992
Μετά από 45 συνεχόμενες ημέρες ρεπορτάζ για την καταστροφή, η Πλέστια Αλακάντ έφυγε από τη Γάζα φοβούμενη τα χειρότερα για την οικογένειά της | Instagram/byplestia

Γάζα: Πολίτες-ρεπόρτερ καταγράφουν τη ζωή σε συνθήκες πολέμου

Protagon Team Protagon Team 21 Δεκεμβρίου 2023, 16:26
Μετά από 45 συνεχόμενες ημέρες ρεπορτάζ για την καταστροφή, η Πλέστια Αλακάντ έφυγε από τη Γάζα φοβούμενη τα χειρότερα για την οικογένειά της
|Instagram/byplestia

Γάζα: Πολίτες-ρεπόρτερ καταγράφουν τη ζωή σε συνθήκες πολέμου

Protagon Team Protagon Team 21 Δεκεμβρίου 2023, 16:26

Το βίντεο που έκανε την Πλέστια Αλακάντ viral ήταν απλό αλλά βαθιά τραυματικό. Στις αρχές της επίθεσης του Ισραήλ, κινηματογραφούσε σε διαμέρισμα ενός γείτονα στην πόλη της Γάζας, δείχνοντας πώς είχαν αφαιρέσει το τζάμι από τα παράθυρα για να βρουν καταφύγιο στο εσωτερικό του.

Αλλά καθώς γύριζε το βίντεο, μια σειρά από χτυπήματα έπληξαν περιοχή κοντά στο κτίριο, γεμίζοντας με σκόνη τον αέρα έξω από το διαμέρισμα. Η Αλακάντ δεν πτοήθηκε, ωστόσο το πρόσωπό της είχε τα σημάδια του σοκ. «Προσπαθούσα να εξηγήσω την κατάσταση, αλλά νομίζω ότι μπορείτε να την ακούσετε πλέον» είπε στην κάμερα, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Guardian.

Το βίντεο έχει λάβει περισσότερα από 200.000 like. Ξαναβλέποντάς το από την άβολη εξορία της στην Αυστραλία, η 22χρονη Αλακάντ μένει εξίσου έκπληκτη όσο και οι θεατές του από την έλλειψη αντίδρασής της τη στιγμή που το τράβαγε. «Καταλαβαίνω γιατί το βίντεο έγινε viral. Γιατί οι άνθρωποι ρωτούν πώς μπορώ να είμαι ήρεμη σε τέτοιες συνθήκες, αν είμαι συνηθισμένη σε αυτά τα πράγματα ή τραυματισμένη. Ο κόσμος αναρωτιέται γιατί και εγώ αναρωτιέμαι» εξηγεί.

Η διαδρομή της Αλακάντ από χρήστη του Instagram που περιγράφει την καθημερινότητα στη Γάζα σε πολεμική ανταποκρίτρια υπήρξε σύντομη. Πριν τον πόλεμο εργαζόταν σε ένα πρακτορείο μάρκετινγκ και έκανε εκπαίδευση στα μέσα ενημέρωσης, χρησιμοποιώντας το Instagram για να φωτογραφίζει την καθημερινή ζωή στην περιοχή – αναρτούσε σειρές από πολύχρωμες ομπρέλες στην παραλία ή μοιραζόταν selfies με τους φίλους της.

Ο στόχος της, λέει, ήταν να δείξει στους ακολούθους της ότι στη Γάζα γίνονταν περισσότερα πράγματα, πέρα από συγκρούσεις και καταστροφές. Μετά την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ, η Αλακάντ άρχισε να δέχεται κλήσεις για να εργαστεί ως ρεπόρτερ για λογαριασμό βρετανικών και γαλλικών τηλεοπτικών δικτύων – και ο λογαριασμός της στο Instagram μετατράπηκε σε προσωπική καταγραφή του πολέμου.

Η ροή της στο Instagram γέμισε γρήγορα με φωτογραφίες κατεστραμμένων γειτονιών και αγνώστων που μοιράζονται το φαγητό τους εν μέσω τεράστιων ελλείψεων. Η κοπέλα θυμάται ότι στεκόταν σε μια σκηνή γεμάτη πτώματα ή ότι περπατούσε ανάμεσα στα ερείπια προσπαθώντας να αναγνωρίσει τα κτίρια που κάποτε βρίσκονταν εκεί.

Κανένας διεθνής δημοσιογράφος δεν έχει επιτραπεί μέχρι στιγμής να εισέλθει στη Γάζα, εκτός αν δεχθεί να ενσωματωθεί στον ισραηλινό στρατό. Υπάρχουν, βέβαια, οι παλαιστίνιοι ανταποκριτές των μεγάλων μέσων ενημέρωσης, που συχνά κατακλύζονται από έκτακτες ειδήσεις. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν συχνά παρέμβει για να καλύψουν το κενό ανάμεσα στις δύο αυτές δημοσιογραφικές ομάδες.

Στο έδαφος της Λωρίδας της Γάζας, μια μικρή ομάδα νεότερων σε ηλικία ρεπόρτερ μεταφέρουν την εμπειρία του πολέμου στον έξω κόσμο μοιραζόμενοι τις πιο προσωπικές τους στιγμές απώλειας και αγωνίας με ένα κοινό εκατομμυρίων θεατών σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Η Μπισάν Αουντά, μια 25χρονη σκηνοθέτις που κάλυψε τις επιθέσεις στο νοσοκομείο Αλ-Σίφα στην πόλη της Γάζας, έχει 3,1 εκατομμύρια ακολούθους στο αγγλόφωνο κανάλι της στο Instagram, ενώ ο 24χρονος φωτογράφος Μοτάζ Αζάιζα, γνωστός για τις απόκοσμες λήψεις του από drone, που δείχνουν κατεστραμμένα τοπία, ακολουθείται από 15,8 εκατομμύρια χρήστες. Ο αριθμός των ακολούθων της Αλακάντ αυξήθηκε, από 4.000 πριν από τον πόλεμο, σε 4,2 εκατομμύρια.

«Δεν καλύπτω απλώς τις ειδήσεις – τις ζω». Η Πλέστια Αλακάντ με το δημοσιογραφικό κράνος, ως πολεμική ανταποκρίτρια στη Γάζα (Instagram/byplestia)

Η προσωπική δημοσιογραφική ματιά της καλύπτει κάτι που δεν κατάφεραν να καταγράψουν οι τηλεοπτικές ειδήσεις, προσφέροντας μια οικεία εικόνα της καθημερινής ζωής μέσα στον θύλακα, όπου περισσότεροι από 1,8 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν εκτοπιστεί και ολόκληρες γειτονιές έχουν καταστραφεί. Ο αριθμός των νεκρών στη Γάζα έχει ξεπεράσει τους 18.200 και σχεδόν καμία οικογένεια δεν έχει μείνει ανέγγιχτη από τις απώλειες.

Συνολικά 63 ρεπόρτερ και εργαζόμενοι στα μέσα ενημέρωσης έχουν σκοτωθεί από τις 7 Οκτωβρίου, σύμφωνα με την Επιτροπή Προστασίας των Δημοσιογράφων. Ο επικεφαλής του γραφείου του Al Jazeera, Γουαϊέλ αλ-Νταντού, έχασε τη σύζυγο, τον γιο, την κόρη και τον εγγονό του σε μια ισραηλινή αεροπορική επιδρομή στο σπίτι του. Ο Μοαμέν Αλ Σαράφι, ένας άλλος ρεπόρτερ του αραβικού τηλεοπτικού δικτύου, έχασε 22 μέλη της οικογένειάς του σε μία μόνο επίθεση.

Πολλοί παλαιστίνιοι ρεπόρτερ συνεχίζουν να εργάζονται και να στέλνουν ανταποκρίσεις από τη Γάζα, παρά τους εκτοπισμούς, τους θανάτους στενών συγγενών τους και τον διαρκώς υπαρκτό κίνδυνο τραυματισμού και θανάτου.

«Για μένα είναι σημαντικό να οικοδομήσω μια σχέση εμπιστοσύνης με τους ανθρώπους, προκειμένου να ενδιαφερθούν και να επενδύσουν σε αυτό που συμβαίνει» εξηγεί η Αλακάντ. «Δεν είμαι απλώς δημοσιογράφος, δεν είμαι απλώς κάποια που καλύπτει τις ειδήσεις. Τις βιώνω προσωπικά».

Συχνά περνούσε ώρες αναζητώντας κάπου να φορτίσει το τηλέφωνό της ή να έχει αρκετή διαδικτυακή κάλυψη ώστε να ανεβάσει το υλικό της. Αυτές οι προκλήσεις επιδεινώθηκαν μετά την πλήρη διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος και τις συχνές διακοπές στις τηλεπικοινωνίες.

Για την Αλακάντ σημείο καμπής ήταν ο θάνατος του Μπελάλ Τζαντάλα, επικεφαλής του μη κερδοσκοπικού ομίλου μέσων ενημέρωσης Press House-Palestine, που σκοτώθηκε από στοχευμένη ισραηλινή αεροπορική επιδρομή μέσα στο αυτοκίνητό του. Ο Τζαντάλα ήταν μια φιγούρα έμπνευσης για μια ολόκληρη γενιά παλαιστινίων ρεπόρτερ και ο θάνατός του ήταν βαρύ πλήγμα.

Η Αλακάντ επέστρεψε το αλεξίσφαιρο γιλέκο και το κράνος της με την ένδειξη «press» στο Press House, φοβούμενη ότι την καθιστούσαν στόχο, αλλά λέει ότι «αισθανόταν γυμνή χωρίς αυτά». Μετά τη δουλειά, η πολίτης-ρεπόρτερ συζητούσε αν θα κοιμόταν στο αυτοκίνητο ή εκεί που έγραφε τις ανταποκρίσεις της – ή αν θα επέλεγε να επιστρέψει στην οικογένειά της, η οποία έχει επίσης εκτοπιστεί επανειλημμένως.

Μετά από 45 συνεχόμενες ημέρες ρεπορτάζ για την καταστροφή, η Αλακάντ έφυγε από τη Γάζα εν μέσω αυξανόμενων φόβων για την οικογένειά της, αλλά τη βασάνιζε η ενοχή ότι αυτή κατάφερε να διαφύγει. Στην εξορία της, στη Μελβούρνη, μένει ξύπνια όλη νύχτα  παρακολουθώντας τα όσα εκτυλίσσονταν στην πατρίδα της, προσπαθώντας να ενημερωθεί.

Οι συνάδελφοί της Αουντα και Αζάιζα δημοσίευσαν πρόσφατα κάποια μηνύματα προς τους ακολούθους τους. Τους έγραφαν ότι θεωρούν απίθανο να επιβιώσουν τις επόμενες εβδομάδες, καθώς οι ισραηλινές δυνάμεις προωθούνται στη νότια Γάζα.

«Πριν από μερικές ημέρες εγώ ήμουν η είδηση, ήμουν εκεί και κάλυπτα τις δραματικές εξελίξεις. Τώρα απλώς ανανεώνω διαρκώς κάθε ιστοσελίδα προσπαθώντας να μάθω οτιδήποτε, προσπαθώντας να δω αν οι φίλοι μου είναι ζωντανοί ή νεκροί» λέει με θλίψη και απόγνωση η Πλέστια Αλακάντ.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...