1280
Οι ειδικοί επιχειρούν να αποτιμήσουν τα οφέλη και τους κινδύνους από τη χρήση της τεχνολογίας αναγνώρισης προσώπου | Shutterstock

Το πρόσωπό μας θα είναι το εισιτήριο εισόδου μας παντού

Protagon Team Protagon Team 17 Οκτωβρίου 2023, 20:06
Οι ειδικοί επιχειρούν να αποτιμήσουν τα οφέλη και τους κινδύνους από τη χρήση της τεχνολογίας αναγνώρισης προσώπου
|Shutterstock

Το πρόσωπό μας θα είναι το εισιτήριο εισόδου μας παντού

Protagon Team Protagon Team 17 Οκτωβρίου 2023, 20:06

Η ταξιδιωτική βιομηχανία φαίνεται ότι αγκαλιάζει ολοένα και περισσότερο την τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου. Τα κινητά τηλέφωνα αρχίζουν να ακολουθούν τον δρόμο των χάρτινων εισιτηρίων σε αεροδρόμια, λιμάνια και κάθε είδους χώρους θεαμάτων και αναψυχής, αλλά ταυτόχρονα εγείρονται ανησυχίες για το απόρρητο και την ασφάλεια.

«Πριν από την Covid φαινόταν κάτι πολύ μακρινό» δηλώνει στους New York Times ο δρ Χιτσάμ Τζαντούντ, καθηγητής Φιλοξενίας και Τουρισμού στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας, περιγράφοντας τον τρόπο που οι ανέπαφες συναλλαγές έχουν γίνει κοινές από την πανδημία και μετά. Αυτό περιλαμβάνει την αναγνώριση προσώπου, η οποία «ανοίγει τώρα τον δρόμο της στις καθημερινές λειτουργίες» στον ταξιδιωτικό κλάδο, λέει ο Τζαντούντ.

Τα συστήματα αναγνώρισης προσώπου επεκτείνονται ήδη σε πολλά αεροδρόμια στις ΗΠΑ και αλλού. Στο Miami International, για παράδειγμα, οι κάμερες σε 12 πύλες που εξυπηρετούν διεθνείς πτήσεις συνταιριάζουν τα πρόσωπα των επιβατών με τις φωτογραφίες διαβατηρίου που έχουν στο αρχείο τους οι αεροπορικές εταιρείες, επιτρέποντας στους επιβάτες να επιβιβαστούν χωρίς να επιδεικνύουν διαβατήρια ή κάρτες επιβίβασης.

Η εταιρεία που εγκαθιστά τα συστήματα, η SITA, έχει συνάψει σύμβαση για να κάνει το ίδιο σε άλλους δέκα αερολιμένες των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένου του Διεθνούς Αεροδρομίου Logan της Βοστώνης και του Διεθνούς Αεροδρομίου της Φιλαδέλφειας.

Οι σέλφι

Η τεχνολογία επιταχύνει επίσης την αναμονή επιβατών μετανάστευσης. Τα μέλη του προγράμματος Global Entry των Τελωνείων και Προστασίας των Συνόρων των ΗΠΑ μπορούν πλέον να παρακάμπτουν τις ουρές σε επτά αεροδρόμια των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των διεθνών αεροδρομίων Seattle-Tacoma και Washington Dulles International Airport, τραβώντας μια σέλφι κατά την άφιξή τους χρησιμοποιώντας τη νέα εφαρμογή τηλεφώνου. Η σέλφι αντιστοιχίζεται με τη βάση δεδομένων βιομετρικών στοιχείων προσώπου του πρακτορείου.

Οι φορείς εκμετάλλευσης κρουαζιερόπλοιων στοιχηματίζουν επίσης ότι η αναγνώριση προσώπου θα βελτιώσει την εμπειρία των επιβατών. Στα πλοία Carnival Cruise μια κάμερα φωτογραφίζει τους επιβάτες κάθε φορά που επιβιβάζονται ή αποβιβάζονται, ώστε να γνωρίζει ποιος επιβαίνει σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και για να βεβαιώνεται ότι στο πλοίο βρίσκονται μόνο εξουσιοδοτημένα άτομα.

Η αναγνώριση προσώπου επιτρέπει επίσης στους επιβάτες να λαμβάνουν φωτογραφίες τους που τραβήχτηκαν από φωτογράφους στο πλοίο, αντί να σαρώνουν εκατοντάδες φωτογραφίες αναζητώντας αυτές στις οποίες εμφανίζονται. Η Holland America, η οποία χρησιμοποιεί παρόμοια τεχνολογία, λέει ότι η αναγνώριση προσώπου έχει επιταχύνει τη διαδικασία του check-in έως και 40%. Και οι δύο εταιρείες υποστηρίζουν ότι διαγράφουν όλα τα βιομετρικά δεδομένα μετά από κάθε ταξίδι και ότι οι επισκέπτες μπορούν να εξαιρεθούν από το σύστημα.

Οι επισκέπτες στα θεματικά πάρκα στο νησί Yas, στο Αμπου Ντάμπι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, μπορούν να χρησιμοποιήσουν ένα σύστημα αναγνώρισης προσώπου για είσοδο και να αγοράσουν τρόφιμα και αναμνηστικά σε αξιοθέατα όπως η Warner Bros. Οι επισκέπτες που εγγράφονται στο πρόγραμμα υποβάλλουν μια σέλφι χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή η οποία συνδέει τις φωτογραφίες τους με τα εισιτήριά τους. Οταν φτάνουν στο πάρκο, ανοίγουν τα τουρνικέ αυτομάτως μόλις τους αναγνωρίσει μια κάμερα.

Το πρόσωπό μας θα ανοίγει σύντομα τις πύλες εισόδου μέσων μαζικής μεταφοράς, αεροδρομίων και άλλων χώρων για τους οποίους μέχρι σήμερα απαιτείται επίδειξη ταυτότητας ή εισιτηρίου (Shutterstock)

Οι επισκέπτες του πάρκου που υποβάλλουν στοιχεία πιστωτικής κάρτας μπορούν επίσης να πληρώσουν για αναμνηστικά και φαγητό κοιτάζοντας μια κάμερα. Στις ΗΠΑ, η Disney World είπε ότι δοκίμασε την αναγνώριση προσώπου για να μπει σε πάρκα το 2021, αλλά αποφάσισε να μη συνεχίσει να τη χρησιμοποιεί.

Οι κίνδυνοι

Οι αλυσίδες ξενοδοχείων ακολουθούν περισσότερο μια στάση αναμονής. Η Marriott δοκίμασε την τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου για check-in σε δύο ξενοδοχεία στην Κίνα πριν από μερικά χρόνια, αλλά δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι η ευρύτερη βιομηχανία έχει άμεσα σχέδια να αναπτύξει τεχνολογία που θα μπορούσε, για παράδειγμα, να επιτρέψει στους επισκέπτες να ανοίγουν τα δωμάτια του ξενοδοχείου τους με τα πρόσωπά τους από κάρτες-κλειδιά.

Καθώς η χρήση της τεχνολογίας αναγνώρισης προσώπου εξαπλώνεται, ορισμένοι ειδικοί ανησυχούν για το απόρρητο και την ασφάλεια των ταξιδιωτών. «Σε αντίθεση με έναν κωδικό πρόσβασης, ο οποίος μπορεί να επαναφερθεί, τα βιομετρικά δεδομένα δεν μπορούν εύκολα να αλλάξουν χωρίς να αλλοιωθεί σημαντικά η εμφάνισή σας» δήλωσε ο Φιλ Σίγκελ, συνιδρυτής του Center for Advanced Preparedness and Threat Response Simulation, μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης.

Οπως συμβαίνει και με άλλα ευαίσθητα δεδομένα, για παράδειγμα αριθμούς Κοινωνικής Ασφάλισης, οι εικόνες ανθρώπων θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από εγκληματίες, είτε για να υποδυθούν άλλα άτομα στο διαδίκτυο είτε για να δημιουργήσουν πλαστά βίντεο, δήλωσε ο Νίμα Σκέι, διευθύνων σύμβουλος της Hummingbirds AI, μιας νεοφυούς εταιρείας που λειτουργεί με αναγνώριση προσώπου.

Η παρουσία σε τουριστικά αξιοθέατα ή πάρκα ψυχαγωγίας θα περιλαμβάνει και χρήση τεχνολογίας αναγνώρισης προσώπου, με ό,τι θετικό ή αρνητικό συνεπάγεται κάτι τέτοιο (Shutterstock)

Σε περίπτωση κλοπής ή παραποίησης βιομετρικών δεδομένων, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν ακόμη νομικά όπλα προς διασφάλιση των ταξιδιωτών, σημειώνει ο Αλεξ Αλμπεν, ο οποίος διδάσκει ιδιωτικά δεδομένα και ασφάλεια στον κυβερνοχώρο στις νομικές σχολές των Πανεπιστημίων της Καλιφόρνιας και της Ουάσινγκτον.

Δεν υπάρχουν ομοσπονδιακοί νόμοι στις ΗΠΑ για τη χρήση βιομετρικών δεδομένων, τόνισε, αν και μερικές Πολιτείες αρχίζουν να δημιουργούν ένα συνονθύλευμα νομικής προστασίας. Στη δε Ευρωπαϊκή Ενωση, αλλά και στη Βρετανία, οι εταιρείες οφείλουν να λαμβάνουν την άδεια των καταναλωτών για να συλλέγουν δεδομένα τους, αφού μάλιστα τους ενημερώσουν για ποιον σκοπό θα χρησιμοποιηθούν.

Η διαχείριση

Η διαχείριση των δεδομένων αναγνώρισης προσώπου από ιδιωτικές εταιρείες ανησυχεί τον Τζέρεμι Σκοτ, διευθυντή του Project on Surveillance Oversight, στο Electronic Privacy Information Center. Αναφέρει ότι οι εταιρείες θα μπορούσαν να χακαριστούν ή να παραδώσουν τα δεδομένα σε κυβερνητικούς φορείς, οι οποίοι ενδέχεται να τα χρησιμοποιήσουν για παρακολούθηση. Κάποιοι μπορεί ακόμη και να πουλήσουν τις βιομετρικές πληροφορίες των πελατών τους ή να βρουν άλλους τρόπους για να επωφεληθούν από αυτές.

Μια εταιρεία έχει ήδη χρησιμοποιήσει τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου για να αποκλείσει άτομα από τις εγκαταστάσεις της. Πέρυσι, η MSG Entertainment, κάτοχος του Radio City Music Hall στη Νέα Υόρκη, απαγόρευσε σε έναν δικηγόρο να παρακολουθήσει μια συναυλία επειδή εργαζόταν σε μια εταιρεία την οποία θεωρούσε αντίπαλό της. Το λογισμικό αναγνώρισης προσώπου έχει επίσης αποδειχθεί ότι είναι λιγότερο ακριβές για ορισμένες δημογραφικές ομάδες και ακόμη και με βελτιώσεις, οι αλγόριθμοι συνήθως δεν κοινοποιούνται ή ελέγχονται δημόσια.

Σε μια πρόσφατη κρουαζιέρα της Virgin Voyages στα ελληνικά νησιά, η επιβάτις Ντιβία Μακ Ντάφι, στέλεχος μέσων ενημέρωσης από τη Νέα Υόρκη, κλήθηκε να ανεβάσει μια σέλφι ως μέρος της διαδικασίας check-in κατά την επιβίβαση και την αποβίβασή της  από το πλοίο.

Η επιβάτις δήλωσε σύμφωνη με την αναγνώριση προσώπου ως μέτρου ασφαλείας αλλά κάθετα αρνητική εφόσον η αναγνώριση κατέληγε στο να γίνει επεξεργασία της εικόνας της, είτε για να της στέλνουν διαφημιστικά μηνύματα είτε για να της προτείνονται κάποιου είδους δραστηριότητες που θεωρητικά ταιριάζουν στο προφίλ της.

Το απόρρητο

Ορισμένες εταιρείες ανταποκρίνονται σε ζητήματα απορρήτου, καθώς προσφέρουν νέα προϊόντα. Η GetPica, μια ιταλική εταιρεία λογισμικού αναγνώρισης προσώπου, βοηθά θέρετρα όπως το Club Med να προσφέρουν εξατομικευμένη ροή φωτογραφιών στους επισκέπτες της, από τις εκατοντάδες που τραβούν καθημερινά φωτογράφοι που περιφέρονται στις εγκαταστάσεις του θερέτρου.

Οι επισκέπτες μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή πραγματοποιώντας σύνδεση στην εφαρμογή τηλεφώνου και υποβάλλοντας μια σέλφι. Στη συνέχεια τούς εμφανίζεται ένα αντίγραφο οποιασδήποτε φωτογραφίας στην οποία εμφανίζονται, για να δουν αν θέλουν να την αγοράσουν. Αν κάποιος επισκέπτης δεν συμμετέχει στην εφαρμογή αυτή, το σύστημα αυτομάτως αλλάζει το πρόσωπό του σε φωτογραφίες όπου εμφανίζεται κοντά σε άλλα άτομα, με ρεαλιστικό πρόσωπο ατόμου που δημιουργεί πρόγραμμα Τεχνητής Νοημοσύνης.

«Η προστασία του απορρήτου είναι μια από τις πιο σημαντικές πτυχές του συστήματος» δήλωσε η Ντερίν Φοσνέκα, στρατηγικός σύμβουλος για το GetPica. «Ετσι, αφήνουμε τους χρήστες να επιλέξουν το επίπεδο που επιθυμούν».

Η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου θα προσφέρει στους ταξιδιώτες τη δυνατότητα να αποφεύγουν όλο και περισσότερο ουρές και χρήση εγγράφων για τις μετακινήσεις ή τις δραστηριότητές τους, αλλά όλη αυτή η ευκολία μπορεί να έχει κόστος, προειδοποιεί ο Τζέι Στάνλεϊ, ανώτερος αναλυτής πολιτικής στην Αμερικανική Ενωση Πολιτικών Ελευθεριών. Αποδεχόμενοι περισσότερη τεχνολογία επιτήρησης, σημειώνει, «εκθέτουμε τον εαυτό μας σε συνεχή παρακολούθηση του πού βρισκόμαστε και μαζί με ποιους».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...