Την απογείωση παραγγελιών για Airbus και Boeing καταγράφουν οι Times του Λονδίνου, με φόντο της αεροπορική έκθεση του Ντουμπάι αυτή την εβδομάδα. Το ερώτημα των αναλυτών είναι, όμως, αν οι δύο κορυφαίες εταιρείες μπορούν να οργανώσουν την παραγωγή με τέτοιο τρόπο που θα ανταποκρίνεται στη ζήτηση.
Οι δύο κορυφαίες αεροναυπηγικές βιομηχανίες, Boeing και Airbus, κάνουν εδώ και καιρό λόγο για υπερβολικό φόρτο σε παραγγελίες. Ας δούμε τα δεδομένα για την κάθε εταιρεία.
Η Airbus δεν πούλησε τελικά πολλά Α380, έτσι το γιγαντιαίο αεροσκάφος βγήκε από τη γραμμή παραγωγής πριν από δύο χρόνια. Το τεράστιο κτίριο που οικοδομήθηκε στην Τουλούζ της Γαλλίας για την κατασκευή του μεγαλύτερου επιβατικού αεροσκάφους στον κόσμο δεν εγκαταλείφθηκε. Η πλημμύρα των παραγγελιών για μικρότερα αεροσκάφη της Airbus τού έδωσε νέα πνοή. Εκεί στήθηκε μια ακόμη γραμμή συναρμολόγησης, η όγδοη κατά σειρά, για την οικογένεια αεροσκαφών A320, που σημειώνει τις μεγαλύτερες πωλήσεις.
Οπως αναφέρουν οι Times, η Airbus σχεδιάζει συνολικά δέκα γραμμές συναρμολόγησης. Μέσα στα επόμενα τρία χρόνια θα έχουν ολοκληρωθεί και θα «τρέχουν» στη Γαλλία, στη Γερμανία, στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Κίνα. Ολες μαζί θα μπορούν να παράγουν 75 αεροσκάφη A320 τον μήνα.
«Αυτή η εκπληκτική αύξηση της παραγωγής ήρθε ως απάντηση σε μια εξίσου εκπληκτική αύξηση της ζήτησης από τις αεροπορικές εταιρείες. Η Airbus και η Boeing, που έχουν μετατρέψει σχεδόν σε δυοπώλιο την αγορά εμπορικών επιβατικών αεροσκαφών, είδαν τις παραγγελίες να τις κατακλύζουν, ενώ καταγράφουν ήδη ρεκόρ ανεκτέλεστων παραγγελιών» σημειώνει ο Ντόμινικ Ο’Κόνελ στη βρετανική εφημερίδα.
Η εταιρεία συμβούλων αερομεταφορών Cirium Ascend εκτιμά ότι στα βιβλία των παραγγελιών και των δύο εταιρειών υπήρχαν στο τέλος Σεπτεμβρίου συνολικά 13.737 αεροσκάφη:
♦ 7.995 παραγγελίες για την Airbus
♦ 5.742 για την Boeing
Για τα Boeing 737 Max οι πελάτες θα πρέπει να περιμένουν μέχρι το 2028 για να δουν την πρώτη παράδοση. Παρόμοιες αναμονές υπάρχουν και για άλλα εμπορικά μοντέλα αεροσκαφών. Μέχρι στιγμής, μέσα στο 2023 έχουν παραγγελθεί 2.500 αεροπλάνα, ξεπερνώντας τα 2.064 που καταγράφηκαν στο σύνολο του περασμένου έτους.
Στην αεροπορική έκθεση του Ντουμπάι αυτή την εβδομάδα προστέθηκαν, σύμφωνα με τους Times, πολλά ακόμη αεροπλάνα στην ουρά για τη συναρμολόγηση:
- Η Boeing έκλεισε μεγάλες συμφωνίες με την Emirates και την αδελφή της αεροπορική εταιρεία FlyDubai, οι οποίες υπέγραψαν παραγγελίες για 135 αεροσκάφη, ενώ η SunExpress, ένας γερμανοτουρκικός αερομεταφορέας, δεσμεύθηκε να αγοράσει έως και 90 αεροσκάφη.
- Η Airbus έκανε μια προσωρινή συμφωνία με την Turkish Airlines για 350 αεροπλάνα, αν και δεν έχει γίνει ακόμη επίσημη ανακοίνωση.
Οι δύο μεγάλοι κατασκευαστές αεροσκαφών, που ανταγωνίζονται σκληρά ο ένας τον άλλον εδώ και 50 χρόνια, δεν είχαν ποτέ τέτοιο φόρτο παραγγελιών. Βέβαια, η εξέλιξη αυτή συνεπάγεται και επέκταση των δραστηριοτήτων και των υποδομών τους. Προ τριετίας, η πανδημία περιόρισε σημαντικά τις πτήσεις. Εκατοντάδες αεροσκάφη στάλθηκαν σε αποθήκες και οι αεροπορικές εταιρείες παρέμειναν σε λειτουργία μόνο μέσω κυβερνητικών ενισχύσεων και ενέσεων μετρητών από τους μετόχους.
Ωστόσο, οι επιβάτες επέστρεψαν ορμητικά μετά την πανδημία και οι αεροπορικές εταιρείες απολαμβάνουν κέρδη ρεκόρ, σημειώνει το ρεπορτάζ των Times. Η British Airways, η Iberia και η Aer Lingus ανακοίνωσαν πρόσφατα το πιο κερδοφόρο τους τρίμηνο, ενώ η Ryanair ανακοίνωσε αποτελέσματα α’ τριμήνου που ξεπέρασαν τις εκτιμήσεις των αναλυτών. Η EasyJet θα παρουσιάσει στοιχεία για το σύνολο του έτους στο τέλος του μήνα.
Ωστόσο, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των παραγγελιών άρχισε να συσσωρεύεται πολύ πριν από την εκτίναξη των κερδών. Οπως εξηγεί ο Ο’Κόνελ, οι πωλήσεις της Airbus και της Boeing άρχισαν να αυξάνονται περίπου πριν από μια δεκαετία χάρη στα χαμηλά (τότε) επιτόκια και τους νέας γενιάς κινητήρες.
Η νέα τεχνολογία των τζετ κινητήρων τούς επέτρεψε να κατασκευάσουν νέες εκδόσεις των υφιστάμενων αεροσκαφών τους, με περίπου 15% μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου και περισσότερες θέσεις. Παράλληλα, «ένας από τους σημαντικούς παράγοντες για τη δημιουργία αυτής της ουράς παραγγελιών ήταν η αντικατάσταση των παλαιότερων αεροσκαφών» σχολιάζει ο Μπέν Χέελαν, στέλεχος της Bank of America.
Η άλλη ώθηση ήταν το φθηνό χρήμα. Επενδυτές που αναζητούν αποδόσεις για το κεφάλαιό τους έριξαν μετρητά μέσω δανείων στις μεγάλες εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης αεροσκαφών. Περίπου οι μισοί από όλους τους στόλους των αεροπορικών εταιρειών μισθώνονται πλέον από εξειδικευμένους εκμισθωτές, τράπεζες και άλλους χρηματοοικονομικούς ομίλους.
Ανησυχία από διευθυντικά στελέχη
Σύμφωνα με τους Times, τα διευθυντικά στελέχη των αεροπορικών εταιρειών ανησυχούν για την ικανότητα της Boeing –και σε μικρότερο βαθμό της Airbus– να πετύχει τους φιλόδοξους στόχους παραγωγής.
Η αμερικανική κατασκευάστρια εταιρεία ταλαιπωρείται τα τελευταία χρόνια από μηχανικά προβλήματα. Τα σοβαρότερα ήταν οι θανατηφόρες συντριβές δύο αεροσκαφών Boeing 737 Max, οι οποίες οδήγησαν στη διακοπή των παραδόσεων μέχρι να βρεθεί λύση, και στη συνέχεια ένας μακρύς κατάλογος ποιοτικών προβλημάτων που καθυστέρησε τις αποστολές των 737 και 787.
Η Boeing έχει ήδη αναθεωρήσει δύο φορές τις προβλέψεις της σχετικά με τους αριθμούς των παραδόσεων το 2023. Αντιμετωπίζει επίσης το ενδεχόμενο να προκύψει αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις με το συνδικάτο που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους στις γραμμές παραγωγής της στο Σιάτλ των ΗΠΑ, καθώς η τρέχουσα σύμβαση λήγει τον Σεπτέμβριο του επόμενου έτους. Υπενθυμίζεται ότι οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες χορηγήσαν, μετά από απεργίες, αυξήσεις μισθών έως και 25% στους υπαλλήλους τους.
Η Airbus δεν αντιμετώπισε τόσο σημαντικά προβλήματα, σύμφωνα με τον Ο’Κόνελ, ωστόσο εξακολουθεί να συναντά δυσκολίες σε ό,τι αφορά τους προμηθευτές, που προσπαθούν να αυξήσουν τους ρυθμούς παραγωγής. Παράλληλα, ορισμένοι αναλυτές αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τα σχέδια της ευρωπαϊκής εταιρείας να μεταβεί από τον τρέχοντα ρυθμό παραγωγής του Airbus A320, που υπολογίζεται ότι είναι 45 τον μήνα, σε 75 τον μήνα έως το 2026.
Ο κινητήρας που προβληματίζει
Ενα άλλο εμπόδιο, συνεχίζουν οι Times, είναι μια απρόβλεπτη δυσλειτουργία ενός από τους κινητήρες που κινούν τη νέα γενιά αεροσκαφών με μεγαλύτερη οικονομία καυσίμων. Ο στροβιλοανεμιστήρας (turbofan engine) της Pratt & Whitney παρουσιάζει ελαττώματα στα εσωτερικά εξαρτήματα, οπότε θα απαιτηθούν υψηλότερα επίπεδα επιθεώρησης και διορθωτικών εργασιών.
Αυτό αναμένεται να δυσκολέψει την κατανομή των διαθέσιμων νέων κινητήρων μεταξύ των κατασκευαστών, δυσκολεύοντας και τις αεροπορικές εταιρείες όπου χρειάζονται αντικαταστάσεις. Οι αναλυτές πιστεύουν ότι η εταιρεία Raytheon, ιδιοκτήτρια της Pratt, που κατασκευάζει τον εν λόγω τζετ κινητήρα, ίσως κληθεί να αντιμετωπίσει ένα πλήγμα 11 δισ. δολαρίων με τη μορφή αποζημιώσεων προς τις αεροπορικές εταιρείες, αλλά και χρημάτων που απαιτούνται για τη συντήρηση.
Οι Times εκτιμούν ότι το πρόβλημα των κινητήρων θα μπορούσε να ανατρέψει τους στόχους της Airbus –ο κινητήρας Pratt & Whitney χρησιμοποιείται στο A320– και τα σχέδια ανάπτυξης των αεροπορικών εταιρειών.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News