Τον Ιούνιο του 1943, τριάντα έξι αμερικανικά βομβαρδιστικά Β-17, τα επονομαζόμενα «ιπτάμενα φρούρια», και τα πληρώματά τους έφτασαν στην Αγγλία από τις Ηνωμένες Πολιτείες, με στόχο να συμβάλουν στον τερματισμό της υπεροχής της ναζιστικής Γερμανίας στους αιθέρες της εμπόλεμης Ευρώπης.
Ανήκαν στην 100ή Ομάδα Βομβαρδιστικών (100th Bomb Group) της 8ης Αεροπορικής Δύναμης (Eighth Air Force) των ΗΠΑ, η οποία κατά τη διάρκεια του B’ Παγκοσμίου Πολέμου κατέστη ο μεγαλύτερος αεροπορικός στόλος στον κόσμο. Η «Ματωμένη 100ή» (Bloody 100th), όπως κατέστη, τελικά, γνωστή η 100ή Ομάδα Βομβαρδιστικών, λόγω των τεράστιων απωλειών που υπέστη, έγραψε μια εξαιρετική σελίδα στην Ιστορία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Από αυτά τα 36 πληρώματα, τέσσερις μήνες αργότερα, 34 είχαν τεθεί εκτός μάχης, ενώ το 77% των πιλότων είχε σκοτωθεί, τραυματιστεί ή αιχμαλωτιστεί. Ωστόσο οι συμμαχικές δυνάμεις εκτίμησαν ότι, χωρίς τη θυσία τους, η Απόβαση στη Νορμανδία δεν θα είχε συμβεί ποτέ.
Οπως γράφει η Κιάρα Ουγκολίνι της ιταλικής La Repubblica, η τολμηρή και επικίνδυνη αποστολή τους να βομβαρδίζουν κατά τη διάρκεια της ημέρας, κάτι που δεν έκανε ποτέ η RAF, στρατηγικές υποδομές της ναζιστικής πολεμικής βιομηχανίας, με αεροσκάφη χωρίς συστήματα συμπίεσης και μόνωση, στα οποία η θερμοκρασία μπορούσε να πέσει έως και 40 βαθμούς κάτω από το μηδέν, συνέβαλε στην ήττα του Χίτλερ και έθεσε τις βάσεις για την καθοριστική D-Day.
Στην «Bloody 100th», πέρα από πιλότοι, ανήκαν επίσης πυροβολητές και πλοηγοί, νεαροί άνδρες που έως πρόσφατα δεν είχαν φύγει ποτέ από τις γενέτειρές τους ούτε είχαν ανεβεί ποτέ σε αεροπλάνο. Την απίστευτη ιστορία τους κατέγραψε ο αμερικανός συγγραφέας και ιστορικός Ντόναλντ Μίλερ στο βιβλίο του «Masters of the Air», στο οποίο βασίζεται και η ομώνυμη τηλεοπτική σειρά (διαθέσιμη από την 26η Ιανουαρίου στην Apple tv+), την παραγωγή της οποίας ανέλαβαν ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, μαζί με τον Τομ Χανκς και τον Γκάρι Γκέτζμαν.
«Πρόκειται για ένα αφιέρωμα στο πνεύμα της συντροφικότητας, της αδελφοσύνης και της απώλειας μιας γενιάς αντιμέτωπης με κάτι πολύ μεγαλύτερο από τον εαυτό της», γράφει η ιταλίδα δημοσιογράφος, πληροφορώντας μας πως ο Γκέιλ «Μπακ» Γουίνστον Κλέβεν (Οστιν Μπάτλερ) και ο Τζον «Μπάκι» Ιγκαν (Κάλουμ Τέρνερ) υπήρξαν οι δύο πιλότοι, των οποίων το θάρρος και η φιλία ενέπνευσε όλα τα μέλη της «Ματωμένης 100ής» Ομάδας Βομβαρδιστικών, 350 άτομα συνολικά που βρίσκονταν υπό τις διαταγές τους.
«Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος είναι η πιο κοντινή δραματική σελίδα της Ιστορίας που καταδεικνύει ποιοι είναι οι ήρωες και οι αντιήρωες και λέει πολλά όσον αφορά το τι μπορεί να συμβεί στο εσωτερικό μιας χώρας» – εξηγεί ο Γκέτζμαν, ο οποίος με τον Χανκς και τον Σπίλμπεργκ έχουν ήδη συνεργαστεί για την παραγωγή των επίσης πολεμικών τηλεοπτικών σειρών «Band of Brothers» (2001) και «The Pacific» (2011). «Ενεπλάκημεν σε έναν άγριο πόλεμο αλλά καταφέραμε να τον κερδίσουμε. Δεν ξέρω τι επιφυλάσσει το μέλλον για πολλές χώρες υπό δικτατορία, αλλά μας συγκινεί ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος γιατί –παρά τη φρίκη– είναι μια ιστορία στην οποία είναι εύκολο –σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στον κόσμο σήμερα– να τραβήξουμε μια διαχωριστική γραμμή μεταξύ του σωστού και του λάθους», θεωρεί ο αμερικανός παραγωγός.
Η νέα σειρά εκτυλίσσεται ταυτόχρονα σε δύο επίπεδα: στο έδαφος, όπου το πνεύμα της συντροφικότητας είναι το μοναδικό που μετριάζει τον φόβο του επικείμενου θανάτου και τις ενοχές που αισθάνονται όλοι όσοι παραμένουν ζωντανοί, και στους αιθέρες, όπου κυριαρχεί η αίσθηση του καθήκοντος. Οι αερομαχίες κινηματογραφήθηκαν με αξιοσημείωτη προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια, ενώ τα B-17 φτιάχτηκαν από την αρχή, υπό την επίβλεψη ειδικών, με βάση τα πρωτότυπα σχέδια και χρησιμοποιώντας μέρη από αυθεντικά αεροσκάφη που εντοπίστηκαν σε όλον τον κόσμο.
«Η πιο ενδιαφέρουσα πτυχή της τεχνολογικής επανάστασης είναι ότι επιτρέπει στον τηλεθεατή να έχει την εντύπωση ότι πετά μαζί με τους πρωταγωνιστές», εξηγεί ο Γκέτζμαν, ενώ και ο ίδιος ο Στίβεν Σπίλμπεργκ δηλώνει ότι το σίριαλ «Masters of the Air» είναι η μεγαλύτερη παραγωγή στην οποία έχει συμμετάσχει ποτέ, και αυτό σίγουρα λέει πολλά όσον αφορά το τι να περιμένει κανείς από τη σειρά.
Εστιάζοντας στον B’ Παγκόσμιο και με σημείο αναφοράς τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ πρώτα αφηγήθηκε την D-Day στο «Σώζοντας τον Στρατιώτη Ράιαν», το 1998, με τον Τομ Χανκς ως πρωταγωνιστή, ενώ στη συνέχεια εστίασε αρχικά στους αλεξιπτωτιστές του Λόχου Ε (Band of Brothers) και ακολούθως στους αμερικανούς πεζοναύτες που πολέμησαν στο μέτωπο του Ειρηνικού (The Pacific).
Ανέκαθεν, όμως, ο πολυβραβευμένος αμερικανός σκηνοθέτης είχε κατά νου να αφιερώσει μια ιστορία στις αεροπορικές δυνάμεις των ΗΠΑ ως φόρο τιμής στον πατέρα του, ο οποίος μετά το Περλ Χάρμπορ κατετάγη στο Σώμα Αεροπορίας Στρατού των Ηνωμένων Πολιτειών: «Του άρεσαν οι άλλες ιστορίες, αλλά μια μέρα μου είπε: “Πότε θα αφηγηθείς τη δική μου ιστορία; Αυτή η μέρα ήρθε», ανέφερε σχετικά ο Σπίλμπεργκ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News