860
Πέντε γενιές Seat Ibiza, ισπανική υπερηφάνεια τύπου Ναδάλ, γερμανική επίβλεψη τύπου VW. Λεπτομέρειες εντός | Seat

40 χρόνια «φούρναρης», 40 χρόνια Seat Ibiza

Πέντε γενιές Seat Ibiza, ισπανική υπερηφάνεια τύπου Ναδάλ, γερμανική επίβλεψη τύπου VW. Λεπτομέρειες εντός
|Seat

40 χρόνια «φούρναρης», 40 χρόνια Seat Ibiza

Στο πίσω παρμπρίζ υπήρχε φαρδύ-πλατύ ένα αυτοκόλλητο που έγραφε «System Porsche». Πιο πιασάρικο δεν γινόταν εν έτει 1984 που παρουσιάστηκε το πρώτης γενιάς Seat Ibiza. Η Porsche να έχει το όνομά της σε ένα ισπανικό μικρό αυτοκίνητο; Πολύ γουάου κατάσταση. Και δεν ήταν μόνο αυτό. Το Ibiza ήταν πραγματικά μοντέρνο. Και γκαβός να ήσουν, γύρναγες να το δεις. Τυχαίο; Κάθε άλλο. Βλέπετε, ο μεγάλος Τζιορτζέτο Τζιουτζιάρο είχε βάλει την πένα του στη εξωτερική σχεδίαση. Ο μάστερ της ItalDesign είχε συνάψει μια από τις πολλές επιτυχημένες του κολεγιές με μεγάλους κατασκευαστές προσφέροντας στην αγορά των υπερμίνι ένα όμορφο, πολύ σύγχρονο και καλοσχεδιασμένο αυτοκίνητο που χτύπησε άμεσα το χιτ των πωλήσεων. Στο δε εσωτερικό επίσης συνέδραμε ο γνωστός οίκος Karmann.

Οι Ισπανοί είχαν κάνει το σωστό συνδυασμό κινήσεων. Το δε αυτοκόλλητο που λέγαμε; Σύμφωνοι, δεν λεγόταν τότε επισήμως όμως η Seat είχε υπογράψει συμβόλαιο με την Porsche στο να της καταβάλλει επτά γερμανικά μάρκα (ναι, καλά θυμάστε, δεν είχαμε ευρώ το 1984) ανά αυτοκίνητο που θα πουλιόταν. Μιλάμε για χρήμα, αν σκεφτεί κανείς ότι εκείνο το Ibiza πούλησε συνολικά 1.342.001 μονάδες. Προφανώς, το στίκερ στο παμπρίζ δεν ήταν απάτη. Η γερμανική εταιρεία όντως είχε βάλει το χέρι της σε κινητήρα και κιβώτιο.

Βάλτε τώρα στο μίξερ του 1984 (που μόνο οργουελιανό δεν ήταν για τους Ισπανούς) το τρίπτυχο «Τζουτζιάρο παύλα Karmann παύλα Porsche» και έχετε τη συνταγή που έσπασε ταμεία. Πολύς κόσμος έτρεξε και έβαλε τα λεφτά του σε ένα μεσογειακό προϊόν με εμφανή νεανικά στοιχεία. Περί ορέξεως ουδείς λόγος αλλά, ευτυχώς για τότε, δεν είχαν κάνει αθρόα την εμφάνισή τους τα ψευτοκάρμπον καπό, τα subwoofer που τρίζουν και τις κολώνες της Ακρόπολης ή τα τέρμα σκουράτζα φιμέ που «στόλισαν» ιδιοκτήτες εκλεπτυσμένου γούστου σε κάποια Ibiza νεότερης εσοδείας που πήραν «μεταχείρα» με αβάδιστα 300.000 χιλιόμετρα από τον μαντρά τον Παντελή.

Τότε ακόμη, μιλάμε για 1984 και εντεύθεν, πέραν του τεχνολογικού της υπόθεσης, όπως μάλλον θα γνωρίζετε, η γερμανική παρουσία κάτω από το καπό του Seat Ibiza ήταν, κατά κάποιο τρόπο, προφητική: από την αμέσως επόμενη γενιά, εννιά χρόνια αργότερα, το 1993, η ισπανική εταιρεία είχε περάσει υπό την ιδιοκτησία του γκρουπ της VW. Πλέον, όλα τα Seat Ibiza βασίστηκαν σε σασί, κινητήρες, εξοπλισμό, τα πάντα όλα, που προμήθευε η Volkswagen. Βασικά, από Polo και Golf.

Το best seller συνεχίστηκε και το Ibiza δεύτερης γενιάς, αυτό με τον κωδικό «6Κ», ξεπέρασε το ρεκόρ της πρώτης με 1.522.607 πωλήσεις προκαλώντας το άνοιγμα ποταμών σαμπάνιας στο εργοστάσιο της Seat, το Μαρτορέλ. Από ’κει και πέρα το Ibiza είχε πάρει τη μεγάλη του φόρα. Στην επόμενη γενιά, την «Typ 6L», ο διάσημος σχεδιαστής Bάλτερ ντε Σίλβα έκανε τα δικά του, το Ibiza έγινε μεγαλύτερο, πιο ευρύχωρο και, για πολλούς, φαινόταν και πιο επιθετικό. Μάλιστα, το μάλλον αυστηρό και οικονομοπρακτικής (sic) προσέγγισης βρετανικό περιοδικό ‘’What Car’’ του απένειμε τον τίτλο «Υπερμίνι της Χρονιάς» επί σερί τρία χρόνια, αρχής γενομένης από το 2003.

Στην 4η γενιά, αυτήν του 2008, με μια δόση προσεκτικά σχεδιασμένης στρατηγικής γαλαντομίας, τα αφεντικά της VW αποφάσισαν να δώσουν το καινούργιο σασί του γκρουπ, αυτό με τον κωδικό PQ25, στο Ibiza πριν καν το φορέσουν τα ομόσταυλα Polo Mk5 αλλά και Audi A1. Φαντάσου, τώρα, να είσαι αδιάβαστος αγοραστής Audi A1, να έχεις πληρώσει αισθητά παραπάνω από το Seat και να μην ξέρεις ότι το «πάτωμα» καθώς και άλλα πολλά είναι κοινά με το «ισπανικό». Οχι ότι η Volkswagen δεν ήταν ήδη μάστερ στο λεγόμενο «badge engineering», όπως λέγεται διεθνώς το να μοιράζεις από τα ράφια σου διάφορα εξαρτήματα σε αυτοκίνητα διαφορετικής μάρκας εντός της εταιρικής σου ομπρέλας μειώνοντας το κόστος παραγωγής. Ήταν, ωστόσο, μια κίνηση στο να σπρώξουν περισσότερο, με παρθενική φόρα, το Seat Ibiza σε μια αγορά που ήδη ήταν τρελά ανταγωνιστική στην Ευρώπη, αυτήν των υπερμίνι.

Η ίδια κίνηση, το να έχει πρώτο ένα Ibiza την εταιρική πλατφόρμα, κοινώς το σασί, επαναλήφθηκε το 2017 με την πέμπτη, και τελευταία μέχρι σήμερα, γενιά. Πριν, λοιπόν, τα Polo, Skoda Fabia και Αudi A1, το Ibiza, πλέον ελαφρά πιο μικρό αλλά και φαρδύτερο από το Mk4, μπήκε στην τελική του ευθεία. Ενδιάμεσα, τον Απρίλιο του 2021, έγινε και το πιο πρόσφατο φέις λιφτ ενώ, πριν λίγες μόλις μέρες, στις 11 Ιανουαρίου του 2024, η Seat ανακοίνωσε και μια επετειακή έκδοση που γιορτάζει τα 40 χρόνια του αγαπημένου της best seller.

Η επετειακή έκδοση «Anniversary / Limited Edition» βγαίνει σε χρώμα «Graphene Grey», με τροχούς 18 ιντσών και όμορφα τύπου μπάκετ καθίσματα για οδηγό και συνοδηγό

Εντάξει, ο όρος «Anniversary» έχει γίνει ελαφρώς μαϊντανός από κάποιους κατασκευαστές αφού, κατά την ταπεινότατη άποψή μου, ακούγεται χλωμό μετά από κάνα δυο δεκαετίες, ας πούμε γύρω στο 2040, το να λες «έχω το Ibiza το επετειακό» νομίζοντας πως θα έχει αποκτήσει συλλεκτική αξία. Αλλά, ΟΚ, δεν πειράζει. Είναι κι αυτό κατανοητό με μαρκετινίστικους όρους που, στο κάτω-κάτω, έχουν να προβάλλουν ένα πολύ επιτυχημένο εμπορικά αυτοκίνητο, κάποιο που αποτέλεσε τη βάση ακόμα και για σοβαρές αγωνιστικές παρουσίες, ένα Ibiza ταυτόσημο με τη Seat που, σαν «σαράντα χρόνια φούρναρης», κατάφερε να ψήσει, με την καλή έννοια, πολύ κόσμο.

Εξ ου και ένα άλλο αυτοκόλλητο τούτη τη φορά, αυτό που γράφει «Anniversary / Limited Editiion», κολλημμένο κάθετα στη μεσαία «κολώνα». Η λεπτομέρεια στη φωτό του κολάζ, επάνω αριστερά.

 

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...