Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία η 3η Δεκεμβρίου και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε την Κυριακή τον πολυχώρο «Παρεάκι», μία Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση που έχει ιδρύσει στον Αγιο Δημήτριο το Κέντρο Ειδικής Εκπαίδευσης Παιδιών και Ενηλίκων με Αναπηρία «Ορίζοντες», όπου απασχολούνται άτομα με νοητική αναπηρία ή αυτισμό. Εκεί, ο Πρωθυπουργός είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με γονείς παιδιών για τις εμπειρίες τους, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και τους τρόπους βελτίωσης των υπηρεσιών και της αρωγής που προσφέρει η πολιτεία.
«Σημείωσα μια σειρά από άμεσες προτεραιότητες. Και κυρίως, να σπάσουμε αυτό το κενό επικοινωνίας και ενημέρωσης μεταξύ αυτών που παρέχουν τις υπηρεσίες και αυτών οι οποίοι φέρνουν στο τραπέζι την εμπειρία», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, για να προσθέσει: «Η διάθεση υπάρχει πάντα. Εγώ λέω πάντα ότι από τη στιγμή που έχουμε την τύχη και την ευθύνη να είμαστε σε μια θέση που να μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά σε πολλά επίπεδα, ας φροντίσουμε να αξιοποιήσουμε αυτή τη δυνατότητα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οταν δουλεύουμε μαζί και γενικά όταν μιλάει ο ένας με τον άλλον, νομίζω ότι μπορούμε να τα κάνουμε καλύτερα».
Εμφαση δόθηκε στις τέσσερις σημαντικότερες θεματικές που απασχολούν τις οικογένειες: την υποστήριξη των γονέων μετά τη διάγνωση, την εκπαίδευση, την ποιότητα της καθημερινής ζωής και τη διασφάλιση ότι το παιδί θα έχει ένα καλό βιοτικό επίπεδο όταν φύγουν από τη ζωή η μητέρα και ο πατέρας του.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης τονίστηκε η σημασία της έγκαιρης ανίχνευσης σε μικρή ηλικία και συζητήθηκε η καθιέρωση ενός τυποποιημένου, εύληπτου συμβουλευτικού οδηγού για γονείς, ώστε να ενημερώνονται εξαρχής για τις παιδαγωγικές οδούς που μπορούν να ακολουθήσουν και για την πρακτική, ψυχολογική και οικονομική υποστήριξη που δικαιούνται.
«Το βασικό τι είναι; Να γνωρίζουμε ως κράτος αυτή τη διάγνωση, από τη στιγμή που θα έρθει σε επαφή με το δημόσιο σύστημα, εκείνη τη στιγμή αυτόματα ο ΕΟΠΥΥ να ξέρει: “Αυτισμός, σου δίνω τις πρώτες βασικές πληροφορίες”», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.
«Είναι μια πολύ δύσκολη κατάσταση. Ενας μεγάλος αγώνας. Αλλά υπάρχει και χαρά σε αυτόν τον αγώνα. Εκείνη τη στιγμή μια βοήθεια, ότι δεν χάθηκαν τα πάντα. Αλλάζει λίγο ο αγώνας, αγώνα ούτως ή άλλως θέλουν τα παιδιά για να μεγαλώσουν. Αλλά υπάρχει και χαρά κι εμείς το ξέρουμε», είπε μία από τις μητέρες που έλαβαν μέρος στη συζήτηση, αναφερόμενη στην καθοδήγηση και την πρώτη αρωγή που χρειάζονται οι οικογένειες.
Από την πλευρά τους, οι γονείς υπογράμμισαν την ανάγκη καλύτερης συνεννόησης και συνεργασίας ανάμεσα στα σχολεία και στους θεραπευτές που παρέχουν εξωσχολική βοήθεια στα παιδιά, ενώ επισημάνθηκε ότι με την πάροδο του χρόνου πρέπει να δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στη διδασκαλία δεξιοτήτων και συνηθειών που διευκολύνουν την αυτόνομη ή ημιαυτόνομη διαβίωση. Τονίστηκε ακόμα πως η αποτελεσματική υποστήριξη των παιδιών απαιτεί εξατομικευμένη προσέγγιση.
«Κάθε παιδί είναι διαφορετικό και επειδή το φάσμα από μόνο του έχει πολλές διαφοροποιήσεις, όπως το καταλαβαίνω εγώ τουλάχιστον, έχει και μεγάλη σημασία να μην αντιμετωπίζονται όλες οι περιπτώσεις ομοιόμορφα και για αυτό και ήδη έχουμε τις απαραίτητες εκπαιδευτικές διαβαθμίσεις», σημείωσε ο Πρωθυπουργός.
Ιδιαίτερη σημασία αποδόθηκε στην αντιμετώπιση των προκαταλήψεων και του σχολικού εκφοβισμού σε βάρος παιδιών με νοητική αναπηρία, μέσω δράσεων ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης, συνεκπαίδευσης που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν και μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.
«Εχουμε τώρα τα προγράμματα τα οποία κάνουμε στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Εχουμε βάλει αρκετό νέο περιεχόμενο, κυρίως στα δημοτικά μας. Γενικά κάνουμε πράγματα κατά του bullying. Το bullying μπορεί να έχει πολλές, πολλές πτυχές, μια εκ των οποίων είναι στις περιπτώσεις των συμβατικών σχολείων όπου έχουμε παιδιά με παράλληλη στήριξη και πώς αντιμετωπίζεις κάποιον ο οποίος μπορεί να μην σκέφτεται με τον ίδιο τρόπο ή να μην συμπεριφέρεται με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο σκέφτεσαι εσύ», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.
Παράλληλα, εξετάστηκαν πιθανές λύσεις σε πρακτικά προβλήματα, όπως η δημιουργία ξενώνων προσωρινής φιλοξενίας παιδιών σε περίπτωση που οι γονείς τους χρειάζονται ολιγοήμερη νοσηλεία, αλλά και τρόποι ενίσχυσης της κατάρτισης και επαγγελματικής αποκατάστασης, όπως η ίδρυση δημοτικών δομών για την υποστηριζόμενη διαβίωση ή την διημέρευση και φροντίδα. Τονίστηκε δε ότι άτομα με νοητική αναπηρία μπορούν να είναι εξαιρετικά αποτελεσματικά σε πολλά επαγγέλματα, με τον πρωθυπουργό να αναφέρει ως παράδειγμα «Το Παρεάκι», που λειτουργεί και ως κατάστημα εστίασης.
«Αυτή η δομή –τόνισε ο Πρωθυπουργός– είναι μια δημοτική Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση Ευάλωτων Ομάδων, έχει αυτά τα χαρακτηριστικά και νομίζω ότι είναι πολύ ωραίο. Είναι και ένας τρόπος εκπαίδευσης όλης της κοινωνίας στις δυνατότητες που μπορούν να έχουν τα παιδιά με τέτοιου είδους ζητήματα».
Οι γονείς τον ευχαρίστησαν για το ενδιαφέρον του και για πρωτοβουλίες με απτό αποτύπωμα, που ήδη υλοποιούνται, όπως τα προγράμματα Προσωπικός Βοηθός και Υποστηριζόμενη Εργασία, με τον κ. Μητσοτάκη να επισημαίνει ότι η θέση του προσωπικού βοηθού «είναι μία καλή δουλειά, πολύ δημιουργική», όπως επίσης τις καλές προοπτικές που έχουν κρίσιμες ειδικότητες όπως η εργοθεραπεία και η λογοθεραπεία.
Στη συζήτηση έλαβαν μέρος ο υπουργός Επικρατείας Σταύρος Παπασταύρου και οι γονείς Κωνσταντίνος Μανέτας, Μαρίνα Μοσχόβου, Ηλίας Σκοτινιώτης, Ουρανία Σταυροπούλου και Γιούλια Τσιότρα.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News