Πριν από σχεδόν μια δεκαετία, η Γουίτνεϊ Γουλφ Χερντ, η 34χρονη αμερικανίδα επιχειρηματίας και νεότερη αυτοδημιούργητη δισεκατομμυριούχος στον κόσμο, ίδρυσε τη Bumble, αλλάζοντας το online dating για εκατομμύρια γυναίκες, χάρη σε μια απλή ιδέα εμπνευσμένη από τη δική της δυσάρεστη εμπειρία. Στις 6 Νοεμβρίου, όμως, η Γουλφ Χερντ ανακοίνωσε ότι παραιτείται από διευθύνουσα σύμβουλος της Bumble∙ από τον ερχόμενο Ιανουάριο τη θέση της θα πάρει η Λιντιάνε Τζόουνς, επικεφαλής της εφαρμογής ανταλλαγής μηνυμάτων Slack, ενώ η Γουλφ Χερντ θα γίνει εκτελεστική πρόεδρος και θα συνεχίσει να ασχολείται σε βάθος, όπως πρόσθεσε.
Το 2014 η Γουλφ Χερντ εγκατέλειψε την πλατφόρμα διαδικτυακών γνωριμιών Tinder, της οποίας ήταν συνιδρύτρια, και χώρισε με τον Τζάστιν Ματίν, έναν από τους τέσσερις συνιδρυτές, με τον οποίο είχε ερωτική σχέση. Επιπλέον έκανε μήνυση στην εταιρεία για σεξουαλική παρενόχληση και διακρίσεις λόγω φύλου, κυρίως από τον Ματίν.
Η μητρική εταιρεία της Tinder, Match Group Inc, αρνήθηκε τις κατηγορίες, αλλά πλήρωσε περίπου 1 εκατ. δολάρια για να διευθετηθεί η διαφορά. Η συνέχεια δεν ήταν εύκολη για την Γουλφ Χερντ, καθώς είχε να αντιμετωπίσει ένα μπαράζ διαδικτυακών επιθέσεων και κακοποίησης, που θα την οδηγούσαν σε κατάθλιψη, κατάχρηση αλκοόλ και αϋπνία. «Ημουν μόλις 24 ετών και ένιωθα ήδη τελειωμένη», θα έλεγε αργότερα.
Στην πραγματικότητα, όμως, συνέβη ακριβώς το αντίθετο: ο ρώσος δισεκατομμυριούχος επενδυτής Αντρέι Αντριεφ, ο οποίος είχε ιδρύσει και την Badoo, την έπεισε να φτιάξει την εφαρμογή Bumble, αλλάζοντας τους κανόνες των διαδικτυακών γνωριμιών. Η νέα εφαρμογή θα έδινε τον έλεγχο στις γυναίκες, προσφέροντάς τους ένα πιο ασφαλές περιβάλλον και επιτρέποντάς τους να κάνουν την πρώτη κίνηση για ραντεβού.
Η ειρωνεία της τύχης, όμως, είναι ότι η δημοσιογράφος του Forbes Εϊντζελ Ο-Γίονγκ αποκάλυψε πρακτικές φοροαποφυγής και φαινόμενα μισογυνισμού στα κεντρικά γραφεία της Bumble, όπου υπεύθυνος ήταν ο πλειοψηφικός ιδιοκτήτης Αντρέι Αντριεφ. Ηταν μια κλασική στιγμή του κινήματος #MeToo, και όπως όλες οι καλές ιστορίες, είχε αποτελέσματα: Το 2019, τέσσερις μήνες μετά τις αποκαλύψεις της Ο-Γίονγκ, o Αντριεφ αρνήθηκε μεν τις κατηγορίες αλλά πούλησε τις μετοχές, που είχε στη Bubble, τη Badoo και άλλες εταιρείες εφαρμογών dating, στον κολοσσό ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων Blackstone.
Στις αρχές του 2021, η αυτοκρατορία γνωριμιών της Γουίτνεϊ Γουλφ Χερντ, μπήκε στη Wall Street και εκείνη αναδείχτηκε στη νεότερη αυτοδημιούργητη γυναίκα δισεκατομμυριούχο στον κόσμο. Στα 31 της, ήταν επίσης η νεότερη γυναίκα, που έβαλε μια εταιρεία στο χρηματιστήριο στις ΗΠΑ.
Η Γουλφ Χερντ χτύπησε το καμπανάκι της έναρξης του Nasdaq στη Νέα Υόρκη κρατώντας τον 18μηνο γιο της στην αγκαλιά της και ο λογαριασμός της εταιρείας στο Instagram πανηγύριζε με τη λεζάντα «Ετσι μοιάζει η ηγεσία».
View this post on Instagram
Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια, εκείνη ήταν η καλύτερη στιγμή της Bumble, γράφει στην Telegraph ο Τζέιμς Τίτκομπ. Μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια, η εταιρεία έχασε περισσότερα από τα τέσσερα πέμπτα της αξίας της και σπάνια έκανε κέρδη.
Η αποχώρησή της έρχεται, δε, σε μια κρίσιμη συγκυρία όχι μόνο για τη Bumble, αλλά για όλες τις εφαρμογές διαδικτυακών γνωριμιών. Η πρώτη γενιά χρηστών αποσύρεται πλέον και οι εφαρμογές dating αντιμετωπίζουν νέες προκλήσεις στην προσπάθειά τους να πείσουν νέους χρήστες να εγγραφούν.
Το Tinder, η πρώτη μεγάλη υπηρεσία γνωριμιών της εποχής των smartphones, ξεκίνησε πριν από 11 χρόνια, μετατρέποντας τις διαδικτυακές γνωριμίες από μια κάπως ενοχλητική τελευταία λύση στον πιο συνηθισμένο τρόπο με τον οποίο οι νέοι δημιουργούν σχέσεις.
Σύμφωνα με έρευνα της Ofcom το 2021, ένας στους πέντε νέους ηλικίας 25 έως 34 ετών στη Βρετανία χρησιμοποιούσε το online dating, ενώ για τον ενήλικο πληθυσμό συνολικά, ήταν ένας στους 10. Το Tinder ήταν η πιο δημοφιλής εφαρμογή, ακολουθούμενη από τη Bumble και το Hinge, το οποίο επικεντρώνεται στη δημιουργία σχέσεων μεταξύ ανθρώπων που έχουν κοινούς φίλους.
Ωστόσο, η δημοτικότητα είναι ένα πράγμα και είναι άλλο η ανάδειξη μιας εφαρμογής σε επιτυχημένη επιχείρηση. Οπως συμβαίνει με τους διαιτολόγους και τους δασκάλους οδήγησης, γράφει ο Τίκομπ στην Telegraph, υπάρχει μια αντίφαση στις εφαρμογές διαδικτυακών γνωριμιών: όταν πετυχαίνουν χάνουν πελάτες. Και αν δεν πετύχουν, οι πελάτες μπορεί να αναρωτηθούν τι νόημα έχει η χρήση τους.
Παρ’ όλους τους ισχυρισμούς, πάντως, ότι το online dating έχει μετατραπεί σε εξαντλητικό πεδίο μάχης, η χρήση του κάνει ρεκόρ. Υπάρχει ακόμα μια μεγάλη δεξαμενή μοναχικών ατόμων, οι περισσότεροι από αυτούς όμως δεν φέρνουν χρήματα στις εφαρμογές.
Εκτός από την δωρεάν εγγραφή το Bumble χρεώνει 16,99 δολάρια τον μήνα για το Bumble Boost και 39,99 το μήνα για το Bumble Premium, με έξτρα παροχές ανάλογα με τη χρέωση. Ωστόσο, αυτοί που πληρώνουν δεν αποτελούν παρά μια μικρή μειοψηφία.
Αν και οι εφαρμογές γνωριμιών παραμένουν δημοφιλείς, αποδεικνύεται ότι οι νεότεροι χρήστες γράφονται πιο δύσκολα -ειδικά όταν πρόκειται να πληρώσουν- σε σχέση με τους millennials που εγγράφηκαν πρώτοι στο Bumble μαζικά. «Αν σκεφτείτε τη γενιά Z, δεν έχουν όλοι διαθέσιμο εισόδημα αυτή την εποχή», είπε η Γουλφ Χερντ στους επενδυτές τον Αύγουστο.
Για τον λόγο αυτόν, η εταιρεία ανταποκρίνεται με φθηνότερες συνδρομές για νεότερους χρήστες ενώ έχει δημιουργήσει και το Fruitz, μια εφαρμογή γνωριμιών που απευθύνεται στη γενιά Z (οι χρήστες προσδιορίζουν τον τύπο σχέσης, που αναζητούν, με μια επιλογή emoji φρούτων).
View this post on Instagram
Η Χερντ με το μωρό της αγκαλιά στα γραφεία του Bumble
Εν τω μεταξύ, η δεξαμενή των πιθανών χρηστών μεγαλύτερης ηλικίας συρρικνώνεται, καθώς όλο και περισσότεροι millennials παντρεύονται ή κάνουν μακροχρόνιες σχέσεις. Για να κρατήσει στους χρήστες, η Bumble προσπάθησε να προσθέσει εργαλεία, που δεν είναι για ραντεβού, όπως η εφαρμογή εύρεσης φίλων BFF, η επαγγελματική υπηρεσία δικτύωσης Bumble Bizz και μια εφαρμογή για ζευγάρια, Official.
Ο αριθμός των χρηστών, που πληρώνουν, έχει μεν αυξηθεί τους τελευταίους μήνες, αλλά οι επενδυτές απομακρύνονται απογοητευμένοι από τις εφαρμογές dating θεωρώντας ότι αποτελούν μια δαπάνη που εύκολα διακόπτεται κατά τη διάρκεια μιας οικονομικής κρίσης.
Η τιμή της μετοχής της Bumble έπεσε παρά το γεγονός ότι η Γουλφ Χερντ επιδιώκει να αξιοποιήσει την έκρηξη της Τεχνητής Νοημοσύνης, υποσχόμενη ότι η ΤΝ θα μπορούσε να γίνει μια ισχυρή ψηφιακή «προξενήτρα», γράφει ο Τζέιμς Τίτκομπ στην Telegraph.
Το βράδυ της Τρίτης 7 Νοεμβρίου, η εταιρεία απογοήτευσε και πάλι τους μετόχους, αποκαλύπτοντας επιβράδυνση στην αύξηση των χρηστών, από 20% πριν από τρεις μήνες σε 16%, και πτώση 13% σε ετήσια βάση στα τριμηνιαία κέρδη, στα 23 εκατ. δολάρια.
Η ιδρύτρια της Bumble δεν είναι πλέον δισεκατομμυριούχος, η περιουσία της ανέρχεται μόνο… στα 510 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με το Forbes. Οι μετοχές της εταιρείας, δε, υποχώρησαν ακόμη περισσότερο όταν η Γουλφ Χερντ παραιτήθηκε, παρά την ανακοίνωση ότι η διάδοχός της Λιντιάνε Τζόουνς σκοπεύει να οδηγήσει τη Bumble στο «πιο συναρπαστικό κεφάλαιο από ιδρύσεως της».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News