Το νέο σύστημα μετατροπής μικρών ποινών φυλάκισης (που δεν υπερβαίνουν τα δύο έτη) σε κοινωφελή εργασία, παρουσίασε την Πέμπτη ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης.
Οπως διευκρίνισε ο υπουργός, για ποινές φυλάκισης που δεν υπερβαίνουν τα δύο έτη, προβλέπεται η δυνατότητα μετατροπής τους σε παροχή κοινωφελούς εργασίας ύστερα από αίτηση του καταδικασθέντος, εκτός αν το Δικαστήριο κρίνει, με ειδική αιτιολογία, ότι αυτή δεν είναι αρκετή για να τον αποτρέψει από την τέλεση άλλων εγκλημάτων.
Καθώς μέχρι σήμερα δεν υπήρχε η υποδομή για να εφαρμοστεί ο θεσμός της κοινωνικής εργασίας στην χώρα μας, δημιουργείται μία ψηφιακή πλατφόρμα η οποία θα ελέγχει σε πανελλαδική βάση το σύστημα της μετατροπής των ποινών σε κοινωφελή εργασία.
Σύμφωνα με αυτό, μία ημέρα φυλάκισης θα αντιστοιχεί σε δύο ώρες κοινωφελούς εργασίας, οπότε για παράδειγμα, η ποινή φυλάκισης των 10 μηνών (300 ημερών), θα αντιστοιχεί με κοινωφελή εργασία 600 ωρών.
Η δυνατότητα μετατροπής των ποινών σε κοινωφελή εργασία θα αρχίσει με την έναρξη εφαρμογής των τροποποιήσεων του Ποινικού Κώδικα, δηλαδή μετά την ψήφιση από τη Βουλή του νομοσχεδίου που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση για τις αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα και Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.
Στην πλατφόρμα καταχωρούνται οι φορείς που θα απασχολούν καταδικασθέντες σε παροχή κοινωφελούς εργασίας, σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση.
Συγκεκριμένα, ορίζονται οι φορείς (ΝΠΔΔ, ΟΤΑ) στους οποίους θα παρέχεται η κοινωφελής εργασία. Ηδη έχουν ενταχθεί 1.520 φορείς του Δημοσίου, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ, νοσοκομείων, κ.λπ. και έχουν προβλεφθεί 339 κατηγορίες- ειδικότητες εργασιών
Η όλη διαδικασία θα ελέγχεται από εποπτεύουσα επιτροπή στην οποία επικεφαλής θα είναι ο εισαγγελέας Εκτέλεσης Ποινών.
Η ψηφιακή πλατφόρμα θα παρέχει στους εισαγγελείς εκτέλεσης ποινών και στους επιμελητές κοινωνικής αρωγής σαφή και πλήρη εικόνα για τα στοιχεία του κάθε Φορέα και των διαθέσιμων θέσεων εργασίας που παρέχονται με αναλυτική περιγραφή τους.
Η διαδικασία
Με το που καταστεί εκτελεστή η δικαστική απόφαση που επιβάλλει κοινωφελή εργασία, κοινοποιείται από τον αρμόδιο εισαγγελέα στην Υπηρεσία Επιμελητών Κοινωνικής Αρωγής.
Η Υπηρεσία δημιουργεί ατομικό φάκελο του καταδικασθέντος, στον οποίο καταχωρούνται τα απαραίτητα έγγραφα καθώς επίσης τον καλεί, σε δια ζώσης επικοινωνία, προκειμένου μέσω προσωπικής συνέντευξης, να ληφθεί το κοινωνικό ιστορικό του και να αξιολογηθούν τα προσωπικά, οικονομικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά του, έτσι ώστε η πρόταση επιλογής του φορέα από τον αρμόδιο επιμελητή κοινωνικής αρωγής να είναι κατάλληλη και εξατομικευμένη.
Στη συνέχεια, συντάσσεται σχετική έκθεση (μέσω φόρμας της ψηφιακής εφαρμογής) που υποβάλλεται στον αρμόδιο εισαγγελέα εκτέλεσης ποινών. Ο τελευταίος αν συμφωνεί, παραγγέλλει προς την Υ.Ε.Κ.Α του τόπου παροχής της Κοινωφελούς Εργασίας, την εκτέλεση της απόφασης, επιλέγοντας τον Φορέα και ορίζοντας τον χρόνο έναρξης της παροχής, εντός χρονικού διαστήματος 30 ημερών από την παραγγελία.
Μετά την επιλογή του Φορέα παροχής Κοινωφελούς Εργασίας συνάπτεται το Συμφωνητικό παροχής Κοινωφελούς Εργασίας μεταξύ του καταδικασθέντος και του Φορέα, το οποίο συνυπογράφει ως εκ τρίτου συμβαλλόμενη και η Υ.Ε.Κ.Α. (του τόπου παροχής Κοινωφελούς Εργασίας), ήτοι ο Επιμελητής Κοινωνικής Αρωγής που ορίζεται υπεύθυνος για την επίβλεψη της εκτέλεσης της σχετικής εργασίας.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της παροχής Κοινωφελούς Εργασίας διασφαλίζεται η συνεπής και αδιάλειπτη παροχή της, μέσα από την τήρηση παρουσιολογίου αλλά και με τακτικούς και έκτακτους ελέγχους που πραγματοποιούν οι εποπτεύοντες Επιμελητές Κοινωνικής Αρωγής. Μετά την ολοκλήρωση της κοινωφελούς Εργασίας η ΥΕΚΑ υποβάλει αναφορά ολοκλήρωσης στον Εισαγγελέα του τόπου εκτέλεσης.
Σε περίπτωση που η παροχή εργασίας αναιτιολόγητα διακοπεί ή παρέχεται πλημμελώς, ειδοποιείται ο εισαγγελέας εκτέλεσης ποινών, ο οποίος δύναται, ανάλογα και με τη βαρύτητα της παραβίασης, να ανακαλέσει το ευεργέτημα και να παραγγείλει την πραγματική έκτιση της ποινής σε σωφρονιστικό κατάστημα».
Ο υπουργός Δικαιοσύνης προανήγγειλε τέλος την υποχρεωτική χρήση ηλεκτρονικού ελέγχου (βλ. βραχιολάκι επιτήρησης ) για καταδικασθέντες στους οποίους έχουν επιβληθεί περιοριστικοί όροι , ως μέτρο αντιμετώπισης με του φαινομένου της μη τήρησης ή/και της αδυναμίας ελέγχου τήρησης των περιοριστικών όρων.
Οπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο κ. Φλωρίδης, μετά τις πρόσφατες περιπτώσεις του λεγόμενου «δράκου των Εξαρχείων», αλλά και του 17χρονου Ρομά που συνελήφθη για την θανατηφόρα καταδίωξη στην Ασπρόπυργο, οι οποίοι αμφότεροι είχαν παραβιάσει τους περιοριστικούς όρους που τους είχαν επιβληθεί, εξετάζεται η επέκταση του μέτρου με το γνωστό βραχιολακι επιτήρησης, με κόστος -όπως διευκρινίστηκε- να επιβαρύνει τον ίδιο τον κατηγορούμενο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News