579
Ο Χίτλερ, η Μπράουν και τα σκυλιά τους στο Μπέργκχοφ το 1942, τρία χρόνια πριν από τον εφιάλτη του μπούνκερ | Fine Art Images/Heritage Images/Getty Images

Μπέργκχοφ: Νέα επιχείρηση αποναζιστικοποίησης της βίλας του Χίτλερ

Protagon Team Protagon Team 26 Σεπτεμβρίου 2023, 20:05
Ο Χίτλερ, η Μπράουν και τα σκυλιά τους στο Μπέργκχοφ το 1942, τρία χρόνια πριν από τον εφιάλτη του μπούνκερ
|Fine Art Images/Heritage Images/Getty Images

Μπέργκχοφ: Νέα επιχείρηση αποναζιστικοποίησης της βίλας του Χίτλερ

Protagon Team Protagon Team 26 Σεπτεμβρίου 2023, 20:05

Στις 27 Σεπτεμβρίου εγκαινιάζεται ένα νέο κτίριο στον τόπο όπου άλλοτε υψωνόταν το ορεινό καταφύγιο του Χίτλερ, το Μπέργκχοφ. Μαζί με αυτό θα παρουσιαστεί και η έκθεση «Ειδύλλιο και Εγκλημα», η οποία φιλοδοξεί να παρουσιάσει τη διασύνδεση του χώρου με τη ναζιστική πολιτική, σε κατεύθυνση καταγγελτική φυσικά. Πρόκειται για πρότζεκτ του γερμανικού Ινστιτούτου Σύγχρονης Ιστορίας. Ολη η περιοχή είναι συνυφασμένη με τον αρχηγό των ναζί, αφού στη συγκεκριμένη βίλα έλαβε αποφάσεις που έμελλε να καταστρέψουν τη Γερμανία. Στόχος των υπευθύνων είναι η αποδόμηση των ιστορικών εικόνων που προβάλλονται στην έκθεση και παρουσιάζουν τον Χίτλερ σαν «φίρερ του λαού». Οι λονδρέζικοι Times, λοιπόν, προέβαλαν την είδηση και συγχρόνως έγραψαν και για την ιστορία του Μπέργκχοφ.

«Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο φυτεύτηκαν ταχέως αναπτυσσόμενα δένδρα στα ερείπια του αλπικού σπιτιού του Χίτλερ, ώστε να κρύψουν τα ερείπια της κληρονομιάς του. Οι αρχές ήθελαν να διασφαλίσουν ότι οι [μεταπολεμικοί] ναζί δεν θα μπορούσαν να βρουν ό,τι είχε απομείνει από το Μπέργκχοφ, στο όρος Ομπερζάλτσμπεργκ της Βαυαρίας. Όμως ακόμη και σήμερα κάποιοι πηγαίνουν εκεί και ανάβουν κεριά κάθε χρόνο στις 20 Απριλίου. Οι νεοναζί επισκέπτες του χώρου τον θεωρούν ιερό, έτσι η σημερινή Γερμανία αντιμετωπίζει επιθετικά την τοποθεσία, εξηγώντας τα εγκλήματα που διαπράχθηκαν ή καταστρώθηκαν εκεί. Η Βαυαρία αντιμετωπίζει αυτήν την εβδομάδα ανοίγει ένα κέντρο επισκεπτών κοντά στο Μπέργκχοφ, αποκαλύπτοντας τον ρόλο του επί ναζιστικού καθεστώτος».

Στην 30 δωματίων βίλα του Μπέργκχοφ ο Χίτλερ έγραψε μέρος του «Mein Kampf» και διέταξε την επίθεση στη Σοβιετική Ενωση. Εκεί φωτογραφιζόταν στις ιδιωτικές στιγμές του, για να δείξει ότι είναι άνθρωπος του λαού, σαν όλους τους άλλους Γερμανούς. Υπάρχουν πολλά καρέ, ακόμη και φιλμ, με την Εύα Μπράουν και με τα σκυλιά του. Στο Μπέργκχοφ, όμως, δεχόταν και τους ξένους αξιωματούχους, όπως τον αφελή (Συμφωνία του Μονάχου, 1938) πρωθυπουργό της Βρετανίας Νέβιλ Τσάμπερλεν, και τους εξέπληττε. Τώρα η έκθεση «Ειδύλλιο και Εγκλημα» σχολιάζει τις εικόνες του Χίτλερ, τα τερατώδη σχέδια που εκπονούσε από τον αλπικό παράδεισο. Μάλιστα ενσωματώνει νέα ευρήματα, λόγου χάρη πώς οι Γερμανοί ασπάστηκαν τον εθνικοσοσιαλισμό, ενώ δείχνει τη ναζιστική προπαγάνδα σε ψηφιακή μορφή.

«Οσο υπάρχουν λάτρεις του Χίτλερ, δεν θα μπορέσουμε ποτέ να τους αποτρέψουμε να επισκέπτονται το Μπέργκχοφ» δήλωσε ο Σβεν Κέλερ, επικεφαλής της έκθεσης. «Το ανεχόμαστε αυτό, όμως προσπαθούμε να αποϊεροποιήσουμε την περιοχή. Αυτό προσφέρει και αυτή η έκθεση». Είναι μια πρόκληση που αντιμετωπίζουν και άλλοι χώροι της ναζιστικής εποχής, σχολίασαν οι Βρετανοί. Ο Χίτλερ επισκέφτηκε πρώτη φορά το Ομπερζάλτσμπεργκ το 1923 και μαγεύτηκε από την ομορφιά του και από τη γαλήνη του. Αγόρασε ένα σπίτι και το επεξέτεινε στο ιστορικό Μπέργκχοφ. Ο Μάρτιν Μπόρμαν, ο ιδιωτικός του γραμματέας και εκ των εσχάτων στο βερολινέζικο μπούνκερ, ανάγκασε τους ντόπιους να πουλήσουν τα σπίτια τους. Ο Χέρμαν Γκέρινγκ, ο αρχηγός της αεροπορίας, και ο Αλμπερτ Σπέερ, ο αγαπημένος αρχιτέκτονας του Χίτλερ, έχτισαν και αυτοί σπίτια εκεί.

Σχεδόν 1.000 μέτρα ψηλότερα, στην κορυφή του όρους Κέλσταϊν, στα 1.834 μέτρα, το ναζιστικό κόμμα έχτισε την περιβόητη «αετοφωλιά», ένα κατάλυμα που ακόμη παραμένει στην αρχική του κατάσταση και πλέον στεγάζει εστιατόριο. Ο Κέλερ είπε ότι «οι χώροι των εγκληματιών», όπως το Μπέργκχοφ, είναι από ιστορικής απόψεως εξίσου σημαντικοί με τα μνημεία των στρατοπέδων συγκέντρωσης και τους τόπους μαζικής εξόντωσης. «Ειδικά στη Γερμανία δεν πρέπει να περιοριστούμε στον εορτασμό της μνήμης των θυμάτων, όσο σημαντικός και αν είναι. Η μοίρα των θυμάτων είναι, φυσικά, επίσης παρούσα στην έκθεσή μας. Αλλά πρέπει επίσης να ειπωθεί πολύ ξεκάθαρα: οι Γερμανοί δεν ήταν όλοι θύματα, και σε αυτό το σημείο υπάρχουν πολλές αποχρώσεις μεταξύ του μαύρου και του λευκού».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...