Αν είσαι από μια ηλικία και πάνω, κάποια πράγματα σου φαίνονται αδιανόητα, δεν πίστευες ποτέ ότι θα συμβούν όσο ζεις. Θυμάμαι ως παιδί, αλλά και μεγαλύτερος, τα τραπεζάκια έξω από τις δημόσιες υπηρεσίες με τους τύπους που αναλάμβαναν να συμπληρώνουν αιτήσεις.
Πελάτες τους δεν ήταν μόνο αναλφάβητοι, αλλά και εκείνοι που δεν ήθελαν να χωθούν στον γραφειοκρατικό λαβύρινθο. Το έκανα και εγώ ο ίδιος σχετικά πρόσφατα με τη μεταβίβαση αυτοκινήτου. Υπάρχει ένα ωραίο γραφείο κάπου στο Χαλάνδρι που αναλαμβάνει πάσης φύσεως διεκπεραιώσεις, όχι μόνο για το αυτοκίνητο, αλλά για πλήθος υπηρεσιών. Δυστυχώς για αυτούς, τα νέα δεν είναι ευχάριστα.
Τη Δευτέρα παρουσιάζεται επισήμως από τον Δημήτρη Παπαστεργίου, τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο Ψηφιακός Βοηθός για το Δημόσιο. Είναι μια εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης που επιτρέπει στον πολίτη να βρει ακριβώς αυτό που ψάχνει. Το σύστημα δέχεται γραπτές και προφορικές ερωτήσεις και σε καθοδηγεί ως προς την υπηρεσία και τη διαδικασία.
Μέχρι σήμερα έπρεπε να γνωρίζεις τι ακριβώς ψάχνεις στο gov.gr. Oταν όμως έχεις διαθέσιμες 1.600 υπηρεσίες, ενδέχεται να μη γνωρίζεις από πού να αρχίσεις. Οχι πια. Τώρα θα λες στον Ψηφιακό Βοηθό τι θέλεις να κάνεις και θα σε καθοδηγεί. Κοινώς, δεν χρειάζεται να γνωρίζεις πού πρέπει να απευθυνθείς. Αρκεί να ρωτήσεις τον Ψηφιακό Βοηθό.
Αυτή είναι μια καινοτομία που διατίθεται σε ελάχιστες χώρες. Το 2027 θα υπάρχουν τα πάντα εκεί μέσα. Περίπου 5.000 διαδικασίες του Δημοσίου θα είναι προσβάσιμες από τον υπολογιστή ή το κινητό. Εν τέλει, δεν είναι και τόσο απαραίτητη η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας αν τη μετατρέψεις σε ψηφιακή. Μόνο τον Οκτώβριο εντάχθηκαν στο gov.gr 30 νέες υπηρεσίες. Και ναι, εδώ μπορείς να πεις, χωρίς να υπερβάλλεις και χωρίς να παρεξηγηθείς, ότι γίνεται αποτελεσματική δουλειά, με απτά αποτελέσματα. «Στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε μια προσπάθεια να ενδυναμώνουμε το ψηφιακό της άλμα της χώρας μας και να ενισχύουμε το profile της και ως «παραγωγός» καινοτομίας και όχι μόνο ως «καταναλωτής», υπηρεσιών» σημειώνει ο Δημήτρης Παπαστεργίου.
Λογικά, την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να λειτουργήσει και το Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς προκειμένου κάθε ζώο να αποκτήσει ψηφιακό φάκελο προσβάσιμο από τον ιδιοκτήτη και τον κτηνίατρο. Σε αυτό το σχέδιο η πρόκληση (και τα δύσκολα) αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς καλείται να εφαρμόσει ένα σύστημα ψηφιακής διαχείρισης των αδέσποτων που βρίσκονται στον τομέα ευθύνης της.
Αυτό, αλήθεια, δεν πρέπει να είναι και τόσο εύκολο, ειδικά για περιοχές όπου τα ζώα είναι πολλά και η διάκριση ανάμεσα σε δεσποζόμενο και αδέσποτο είναι υποκειμενική. Ωστόσο, το Μητρώο φέρνει τεράστιες αλλαγές. Εκεί θα εγγραφούν όλες οι φιλοζωικές οργανώσεις και τα καταφύγια ζώων, θα αναγγέλλονται απώλειες και ευρέσεις ζώων συντροφιάς. Κατά μία έννοια θα διασυνδέσει όλη τη φιλοζωική κοινότητα της χώρας, υποχρεώνοντας παράλληλα την Τοπική Αυτοδιοίκηση να λάβει τα απαραίτητα και αυτονόητα μέτρα. Και όπως λέει ο υπουργός Δημήτρης Παπαστεργίου: «Επιπλέον, στόχος μας είναι να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση σε ψηφιακές δράσεις ενάντια στην κακοποίηση των ζώων. Είναι ένα δυναμικό έργο, υπό την έννοια ότι θα εμπλουτιστεί στην πορεία με νέες υπηρεσίες, εργαλεία και εφαρμογή για τα κινητά».
Από όλα αυτά προκύπτει ένα ερώτημα. Για ποιο λόγο το συγκεκριμένο υπουργείο είναι τόσο παραγωγικό; Είναι μόνο θέμα πολιτικών προϊσταμένων (πρώτα Πιερρακάκης, τώρα Παπαστεργίου) ή κάτι περισσότερο; Νομίζω ότι, πέρα από τους προϊσταμένους, είναι κάτι περισσότερο. Είναι η κουλτούρα των ανθρώπων που δουλεύουν πάνω σε αυτά τα πράγματα.
Σε αυτές τις περιπτώσεις το κίνητρο δεν βρίσκεται μόνο στα χρήματα, αλλά και στη δημιουργικότητα, στην ικανοποίηση που παίρνει ο developer όταν βλέπει την εφαρμογή που σχεδίασε να λειτουργεί, προσφέροντας υπηρεσία σε χιλιάδες ανθρώπους. Η μεγαλύτερη κατάκτησή τους είναι ότι χρησιμοποιούμε το gov.gr και το θεωρούμε αυτονόητο. Ε, δεν ήταν αυτονόητο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News