813
Απογείωση για «Ελ. Βενιζελος» και την αγορά της Αθήνας «βλέπει» ο ξένος Τύπος | ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο ξένος Τύπος για την ανακοίνωση εισαγωγής του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο ΧΑΑ

Protagon Team Protagon Team 16 Ιανουαρίου 2024, 17:00
Απογείωση για «Ελ. Βενιζελος» και την αγορά της Αθήνας «βλέπει» ο ξένος Τύπος
|ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο ξένος Τύπος για την ανακοίνωση εισαγωγής του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο ΧΑΑ

Protagon Team Protagon Team 16 Ιανουαρίου 2024, 17:00

Ευρείας κάλυψης στο ξένο Τύπο έτυχε η ανακοίνωση (εδώ) της διοίκησης της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. για την εισαγωγή του 30% του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών (ΧΑΑ) τον Φεβρουάριο.

Η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε τα σχέδιά της να πουλήσει μέρος του μεριδίου της στο αεροδρόμιο της Αθήνας μέσω αρχικής δημόσιας προσφοράς, καθώς η χώρα γνωρίζει άνθηση στον τουρισμό και η ιδιωτικοποίηση κρατικών περιουσιακών στοιχείων αναμένεται να επιταχυνθεί φέτος, γράφουν οι Financial Times.

Στόχος, σημειώνεται στο δημοσίευμα, η άντληση περίπου 800 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα γίνεται αναφορά στο ιστορικό ρεκόρ του «Ελ. Βενιζέλος» με 28 εκατομμύρια επιβάτερς το 2023, αριθμός αυξημένος κατά 24% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Η πιστοληπτική ικανότητα της χώρας ανέβηκε επενδυτική βαθμίδα τον Σεπτέμβριο για πρώτη φορά μετά από 13 χρόνια, επισημαίνεται μεταξύ άλλων και η πώληση του αεροδρομίου αναμένεται να δώσει ώθηση στο Χρηματιστήριο της Αθήνας και να σηματοδοτήσει την επιστροφή της χώρας στην κανονικότητα μετά τη 10ετή κρίση χρέους.

Η καταχώριση «αντιπροσωπεύει μια μεγάλη ευκαιρία για διεθνείς και εγχώριους επενδυτές να συμμετάσχουν στην ιστορία επιτυχίας του ελληνικού τουρισμού», δήλωσε ο Δημήτρης Πολίτης, διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 30% των μετοχών του αεροδρομίου, με τον Γερμανό επενδυτή AviAlliance να κατέχει λίγο περισσότερο από το 40% και την οικογένεια Κοπελούζου το 5%.

Η ελληνική κυβέρνηση θα διατηρήσει ένα μερίδιο στο αεροδρόμιο ακόμη και μετά την Αρχική Δημόσια Προσφορά μέσω της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, ενός ξεχωριστού κρατικού φορέα που κατέχει το 25% και κατέχει σημαντικό ποσό άλλων ελληνικών δημοσίων περιουσιακών στοιχείων.

Η πώληση θα επιτρέψει στους ξένους θεσμικούς επενδυτές να αποκτήσουν σημαντική έκθεση σε ελληνικά περιουσιακά στοιχεία, καθώς και να τονώσει το Χρηματιστήριο της Αθήνας, αναφέρουν πηγές που επικαλείται η βρετανική εφημερίδα.

«Η συμμετοχή μιας ευρύτερης ομάδας επενδυτών, η έκθεση και η δυνατότητα αξιοποίησης των κεφαλαιαγορών, [ . . . ] θα ενισχύσει περαιτέρω τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του αεροδρομίου Αθηνών, Ιωάννης Παράσχης.

Σύμφωνα με τους όρους της προτεινόμενης εισαγωγής, η AviAlliance και η οικογένεια Κοπελούζου θα έχουν το δικαίωμα να αυξήσουν τα μερίδιά τους στο αεροδρόμιο κατά 10% και 1% αντίστοιχα, με την AviAlliance να γίνει δυνητικά ο πλειοψηφικός μέτοχος, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τη συμφωνία.

Σε μια άλλη πτυχή του θέματος οι Times σημειώνουν ότι μετά τη δημόσια προσφορα η γερμανική εταιρεία AviAlliance (η οποία κατέχει λίγο περισσότερο από το 40%) είναι πιθανό να αναδειχθεί ως ο μεγαλύτερος επενδυτής στον ΔΑΑ.

Συγκεκριμένα όπως αναφέρεται, ως μέρος της πώλησης, η AviAlliance, πρώην τμήμα της Hochtief, της γερμανικής κατασκευαστικής εταιρείας, και του φορέα εκμετάλλευσης των αεροδρομίων του Ντίσελντορφ, του Αμβούργου και της Βουδαπέστης, θα επιτρέπεται να αυξήσει το μερίδιό της από 40% σε 50%. Το υπόλοιπο 5% του αεροδρομίου ανήκει στην οικογένεια του Δημήτρη Κοπελούζου, μεγιστάνα στον κλάδο της αγοράς ακινήτων και της ενέργειας, ο οποίος θα είναι επιλέξιμος για επιπλέον μερίδιο 1%.

Και στο δημοσίευμα των Times, υπενθυμίζεται ότι η ανακοίνωση για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» έρχεται μετά την ανάκαμψη της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας το περασμένο φθινόπωρο και τη διαρκή ανάκαμψη του τουρισμού μετά την ύφεση κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης 2007-09, τα προβλήματα χρέους και την πανδημία.

Πρόκειται, τονίζεται επίσης, για το αεροδρόμιο όπου δραστηριοποιείται η Aegean Airlines και η θυγατρική της Olympic Air, που αντιπροσωπεύουν σχεδόν τους μισούς επιβάτες της. Η Sky Express, μια άλλη ελληνική αεροπορική εταιρεία, αντιπροσωπεύει το 12%. Η Ryanair είναι η επόμενη μεγαλύτερη, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 6 % των επιβατών, καταλήγει το δημοσίευμα.

Η εισαγωγή του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο Αθηνών θα πρέπει να είναι η σημαντικότερη εισαγωγή στο Χρηματιστήριο στην Ελλάδα εδώ και 15 χρόνια, γράφει η γαλλική Le Figaro.

Στο δημοσίευμα γίνεται αναφορά στην δήλωση του διευθύνοντα συμβούλου του ΔΑΑ, Δημήτρη Πολίτη, ότι η διαφοροποίηση των μετόχων ξεκλειδώσει τη μακροπρόθεσμη αξία για την εταιρεία και θα αποφέρει σημαντικά οφέλη στην ελληνική οικονομία, καθώς και στην πεποίθηση του, ότι «αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα για τη μελλοντική ανάπτυξη του ΔΑΑ και για την ενίσχυση της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας.»

Τέλος σημειώνεται, ότι η παραχώρηση του ΔΑΑ μέχρι το 2046, καλύπτει το κτίριο, τη συντήρηση και τις δραστηριότητες του αεροδρομίου.

Με τη σειρά της και η οικονομική εφημερίδα Les Echos υπογραμμίζει ότι η ανακοίνωση για την εισαγωγή του ΔΑΑ στο ΧΑΑ ««ακούγεται ως ένα πρόσθετο σήμα για την επιστροφή στην εύνοια της ελληνικής οικονομίας».

Επισημαίνοντας την άνοδο πέρυσι του βασικού χρηματιστηριακού δείκτη της Ελλάδας άνω του 39%, μία από τις καλύτερες επιδόσεις στον κόσμο, με ρυθμό τρεις φορές υψηλότερο από αυτόν του ευρωπαϊκού σημείου αναφοράς, ο αρθρογράφος της Les Echos αναφέρει ότι αυτό ήταν αρκετό για να ενθαρρύνει την κυβέρνηση να εκμεταλλευτεί την έντονη όρεξη των επενδυτών για τα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού έθνους.

Υπογραμμίζεται, τέλος, ότι τον περασμένο Νοέμβριο, μετά την επιτυχή πώληση μετοχών της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος και την πώληση του συνόλου των μετοχών της στην Alpha Bank, επέστρεψαν περισσότερα από 1 δισ. ευρώ επέστρεψαν στα ταμεία του ελληνικού δημοσίου.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...