1094
Το άνοιγμα του Χάρη Δούκα στον ανορθολογισμό ανοίγει φάμπρικα που θα δυσκολέψει τη δημαρχιακή του θητεία | Creative Protagon

Υπερ ποιου ακριβώς Μετρό είναι ο Δούκας;

Το άνοιγμα του Χάρη Δούκα στον ανορθολογισμό ανοίγει φάμπρικα που θα δυσκολέψει τη δημαρχιακή του θητεία
|Creative Protagon

Υπερ ποιου ακριβώς Μετρό είναι ο Δούκας;

Προεκλογικά, κατά το πολυσυζητημένο πια ντιμπέιτ με τον Κώστα Μπακογιάννη και αμέσως μετά, θα μπορούσε ίσως κανείς να καταλάβει το γεγονός ότι ο Χάρης Δούκας έκλεινε το μάτι παντού, και στα πάσης φύσεως κινήματα, στην ανυπακοή, στα διάφορα no pasaran, ό,τι συνθέτει ένα μείγμα ανορθολογισμού που γοητεύει όσο και τρομάζει. Ο στόχος ήταν να νικήσει έναν αντίπαλο που προηγείτο με 27 μονάδες διαφορά. Και τα κατάφερε. 

Κάπως έτσι, για το Μετρό των Εξαρχείων, καταλάβαινες από τα λεγόμενά του πως περνούσε το μήνυμα στους οπαδούς του ΣΥΡΙΖΑ και της ΑΝΤΑΡΣΥΑ ότι πρόκειται λίγο πολύ για ένα κακό και αντιοικολογικό Μετρό (μόνο στα Εξάρχεια, αλλού μια χαρά είναι) που μας το επέβαλαν. Και ότι θα δώσουμε τη μάχη, αλλά επειδή το αποφάσισαν άλλοι πριν από εμάς μπορεί και να ηττηθούμε. Κάτι αντίστοιχο με τον Αλέξη Τσίπρα και τα μνημόνια, αλλά ας το αφήσουμε αυτό –ποιος τον θυμάται τον Αλέξη.

Μετά από αυτά, όσοι δεν ήθελαν Μετρό στην πλατεία Εξαρχείων είναι λογικό να περιμένουν από τον δήμαρχο που τους έδωσε ελπίδες (για να πάρει την ψήφο τους) ότι θα δώσει μαζί τους τη μάχη στο πεζοδρόμιο.

Αλλωστε αντίστοιχες «μάχες των Ελλήνων» για να «φύγει» ένα Μετρό από μια πλατεία (δηλαδή να μην γίνει ποτέ εκεί) έχουν δοθεί και κερδηθεί από τους δημοτικούς άρχοντες, την Εκκλησία και καταστηματάρχες (ιδίως έναν χρυσοχόο που φοβόταν ότι οι πελάτες του θα ψώνιζαν με το Μετρό στο Κολωνάκι) στην Αγία Παρασκευή: Η συγκεκριμένη παρέα νίκησε, το πανηγύρισε και χαντάκωσε μια ολόκληρη γειτονιά αναδεικνύοντας παράλληλα και τη γελοιότητα του κράτους που δεν μπόρεσε να προστατεύσει ένα μητροπολιτικό έργο από μερικούς τύπους και τα μικροσυμφεροντά τους.

Η σημερινή κατάσταση είναι βέβαια κάπως διαφορετική. Η κυβέρνηση δεσμεύεται ότι το έργο στη Γραμμή 4 θα γίνει, ενώ αυτό συμφωνήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, αυτή του ΣΥΡΙΖΑ, ασχέτως αν δεν ήταν απολύτως σαφές πού θα χωροθετηθεί ακριβώς ο σταθμός. Τον Αύγουστο του 2022 ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος δήλωνε, εν μέσω αντιδράσεων, ότι το έργο δημοπρατήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση (του ΣΥΡΙΖΑ) και την προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό «με οριοθετημένο σταθμό στην πλατεία Εξαρχείων». Στον αντίποδα, ο Νίκος Μπελαβίλας, καθηγητής του ΕΜΠ και στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ, ανέφερε ότι είχε συζητηθεί η μετατόπιση του σταθμού στη συμβολή της Τοσίτσα με τη Μπουμπουλίνας, κάτι που όπως είπε προ του 2019 «προκρίθηκε και έγινε αποδεκτό από την πολιτική διοίκηση της Αττικό Μετρό». Είναι μια θέση στην οποία επιμένει και σήμερα.

Σε κάθε περίπτωση, ο χρόνος δεν μπορεί να γυρίσει πίσω στο 2016 ή στο 2019, κάτι που παραδέχτηκε και ο ίδιος ο κ. Δούκας στο ντιμπέιτ με τον κ. Μπακογιάννη.

Ο νέος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ αγκάλιασε και στήριξε τον κ. Δούκα από την πρώτη Κυριακή των δημοτικών εκλογών. (Γούστο πάντως θα είχε να στήριζε ο Στέφανος Κασσελάκης τον εξαιρετισμό του Μετρό Εξαρχείων σε αντίθεση με οποιοδήποτε άλλο σταθμό στον κόσμο, σε πόλεις με χαρακτήρα όπως στο Παρίσι, στο Λονδίνο, στη Μόσχα ή και στη Νέα Υόρκη όπου έχει ζήσει).

Στα Εξάρχεια, σε αντίθεση με την Αγία Παρασκευή, το θέμα είναι κυρίως ιδεολογικό. Σε αυτούς τους ιδεολογικούς συμμάχους του απευθύνθηκε επί της ουσίας ο κ. Δούκας με την ανάρτηση που έκανε την Δευτέρα, παρότι δεν μπορεί να μη γνώριζε ότι τα έργα προβλέπουν (εκτός από το κλάδεμα και την κοπή δέντρων) μεταφυτεύσεις και τελικά πολύ περισσότερα δέντρα από αυτά που υπάρχουν στην πλατεία.

Αντιθέτως κατηγόρησε, κάπως ποιητικά, την απερχόμενη δημοτική αρχή ότι «αφαιρεί ανάσες ζωής» (κάτι σαν το μέιλ Χαρδούβελη των «μνημονιακών Σαμαροβενιζέλων» πριν φύγουν) κόβοντας δέντρα. Και κάλεσε την ανάδοχη εταιρεία «να σταματήσει αμέσως τις εργασίες κοπής και να παρουσιάσει το ολοκληρωμένο σχέδιο για τις μεταφυτεύσεις των δέντρων και τη βιωσιμότητά τους».

Είπε επίσης ότι «η ανθρώπινη ζωή είναι πάνω από κάθε κατασκευή όσο σημαντική και αν είναι αυτή», παρότι το Μετρό στα Εξάρχεια, με περισσότερα δέντρα στην πλατεία στην τελική του μορφή, δεν φαίνεται να απειλεί μέχρι στιγμής ανθρώπινες ζωές.

Ολόκληρη η ανάρτηση του Χάρη Δούκα την Δευτέρα στο Facebook:

Ο κ. Δούκας μοιάζει με βαριά καρδιά να δέχεται τελικά το Μετρό στα Εξάρχεια. Ως τετελεσμένο. Με τις άλλες περιοχές δεν έχει πρόβλημα παρότι εξελέγη δήμαρχος Αθηναίων και όχι δήμαρχος Εξαρχείων. Χώρια που του διαφεύγει ότι το Μετρό είναι της μητροπολιτικής Αθήνας και όχι μόνο του δήμου του, απαραίτητο ίσως πολύ περισσότερο για τους πολίτες των πέριξ δήμων.

Παράλληλα, είναι προφανές ότι κάτι θέλει να κάνει και κυρίως να δείξει σε αυτούς που τον ψήφισαν και δεν το θέλουν με τίποτα. Είτε γιατί φοβούνται ότι θα αλλοιωθεί η φυσιογνωμία της πλατείας -κάτι που δεν συνέβη πχ. στο Σύνταγμα και σε τόσες πλατείες του κόσμου-  είτε επειδή πιστεύουν, όπως το έθεσε το ΜέΡΑ25 του Γιάνη Βαρουφάκη, ότι η απόφαση για το Μετρό ελήφθη για να «ισοπεδωθούν εκτός από τα δέντρα, ο ελεύθερος χώρος και η ιστορική χρήση και ο συμβολισμός της πλατείας. Να λιώσουν κάτω από την ανάπτυξη τα φαντάσματα του Ασιμου, της Γώγου και του Παύλου Σιδηρόπουλου».  

Παγκοσμίως, τα μέσα σταθερής τροχιάς, όπως το Μετρό, έχουν αποδειχθεί τα ποιοτικότερα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και με απολύτως θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Στην ευρύτερη Αθήνα, μια σύγκριση των υπηρεσιών που προσφέρει σήμερα το Μετρό σε σχέση με τα λεωφορεία αρκεί.

Συνεχίζοντας το άνοιγμα στον ανορθολογισμό και μετά την εκλογή του ο κ. Δούκας καλλιεργεί ελπίδες στα μάτια των λίγων (που αντιστρατεύονται την κοινή λογική των πολλών) τις οποίες πιθανότατα δεν θα μπορέσει να ικανοποιήσει. Ετσι ανοίγει μια άσχημη φάμπρικα ακόμη και για τις θετικές του πρωτοβουλίες απέναντι σε όσους μπορεί να αντιδρούν. Τασσόμενος με γλυκερές και κενές περιεχομένου διατυπώσεις υπέρ όσων «πυροβολούν» στο όνομα του λαού το πιο λαϊκό Μέσο αλλά και τη λογική, στην ουσία υπονομεύει την επερχόμενη δημαρχιακή του θητεία.

Ηδη ακούγονται σενάρια να γίνει το Μετρό 500 μέτρα παρακάτω «για να σωθεί η πλατεία» κ.ο.κ. Τους (του) διαφεύγει προφανώς ότι το Μετρό είναι της «μητροπολιτικής Αθήνας» και όχι μόνο του δήμου του, απαραίτητο ίσως σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό για τους πολίτες των πέριξ δήμων που θίγονται πολύ περισσότερο από όποια νέα καθυστέρηση στην κατασκευή του. Παράλληλα, δεν είναι καθόλου σαφές πώς, ως δήμαρχος, θα φροντίσει ώστε το Μετρό των Εξαρχείων που κατασκευάζεται από μια μεγάλη εταιρεία, να είναι κάτι διαφορετικό από όλα τα άλλα: δηλαδή «αριστερό», «αλληλέγγυο» «ανυπάκουο» ή οτιδήποτε άλλο μπορεί να περιμένουν εκείνοι στους οποίους απευθύνθηκε για να εκλεγεί. Το βέβαιο είναι ότι θα τον περιμένουν —κι αυτό είναι πρόβλημα.

Οπως θύμισε η Χριστίνα Πουλίδου στο Protagon, o Κώστας Σημίτης αντιμετώπισε σφοδρές αντιδράσεις για την κατασκευή του Μετρό της Αθήνας, ενώ για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» οι οικολόγοι  «υποστήριζαν ότι το νέο αεροδρόμιο βρίσκεται στο διάβα των πουλιών». Με τη λογική του κ. Δούκα, τα πουλιά θα είχαν προστατευθεί αλλά δεν θα είχαμε αεροδρόμιο. Ούτε Μετρό φυσικά.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...