Μια συλλογή με τίτλο «Ultimate Steven Klein», με 18 μοναδικές φωτογραφίες Polaroid του Στίβεν Κλάιν, οι οποίες επιλέχθηκαν από τον ίδιο, βγήκαν σε δημοπρασία του οίκου Phillips στο Λονδίνο. Οι φωτογραφίες του εμπνευσμένου αμερικανού φωτογράφου εκτέθηκαν εκεί μέχρι την ημέρα της δημοπρασίας, αφού προηγουμένως είχαν παρουσιαστεί στο Παρίσι.
Οπως γράφει η Χάριετ Γουόκερ στους Times, αν μια εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις, τότε μια Polaroid έχει να πει πολλά. Πριν από την έλευση της ψηφιακής εποχής, η οποία στην ουσία υποτίμησε την τέχνη του αυθόρμητου στιγμιοτύπου υποβιβάζοντάς το σε κάτι κοινότοπο, υπήρχε ένας ρομαντισμός που συνδέθηκε με την αποτύπωση και τη διατήρηση προσωπικών και ανεπίσημων στιγμών, οι οποίες διαφορετικά θα χάνονταν μέσα στον χρόνο.
«Σκέφτομαι τις Polaroid σαν κανάλια σε διαφορετικές διαστάσεις και όνειρα, και κάθε Polaroid σαν να ήταν ένα παράθυρο σε μια εικόνα που περιμένει να την ανακαλύψω. Η μαγεία είναι ακριβώς αυτό, η ανακάλυψη του αόρατου» δήλωσε ο καλλιτέχνης φωτογράφος, τονίζοντας ότι οι φωτογραφίες της συλλογής του «είναι σημαντικές στιγμές των θεμάτων που με ενέπνευσαν, με την καθεμία να είναι μέρος της δημιουργικής διαδικασίας με οπτική γλώσσα. Μια χρονολογική καταγραφή της καριέρας μου και των ανθρώπων που έχω φωτογραφίσει», όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του οίκου δημοπρασιών. Πρόσθεσε, δε, ότι είναι πολύ ενθουσιασμένος που συνεργάζεται για δεύτερη φορά με τον οίκο Phillips.
Προβάλλοντας τη χαρακτηριστική προσέγγιση του Κλάιν στη φωτογραφία ως μέσο αφήγησης, αυτή η εξαιρετική ομαδοποίηση ανοίγει ένα παράθυρο στη στενή σχέση μεταξύ φωτογράφου και θέματος. Τραβηγμένες μεταξύ 1989 και 2007, οι Polaroid της συλλογής «Ultimate Steve Klein» είναι εντυπωσιακά πορτρέτα σταρ από τα πεδία της μόδας, τη μουσικής και του κινηματογράφου.
Ανάμεσά τους συγκαταλέγονται οι Κέιτ Μος, Ναόμι Κάμπελ, Κλόντια Σίφερ, Μαντόνα, Πρινς, Ντέιβιντ Μπόουι, Μικ Τζάγκερ και Μπραντ Πιτ. Πρόκειται για πόζες που δεν έχουν εμφανιστεί ποτέ προηγουμένως, αποκαλύπτοντας μερικά πλάνα από αυτή τη λιγότερο τεκμηριωμένη εποχή.
Πίσω από το λούστρο των πιο λαμπερών θεμάτων του φωτογράφου και των πανάκριβων φωτογραφίσεων της εποχής, οι Instamatics του Κλάιν παρουσιάζουν αυτό που ίσως μας είναι πιο γνώριμο σήμερα ως «περιεχόμενο πίσω από τις κάμερες». Οι σταρ που ποζάρουν στις 18 Polaroid απαθανατίστηκαν στο πλατό από τον ίδιο τον φωτογράφο.
Οι εικόνες του, γράφει η Χάριετ Γουόκερ στους Times, προσφέρουν μια ματιά στην πιο ήσυχη πραγματικότητα, πριν κληθεί ο επαγγελματίας ηθοποιός, τραγουδιστής ή μοντέλο να παίξει τον ρόλο του ποζάροντας επίσημα στον φακό του Στιβ Κλάιν. Ετσι, ο Μικ Τζάγκερ δοκιμάζει μια πόζα γυμνός από τη μέση και πάνω∙ η Μαντόνα γέρνει προς τα πίσω με τα μάτια κλειστά, αψηφώντας τη βαρύτητα, το 2002 στο Λος Αντζελες∙ όσο για τον παντογνώστη Ντέιβιντ Μπόουι, τον οποίο συνέλαβε ο φακός περικυκλωμένο από ψεύτικα ερείπια το 2003 στη Νέα Υόρκη, είναι η μόνη φιγούρα που φαίνεται αφύσικη και στημένη.
Στις μέρες μας, αυτού του είδους οι «παρασκηνιακές» λήψεις, από αυθόρμητες έως μέρος του περιεχομένου, τείνουν να είναι σκηνικά εξίσου στημένες με το κύριο στιγμιότυπο, συχνά δε αποτελούν μέρος του πακέτου της φωτογράφισης και τραβιούνται ποντάροντας στην πιθανότητα να γίνουν viral.
Οσοι, λοιπόν, θυμούνται ακόμα την εποχή που οι αναμνήσεις μας αποθηκεύονταν σε άλμπουμ και όχι στο Cloud, ξέρουν ότι τότε η λήψη μιας Polaroid ήταν ένα γεγονός από μόνο του. Ετσι, η έκθεση «Ultimate Steven Klein» μοιάζει με πρόσκληση για πάρτι, παρατηρεί η Χάριετ Γουόκερ στους Times.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News