580
Το «Canopée», το πρώτο εμπορικό ιστιοπλοϊκό φορτηγό στον κόσμο, λίγο πριν σαλπάρει από το Μπορντό, στη νοτιοδυτική Γαλλία | EPA/CAROLINE BLUMBERG

Απέπλευσε το πρώτο υβριδικό ανεμοκίνητο πλοίο στον κόσμο

Protagon Team Protagon Team 9 Οκτωβρίου 2023, 18:18
Το «Canopée», το πρώτο εμπορικό ιστιοπλοϊκό φορτηγό στον κόσμο, λίγο πριν σαλπάρει από το Μπορντό, στη νοτιοδυτική Γαλλία
| EPA/CAROLINE BLUMBERG

Απέπλευσε το πρώτο υβριδικό ανεμοκίνητο πλοίο στον κόσμο

Protagon Team Protagon Team 9 Οκτωβρίου 2023, 18:18

Ενα φορτηγό πλοίο που περιγράφεται ως το πρώτο υβριδικό βιομηχανικό σκάφος στον κόσμο το οποίο κινείται με αιολική ενέργεια, απέπλευσε από το λιμάνι του Μπορντό για να μεταφέρει εξαρτήματα πυραύλου στον Ατλαντικό για το πρόγραμμα Ariane της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας (ESA).

Το Canopée (Θόλος), εξοπλισμένο με πτυσσόμενα φτερά–πανιά, θα συλλέξει τα εξαρτήματα του πυραύλου από πολλά ευρωπαϊκά λιμάνια, προτού τα μεταφέρει στη θέση εκτόξευσης Ariane, στη Γαλλική Γουιάνα, αναφέρει ρεπορτάζ των Times του Λονδίνου.

Αλλα ιστιοφόρα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων υποβάλλονται σε δοκιμές στη θάλασσα εδώ και αρκετά χρόνια, αλλά το Canopée, με γαλλική σημαία, λέγεται ότι είναι το πρώτο που μπαίνει σε τακτική υπηρεσία. Το πλοίο ολοκλήρωσε τις δοκιμές του τον περασμένο μήνα.

Το σκάφος εξοικονομεί έως και 40% σε καύσιμα, χάρη στα αυτοματοποιημένα φτερά του, σύμφωνα με την ArianeGroup. Ενα εξειδικευμένο ηλεκτρονικό σύστημα αναλύει τις μετεωρολογικές προβλέψεις για τον καιρό και τον άνεμο και αναπτύσσει τα πανιά του πλοίου όταν οι συνθήκες είναι κατάλληλες για τη βέλτιστη πρόωση του.

Το πλοίο έχει μήκος 120 μέτρων και πλάτος 22 μέτρων, με τέσσερα φτερά–πανιά ύψους 37 μέτρων και πλάτους 11 μέτρων που αποτελούνται από δύο πτερύγια, ένα προς τα εμπρός και ένα πίσω. Μπορούν να στρίψουν 360 μοίρες για να πιάσουν τον άνεμο στη σωστή γωνία, και οι σχεδιαστές τους ισχυρίζονται ότι παράγουν πολύ περισσότερη ισχύ από τα συμβατικά πανιά.

Ενσταντανέ από τα τεράστια φτερά–πανιά του γαλλικού ανεμοκίνητου πλοίου Canopée ( EPA/CAROLINE BLUMBERG)

«Είναι σαν τα φτερά του αεροπλάνου όπου το πτερύγιο κατεβαίνει για να επιτρέψει στο αεροπλάνο να απογειωθεί, δημιουργώντας σημαντική ώθηση», λέει στους Times ο Ρομέν Γκρανσάρτ, επιχειρησιακός διευθυντής της Ayro, της γαλλικής νεοφυούς επιχείρησης που κατασκεύασε τα πανιά.

Ο Ζαν-Μισέλ Μπερούντ, πρόεδρος της Jifmar Offshore Services και εργολάβος πλοίων, εξηγεί: «Αυτή είναι η αρχή της εμπορικής φάσης του σκάφους. Εχουμε κάνει πολλά ταξίδια μεταξύ Ευρώπης και Γουιάνας, αλλά χωρίς τα πανιά, τα οποία προστέθηκαν το καλοκαίρι, και αυτό είναι τώρα το πρώτο πραγματικό ταξίδι εργασίας».

Το Canopée προορίζεται για αποκλειστική χρήση της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας και θα πραγματοποιεί 11 ταξίδια μετ’ επιστροφής στη Γαλλική Γουιάνα κάθε χρόνο. Σάλπαρε την Κυριακή από το Μπορντό για τη Βρέμη, στη Γερμανία, για να παραλάβει το επάνω μέρος του οχήματος εκτόξευσης Ariane 6.

Στη συνέχεια θα κατευθυνθεί προς το Ρότερνταμ για να συλλέξει τη μύτη του πυραύλου – το επάνω μέρος που προστατεύει το φορτίο των δορυφόρων του. Το επόμενο λιμάνι στο οποίο θα καταπλεύσει θα είναι η Χάβρη, όπου θα φορτωθεί το κεντρικό τμήμα του εκτοξευτήρα.

Στη συνέχεια, το πλοίο θα επιστρέψει στο Μπορντό για το σύστημα πρόωσης καυσίμου και πυραύλων, πριν διασχίσει τον Ατλαντικό. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα φτάσει στις αρχές Νοεμβρίου στη Γαλλική Γουιάνα, ένα υπερπόντιο τμήμα της Γαλλίας στη βόρεια ακτή της Νότιας Αμερικής.

Ολόκληρο το ταξίδι θα διαρκέσει 28 ημέρες. «Το πλοίο σχεδιάστηκε ειδικά για να μεταφέρει το νέο όχημα εκτόξευσης», λέει στους Times ο Κριστόφ Καράλπ, της ArianeGroup. «Αυτό θα ανοίξει το μονοπάτι για θαλάσσιες μεταφορές μηδενικών εκπομπών άνθρακα», εξηγεί.

Με αυτό το σημαντικό βήμα προς τη βιώσιμη ναυτιλία, το Canopée αποτελεί παράδειγμα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και τονίζει τις δυνατότητες της αιολικής ενέργειας στη μεταφορά εμπορευμάτων. Καθώς η ζήτηση για πιο φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις ναυτιλίας αυξάνεται, είναι πιθανό να αναπτυχθούν περισσότερα παρόμοια πλοία στο μέλλον.

Τα 100.000 εμπορικά πλοία του κόσμου καταναλώνουν περίπου 300 εκατομμύρια τόνους καυσίμων κάθε χρόνο, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 3% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα. Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, μια υπηρεσία των Ηνωμένων Εθνών, έχει θέσει ως στόχο την επίτευξη μηδενικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία κοντά στο 2050.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...