, της θυσίας και της οικογένειας. Μέσα από την ένωση του γάμου, δύο άνθρωποι γίνονται κάτι πολύ πιο σπουδαίο από ό,τι ήταν πριν. Όπως κάποιοι εκ των αιτούντων σημειώνουν στις υποθέσεις αυτές, ο γάμος αντιπροσωπεύει την αγάπη που μπορεί να αντέξει ακόμη και μετά θάνατον. Θα ήταν λάθος να ισχυριστούμε ότι οι άνθρωποι αυτοί δεν σέβονται την ιδέα του γάμου. Η αλήθεια είναι ότι τον σέβονται, και τον σέβονται τόσο βαθιά που αποζητούν την προσωπική τους ολοκλήρωση μέσα από αυτόν. Προσδοκούν ότι δεν θα είναι καταδικασμένοι να ζουν στη μοναξιά, αποκλεισμένοι από έναν εκ των παλαιότερων θεσμών του πολιτισμού μας. Επιζητούν την ισότητα στην αξιοπρέπεια έναντι του Νόμου. Το Σύνταγμα τους αναγνωρίζει αυτό το δικαίωμα».
Κυβέρνηση: Η συζήτηση για το νομοσχέδιο πήγε «εξαιρετικά»
Κυβερνητικά στελέχη τα οποία αναφέρθηκαν στη διαβούλευση που ακολούθησε στο Υπουργικό επί του επίμαχου νομοσχεδίου έκαναν λόγο για «μία εξαιρετική συζήτηση, με επιχειρήματα», διάρκειας δύο ωρών.
Κατά τις ίδιες πηγές τον λόγο ζήτησαν και έλαβαν 14 υπουργοί, μεταξύ των οποίων και ο Μάκης Βορίδης, κατά τα φαινόμενα το μόνο μέλος της κυβέρνησης το οποίο διαφωνεί με τη ρύθμιση.
Οπως ανέφεραν, ο υπουργός Επικρατείας είχε εκφράσει την επιφύλαξή του για το ζήτημα πριν αναλάβει χαρτοφυλάκιο και «επέλεξε τη στάση της αποχής», επομένως «δεν υπάρχει θέμα για την παραμονή του στο Υπουργικό Συμβούλιο» (διαβάστε σχετικά και εδώ).
«Δεν θα αφήσουμε μια διαφωνία να διχάσει την παράταξη. Ο Πρωθυπουργός έχει την απόλυτη στήριξή μας και έτσι θα συνεχίσουμε συντεταγμένα την πολύ σημαντική δουλειά που κάνει αυτή η κυβέρνηση», είχε δηλώσει προ ημερών ο ίδιος, διαψεύδοντας όσους «έβλεπαν» τις επιφυλάξεις του υπουργού ως προάγγελο τριγμών στο κυβερνητικό σχήμα.
Είναι χαρακτηριστικός ο διάλογος που είχε ο κ. Βορίδης με τον Πρωθυπουργό κατά την διάρκεια του Υπουργικού Συμβουλίου, τον οποίο έφερε στο «φως» ο ΣΚΑΪ:
Μ. ΒΟΡΙΔΗΣ: Διαφωνώ επί της αρχής με το νομοσχέδιο και κατά τη γνώμη μου από το Σύνταγμα πηγάζει μια έννοια της οικογένειας που δεν μπορεί να αλλάξει. Δεν θέλω να δημιουργήσω πολιτικό πρόβλημα στην κυβέρνηση, γι’ αυτό και θα απέχω από την ψηφοφορία.
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Χαίρομαι που και οι διαφωνίες εκφέρονται με δομημένο τρόπο. Δεν θα μπω στα νομικά ζητήματα, διότι είναι θέμα ισότητας, συμπερίληψης και ελευθεριών.
Δεν θα έχουν αντιμετώπιση ανάλογη με αυτή του κ. Βορίδη, πάντως, οι διαφωνούντες υφυπουργοί, οι οποίοι, «σε αντίθεση με τον κ. Βορίδη, δεν αποτελούν μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου».
Το αν θα κρατήσουν τα χαρτοφυλάκια ή αν θα τους ζητηθεί να παραιτηθούν αναμένεται «να εξαρτηθεί από τη στάση που θα κρατήσουν» το επόμενο διάστημα, προφανώς κατά τη ψηφοφορία στη Βουλή (εφόσον πρόκειται για υφυπουργούς οι οποίοι είναι και βουλευτές), σημείωσαν με νόημα κυβερνητικά στελέχη.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News