723
Το up! GTi ήταν το τρίτο και μικρότερο μέλος στην οικογένεια των Volkswagen GTi, μετά τα αντίστοιχα Polo και Golf. Τετέλεσται | 4Drivers

Πώς το VW up! GTi έγινε παρελθόν

Το up! GTi ήταν το τρίτο και μικρότερο μέλος στην οικογένεια των Volkswagen GTi, μετά τα αντίστοιχα Polo και Golf. Τετέλεσται
|4Drivers

Πώς το VW up! GTi έγινε παρελθόν

Ηδη από τις αρχές του 2023 η Volkswagen είχε ανακοινώσει πως θα έβαζε τέλος στην εμπορική πορεία του μικρού up! Πόσο μάλλον της εικονιζόμενης έκδοσης GTi, που ήταν σαν τη μύγα μέσα στο γάλα μιας κατηγορίας που έχει από καιρό καταλήξει στα αζήτητα.

Οταν παρουσιάστηκε το up!, κάποιοι το παρομοίωσαν με μικρό παγωτατζίδικο σαν κι αυτά που βλέπεις στα λούνα-παρκ. Ειδικά στο λευκό, με αυτή τη χαρακτηριστική μάρκα, στενό, ψηλό. Ισως και περίεργο.

Παρ’ όλα αυτά, σε γενικές γραμμές το συμπαθώ. Ειδικά στην «καλή» του έκδοση, με τις κόκκινες διακριτικές λωρίδες, τα καρό καθίσματα, το τριάκτινο τιμόνι, τον ζωντανό τρικύλινδρο κινητήρα, την ελαφρότητα του είναι και την ευκολία τού να κινηθείς πιο σβέλτα από όσο θα περίμενε ο μη σχετικός με τα της οδήγησης.

Ναι, με το Up! GTi μάζευες φόρες και έστριβες. Ισως παρέα με λίγο θάρρος. Θα έλεγα όχι με την ακρίβεια τού να πιέσεις το αρκετά στιβαρό σασί στα όριά του, αλλά με έναν ικανοποιητικό τρόπο. Αρκεί να μην είχες «φάει» το παραμύθι του συσχετισμού με το τοτέμ της VW.

Το εσωτερικό είναι εργονομικό, με άψογη ορατότητα και διακριτικές αισθητικές υπενθυμίσεις ότι βρίσκεσαι μέσα σε ένα GTi της νεότερης εποχής

Τι εννοώ: Στο λανσάρισμά του η εταιρεία το είχε παρομοιάσει ως τον σύγχρονο μικρό διάδοχο του θρυλικού Golf GTi (Mk1). Προφανώς θεώρησε ότι τη συνέφερε εμπορικά η σύνδεση. Βλέπετε, το μικρό και ζωηρό up! GTi αποδίδει όση ισχύ έβγαζε το αρχικό Golf GTi, δηλαδή κάποιους 115 ίππους, ζυγίζει περίπου το ίδιο στη ζυγαριά, 1.003 κιλά, και αισθητικά έχει μέρος της σημειολογίας μιας σπορτίφ έκδοσης: το τιμημένο λογότυπο, τα κόκκινα stripes, τα καρό που λέγαμε, πιο σφιχτές ρυθμίσεις στην ανάρτηση, αποτελεσματικά φρένα με σωστή αίσθηση του πεντάλ και ένα συνολικά ευκολοδήγητο προσθιοκίνητο πακέτο για αστική χρήση – ίσως και για λίγο παραέξω.

Πέρασαν πέντε χρόνια στην παραγωγή, από το Φεβρουάριο του 2018 δηλαδή, με ένα ενδιάμεσο face lift όπου, μεταξύ άλλων, διαφοροποιήθηκε και το σόφτγουερ λόγω των σχετικών αλλαγών σε προδιαγραφές ρύπων. Το up! GTi ήταν ένας από τους τελευταίους εκφραστές μιας γενιάς μικρών αυτοκινήτων με χαρακτήρα. Προφανώς όχι τόσο εμφατικό όσο τα αντίστοιχα της άλλοτε γαλλικής σχολής –από Citroën Chrono Visa και Peugeot 106 Rallye μέχρι Renault Twingo RS–, αλλά τηρουμένων των αναλογιών το πάλαιψε αξιοπρεπώς. Κάθεσαι σε μια σύγχρονη καμπίνα, η ανάρτηση απορροφά σφιχτά μεν αλλά όχι κουραστικά τις ανωμαλίες, και έχεις περισσότερες ανέσεις από όσες σου γεμίζει, εξωτερικά, το μάτι.

Σίγουρα, ωστόσο, όταν συσχετίζεις ένα μικρό αυτοκίνητο με έναν θρυλικό πρόγονο (βλ. Golf GTi Mk1), όπως το επιχείρησε η VW, οι προσδοκίες είναι μεγάλες. Και εκεί το up! GTi θεωρώ πως δεν ανταποκρίθηκε στον βαθμό που θα περίμεναν κάποιοι. Οδηγικά είναι σχετικά μονοδιάστατο, ειδικά όσον αφορά τη ρυθμισιμότητα στην καμπή, με ένα ESP πιο παρεμβατικό και από το ΔΝΤ.

Ερχεσαι στη στροφή, επιχειρείς με μικρά «πάτα-άσε» να ζωντανέψεις την ουρά του, αλλά οι ρυθμίσεις είναι περιορισμένες και σου αφήνουν μια ανάμεικτη αίσθηση, καθώς αρκείσαι να σημαδεύεις την είσοδο της στροφής σχετικά ληθαργικά και μετά, μάλλον διεκπεραιωτικά, να στοχεύεις προς την έξοδο της καμπής αξιοποιώντας απλώς τη ροπή του τρικύλινδρου κινητήρα.

Η λεπτή κόκκινη γραμμή, σήμα κατατεθέν του Golf GTi, είναι ξανά εδώ. Ή μάλλον… ήταν εδώ. Aντίο

Το up! GTi στην αναλογία ροπής ανά κιλά αποδίδει περισσότερη ώθηση από ό,τι ο πατριάρχης των GTi (βλ. Golf) και δείχνει αρχικά αρκετά ζωντανό, έστω κι αν μετά τις 5.000 σ.α.λ. χάνει σημαντικό μέρος του νεύρου του. Αν προσαρμοστείς στη φιλοσοφία του και το οδηγήσεις με «γραμμές», αν σημαδέψεις την τροχιά σου και δεν διαταράξεις το ζύγισμά του με άσκοπες μικροδιορθώσεις, μπορείς να περάσεις με σχετικά υψηλές ταχύτητες, αξιοποιώντας το εύχρηστο εξάρι χειροκίνητο και τη μηχανική πρόσφυση που παρέχουν τα φαρδύτερα (κατά 8 χιλιοστά) μετατρόχια και οι τροχοί των 17 ιντσών.

Θα συμφωνήσω πως τα παραπάνω ίσως να ακούγονται περισσότερο «ειδικά» από όσο η ίδια η αγορά έχει επιλέξει να ασχοληθεί. Κι αυτό γιατί τα μικρά γρήγορα αυτοκίνητα (να θυμίσω πως το up! GTi είχε περιληφθεί στις θετικές λίστες του «δύσκολου» βρετανικού περιοδικού evo) έχουν εδώ και καιρό αρχίσει να κουνάνε το μαντήλι του αποχαιρετισμού εν μέσω μιας ευρωπαϊκής αγοράς που περιορίζει εντόνως τα κέρδη των κατασκευαστών γενικότερα στη μικρή κατηγορία, πόσο μάλλον στα λιλιπούτεια hot hatch. Ομως όφειλα ένα τελευταίο αντίο σε ένα σβέλτο «καϊμάκι» της πόλης.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...